{"id":2196,"date":"2021-11-25T12:04:36","date_gmt":"2021-11-25T12:04:36","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2196"},"modified":"2021-11-25T12:05:17","modified_gmt":"2021-11-25T12:05:17","slug":"finns-det-nagra-kompaktbilar-med-fyrhjulsdrift","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/finns-det-nagra-kompaktbilar-med-fyrhjulsdrift\/","title":{"rendered":"Finns det n\u00e5gra sm\u00e5bilar med fyrhjulsdrift?"},"content":{"rendered":"\n

Allhjulsdrift introducerades p\u00e5 1980-talet, och sedan dess erbjuds allt fler bilar med allhjulsdrift antingen som standard eller som tillval. Detta inkluderar kompaktbilar, medelstora bilar, stora bilar, superbilar, SUV:er i alla former och storlekar och till och med minibussar.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga kompaktbilar erbjuder d\u00e4rf\u00f6r toppmoderna fyrhjulsdriftssystem i n\u00e4stan alla prisklasser. Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en hatchback ska du se till att kolla in Mazda 3, men om du vill ha n\u00e5got mer speciellt ska du se till att kolla in Audi A3 Quattro.<\/p>\n\n\n\n

Kompakta sedans som Subaru Impreza har som standard fyrhjulsdrift, vilket g\u00f6r dem till en bra aff\u00e4r. De b\u00e4sta hatchbacks med fyrhjulsdrift f\u00f6r n\u00e4rvarande \u00e4r dock Audi A4 Quattro, den helt nya Mercedes C-klass 4Matic och BMW 3-serie xDrive.<\/p>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta prisv\u00e4rda kompakta SUV\/Crossoveren med fyrhjulsdrift till \u00f6verkomligt pris \u00e4r Hyundai Tucson, men om du vill ha en kompakt SUV med fyrhjulsdrift som k\u00e4nns mer lyxig, ska du se till att kolla in Porsche Macan.<\/p>\n\n\n\n

Mazda 3<\/h2>\n\n\n\n

Mazda 3 \u00e4r en av de mest p\u00e5litliga hatchbacks p\u00e5 marknaden just nu, och om du kombinerar det med en snygg exteri\u00f6r och interi\u00f6r verkar det som om Mazda 3 \u00e4r ett mycket lockande erbjudande. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att Mazda 3 inte kommer med fyrhjulsdrift som standard, och om du vill ha det f\u00e5r du betala 1 400 dollar extra.<\/p>\n\n\n\n

Fr\u00e5n fabriken f\u00e5r Mazda 3 m\u00e5nga anv\u00e4ndbara teknik- och s\u00e4kerhetsfunktioner, men om du vill ha en mer tekniskt kunnig upplevelse m\u00e5ste du v\u00e4lja en modell med h\u00f6gre trim. Trots detta \u00e4r det sv\u00e5rt att kritisera nya Mazda 3 eftersom den \u00e4r en av de b\u00e4sta hatchbacks som finns d\u00e4r ute just nu.<\/p>\n\n\n\n

Audi A3 Quattro<\/h2>\n\n\n\n

Nya Audi A3 Quattro \u00e4r det st\u00f6rsta steget upp fr\u00e5n den tidigare modellen n\u00e4r det g\u00e4ller design och teknik, men m\u00e5nga anser att nya A3 inte \u00e4r alls lika v\u00e4lbyggd som den gamla. Om du \u00e4r en av dem \u00e4r den f\u00f6rra generationen av A3 fortfarande en h\u00e4rlig premium-hatchback.<\/p>\n\n\n\n

Men om du vill ha det nyaste och mest avancerade l\u00e4mnar den nya A3 inte mycket att \u00f6nska. A3 har inte heller fyrhjulsdrift som standard, och du m\u00e5ste betala s\u00e5 mycket som 3 000 dollar om du vill ha fyrhjulsdrift, men det borde du g\u00f6ra eftersom Audi Quattro-systemet \u00e4r ett av de allra b\u00e4sta fyrhjulsdriftssystemen p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Subaru Impreza<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller v\u00e4rde f\u00f6r pengarna \u00e4r Subaru Impreza utan tvekan det b\u00e4sta erbjudandet p\u00e5 marknaden just nu. N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r det en av de mest tillf\u00f6rlitliga ekonomibilar som n\u00e5gonsin har sk\u00f6tts p\u00e5 jorden, om du l\u00e4gger till ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 under 20 000 dollar och en fyrhjulsdrift som standard \u00e4r Impreza en riktig no brainer.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4rskilt n\u00e4r man bet\u00e4nker att Subarus symmetriska fyrhjulsdriftssystem \u00e4r ett av de allra b\u00e4sta som finns n\u00e4r det g\u00e4ller hala f\u00f6rh\u00e5llanden. Det kanske inte \u00e4r den mest sp\u00e4nnande sedanen p\u00e5 marknaden, men den sl\u00e5r l\u00e5ngt \u00f6ver sin vikt.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C-Klass 4Matic<\/h2>\n\n\n\n

Nya Mercedes C-Klass 2021 har \u00e4nnu inte n\u00e5tt den amerikanska marknaden, men det dr\u00f6jer inte l\u00e4nge f\u00f6rr\u00e4n den g\u00f6r det. M\u00e5nga anser att den nya S-klassen l\u00e5ngsamt blir lite f\u00f6r on\u00f6dig eftersom andra Mercedes-sedaner som C-klassen och s\u00e5 sm\u00e5ningom den nya E-klassen kommer att erbjuda exakt samma design och teknik f\u00f6r mycket mindre pengar.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r uppenbart i det \u00f6gonblick du tar en massa inuti den nya C-klassen eftersom det verkligen ser ut som om den nya S-klassen har justerats om f\u00f6r att passa p\u00e5 en mindre plattform. Detta inneb\u00e4r att den nya C-klassen \u00e4r den mest tekniskt avancerade kompakta sedanen p\u00e5 marknaden just nu.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Tucson<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Tucson f\u00f6ljer en liknande bana som Mazda 3 eftersom den \u00e4r en av de mest p\u00e5litliga bilarna i sitt segment, den ser snygg ut och erbjuder en ny infallsvinkel p\u00e5 ett n\u00e5got tr\u00e5kigt m\u00e4rke. De nyare japanska bilarna blir mer och mer p\u00e5litliga samtidigt som de fortfarande erbjuder mycket f\u00f6r pengarna.<\/p>\n\n\n\n

Allhjulsdrift \u00e4r inte standard och den kostar runt 2 000 dollar, men dessa priser tenderar att f\u00f6r\u00e4ndras beroende p\u00e5 var och n\u00e4r du k\u00f6per den. Icke desto mindre \u00e4r nya Tucson en h\u00e4rlig SUV.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Macan<\/h2>\n\n\n\n

Porsche Macan \u00e4r en kompakt SUV med en dubbel personlighet. \u00c5 ena sidan \u00e4r det en extremt posh och v\u00e4lbyggd SUV som klarar mild till medelh\u00f6g terr\u00e4ngk\u00f6rning. \u00c5 andra sidan \u00e4r det ocks\u00e5 en extremt atletisk och bekv\u00e4m SUV som \u00e4r rolig att k\u00f6ra p\u00e5 kurviga v\u00e4gar och en motorv\u00e4g.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om Macan kostar ganska mycket pengar m\u00e5ste du f\u00f6rst\u00e5 att det trots allt \u00e4r en Porsche, och det \u00e4r ocks\u00e5 trevligt att h\u00f6ra att alla Macan-modeller \u00e4r utrustade med fyrhjulsdrift. Det finns m\u00e5nga trimniv\u00e5er att v\u00e4lja mellan, beroende p\u00e5 om du vill maximera Macans sportighet eller komfort.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur n\u00f6dv\u00e4ndigt \u00e4r det med fyrhjulsdrift?<\/h4>\n\n\n\n

Oavsett vad du tycker om fyrhjulsdrift kan du inte f\u00f6rneka dess anv\u00e4ndbarhet, men samtidigt \u00e4r det sv\u00e5rt att kalla det en n\u00f6dv\u00e4ndighet. Allt detta beror p\u00e5 vad du vill ha av en bil, var du bor och vad bilen \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha en hatchback finns det ingen anledning att v\u00e4lja en fyrhjulsdrift ur ett v\u00e4rdebevarande perspektiv, men om det \u00e4r en stor SUV \u00e4r det b\u00e4ttre att v\u00e4lja fyrhjulsdrift. Om du dessutom bor i ett omr\u00e5de som regelbundet drabbas av ogynnsamma v\u00e4derf\u00f6rh\u00e5llanden ska du se till att v\u00e4lja fyrhjulsdrift.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r har inte alla bilar fyrhjulsdrift som standard?<\/h4>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r att alla m\u00e4nniskor inte vill ha fyrhjulsdrift. Det kan tyckas meningsl\u00f6st att en stor SUV som till exempel Volvo XC90 finns som en bil med framhjulsdrift. Men det finns m\u00e4nniskor d\u00e4r ute som inte vill spendera n\u00e5gra tusen dollar p\u00e5 fyrhjulsdrift eftersom de tror att de inte beh\u00f6ver det.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r en framhjulsdriven XC90 sv\u00e5r att s\u00e4lja, s\u00e5 det \u00e4r b\u00e4ttre att v\u00e4lja fyrhjulsdrift om du \u00e4r intresserad av XC90.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r bilar med fyrhjulsdrift s\u00e4krare?<\/h4>\n\n\n\n

Om de \u00e4r utrustade med r\u00e4tt d\u00e4ck \u00e4r bilar med fyrhjulsdrift betydligt s\u00e4krare \u00e4n sina motsvarigheter med FWD\/RWD. F\u00f6rv\u00e4nta dig dock inte att n\u00e5got fyrhjulsdrivet system ska vara tillr\u00e4ckligt s\u00e4kert om det inte \u00e4r utrustat med r\u00e4tt gummi.
Bilar med fyrhjulsdrift ger b\u00e4ttre dragkraft, vilket \u00e4r s\u00e4rskilt n\u00f6dv\u00e4ndigt p\u00e5 vintern. De accelererar snabbare och \u00e4r mer f\u00f6rtroendeingivande i kurvorna, vilket allt bidrar till en \u00f6vergripande s\u00e4krare upplevelse.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Allhjulsdrift introducerades p\u00e5 1980-talet, och sedan dess erbjuds allt fler bilar med allhjulsdrift antingen som standard eller som tillval. Detta inkluderar kompaktbilar, medelstora bilar, stora bilar, superbilar, SUV:er i alla<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2196"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2196"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2196\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2198,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2196\/revisions\/2198"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2196"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2196"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2196"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}