{"id":2216,"date":"2021-11-30T12:09:13","date_gmt":"2021-11-30T12:09:13","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2216"},"modified":"2021-11-30T12:09:16","modified_gmt":"2021-11-30T12:09:16","slug":"vad-ar-battre-hybrid-eller-plug-in-hybrid","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vad-ar-battre-hybrid-eller-plug-in-hybrid\/","title":{"rendered":"Vad \u00e4r b\u00e4ttre: hybrid eller plug-in hybrid?"},"content":{"rendered":"\n

Under det senaste decenniet har hybrider blivit n\u00e5got av en norm f\u00f6r m\u00e5nga tillverkare som vill s\u00e4nka sina allm\u00e4nna koldioxidutsl\u00e4pp \u00f6ver hela linjen, men \u00e4r de verkligen ett bra k\u00f6p, och \u00e4r en konventionell hybrid (HEV) b\u00e4ttre \u00e4n en plug-in-hybrid (PHEV)?<\/p>\n\n\n\n

En konventionell hybrid anv\u00e4nder ett mindre batteri tillsammans med en huvudsakligen gasmotor f\u00f6r att uppn\u00e5 b\u00e4ttre MPG-resultat. Dessa typer av hybrider erbjuder s\u00e4llan n\u00e5gon r\u00e4ckvidd f\u00f6r enbart elektrisk drift, och om de g\u00f6r det \u00e4r r\u00e4ckvidden n\u00e4stan alltid f\u00f6rsumbar.<\/p>\n\n\n\n

En plug-in-hybrid d\u00e4remot anv\u00e4nder ett mycket st\u00f6rre batteri som ocks\u00e5 kan laddas via antingen ett vanligt hemuttag eller ett kraftfullare uttag f\u00f6r en snabbare laddning. Dessa typer av hybrider har allts\u00e5 en r\u00e4ckvidd som enbart \u00e4r elektrisk, men de \u00e4r dyrare att k\u00f6pa \u00e4n en konventionell hybrid.<\/p>\n\n\n\n

Med detta sagt, om du kan och vill anv\u00e4nda en plug-in hybrid f\u00f6r vad den \u00e4r, vilket inneb\u00e4r att du st\u00e4ndigt m\u00e5ste koppla in den f\u00f6r att ladda, \u00e4r en plug-in ett b\u00e4ttre alternativ. Om du d\u00e4remot inte kan bry dig om att regelbundet koppla in en plug-in-hybrid \u00e4r en konventionell hybrid troligen ett b\u00e4ttre alternativ.<\/p>\n\n\n\n

Konventionella hybrider (HEV)<\/h2>\n\n\n\n

En konventionell hybrid introducerades f\u00f6rst med den udda Honda Insight, men populariserades senare av Toyota Prius. Dessa tv\u00e5 japanska tillverkare var de f\u00f6rsta som antog en mer hybridbilsv\u00e4nlig strategi och f\u00f6ljdes senare av resten av konsumentburkindustrin.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att illustrera detta kommer vi att anv\u00e4nda Toyota Prius som referens f\u00f6r modern HEV-teknik. Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 cirka 24 000 dollar ger Toyota Prius 58 MPG i staden och 53MPG p\u00e5 motorv\u00e4gen, vilket \u00e4r ett minst sagt hyggligt resultat.<\/p>\n\n\n\n

Denna konventionella hybridbil kan inte kopplas in eftersom batteriet laddas under k\u00f6rning. Den vanliga Prius erbjuder ett 0,75 ganska litet kWh-batteri och erbjuder d\u00e4rf\u00f6r inte m\u00f6jlighet att koppla in det. Med detta sagt f\u00f6rlitar sig bilen huvudsakligen p\u00e5 f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn, och elmotorn finns bara d\u00e4r f\u00f6r att hj\u00e4lpa till.<\/p>\n\n\n\n

Plug-in-hybrider (PHEV)<\/h2>\n\n\n\n

Redan 1899 utformade en ber\u00f6md tysk ingenj\u00f6r vid namn Ferdinand Porsche ett koncept f\u00f6r en plug-in hybrid som kallades System Lohner-Porsche Mixte. Den f\u00f6rsta kommersiella plug-in-hybriden introducerades dock 2010 av GM och kallades Chevy Volt.<\/p>\n\n\n\n

I illustrationssyfte kommer vi att anv\u00e4nda Toyota Prius Prime som riktm\u00e4rke f\u00f6r dagens plug-in-hybridteknik eftersom det \u00e4r helt r\u00e4tt att j\u00e4mf\u00f6ra den med den vanliga Toyota Prius. Med detta sagt kostar Prius Prime s\u00e5 mycket som 4 000 dollar mer \u00e4n den vanliga Prius.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom har Prius Prime ett batteri p\u00e5 8,8 kWh som g\u00f6r att Prius Prime kan k\u00f6ra s\u00e5 l\u00e5ngt som 25 miles utan att anv\u00e4nda en droppe br\u00e4nsle. MPG-resultaten \u00e4r likartade mellan de tv\u00e5, men med elbilsl\u00e4get i \u00e5tanke s\u00e4gs MPGe-resultaten f\u00f6r Prius Prime-modellen ligga runt 133 MPGe.<\/p>\n\n\n\n

Konventionell hybrid vs plug-in-hybrid<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att kunna komma fram till en r\u00e4ttvis slutsats om vilken av dessa som \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n den andra m\u00e5ste vi fokusera p\u00e5 hur du planerar att anv\u00e4nda en HEV\/PHEV. F\u00f6r dem som kan koppla in en PHEV, och \u00e4r villiga att g\u00f6ra det, kan de extra kostnader som \u00e4r f\u00f6rknippade med en PHEV l\u00e4tt \u00e5tervinnas efter ett eller tv\u00e5 \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Plug-in-hybrider \u00e4r allts\u00e5 b\u00e4ttre \u00e4n konventionella hybrider ur effektivitetssynpunkt, och det inneb\u00e4r att de \u00e4r b\u00e4ttre i alla avseenden eftersom effektivitet \u00e4r den viktigaste faktorn n\u00e4r det g\u00e4ller hybridbilar. \u00c4ven om de ibland kompromissar n\u00e4r det g\u00e4ller lastutrymme eller reparationskostnader \u00e4r de dyrare av en anledning.<\/p>\n\n\n\n

Konventionella hybridbilar \u00e4r fr\u00e4mst avsedda f\u00f6r dem som inte riktigt vill bry sig om att koppla in bilen, men som ocks\u00e5 vill dra nytta av n\u00e5gon form av br\u00e4nslebesparande teknik. De kostar mindre och \u00e4r inte lika komplicerade, men m\u00e5nga anser att de \u00e4r helt meningsl\u00f6sa och att de inte ens borde finnas.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r en laddhybrid b\u00e4ttre \u00e4n en elbil?<\/h3>\n\n\n\n

Svaret p\u00e5 den fr\u00e5gan beror ocks\u00e5 p\u00e5 hur du brukar anv\u00e4nda din bil. Om du maximerar potentialen hos elmotorn i din plug-in hybrid b\u00f6r du v\u00e4lja en EV eftersom en EV \u00e4r ett \u00f6verlag b\u00e4ttre alternativ n\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet och utsl\u00e4pp.<\/p>\n\n\n\n

Om du d\u00e4remot fortfarande tycker om att vara skyddad av f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn b\u00f6r du h\u00e5lla dig till en hybrid ett tag till. Det \u00e4r alltid b\u00e4ttre att \u00e4ga en hybrid innan du \u00f6verv\u00e4ger att hoppa \u00f6ver till en EV eftersom det visar dig vad du beh\u00f6ver g\u00f6ra dagligen f\u00f6r att njuta av en \u00e5ngestfri pendling.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta plug-in hybriden p\u00e5 marknaden just nu?<\/h3>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta plug-in-hybriden i v\u00e4rlden just nu m\u00e5ste vara Hyundai Ioniq eftersom den erbjuder massor av allt f\u00f6r ett n\u00e4rmande pris. Ioniq \u00e4r tillr\u00e4ckligt bra f\u00f6r 50+ MPG b\u00e5de p\u00e5 motorv\u00e4gen och i stan, har 7 olika utrustningsniv\u00e5er och erbjuds dessutom antingen som PHEV, HEV eller en fullv\u00e4rdig EV.<\/p>\n\n\n\n

Toyota Prius Prime \u00e4r ocks\u00e5 en bra PHEV, och det \u00e4r \u00e4ven Volvo XC60 Recharge. Om du vill ha en mer lyxig k\u00e4nsla, men \u00e4nd\u00e5 sportig sedan, ska du se till att kolla in BMW 330e.<\/p>\n\n\n\n

Vem tillverkar de b\u00e4sta elbilarna p\u00e5 marknaden?<\/h3>\n\n\n\n

De b\u00e4sta elbilarna p\u00e5 marknaden tillverkas av Tesla eftersom Tesla specialiserar sig p\u00e5 elbilsmarknaden och ingen annan biltillverkare har tillg\u00e5ng till Teslas avancerade laddningsn\u00e4tverk. M\u00e4rken som Porsche, Audi och Mercedes designar och bygger elbilar av h\u00f6gre kvalitet och mer avancerade, men de \u00e4r inte lika bekv\u00e4ma att anv\u00e4nda som Teslas.<\/p>\n\n\n\n

Om du kombinerar detta med den mest avancerade tekniken f\u00f6r autonom k\u00f6rning, r\u00f6stigenk\u00e4nning och infotainmentsystem kan man lugnt s\u00e4ga att alla Teslas briljerar i dessa fall. Men om laddningsm\u00f6jligheterna f\u00f6rb\u00e4ttras f\u00f6r fordon som inte \u00e4r Tesla-bilar kan m\u00e4rken som Porsche eller Audi l\u00e4tt sl\u00e5 de flesta Tesla-modeller n\u00e4r det g\u00e4ller kvalitet och sofistikering.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Under det senaste decenniet har hybrider blivit n\u00e5got av en norm f\u00f6r m\u00e5nga tillverkare som vill s\u00e4nka sina allm\u00e4nna koldioxidutsl\u00e4pp \u00f6ver hela linjen, men \u00e4r de verkligen ett bra k\u00f6p,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[22],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2216"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2216"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2216\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2217,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2216\/revisions\/2217"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2216"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2216"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2216"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}