{"id":2226,"date":"2021-11-30T12:14:55","date_gmt":"2021-11-30T12:14:55","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2226"},"modified":"2021-11-30T12:14:57","modified_gmt":"2021-11-30T12:14:57","slug":"gor-de-bilar-med-manuell-vaxellada-langre","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/gor-de-bilar-med-manuell-vaxellada-langre\/","title":{"rendered":"G\u00f6r de bilar med manuell v\u00e4xell\u00e5da l\u00e4ngre?"},"content":{"rendered":"\n

Den goda nyheten \u00e4r att ja, de g\u00f6r fortfarande manuella v\u00e4xell\u00e5dor i 2021. Den d\u00e5liga nyheten \u00e4r att endast n\u00e5gra dussin bilar fortfarande erbjuds med manuell v\u00e4xell\u00e5da, och det verkar som om manuella v\u00e4xell\u00e5dor till och med kan f\u00f6rsvinna helt fr\u00e5n den vanliga bilmarknaden under de kommande \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Anledningen till detta \u00e4r enkel eftersom dubbelkopplade v\u00e4xell\u00e5dor blir allt effektivare och smidigare, och efterfr\u00e5gan p\u00e5 vanliga manuella bilar i USA minskar kontinuerligt. \u00c5r 2021 finns det fortfarande 27 bilar nya bilar med manuell v\u00e4xell\u00e5da, men dessa \u00e4r mestadels entusiastbilar och endast en handfull av dem \u00e4r ”vanliga” bilar.<\/p>\n\n\n\n

BMW M-bilar erbjuds fortfarande med manuell v\u00e4xel, men det verkar som om DCT \u00e4r det mer popul\u00e4ra alternativet. Chevy Camaro, Ford Mustang och Dodge Challenger \u00e4r de enda tre \u00e5terst\u00e5ende ponnybilarna med manuell v\u00e4xell\u00e5da. Vanliga manuella bilar \u00e4r Corolla, Nissan Versa, Mitsubishi Mirage, Mini Cooper och Mazda 3.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra f\u00e5 sedans som Kia Forte GT, Genesis G70 och Hyundai Accent finns ocks\u00e5 fortfarande tillg\u00e4ngliga med manuell v\u00e4xell\u00e5da. Bland de manuella sportbilarna finns Aston Martin Vanquish, Porsche 911, Toyota GT86, Mazda MX-5 Miata, Porsche GT4 och Lotus Evora.<\/p>\n\n\n\n

#SaveTheManuals – Varf\u00f6r sparas de inte?<\/h2>\n\n\n\n

Vi bilentusiaster \u00e4lskar en sp\u00e4nnande k\u00f6rupplevelse, och f\u00f6r vissa bilar kan ingenting ers\u00e4tta en manuell v\u00e4xell\u00e5da. \u00c4ven om en 911 GT3 PDK \u00e4r ett stort steg \u00f6ver alla andra dubbelkopplade v\u00e4xell\u00e5dor som finns, \u00e4r och kommer en manuell 911 GT3 alltid att vara originalreceptet f\u00f6r en \u00e4kta sp\u00e5rfokuserad 911 GT-variant.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r dock om\u00f6jligt att f\u00f6rneka den bekv\u00e4mlighet som f\u00f6ljer med dagens automatiska v\u00e4xell\u00e5dor. L\u00e5ngt borta \u00e4r den tid d\u00e5 automatiska v\u00e4xell\u00e5dor var mindre br\u00e4nslesn\u00e5la och mer ben\u00e4gna att fungera d\u00e5ligt, eftersom moderna DCT-v\u00e4xlar \u00e4r s\u00e5 avancerade att du inte ens k\u00e4nner att v\u00e4xlingarna sker.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r s\u00e4rskilt viktigt n\u00e4r det g\u00e4ller stadsk\u00f6rning eftersom du inte beh\u00f6ver hantera tre pedaler och ett v\u00e4xelvred vilket g\u00f6r hela upplevelsen mycket enklare. \u00c4ven om bilentusiaster \u00e4lskar en bra manuell v\u00e4xel f\u00f6redrar de flesta fortfarande DCT-bilar f\u00f6r att det \u00e4r vettigare f\u00f6r vardagspendling.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e4sta manuella bilar till salu idag – Njut av dem medan du fortfarande kan.<\/h2>\n\n\n\n

Som vi n\u00e4mnde i det inledande stycket \u00e4r manuella bilar inte d\u00f6da \u00e4nnu, vilket inneb\u00e4r att du fortfarande kan k\u00f6pa och njuta av en manuell bil \u00e5r 2021. Om du vill ha en bekv\u00e4m vardagsf\u00f6rare som fortfarande erbjuder mycket ”umph” f\u00f6r b\u00e5de banan och den slingrande v\u00e4gen b\u00f6r du v\u00e4lja n\u00e5gon manuell bil fr\u00e5n BMW M-katalogen.<\/p>\n\n\n\n

M2 \u00e4r den b\u00e4sta och mest dynamiska M-bilen som finns till salu idag, men BMW M3 \u00e4r den mest praktiska och mest anv\u00e4ndbara manuella bilen som BMW f\u00f6r n\u00e4rvarande erbjuder. B\u00e4sta vardagliga manuella bilar \u00e4r Mazda 3, Genesis G70 och Toyota Corolla.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha en riktig sportbil \u00e4r den manuella Porsche 911 GT3 Touring den b\u00e4sta manuella sportbilen f\u00f6r v\u00e4gen som f\u00f6r n\u00e4rvarande finns till salu. Cayman GT4 ligger inte l\u00e5ngt efter, och samma sak g\u00e4ller f\u00f6r den k\u00e4ftsm\u00e4llt vackra Aston Martin Vanquish.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rdelar med en manuell v\u00e4xell\u00e5da – varf\u00f6r de b\u00f6r sparas<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r anledningen till att manuella v\u00e4xell\u00e5dor \u00e4r d\u00f6ende att efterfr\u00e5gan p\u00e5 dem \u00e4r l\u00e4gre och l\u00e4gre, s\u00e4rskilt om man t\u00e4nker p\u00e5 vissa segment som SUV:er eller stora sedans som \u00f6verv\u00e4gande inte finns tillg\u00e4ngliga med manuell v\u00e4xell\u00e5da p\u00e5 ett tag nu.<\/p>\n\n\n\n

Manuella v\u00e4xell\u00e5dor har dock f\u00e4rre r\u00f6rliga delar vilket inneb\u00e4r att de \u00e4r l\u00e4ttare att reparera om n\u00e5got g\u00e5r fel. Dessutom ger manuella v\u00e4xell\u00e5dor dig en helt ny niv\u00e5 av kontroll \u00f6ver bilens hastighet och varvtal, vilket inneb\u00e4r att du \u00e4r mer engagerad i k\u00f6rupplevelsen.<\/p>\n\n\n\n

Den fr\u00e4msta f\u00f6rdelen med en manuell v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r dock kostnaden eftersom manuella v\u00e4xell\u00e5dor n\u00e4stan alltid kostar mindre pengar att k\u00f6pa eller underh\u00e5lla. \u00c4nd\u00e5 blir efterfr\u00e5gan p\u00e5 manuella v\u00e4xell\u00e5dor allt l\u00e4gre eftersom de sedan l\u00e4nge har n\u00e5tt sin plat\u00e5 medan automatv\u00e4xlar st\u00e4ndigt f\u00f6rb\u00e4ttras ytterligare.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Anv\u00e4nder en manuell v\u00e4xell\u00e5da olja?<\/h3>\n\n\n\n

En manuell v\u00e4xell\u00e5da anv\u00e4nder olja, och du b\u00f6r byta ut oljan till din manuella v\u00e4xell\u00e5da ungef\u00e4r var 30-50 000 kilometer, beroende p\u00e5 tillverkarens rekommendationer. Automatiska v\u00e4xell\u00e5dor kr\u00e4ver ocks\u00e5 ett oljebyte, men de \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att h\u00e5lla mellan 60-100 000 mil, vilket \u00e4r en avsev\u00e4rd f\u00f6rb\u00e4ttring.<\/p>\n\n\n\n

Att hoppa \u00f6ver regelbundet underh\u00e5ll \u00e4r ett stort nej n\u00e4r det g\u00e4ller v\u00e4xell\u00e5dor eftersom de \u00e4r ben\u00e4gna att drabbas av allvarliga problem om de inte underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. \u00c4ven om m\u00e5nga m\u00e4nniskor tror att automatiska v\u00e4xell\u00e5dor fortfarande inte \u00e4r lika tillf\u00f6rlitliga som en bra manuell v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r, har de fel eftersom en manuell v\u00e4xell\u00e5da vanligtvis k\u00f6rs av en mer erfaren f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

Hur ser jag om min manuella v\u00e4xell\u00e5da har f\u00f6r lite v\u00e4tska?<\/h3>\n\n\n\n

Det enklaste s\u00e4ttet att se att den manuella v\u00e4xell\u00e5dan beh\u00f6ver fyllas p\u00e5 med v\u00e4tska \u00e4r n\u00e4r man upplever att v\u00e4xell\u00e5dan gnisslar. En v\u00e4loljad manuell v\u00e4xell\u00e5da ska v\u00e4xla smidigt och s\u00f6ml\u00f6st, medan en d\u00e5ligt smord v\u00e4xell\u00e5da vanligtvis k\u00e4nns forcerad och \u00f6verdrivet mekanisk.<\/p>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra \u00e4r dock att f\u00f6lja de regelbundna serviceintervallen, som n\u00e4stan alltid omfattar kontroll av v\u00e4xell\u00e5dan och utbyte av v\u00e4xell\u00e5dan. Detta \u00e4r oerh\u00f6rt viktigt \u00e4ven f\u00f6r v\u00e4xell\u00e5dans livsl\u00e4ngd, s\u00e5 se till att g\u00f6ra detta noggrant.<\/p>\n\n\n\n

Vilken typ av biltransmission \u00e4r b\u00e4st?<\/h3>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga olika typer av biltransmissioner. En manuell v\u00e4xell\u00e5da kan vara en vanlig manuell v\u00e4xell\u00e5da, men det kan ocks\u00e5 vara en hundbenig manuell v\u00e4xell\u00e5da eller en manuell v\u00e4xell\u00e5da med en datorstyrd koppling som kallas f\u00f6r en synkroniserad manuell v\u00e4xell\u00e5da. Mellan dessa tre \u00e4r en vanlig manuell v\u00e4xell\u00e5da det b\u00e4sta alternativet eftersom den h\u00e5ller l\u00e4ngst och \u00e4r l\u00e4ttast att anv\u00e4nda och underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

Automatiska v\u00e4xell\u00e5dor kan vara enkelkopplade, dubbelkopplade eller till och med multikopplade. \u00c4ven om en MCT- eller DCT-v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r den snabbaste och mest s\u00f6ml\u00f6sa att k\u00f6ra dagligen, kan de ofta bli ryckiga vid l\u00e4gre hastigheter om de inte \u00e4r korrekt kalibrerade. En momentomvandlare med enkelkoppling \u00e4r vanligtvis smidigare men reagerar ocks\u00e5 l\u00e5ngsammare j\u00e4mf\u00f6rt med en h\u00f6gklassig DCT-v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Den goda nyheten \u00e4r att ja, de g\u00f6r fortfarande manuella v\u00e4xell\u00e5dor i 2021. Den d\u00e5liga nyheten \u00e4r att endast n\u00e5gra dussin bilar fortfarande erbjuds med manuell v\u00e4xell\u00e5da, och det verkar<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2226"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2226"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2226\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2227,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2226\/revisions\/2227"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2226"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2226"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2226"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}