{"id":2201,"date":"2021-11-25T12:08:51","date_gmt":"2021-11-25T12:08:51","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2201"},"modified":"2021-11-25T12:08:53","modified_gmt":"2021-11-25T12:08:53","slug":"kan-man-ladda-en-elbil-hemma","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/kan-man-ladda-en-elbil-hemma\/","title":{"rendered":"Kan man ladda en elbil hemma?"},"content":{"rendered":"\n

Mer \u00e4n 80 % av laddningen av elbilar sker i hemmet eftersom det \u00e4r det mest bekv\u00e4ma s\u00e4ttet att g\u00f6ra det. Det finns dock olika s\u00e4tt att ladda en elbil hemma beroende p\u00e5 typ av laddare, tillg\u00e4nglig tid och bilen i sig.<\/p>\n\n\n\n

De tv\u00e5 viktigaste typerna av laddare som anv\u00e4nds i hemmet \u00e4r ett vanligt uttag i hemmet och en s\u00e4rskild v\u00e4ggladare. Ett vanligt hemuttag \u00e4r det mest praktiska, men det kan ibland ta upp till 24 timmar att ladda upp ett stort elbilsbatteri helt och h\u00e5llet. D\u00e4rf\u00f6r rekommenderas dessa mest f\u00f6r sm\u00e5 elbilsbatterier eller i n\u00f6dsituationer.<\/p>\n\n\n\n

En v\u00e4ggboxladdare \u00e4r ett mycket b\u00e4ttre alternativ eftersom den ger snabbare laddningstider, \u00e4r mycket bekv\u00e4mare och s\u00e4krare, men den kostar mer pengar. Att v\u00e4lja mellan dessa tv\u00e5 \u00e4r huvudfr\u00e5gan n\u00e4r det g\u00e4ller att ladda din EV fr\u00e5n hemmet.<\/p>\n\n\n\n

Se till att prata med din \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare innan du v\u00e4ljer n\u00e5got alternativ eftersom det \u00e4r av st\u00f6rsta vikt att se till att du anv\u00e4nder r\u00e4tt teknik eftersom det redan finns stora skillnader mellan vissa elbilar p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Laddning i vanliga uttag i hemmet – enkelt men l\u00e5ngsamt<\/h2>\n\n\n\n

Det mest uppenbara s\u00e4ttet att ladda en elbil hemma \u00e4r att anv\u00e4nda ett vanligt uttag i hemmet eftersom de flesta elbilar i dag har l\u00e5ngsamladdare som kan anslutas direkt till uttaget i hemmet. De flesta uttag kan dock leverera h\u00f6gst 3-5 kW. Detta inneb\u00e4r att det skulle ta n\u00e4stan en hel dag f\u00f6r elbilar med stora batterier att ladda fullt ut.<\/p>\n\n\n\n

Dessa former av laddning kallas oftast f\u00f6r ”n\u00f6dladdning”, vilket inneb\u00e4r att du inte b\u00f6r anv\u00e4nda dem om du har ett annat, mer avancerat alternativ. Ett av de st\u00f6rsta problemen \u00e4r naturligtvis s\u00e4kerheten, eftersom vissa kontakter inte kan leverera konstant str\u00f6m under en s\u00e5 l\u00e5ng tidsperiod.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att de teoretiskt sett kan fungera d\u00e5ligt, vilket kan orsaka allvarliga problem som brand eller skador p\u00e5 ditt batteri. Det \u00e4r v\u00e4rt att s\u00e4ga att moderna elbilar har avancerade mjukvarul\u00f6sningar som \u00e4r utformade f\u00f6r att noggrant \u00f6vervaka laddningen f\u00f6r att g\u00f6ra hela processen s\u00e5 s\u00e4ker som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Wallbox-laddare – Snabbare och bekv\u00e4mare<\/h2>\n\n\n\n

Elbilsbatterierna \u00f6kar sakta men s\u00e4kert i storlek vilket inneb\u00e4r att laddning i hemmets uttag blir f\u00f6r\u00e5ldrad p\u00e5 grund av tidsineffektivitet. D\u00e4rf\u00f6r rekommenderar de flesta tillverkare att du installerar en s\u00e4rskild v\u00e4ggl\u00e5deladdare som ansluts direkt till din inhemska elf\u00f6rs\u00f6rjning.<\/p>\n\n\n\n

Dessa v\u00e4ggboxladdare skiljer sig \u00e5t i pris ganska mycket eftersom vissa av dem \u00e4r snabbare och smartare \u00e4n andra. Hur som helst \u00e4r konceptet att installera en av dessa p\u00e5 din v\u00e4gg som g\u00f6r att du kan ladda bilen hur du vill.<\/p>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts kan vissa v\u00e4ggboxladdare ladda snabbare \u00e4n andra och en 7 kW-laddare \u00e4r ett absolut minimum som du b\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga. Att installera en v\u00e4ggboxladdare kostar n\u00e5gonstans mellan 500 och 1 000 dollar beroende p\u00e5 m\u00e4rke och modell.<\/p>\n\n\n\n

Det positiva \u00e4r att m\u00e5nga l\u00e4nder runt om i v\u00e4rlden erbjuder alla slags statliga bidrag f\u00f6r teknik i samband med elbilsanv\u00e4ndning. I Storbritannien \u00e4r du till exempel ber\u00e4ttigad till ett statligt bidrag som t\u00e4cker 75 % av dina installations- och ink\u00f6pskostnader f\u00f6r v\u00e4ggboxladdare.<\/p>\n\n\n\n

Laddning p\u00e5 spr\u00e5ng – riskabelt men tidseffektivt<\/h2>\n\n\n\n

Om du parkerar din elbil p\u00e5 gatan, eller om du helt enkelt inte vill ladda din elbil hemma, kan du g\u00f6ra det antingen p\u00e5 din arbetsplats eller p\u00e5 v\u00e4gen. M\u00e5nga f\u00f6retag \u00f6ver hela v\u00e4rlden erbjuder s\u00e4rskilda elbilsparkeringar, och om du \u00e4r anst\u00e4lld p\u00e5 n\u00e5got av dessa b\u00f6r du anv\u00e4nda dem n\u00e4r du kan, s\u00e4rskilt om de \u00e4r gratis.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r det fortfarande mest tidseffektivt att anv\u00e4nda snabbladdare som vanligtvis finns n\u00e4ra trafikerade motorv\u00e4gar och st\u00e4der. Om du \u00e4ger en Tesla \u00e4r det b\u00e4st att f\u00f6rlita sig p\u00e5 Teslas superladdare, men andra f\u00f6retag som ChargePoint, ABB Ionity och m\u00e5nga andra erbjuder ocks\u00e5 snabbladdning.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r en av dessa personer b\u00f6r du aldrig l\u00e5ta batteriprocenten sjunka under 40 % eftersom det ibland kan vara lite knepigt att m\u00e4ta r\u00e4ckvidden om du inte laddar bilen hemma. Elbilslivsstilen \u00e4r inte s\u00e5 bekv\u00e4m eller enkel som den kan verka, men om du f\u00f6ljer alla laddningsn\u00f6dv\u00e4ndigheter b\u00f6r du kunna f\u00e5 ut det mesta av den.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r en smart laddare f\u00f6r v\u00e4ggboxar?<\/h3>\n\n\n\n

En smart v\u00e4ggboxladdare \u00e4r utrustad med antingen Wi-Fi eller Bluetooth f\u00f6r att alltid kunna kommunicera med din telefon. Detta ger dig en m\u00e4ngd olika specialfunktioner, till exempel att fj\u00e4rrladda din bil vid de tillf\u00e4llen d\u00e5 laddningshastigheten \u00e4r billigast eller st\u00e4lla in laddningen till en exakt procentandel och tidpunkt.<\/p>\n\n\n\n

Genom att v\u00e4lja en s\u00e5dan laddare kan du optimera hur du laddar ditt batteri f\u00f6r att maximera batteriets livsl\u00e4ngd. Det \u00e4r viktigt att leta efter statliga bidrag f\u00f6r smart wallbox-laddare eftersom dessa ibland kan vara det f\u00f6redragna tillv\u00e4gag\u00e5ngss\u00e4ttet f\u00f6r m\u00e5nga bidragstyper d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

Vilken wattf\u00f6rbrukning v\u00e4ggladdare ska jag v\u00e4lja?<\/h3>\n\n\n\n

Svaret p\u00e5 den h\u00e4r fr\u00e5gan beror p\u00e5 din hemmaledning och din laddningsadapter ombord p\u00e5 bilen. I de flesta fall \u00e4r en 3 kW-laddare den l\u00e5ngsammaste av dem alla och b\u00f6r undvikas om du kan v\u00e4lja en kraftfullare laddare. Som referens kan n\u00e4mnas att en 3 kW-laddare laddar Audi e-Tron f\u00f6rst efter 24 timmars kontinuerlig laddning.<\/p>\n\n\n\n

De flesta v\u00e4ggl\u00e5deladdare \u00e4r dock inst\u00e4llda p\u00e5 7kW vilket \u00e4r tv\u00e5 g\u00e5nger snabbare \u00e4n 3kW-laddare vilket inneb\u00e4r att det tar cirka 12 timmar att ladda Audi e-Tron med en 7kW-laddare.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r det snabbaste s\u00e4ttet att ladda en elbil hemma?<\/h3>\n\n\n\n

Om du vill maximera din laddningshastighet m\u00e5ste du ha tillg\u00e5ng till ett trefasigt anslutningssystem, vilket inneb\u00e4r att du kan beh\u00f6va uppgradera dina hush\u00e5llsledningar. Ett trefasanslutningssystem \u00e4r vanligtvis dimensionerat f\u00f6r cirka 22 kW, vilket \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r att ladda en Nissan Leaf med 40 kWh p\u00e5 drygt tv\u00e5 timmar.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att ta reda p\u00e5 om du har tillg\u00e5ng till en trefasanslutning ska du se till att ringa din kvalificerade elinstallat\u00f6r f\u00f6r att bed\u00f6ma din hush\u00e5llsledning.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mer \u00e4n 80 % av laddningen av elbilar sker i hemmet eftersom det \u00e4r det mest bekv\u00e4ma s\u00e4ttet att g\u00f6ra det. Det finns dock olika s\u00e4tt att ladda en elbil<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2201"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2201"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2201\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2202,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2201\/revisions\/2202"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2201"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2201"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2201"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}