{"id":2214,"date":"2021-11-30T12:07:55","date_gmt":"2021-11-30T12:07:55","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2214"},"modified":"2021-11-30T12:07:59","modified_gmt":"2021-11-30T12:07:59","slug":"vad-ar-skillnaden-mellan-en-plug-in-hybrid-och-en-vanlig-hybrid","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vad-ar-skillnaden-mellan-en-plug-in-hybrid-och-en-vanlig-hybrid\/","title":{"rendered":"Vad \u00e4r skillnaden mellan en plug-in hybrid och en vanlig hybrid?"},"content":{"rendered":"\n

V\u00e5r v\u00e4rld utvecklas st\u00e4ndigt, nyare teknik avsl\u00f6jas dagligen, och det verkar som om vi st\u00e5r p\u00e5 randen av en h\u00e4rlig fordonsrevolution med elbilar. Men det verkar ocks\u00e5 som om revolutionen inte kommer ikapp s\u00e5 snabbt som vissa tenderar att tro, vilket ger utrymme f\u00f6r hybrider och EV:er att bevisa motsatsen.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst finns det m\u00e5nga olika typer av hybridfordon d\u00e4r ute. Ordet ”hybrid” betyder bara ”av blandat ursprung”, och utf\u00f6randemetoden \u00e4r v\u00e4rldar ifr\u00e5n varandra. I vilket fall som helst \u00e4r en konventionell hybrid och en plug-in-hybrid (PHEV) de tv\u00e5 mest popul\u00e4ra hybridbilstekniska utf\u00f6randena hittills.<\/p>\n\n\n\n

De tv\u00e5 st\u00f6rsta skillnaderna mellan en konventionell hybrid och en plug-in \u00e4r storleken p\u00e5 batteriet och m\u00f6jligheten att ansluta bilen till en v\u00e4gg f\u00f6r att ladda den. Allt detta inneb\u00e4r att du faktiskt kan k\u00f6ra en plug-in-hybrid i enbart elektriskt l\u00e4ge, medan en konventionell hybrid inte kan k\u00f6ras enbart med hj\u00e4lp av batteriet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4nd\u00e5 beror effektiviteten hos en hybrid till stor del p\u00e5 hur du k\u00f6r den, och de flesta m\u00e4nniskor njuter inte av de extremt h\u00f6ga MPG-resultaten. Om du kombinerar de relativt sett b\u00e4ttre MPG-resultaten med statliga bidrag och l\u00e5ga skattekrav kan en hybrid lika g\u00e4rna vara ett v\u00e4rt \u00f6verv\u00e4gande.<\/p>\n\n\n\n

Konventionella hybridfordon: Grunderna<\/h2>\n\n\n\n

Den allra f\u00f6rsta hybriden var faktiskt inte den numera ikoniska Toyota Prius, utan snarare en konstigt formad Honda Insight hatchback som aldrig fick det erk\u00e4nnande den f\u00f6rtj\u00e4nar. Konventionella hybridbilar anv\u00e4nder sina motorer f\u00f6r att ladda batteriet medan du k\u00f6r, vilket inneb\u00e4r att det inte finns n\u00e5got behov av att koppla in dem.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4mf\u00f6rt med en bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor erbjuder en konventionell hybrid en \u00f6verl\u00e4gsen br\u00e4nsleeffektivitet, s\u00e4rskilt i stadstrafik med stopp och stopp. De uppn\u00e5r detta genom att anv\u00e4nda en teknik som kallas regenerativ bromsning som f\u00e5ngar upp den f\u00f6rlorade energi som anv\u00e4nds vid inbromsning och lagrar den i batteriet f\u00f6r senare anv\u00e4ndning.<\/p>\n\n\n\n

Allt detta inneb\u00e4r att en konventionell hybrid inte \u00e4r s\u00e5 effektiv n\u00e4r den k\u00f6r i motorv\u00e4gshastigheter. Med tanke p\u00e5 att dessa inte kan kopplas in och att de flesta av dem inte kan k\u00f6ras i elektriskt l\u00e4ge betyder det bara att de inte \u00e4r s\u00e5 intressanta f\u00f6r milj\u00f6medvetna f\u00f6rare som plug-in-hybrider \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Plug-in hybrider: Grunderna<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r plug-in-hybrider utrustade med betydligt st\u00f6rre batterier som g\u00f6r att de kan laddas med hj\u00e4lp av antingen ett vanligt 120-volts hush\u00e5llsuttag eller ett kraftfullare 240-volts uttag som \u00e4r klassat f\u00f6r laddningsstationer.<\/p>\n\n\n\n

Skillnaden i laddning mellan dessa tv\u00e5 typer av laddning \u00e4r enorm eftersom en vanlig Toyota-hybrid med 25 mils r\u00e4ckvidd tar s\u00e5 mycket som 6 timmar att ladda p\u00e5 ett 120-voltsuttag. Om du d\u00e4remot ansluter samma bil till en 240-volts laddningsinfrastruktur \u00e4r dessa laddningstider mer \u00e4n dubbelt s\u00e5 snabba.<\/p>\n\n\n\n

Plug-in-hybrider \u00e4r bara vettiga om du laddar dem regelbundet, annars \u00e4r de inte vettiga eftersom du inte kommer att se alla dessa fantastiska MPG-resultat, men du kommer dock att betala en plug-in betydligt mer \u00e4n en konventionell hybrid.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rbr\u00e4nningsbilar vs hybrider vs elbilar<\/h2>\n\n\n\n

Bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor \u00e4r fortfarande det b\u00e4sta och mest bekv\u00e4ma s\u00e4ttet att dagligen k\u00f6ra bil, och det \u00e4r ett faktum f\u00f6r den stora majoriteten av den m\u00e4nskliga befolkningen. Det finns vissa st\u00e4llen d\u00e4r det \u00e4r vettigare att k\u00f6ra en hybridbil eller en elbil, men i de flesta fall \u00e4r det mycket sv\u00e5rare att g\u00f6ra det eftersom det kr\u00e4ver lite mer planering om du vill g\u00f6ra l\u00e5ngv\u00e4ga resor.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4ger en bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor beh\u00f6ver du bara s\u00e4tta dig i bilen och k\u00f6ra, och oroa dig f\u00f6r att tanka bilen n\u00e4r situationen kr\u00e4ver det. \u00c5 andra sidan m\u00e5ste elbilar laddas under l\u00e4ngre perioder, vilket inneb\u00e4r en helt ny faktor som tidigare inte ingick i ekvationen.<\/p>\n\n\n\n

Om du anv\u00e4nder din elbil med alla dessa faktorer i \u00e5tanke \u00e4r det f\u00f6rnuftigt att \u00e4ga och k\u00f6ra en elbil dagligen. \u00c5 andra sidan \u00e4r hybrider i stort sett samma sak som EV:s n\u00e4r det g\u00e4ller att leva med ett hybridfordon, men de ger dig ocks\u00e5 m\u00f6jlighet att vara mer flexibel om du s\u00e5 \u00f6nskar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r plug-in hybrider b\u00e4ttre \u00e4n konventionella hybrider?<\/h3>\n\n\n\n

Ja, det \u00e4r de, men bara om du anv\u00e4nder dem som s\u00e5dana. Det inneb\u00e4r att du b\u00f6r ladda din plug-in hybrid n\u00e4r det \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndigt att g\u00f6ra det. Om du inte g\u00f6r det \u00e4r en konventionell hybrid ett b\u00e4ttre alternativ eftersom den kostar mindre.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att ge en liten bild av sammanhanget: en helt ny konventionell hybridversion av Toyota Prius kostar cirka 24 000 dollar, men Toyota Prime (plug-in-versionen) kostar n\u00e4stan 4 000 dollar mer. Dessutom har den vanliga Toyota Prius ett lastutrymme p\u00e5 27,4 kubikfot medan Prime-versionen har mindre \u00e4n 20 kubikfot.<\/p>\n\n\n\n

Kan man k\u00f6ra en konventionell hybrid i enbart elektriskt l\u00e4ge?<\/h3>\n\n\n\n

Vissa konventionella hybrider g\u00f6r det m\u00f6jligt att k\u00f6ra i enbart elektriskt l\u00e4ge, men r\u00e4ckvidden \u00e4r minst sagt begr\u00e4nsad. Konventionella hybrider f\u00f6rlitar sig alltid p\u00e5 f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn, och elmotorn kopplas bara in f\u00f6r att hj\u00e4lpa till lite grann eftersom batteriet inte kan producera tillr\u00e4ckligt med juice f\u00f6r att driva hjulen p\u00e5 egen hand.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 om du \u00e4r den typen av person som vill njuta av lite mer effektivitet, men inte kan bry dig om att koppla in bilen hela tiden, \u00e4r det b\u00e4ttre med en konventionell hybrid.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en plug-in hybrid eller en elbil?<\/h3>\n\n\n\n

Om du \u00e4r os\u00e4ker p\u00e5 om du ska k\u00f6pa en elbil \u00e4r det ett bra s\u00e4tt att k\u00f6pa en plug-in hybrid f\u00f6r att uppleva vad det \u00e4r meningen att \u00e4gandet av en elbil ska vara, samtidigt som du fortfarande har en f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor som ser efter dig om du gl\u00f6mmer att ladda bilen.<\/p>\n\n\n\n

Plug-in-hybrider \u00e4r en verklig medelv\u00e4g mellan en fullfj\u00e4drad EV och en f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor, vilket g\u00f6r dem intressanta f\u00f6r dem som vill ha det b\u00e4sta av tv\u00e5 v\u00e4rldar. Men om du tror att du \u00e4r redo f\u00f6r en riktig elbilsupplevelse, eller om du redan \u00e4ger flera bilar, kan du k\u00f6pa en elbil f\u00f6r att f\u00e5 hela paketet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

V\u00e5r v\u00e4rld utvecklas st\u00e4ndigt, nyare teknik avsl\u00f6jas dagligen, och det verkar som om vi st\u00e5r p\u00e5 randen av en h\u00e4rlig fordonsrevolution med elbilar. Men det verkar ocks\u00e5 som om revolutionen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[22],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2214"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2214"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2214\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2215,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2214\/revisions\/2215"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2214"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2214"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2214"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}