{"id":2218,"date":"2021-11-30T12:10:17","date_gmt":"2021-11-30T12:10:17","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2218"},"modified":"2021-11-30T12:10:20","modified_gmt":"2021-11-30T12:10:20","slug":"har-alla-nya-bilar-backkameror","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/har-alla-nya-bilar-backkameror\/","title":{"rendered":"Har alla nya bilar backkameror?"},"content":{"rendered":"\n

\u00c5r 2008 antog den amerikanska kongressen en lag som syftade till att kraftigt f\u00f6rb\u00e4ttra synligheten bak\u00e5t f\u00f6r alla personbilar. Detta startade en trend d\u00e4r den amerikanska regeringen ville \u00f6ka s\u00e4kerhetsniv\u00e5erna genom att kr\u00e4va alla m\u00f6jliga tekniker f\u00f6r kommande bilar.<\/p>\n\n\n\n

Fram till 2014 var denna trend n\u00e5got bortgl\u00f6md, men den \u00e5terupplivades \u00e5terigen n\u00e4r det amerikanska transportdepartementet gav mandat att alla nyare bilar fr\u00e5n och med 2019 m\u00e5ste erbjuda backkameror som standard, vilket gav biltillverkarna ett par \u00e5r p\u00e5 sig att f\u00f6rbereda sig p\u00e5 l\u00e4mpligt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Detta var fr\u00e4mst riktat mot mer prisv\u00e4rda bilar som japanska ekonomibilar som inte fanns med backkamera vid den tidpunkten, men m\u00e5nga mer avancerade modeller hade redan antagit dessa trender flera \u00e5r i f\u00f6rv\u00e4g.<\/p>\n\n\n\n

Enligt statistiken dog fram till 2019 mer \u00e4n 200 personer varje \u00e5r p\u00e5 grund av bristande sikt i backspegeln. Till r\u00e5ga p\u00e5 allt var m\u00e5nga av dem barn. D\u00e4rf\u00f6r har alla nyare bilar numera backkameror som standard, och s\u00e4kerhetstrenden kommer sannolikt att forts\u00e4tta i takt med att branschen utvecklas.<\/p>\n\n\n\n

Sk\u00e4rmstorlekar och teknik<\/h2>\n\n\n\n

Det finns olika typer av kameror och motsvarande sk\u00e4rmar. Dessa lagar reglerar endast grunderna f\u00f6r dessa system, och tillverkarna \u00e4r fria att utforma sina system enligt sin interna policy och sina produktinvesteringar s\u00e5 l\u00e4nge de h\u00e5ller sig inom gr\u00e4nserna f\u00f6r dessa lagar.<\/p>\n\n\n\n

Vissa tillverkare erbjuder bredbildssk\u00e4rmar f\u00f6r landskap och andra f\u00f6redrar portr\u00e4ttsk\u00e4rmar. De flesta sk\u00e4rmar p\u00e5 instegsniv\u00e5 \u00e4r n\u00e5gonstans mellan 6-10 tum i diameter medan de st\u00f6rsta sk\u00e4rmarna kan sp\u00e4nna n\u00e4stan dubbelt s\u00e5 l\u00e5ngt. I takt med att tekniken forts\u00e4tter att utvecklas verkar sk\u00e4rmar som anv\u00e4ndes i b\u00f6rjan av 2000-talet nu l\u00f6jligt sm\u00e5 och med l\u00e5g uppl\u00f6sning.<\/p>\n\n\n\n

Dagens sk\u00e4rmar anv\u00e4nder OLED-teknik med avancerad kiselarkitektur som g\u00f6r det m\u00f6jligt att styra systemet antingen med hj\u00e4lp av rattar, peksk\u00e4rmar eller till och med r\u00f6stkommandon. Vissa system, till exempel de som erbjuds i BMW, erbjuder till och med geststyrning som kan styra ett visst antal funktioner p\u00e5 infotainmentsk\u00e4rmen.<\/p>\n\n\n\n

Kameraplatser<\/h2>\n\n\n\n

Biltillverkare spenderar stora summor pengar p\u00e5 sammanh\u00e4ngande designval som b\u00e5de m\u00e5ste f\u00f6lja varum\u00e4rkets designfilosofi och de regulatoriska aspekterna av bils\u00e4kerhet. D\u00e4rf\u00f6r skiljer de sig \u00e5t n\u00e4r det g\u00e4ller placering av backkameror beroende p\u00e5 bilen i fr\u00e5ga och hur de vill att bilens bakre del ska se ut.<\/p>\n\n\n\n

Vissa m\u00e4rken integrerar smart kameran under m\u00e4rket som dyker upp i det \u00f6gonblick man v\u00e4xlar i backen. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt h\u00e5lls kameran alltid ren och \u00e4r dessutom skyddad fr\u00e5n st\u00f6tar och ogynnsamma v\u00e4derf\u00f6rh\u00e5llanden. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att de flesta m\u00e4rken som g\u00f6r detta ocks\u00e5 erbjuder m\u00f6jligheten att plocka ut kameran manuellt.<\/p>\n\n\n\n

Andra l\u00e5ter kameran vara exponerad hela tiden, men de f\u00f6ljer ofta med kameran med en upps\u00e4ttning tv\u00e4ttmaskiner som aktiveras n\u00e4r du st\u00e4nker p\u00e5 vindrutan. Mycket smuts och smuts kan blockera sikten f\u00f6r kameran vilket kan g\u00f6ra den oanv\u00e4ndbar, s\u00e5 kameran m\u00e5ste alltid vara tydlig.<\/p>\n\n\n\n

Riktlinjer och betraktningsvinklar<\/h2>\n\n\n\n

De allra flesta moderna bilar \u00e4r utrustade med parkeringssensorer runtomkring och biltillverkarna har \u00e4ven integrerat andra anv\u00e4ndbara mjukvarul\u00f6sningar i kameran f\u00f6r att g\u00f6ra hela processen smidigare och mer sofistikerad. En upps\u00e4ttning r\u00f6rliga riktlinjer visas vanligtvis p\u00e5 sk\u00e4rmen och f\u00f6ljer dina styrinst\u00e4llningar p\u00e5 motsvarande s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt kan du enkelt avg\u00f6ra om du befinner dig i r\u00e4tt vinkel n\u00e4r du n\u00e4rmar dig en parkeringsplats i backv\u00e4xel. Biltillverkare integrerar dessa p\u00e5 olika s\u00e4tt, och vissa av dem \u00e4r mer anv\u00e4ndbara \u00e4n andra. I vilket fall som helst \u00e4r riktlinjerna bara toppen av isberget n\u00e4r det g\u00e4ller smarta mjukvarul\u00f6sningar som \u00e4r utformade f\u00f6r att hj\u00e4lpa dig att man\u00f6vrera bilen p\u00e5 ett s\u00e4krare s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

H\u00f6gklassiga bilar \u00e4r ofta utrustade med avancerade h\u00f6guppl\u00f6sta kamerasystem med flera vinklar som g\u00f6r att du kan fokusera p\u00e5 en viss vinkel n\u00e4r du man\u00f6vrerar bilen. Det mest avancerade systemet erbjuder till och med en 3D-effekt som ser ut som om en liten dr\u00f6nare sv\u00e4var \u00f6ver bilen, vilket g\u00f6r det d\u00f6dligt enkelt att parkera \u00e4ven de st\u00f6rsta bilarna d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r backkameror anv\u00e4ndbara?<\/h3>\n\n\n\n

Svaret p\u00e5 denna fr\u00e5ga beror i h\u00f6g grad p\u00e5 hur avancerat ett visst system \u00e4r. Om kameran i fr\u00e5ga har l\u00e5g uppl\u00f6sning och \u00e4r smutsig \u00e4r det inte meningsfullt att anv\u00e4nda den p\u00e5 det s\u00e4ttet. Om kameran d\u00e4remot \u00e4r av hyfsad kvalitet \u00e4r den verkligen anv\u00e4ndbar, s\u00e4rskilt p\u00e5 st\u00f6rre modeller.<\/p>\n\n\n\n

Du kan dock aldrig f\u00f6rlita dig helt och h\u00e5llet p\u00e5 dessa system eftersom de bara \u00e4r till f\u00f6r att hj\u00e4lpa dig och inte f\u00f6r att ers\u00e4tta ditt medvetande. Med detta sagt, h\u00e5ll alltid ett vaksamt \u00f6ga p\u00e5 din omgivning och se till att v\u00e4nda dig om n\u00e4r du backar f\u00f6r att g\u00f6ra det s\u00e5 s\u00e4kert som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Kan jag eftermontera en backkamera p\u00e5 min bil?<\/h3>\n\n\n\n

Eftersom backkameror \u00e4r obligatoriska f\u00f6rst efter 2019 finns det m\u00e5nga bilar p\u00e5 v\u00e4garna i dag som inte har denna teknik. D\u00e4rf\u00f6r v\u00e4cks fr\u00e5gan om det \u00e4r m\u00f6jligt att utrusta sin bil med en backkamera, och hur man ska n\u00e4rma sig den id\u00e9n.<\/p>\n\n\n\n

Det finns flera f\u00f6retag d\u00e4r ute som specialiserar sig p\u00e5 den h\u00e4r typen av l\u00f6sningar och det \u00e4r av st\u00f6rsta vikt att v\u00e4lja r\u00e4tt f\u00f6retag. Att bara klistra en kamera p\u00e5 bakluckan och kalla det en dag \u00e4r egentligen inte den b\u00e4sta id\u00e9n. Se till att unders\u00f6ka vilka f\u00f6retag i ditt omr\u00e5de som g\u00f6r det b\u00e4st och v\u00e4lj alltid h\u00f6guppl\u00f6sta kameror.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag l\u00e4gga mer pengar p\u00e5 en 360-graders kamera?<\/h3>\n\n\n\n

360-graders kameror hyllas ofta som n\u00e5gra av de mest tekniskt avancerade funktioner som erbjuds i bilar idag. Vissa anser att system som dessa bara \u00e4r jippon och att det inte \u00e4r meningsfullt att spendera hundratals, om inte tusentals dollar p\u00e5 s\u00e5dana system om man redan kan v\u00e4lja en backkamera som standard.<\/p>\n\n\n\n

Dessa system \u00e4r dock perfekta f\u00f6r st\u00f6rre fordon som tillbringar st\u00f6rre delen av sin tid p\u00e5 trafikerade stadsgator. Dessutom kan dessa system ocks\u00e5 fungera som sofistikerade dashcams som kan aktiveras i samma \u00f6gonblick som n\u00e5gon k\u00f6r in i din bil. Dessutom \u00e4r de ocks\u00e5 en bra sak att ha n\u00e4r det \u00e4r dags att s\u00e4lja bilen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\u00c5r 2008 antog den amerikanska kongressen en lag som syftade till att kraftigt f\u00f6rb\u00e4ttra synligheten bak\u00e5t f\u00f6r alla personbilar. Detta startade en trend d\u00e4r den amerikanska regeringen ville \u00f6ka s\u00e4kerhetsniv\u00e5erna<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2218"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2218"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2218\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2219,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2218\/revisions\/2219"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2218"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2218"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2218"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}