{"id":2211,"date":"2021-11-25T12:20:13","date_gmt":"2021-11-25T12:20:13","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2211"},"modified":"2021-11-25T12:20:16","modified_gmt":"2021-11-25T12:20:16","slug":"finns-det-en-cabriolet-for-fem-passagerare","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/finns-det-en-cabriolet-for-fem-passagerare\/","title":{"rendered":"Finns det en cabriolet f\u00f6r fem passagerare?"},"content":{"rendered":"\n

Femsitsiga cabrioleter \u00e4r ytterst s\u00e4llsynta eftersom cabrioleterna \u00e4r konstruerade f\u00f6r att vara det p\u00e5 grund av karossen och chassit. Det bakre sittutrymmet \u00e4r vanligtvis smalare i alla typer av cabrioleter eftersom det m\u00e5ste vara s\u00e5 f\u00f6r att taket ska kunna st\u00e4ngas ordentligt.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom har cabrioleter ocks\u00e5 f\u00f6rst\u00e4rkta sidov\u00e4ggar som ocks\u00e5 smalnar av den bakre passageraravdelningen f\u00f6r att n\u00e5 en viss niv\u00e5 av strukturell integritet. F\u00f6rutom tjockare och starkare sidov\u00e4ggar \u00e4r cabrioleter ofta utrustade med en centralbalk som g\u00e5r mellan s\u00e4tena och som ocks\u00e5 f\u00f6rst\u00e4rker karossen.<\/p>\n\n\n\n

Allt detta inneb\u00e4r att det kr\u00e4vs avsev\u00e4rda anpassningar f\u00f6r att g\u00f6ra en femsitsig cabriolet vilket inneb\u00e4r att det inte finns n\u00e5gra nya femsitsiga cabrioleter p\u00e5 marknaden f\u00f6rutom Jeep Wrangler. Om du \u00e4r villig att k\u00f6pa en begagnad 5-sitsig cabriolet kan du kolla in 2007 \u00e5rs Audi A4 cabriolet eller 2008 \u00e5rs Chrysler Sebring.<\/p>\n\n\n\n

En annan anledning till att det inte finns n\u00e5gra 5-sitsiga cabrioleter \u00e4r att inte tillr\u00e4ckligt m\u00e5nga \u00e4r intresserade av att k\u00f6pa dem. Om det inte finns en tillr\u00e4ckligt stor marknad f\u00f6r en viss vara brukar varan i sig sj\u00e4lv f\u00f6rg\u00e5s efter ett tag, och det var fallet med 5-sitsiga cabrioleter.<\/p>\n\n\n\n

Strukturella kompromisser f\u00f6r en cabriolet<\/h2>\n\n\n\n

Det kan vid en f\u00f6rsta anblick verka enkelt att g\u00f6ra en cabriolet av en vanlig hardtopvariant, men det \u00e4r betydligt mer komplicerat \u00e4n att bara klippa av taket och f\u00e5 det att se snyggt ut. M\u00e5nga aspekter m\u00e5ste behandlas noggrant innan en viss cabriolet \u00e4r redo f\u00f6r den \u00f6ppnade v\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att g\u00f6ra en cabriolet m\u00e5ste man f\u00f6rst klippa av taket, vilket i sig inte verkar vara n\u00e5gon sv\u00e5r uppgift, men efter det m\u00e5ste man se till att bilens chassi \u00e4r tillr\u00e4ckligt starkt f\u00f6r att t\u00e5la vardagens mikrob\u00f6jningar. Detta \u00e4r ganska sv\u00e5rt att g\u00f6ra utan att l\u00e4gga till f\u00f6r mycket vikt eller minska den praktiska anv\u00e4ndbarheten f\u00f6r mycket.<\/p>\n\n\n\n

Eftersom det inte finns n\u00e5got tak \u00e4r den strukturella integriteten kraftigt nedsatt och det inneb\u00e4r att det beh\u00f6vs m\u00e5nga f\u00f6rst\u00e4rkningar f\u00f6r att g\u00f6ra chassit styvare. De flesta tillverkare tenderar att g\u00f6ra detta genom att l\u00e4gga till st\u00e5l p\u00e5 d\u00f6rrt\u00e4tningarna och genom att g\u00f6ra bilens centrala del kraftigare \u00e4n tidigare.<\/p>\n\n\n\n

2\/4\/5-sitsiga cabrioleter – vilka man ska v\u00e4lja och varf\u00f6r<\/h2>\n\n\n\n

Mellan dessa tre typer av cabrioleter \u00e4r en 2-sitsig cabriolet det mest popul\u00e4ra alternativet, och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r det finns s\u00e5 m\u00e5nga 2-sitsiga cabrioleter. 4-sitsiga cabrioleter \u00e4r tillr\u00e4ckligt popul\u00e4ra, men efterfr\u00e5gan p\u00e5 marknaden f\u00f6r en 4-sitsig cabriolet \u00e4r mycket mindre \u00e4n f\u00f6r en 2-sitsig cabriolet.<\/p>\n\n\n\n

Med detta sagt finns det n\u00e4stan ingen efterfr\u00e5gan p\u00e5 en femsitsig cabriolet, och det \u00e4r dessutom sv\u00e5rare att tillverka en femsitsig cabriolet \u00e4nd\u00e5. Till och med de flesta 4-sitsiga cabrioleter \u00e4r extremt tr\u00e5nga i den bakre passageraravdelningen eftersom baks\u00e4tet \u00e4r mycket smalare \u00e4n vad det brukar vara med en hardtop.<\/p>\n\n\n\n

Med detta sagt \u00e4r en 2-sitsig cabriolet vanligtvis ett sportigare alternativ som fr\u00e4mst b\u00f6r passa f\u00f6r f\u00f6rare som vill ha prestanda och hantering. En 4-sitsig cabriolet \u00e4r vanligtvis utformad f\u00f6r att vara bekv\u00e4m och avkopplande, vilket ocks\u00e5 skulle vara det prim\u00e4ra m\u00e5let f\u00f6r en 5-sitsig cabriolet om den fanns.<\/p>\n\n\n\n

En annan anledning till att det inte finns 5-sitsiga cabrioleter \u00e4r att det finns 4-sitsiga cabrioleter, och skillnaden mellan dessa tv\u00e5 \u00e4r alldeles f\u00f6r liten f\u00f6r att skapa en separat marknad f\u00f6r 5-sitsiga cabrioleter.<\/p>\n\n\n\n

5-sitsiga cabrioleter – en utd\u00f6ende ras<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r n\u00e5gra \u00e5rtionden sedan fanns det m\u00e5nga 5-sitsiga cabrioleter p\u00e5 marknaden eftersom bils\u00e4kerhetsreglerna var lite av ett sk\u00e4mt p\u00e5 den tiden. Bilar som Ford LTD cabriolet fr\u00e5n 1972 var extremt k\u00e4nda, men de var ocks\u00e5 extremt massiva och os\u00e4kra j\u00e4mf\u00f6rt med till och med bilar fr\u00e5n 80- och 90-talet.<\/p>\n\n\n\n

Med detta sagt \u00e4r den enda relativt moderna cabrioletbilen som fortfarande erbjuder fem sittplatser Jeep Wrangler Unlimited eftersom den \u00e4r byggd p\u00e5 ett separat chassi. Detta \u00e4r extremt s\u00e4llsynt nuf\u00f6rtiden eftersom de flesta bilar anv\u00e4nder en s\u00e5 kallad monocoque-konstruktion d\u00e4r karossen och chassit integreras under produktionen.<\/p>\n\n\n\n

Wrangler Convertible kan bekv\u00e4mt ha 5 platser, men den \u00e4r inte gjord f\u00f6r alla. Dessutom \u00e4r det n\u00e4rmaste en riktig 5-sitsig cabriolet nuf\u00f6rtiden Audi A4 cabriolet fr\u00e5n 2007 eller Chrysler Sebring Cabriolet fr\u00e5n 2008, men b\u00e5da dessa \u00e4r alldeles f\u00f6r gamla f\u00f6r de flesta.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r cabrioleter v\u00e4rda det?<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r en fr\u00e5ga om personligt perspektiv, men objektivt sett \u00e4r de flesta cabrioleter alldeles f\u00f6r kompromissl\u00f6sa f\u00f6r att passa alla. De \u00e4r bristf\u00e4lliga n\u00e4r det g\u00e4ller inv\u00e4ndigt fotutrymme f\u00f6r b\u00e5de de fr\u00e4mre och de bakre passagerarna. Dessutom lider de av s\u00e4mre niv\u00e5er av huvudutrymme ocks\u00e5, s\u00e5 mycket att det ibland g\u00f6r baks\u00e4tena oanv\u00e4ndbara.<\/p>\n\n\n\n

De \u00e4r tyngre, vilket varken gynnar br\u00e4nsleeffektiviteten eller aerodynamiken, och de ber\u00f6var dig ofta lastutrymme n\u00e4r taket \u00e4r nedf\u00e4llt eftersom takmekanismen vanligtvis f\u00f6rvaras i bagageutrymmet. Dessutom \u00e4r de inte lika strukturellt solida, vilket inneb\u00e4r att de inte \u00e4r lika smidiga som sina motsvarigheter med fast tak.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r cabrioleter med mjukt tak b\u00e4ttre \u00e4n h\u00e5rda tak?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 bilen i fr\u00e5ga, men de flesta bilar \u00e4r b\u00e4ttre med en hyfsad softtop eftersom det \u00e4r mer logiskt. \u00c5 ena sidan anv\u00e4nder supersportbilar som McLaren 720S Spyder en hardtop-mekanism som b\u00e4ttre isolerar f\u00f6raren \u00e4ven om den v\u00e4ger mer.<\/p>\n\n\n\n

720S Spyder l\u00e4gger dock inte till mer vikt genom att f\u00f6rst\u00e4rka chassit eftersom chassit \u00e4r tillverkat av kolfiber som g\u00f6r det mycket starkare \u00e4n vanliga st\u00e5lchassin och d\u00e4rmed motiverar beslutet. \u00c5 andra sidan g\u00e5r n\u00e4stan alla ”vanliga” bilar numera \u00f6ver till mjuka toppar eftersom de \u00e4r mer logiska p\u00e5 det hela taget.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r kup\u00e9er b\u00e4ttre \u00e4n cabrioleter?<\/h3>\n\n\n\n

Om du v\u00e4rdes\u00e4tter prestanda, hantering och en sp\u00e4nnande k\u00f6rning \u00e4r det b\u00e4ttre att v\u00e4lja en coup\u00e9variant eftersom den vanligtvis \u00e4r mycket smidigare, l\u00e4ttare och ser snyggare och mer aerodynamisk ut. \u00c5 andra sidan \u00e4r en cabriolet oftast skr\u00e4ddarsydd f\u00f6r dem som njuter av att k\u00f6ra bil och inte har s\u00e5 stor br\u00e5dska.<\/p>\n\n\n\n

Med det sagt finns det ett par cabrioleter som lyckas kombinera sp\u00e4nningen hos en coup\u00e9 och det speciella hos en cabriolet, men dessa \u00e4r ganska s\u00e4llsynta och dyra.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Femsitsiga cabrioleter \u00e4r ytterst s\u00e4llsynta eftersom cabrioleterna \u00e4r konstruerade f\u00f6r att vara det p\u00e5 grund av karossen och chassit. Det bakre sittutrymmet \u00e4r vanligtvis smalare i alla typer av cabrioleter<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2211"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2211"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2211\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2212,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2211\/revisions\/2212"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2211"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2211"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2211"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}