{"id":2191,"date":"2021-11-23T12:39:34","date_gmt":"2021-11-23T12:39:34","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2191"},"modified":"2021-11-23T12:40:31","modified_gmt":"2021-11-23T12:40:31","slug":"forbrukar-bilar-med-fyrhjulsdrift-mer-bensin","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/forbrukar-bilar-med-fyrhjulsdrift-mer-bensin\/","title":{"rendered":"F\u00f6rbrukar bilar med fyrhjulsdrift mer bensin?"},"content":{"rendered":"\n

Bilar med fyrhjulsdrift f\u00f6rbrukar mer bensin j\u00e4mf\u00f6rt med bilar med fyrhjulsdrift eller fyrhjulsdrift av samma m\u00e4rke och modell. Detta beror p\u00e5 m\u00e5nga olika faktorer, t.ex. \u00f6kad vikt, fler komponenter i drivlinan och extra friktion och rotationsmassa som skapas av dessa extra komponenter.<\/p>\n\n\n\n

Roterande eller ofj\u00e4drande massa skapar en betydande skillnad n\u00e4r det g\u00e4ller br\u00e4nsleeffektivitet. Ett bra exempel p\u00e5 detta \u00e4r ofta sportbilar av h\u00f6g kvalitet som tenderar att anv\u00e4nda kolkeramiska bromsar och hjul av magnesium\/kol som alla minskar den oavh\u00e4ngda massan avsev\u00e4rt.<\/p>\n\n\n\n

Om det \u00e4r mindre massa som beh\u00f6ver roteras inneb\u00e4r det att motorn inte arbetar lika h\u00e5rt som den annars skulle g\u00f6ra, vilket minskar behovet av br\u00e4nsle. F\u00f6rlusten av drivlinan \u00e4r ocks\u00e5 en viktig faktor eftersom en betydande del av dragkraften beh\u00f6vs f\u00f6r att snurra alla komponenter i drivlinan, vilket ocks\u00e5 p\u00e5verkar br\u00e4nsleeffektiviteten negativt.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r tillverkarna anger sina br\u00e4nsleeffektivitetssiffror \u00e4r dessa vanligtvis f\u00f6rknippade med de b\u00e4sta m\u00f6jliga scenarierna och k\u00f6rmilj\u00f6erna. Det inneb\u00e4r att det \u00e4r viktigare att k\u00f6ra effektivt \u00e4n att v\u00e4lja fyrhjulsdrift eller RWD\/FWD.<\/p>\n\n\n\n

Moderna fyrhjulsdriftssystem och br\u00e4nsleeffektivitet<\/h2>\n\n\n\n

Ett fyrhjulsdrivningssystem \u00e4r utformat f\u00f6r att maximera effektiviteten, men f\u00f6rm\u00e5gan att lyckas med detta \u00e4r starkt beroende av hur bilen k\u00f6rs. Detta inneb\u00e4r att de flesta moderna bilar med fyrhjulsdrift inte \u00e4r fyrhjulsdrivna hela tiden.<\/p>\n\n\n\n

Hela po\u00e4ngen med ett fyrhjulsdrivet system \u00e4r att vara antingen RWD eller FWD i de flesta situationer, vilket endast inneb\u00e4r att alla fyra hjulen drivs om situationen anser det n\u00f6dv\u00e4ndigt, eller med andra ord, en bil \u00e4r fyrhjulsdriven endast n\u00e4r du beh\u00f6ver det f\u00f6r att vara s\u00e4ker.<\/p>\n\n\n\n

Om du mestadels k\u00f6r p\u00e5 motorv\u00e4gen kommer din bil med fyrhjulsdrift n\u00e4stan aldrig att vara fyrhjulsdriven. Om din bil har ytterligare modern teknik f\u00f6r att spara br\u00e4nsle, t.ex. cylinderdeaktiveringsteknik eller mildhybridteknik, inneb\u00e4r det att \u00e4ven en 8-cylindrig 600 hk stark 2-tons lyxsedan kan vara effektiv om du k\u00f6r den som s\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Allhjulsdriftssystem \u00e4r i sig mindre effektiva.<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om du teoretiskt sett kan vara effektivare med en bil med fyrhjulsdrift, inneb\u00e4r det oftast att en bil med fyrhjulsdrift \u00e4r mindre br\u00e4nslesn\u00e5l om du k\u00f6r din bil p\u00e5 samma s\u00e4tt som du alltid k\u00f6r vilken annan bil som helst.<\/p>\n\n\n\n

Huvudsk\u00e4let till att bilar med fyrhjulsdrift \u00e4r mindre br\u00e4nslesn\u00e5la \u00e4r bilens \u00f6kade vikt, och logiken bakom detta \u00e4r enkel. Om du arbetar med en best\u00e4md m\u00e4ngd energi och f\u00f6rs\u00f6ker b\u00e4ra laster med olika vikt \u00e4r det f\u00f6rst\u00e5eligt att ju l\u00e4ttare du \u00e4r, desto l\u00e4ngre kommer du att b\u00e4ra lasten.<\/p>\n\n\n\n

En annan orsak \u00e4r drivlinjebrist eftersom den energi som skapas av motorn m\u00e5ste g\u00e5 genom \u00f6verf\u00f6ringshuset och den fr\u00e4mre drivaxeln, framaxeln, de fr\u00e4mre sidoaxlarna och sedan n\u00e5 sj\u00e4lva hjulen. Om du k\u00f6r en FWD\/RWD-bil s\u00e5 \u00e4r dessa komponenter bara ig\u00e5ng och kr\u00e4ver ingen dragkraft.<\/p>\n\n\n\n

Eftersom dessa komponenter tj\u00e4nar ett s\u00e5 viktigt syfte \u00e4r de ocks\u00e5 otroligt tunga f\u00f6r att vara tillf\u00f6rlitliga och klara av kontinuerliga p\u00e5frestningar.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r du b\u00f6r v\u00e4lja fyrhjulsdrift<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om en bil med fyrhjulsdrift \u00e4r mindre br\u00e4nslesn\u00e5l och kostar mer \u00e4n en bil med fyrhjulsdrift\/fj\u00e4derdrift finns det m\u00e5nga sk\u00e4l till varf\u00f6r en bil med fyrhjulsdrift \u00e4r ett totalt sett b\u00e4ttre alternativ. En bil med fyrhjulsdrift \u00e4r s\u00e4krare och tryggare i n\u00e4stan alla situationer, vilket \u00e4r av st\u00f6rsta vikt n\u00e4r det g\u00e4ller familjebilar.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett hur duktig du \u00e4r p\u00e5 att k\u00f6ra en bil med fyrhjulsdrift eller med framhjulsdrift kommer en bil med fyrhjulsdrift n\u00e4stan alltid att \u00f6vertr\u00e4ffa dessa bilar eftersom den h\u00e5ller sig b\u00e4ttre p\u00e5 underlaget. Detta gynnar ocks\u00e5 prestanda och bromsning eftersom det \u00e4r mer vikt som pressar d\u00e4cken mot marken.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r huvudsk\u00e4let till att v\u00e4lja en bil med fyrhjulsdrift att den presterar mycket b\u00e4ttre i kalla och hala f\u00f6rh\u00e5llanden. \u00c4ven med ordentliga d\u00e4ck kan en bil ibland inte hantera hala f\u00f6rh\u00e5llanden, vilket g\u00f6r k\u00f6rningen lite mer stressig.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan utstr\u00e5lar en bil med fyrhjulsdrift s\u00e4kerhet n\u00e4r den \u00e4r utrustad med r\u00e4tt d\u00e4ck, och det kommer n\u00e4stan aldrig att finnas en situation eller ett vinterhinder som du inte kommer att kunna ta dig igenom. Slutligen \u00e4r n\u00e4stan alla bilar av h\u00f6gre kvalitet helt enkelt b\u00e4ttre om de \u00e4r utrustade med fyrhjulsdrift, eftersom de \u00e4r s\u00e4krare, snabbare och mer f\u00f6rtroendeingivande.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Vilka bilar beh\u00f6ver fyrhjulsdrift?<\/h3>\n\n\n\n

En liten del av dagens bilar har fyrhjulsdrift som standard, de flesta bilar finns antingen med fyrhjulsdrift som tillval eller s\u00e5 finns de inte alls med fyrhjulsdrift. Detta v\u00e4cker fr\u00e5gan om man b\u00f6r v\u00e4lja en variant med fyrhjulsdrift \u00e4ven om den ibland kostar n\u00e5gra tusenlappar extra.<\/p>\n\n\n\n

Om du k\u00f6per en st\u00f6rre SUV, en stor sedan eller ett familjefordon \u00e4r det alltid b\u00e4ttre att v\u00e4lja fyrhjulsdrift, b\u00e5de av s\u00e4kerhetssk\u00e4l och f\u00f6r att du ska kunna lita p\u00e5 din bil n\u00e4r v\u00e4dret anser det l\u00e4mpligt. Om du d\u00e4remot k\u00f6per en kompakt hatchback eller en sportbil ska du inte v\u00e4lja fyrhjulsdrift om det inte \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndigt.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r beh\u00f6ver jag fyrhjulsdrift?<\/h3>\n\n\n\n

Du beh\u00f6ver fyrhjulsdrift om du huvudsakligen bor i ett omr\u00e5de som f\u00e5r mycket sn\u00f6, is och regn under \u00e5ret. Du b\u00f6r ocks\u00e5 v\u00e4lja en bil med fyrhjulsdrift om du \u00e4r n\u00e5gon som regelbundet bes\u00f6ker landsbygden d\u00e4r v\u00e4garna inte \u00e4r s\u00e5 sofistikerade och tillr\u00e4ckligt asfalterade.<\/p>\n\n\n\n

Om du fr\u00e4mst anv\u00e4nder din bil f\u00f6r l\u00e4ngre resor p\u00e5 motorv\u00e4gen och inte upplever m\u00e5nga v\u00e4deromst\u00e4ndigheter beh\u00f6ver du inte en bil med fyrhjulsdrift. Det kan dock vara bra att v\u00e4lja en s\u00e5dan oavsett omst\u00e4ndigheterna om en fyrhjulsdriven variant av den bilen ger b\u00e4ttre v\u00e4rde p\u00e5 andrahandsmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

Kan jag st\u00e4nga av fyrhjulsdriften?<\/h3>\n\n\n\n

De flesta bilar har Allhjulsdrift hela tiden, vilket inneb\u00e4r att du inte kan koppla ur Allhjulsdriften helt och h\u00e5llet. Bilar med fyrhjulsdrift \u00e4r konstruerade f\u00f6r att kunna v\u00e4xla mellan tv\u00e5hjulsdrift och fyrhjulsdrift beroende p\u00e5 vad du vill ha. Bilar med fyrhjulsdrift \u00e4r n\u00e4stan alltid \u00e4ldre terr\u00e4ngk\u00f6rningsbara SUV:er, vilket inneb\u00e4r att de inte \u00e4r lika tillg\u00e4ngliga eller n\u00f6dv\u00e4ndiga som bilar med fyrhjulsdrift.<\/p>\n\n\n\n

Vissa bilar som BMW M5 eller Mercedes AMG E63 S g\u00f6r det m\u00f6jligt att helt koppla ur den fr\u00e4mre differensen f\u00f6r att bilen ska vara 100 % fyrhjulsdriven, men det \u00e4r bara meningsfullt att anv\u00e4nda denna funktion i slutna och s\u00e4kra milj\u00f6er som banor eller dragstrips.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Bilar med fyrhjulsdrift f\u00f6rbrukar mer bensin j\u00e4mf\u00f6rt med bilar med fyrhjulsdrift eller fyrhjulsdrift av samma m\u00e4rke och modell. Detta beror p\u00e5 m\u00e5nga olika faktorer, t.ex. \u00f6kad vikt, fler komponenter i<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2191"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2191"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2191\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2193,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2191\/revisions\/2193"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2191"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2191"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2191"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}