{"id":222,"date":"2021-04-09T09:06:48","date_gmt":"2021-04-09T09:06:48","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=222"},"modified":"2021-04-09T09:06:48","modified_gmt":"2021-04-09T09:06:48","slug":"vilken-ar-den-basta-mercedes-s-klass-som-nagonsin-tillverkats","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-ar-den-basta-mercedes-s-klass-som-nagonsin-tillverkats\/","title":{"rendered":"Vilken \u00e4r den b\u00e4sta Mercedes S-klass som n\u00e5gonsin tillverkats?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes S-klass representerar den h\u00f6gsta niv\u00e5n av komfort och lyx som Mercedes kan erbjuda. S-klassen har alltid haft f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r en sann flaggskeppssedan. Det \u00e4r den l\u00e4ngsta, mest bekv\u00e4ma, dyraste och mest funktionsfyllda sedanen i Mercedes sortiment.
\u00c5r 2021 skickar Mercedes ut den nyligen lanserade sjunde generationen av S-klassen, kallad W223. En ny S-klass \u00e4r alltid en sp\u00e4nnande tid i bilindustrin eftersom varje ny S-klass kommer ut med massor av innovationer och sp\u00e4nnande funktioner, men ingen S-klassmodell har gjort det b\u00e4ttre \u00e4n den legendariska W140.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W140 S-klass<\/h2>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta Mercedes S-klass som n\u00e5gonsin har tillverkats \u00e4r W140. Den tillverkades mellan 1992-1998 och \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gset viktigaste S-klass som n\u00e5gonsin byggts. W140 b\u00e4r ett s\u00e5 stort arv p\u00e5 grund av att den var den sista Mercedes-sedanen som byggdes med en ”b\u00e4st till varje pris’-filosofi, och det \u00e4r anledningen till att W140 fortfarande av m\u00e5nga anses vara den b\u00e4sta S-klassen genom tiderna.
Modellerna som kom efter W140, s\u00e4rskilt W220, drabbades av m\u00e5nga priss\u00e4nkningar vilket resulterade i att S-klassen W220 fick titeln ”historiens v\u00e4rsta omkonstruktion av bilar”, som tilldelats av m\u00e5nga bilpublikationer och tidskrifter.
W140 var ett stort steg fram\u00e5t eftersom denna generation av S-klassen introducerade m\u00e5nga olika lyx- och s\u00e4kerhetsfunktioner som fortfarande saknas hos m\u00e5nga moderna ”premium”-lyxm\u00e4rken i dag. W140 var den f\u00f6rsta bilen som introducerade en funktion som kallas ”soft close doors”, som m\u00e5nga lyxbilsm\u00e4rken inte inf\u00f6rlivar idag.
W140 var ocks\u00e5 den f\u00f6rsta bilen som inf\u00f6rde ESC (Electronic Stability Control), dubbla glasrutor f\u00f6r \u00f6kad tystnad, toppmodern traktionskontroll, navigering och till och med ett grundl\u00e4ggande r\u00f6ststyrningssystem. Dessutom introducerade W140 ocks\u00e5 regnsensoriska torkar, en mjukst\u00e4ngande baklucka och ett par sidokrockkuddar f\u00f6r \u00f6kad s\u00e4kerhet.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W221 S-klass<\/h2>\n\n\n\n

W220 S-klassen gick inte till historien som h\u00f6jdpunkten i Mercedes flaggskeppssedan-historia, s\u00e5 2007 var Mercedes tvungna att ta fram en ny modell som inte delade n\u00e5gon identitet med den \u00f6k\u00e4nda W220. De gjorde just det, och W221 S-klass var f\u00f6dd.
W221 S-klass \u00e4r allm\u00e4nt erk\u00e4nd som en frisk fl\u00e4kt efter W220 och \u00e4r en av de b\u00e4sta omformningarna av S-klassen p\u00e5 senare tid. W221 \u00e4r den f\u00f6rsta lyxsedanen som erbjuder en hybriddriven drivlina. Dessutom debuterade den ocks\u00e5 med \u00f6vervakning av d\u00f6da vinklar, system f\u00f6r avvikelse fr\u00e5n k\u00f6rf\u00e4ltet och varningssystem f\u00f6r hastighetsvarning.
W221 S-klass inledde ocks\u00e5 en ny era i Mercedes designavdelning f\u00f6r alla modeller, inte bara f\u00f6r sedans. Modellerna efter W221 delade en liknande designetos, var lite skrymmande och erbj\u00f6d en j\u00e4mnare design. W221 S-klass var ocks\u00e5 den f\u00f6rsta Mercedes-modellen som b\u00f6rjade anv\u00e4nda infrar\u00f6d teknik f\u00f6r olika s\u00e4kerhetssystem.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W222 S-klass<\/h2>\n\n\n\n

\u00c5r 2013 kom Mercedes ut med W222 S-klass, och mottagandet var ganska blandat tills man \u00f6ppnade d\u00f6rrarna. W222 representerar det st\u00f6rsta spr\u00e5nget i interi\u00f6rdesign i hela Mercedes historia.
Den helt nya, banbrytande uppst\u00e4llningen med dubbla sk\u00e4rmar erbj\u00f6d fantastisk funktionalitet och hyllas fortfarande av m\u00e5nga som ett b\u00e4ttre alternativ \u00e4n det system som erbjuds i den helt nya W223 S-klassen idag. Listan \u00f6ver tekniska innovationer p\u00e5 W222 \u00e4r ocks\u00e5 otroligt l\u00e5ng.
W222 var den f\u00f6rsta bilen i historien utan en enda gl\u00f6dlampa eftersom varenda ljusk\u00e4lla som monterades i W222 S-klass drevs av LED-teknik, bilen erbj\u00f6d till och med Swarovski-kristaller i str\u00e5lkastarna.
W222 \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att ha debuterat med m\u00e5nga tekniska innovationer, till exempel den nya aluminiumhybridkarosseritekniken, som \u00f6kade bilens vridstyvhet avsev\u00e4rt.
Dessutom introducerades tv\u00e5 nya k\u00f6rhj\u00e4lpssystem. Ett system som kallas Road Surface Scan debuterade i W222 och kunde uppt\u00e4cka gropar i f\u00f6rv\u00e4g, samt systemet Magic Body Control, som anpassade fj\u00e4drings- och d\u00e4mparsystemen f\u00f6r en j\u00e4mn och bekv\u00e4m k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Fler fr\u00e5gor om den imponerande Mercedes S-klassen<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r den nya W223 S-klassen en av de b\u00e4sta S-klasserna som n\u00e5gonsin tillverkats?<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r h\u00f6gst osannolikt att den nya W223 S-klassen kommer att vara n\u00e5got annat \u00e4n briljant, men den h\u00e4r S-klassen \u00e4r fortfarande tidigt i sin livstid och kommer att g\u00e5 ut p\u00e5 v\u00e4garna inom en inte alltf\u00f6r avl\u00e4gsen framtid. Nya W223 erbjuder ocks\u00e5 m\u00e5nga innovationer, men m\u00e5nga av dessa har \u00e4nnu inte testats under en l\u00e4ngre tid.
Nya innovativa till\u00e4gg till den h\u00e4r S-klassmodellen \u00e4r bland annat det nya 3D-m\u00e4tarklustret, geststyrning, augmented reality-funktioner, smarta omgivande belysningsfunktioner, krockkuddar i baks\u00e4tet och en imponerande bakaxelstyrning som kan vridas upp till 10 grader. Det nya styrsystemet kommer praktiskt taget att f\u00f6rkorta bilens v\u00e4ndradie och g\u00f6ra den mycket mer man\u00f6vrerbar.<\/p>\n\n\n\n

Hur st\u00e5r Audi- och BMW-rivalerna sig mot Mercedes S-klass?<\/h4>\n\n\n\n

Rivaliteten mellan dessa tre m\u00e4rken n\u00e4r det g\u00e4ller att erbjuda den b\u00e4sta flaggskeppssedanen i full storlek \u00e4r flera decennier gammal. Audi erbjuder den eleganta och diskreta A8, en l\u00e5ng, bekv\u00e4m och toppmodern sedan som s\u00e4kert kan m\u00e4ta sig med S-klassen, men som f\u00f6r vissa \u00e4r lite f\u00f6r diskret.
\u00c5 andra sidan erbjuder BMW 7-serien en dj\u00e4rv och sl\u00e5ende design som s\u00e4kert drar till sig mycket uppm\u00e4rksamhet. Den \u00e4r dock n\u00e5got bristf\u00e4llig p\u00e5 interi\u00f6ravdelningen j\u00e4mf\u00f6rt med A8 eller S-klassen. Att v\u00e4lja n\u00e5gon av dessa tre \u00e4r ett genomf\u00f6rbart alternativ, och alla kommer garanterat att imponera \u00e4ven p\u00e5 de mest kr\u00e4vande kunderna.<\/p>\n\n\n\n

Hur st\u00e5r sig S-klassen i j\u00e4mf\u00f6relse med de dyraste lyxsedanerna p\u00e5 marknaden?<\/h4>\n\n\n\n

Rolls Royce och Bentley har allm\u00e4nt betraktats som de b\u00e4sta tillverkarna av lyxsedaner med flaggskepp. B\u00e5da dessa \u00e4r mycket dyrare \u00e4n S-klass, men kan inte m\u00e4ta sig med den tyska sedanen p\u00e5 teknikomr\u00e5det.
N\u00e4r det g\u00e4ller kvalitet \u00e4r en Bentley eller en Rolls ett betydande steg \u00f6ver S-klassen. B\u00e5da dessa erbjuder fortfarande en 12-cylindrig motor som ocks\u00e5 \u00e4r ett klart steg \u00f6ver de motorer som erbjuds i de nya S-klassfordonen. Dessutom \u00e4r Bentleys eller Rolls m\u00e4rkesattraktion ocks\u00e5 ett klart steg \u00f6ver den treuddiga stj\u00e4rnan.
Men den st\u00f6rsta skillnaden mellan dessa tre bilm\u00e4rken \u00e4r m\u00f6jligheten att anpassa en Bentley eller en Rolls i en utstr\u00e4ckning som S-klassen helt enkelt inte erbjuder.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes S-klass representerar den h\u00f6gsta niv\u00e5n av komfort och lyx som Mercedes kan erbjuda. S-klassen har alltid haft f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r en sann flaggskeppssedan. Det \u00e4r den l\u00e4ngsta, mest bekv\u00e4ma, dyraste<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":223,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/222"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=222"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/222\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/223"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=222"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=222"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=222"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}