{"id":210,"date":"2021-04-09T09:03:09","date_gmt":"2021-04-09T09:03:09","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=210"},"modified":"2021-04-09T09:03:09","modified_gmt":"2021-04-09T09:03:09","slug":"vilken-ar-den-basta-mercedes-benz-fran-90-talet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-ar-den-basta-mercedes-benz-fran-90-talet\/","title":{"rendered":"Vilken \u00e4r den b\u00e4sta Mercedes Benz fr\u00e5n 90-talet?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes Benz \u00e4r ett bilf\u00f6retag som har funnits i \u00f6ver 100 \u00e5r. Sedan dess har Mercedes skapat m\u00e5nga olika modeller, men f\u00e5 av dem har varit lika uppskattade som modellerna fr\u00e5n 1980- och 1990-talet.<\/p>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta Mercedesmodellen fr\u00e5n 90-talet \u00e4r utan tvekan Mercedes 500E fr\u00e5n 1991. Bilen \u00e4r ett direkt resultat av ett samarbete mellan Porsche och Mercedes. 500E erbjuder en ikonisk Mercedes-design och har f\u00e5tt smeknamnet ”den fyrad\u00f6rrars Porsche”.
En annan utm\u00e4rkt Mercedes fr\u00e5n 90-talet \u00e4r W140 S-klassen. Detta legendariska flaggskepp debuterade f\u00f6rst med m\u00e5nga funktioner som de flesta toppmoderna lyxbilar erbjuder idag.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 500E<\/h2>\n\n\n\n

500E \u00e4r en definition av en sovande eller en varg i f\u00e5rakl\u00e4der. Bilen var subtilt utformad, men erbj\u00f6d imponerande prestanda och en motorsportstamtavla med st\u00f6d av Porsche. 500E \u00e4r en av de mest popul\u00e4ra ”moderna klassiska” Mercedes-modellerna, och det finns en bra anledning till det.<\/p>\n\n\n\n

500E kunde l\u00e4tt ha misstagits f\u00f6r en vanlig Mercedes 90s sedan, men den h\u00e4r bilen erbj\u00f6d en 5,0-liters V8 med 326 hk, en 0-60-tid p\u00e5 6,1 sekunder och en topphastighet p\u00e5 250 km\/tim (155mph). Dessa typer av siffror f\u00f6rknippades vanligtvis med de mest h\u00f6gpresterande sportbilarna fr\u00e5n den h\u00e4r eran.<\/p>\n\n\n\n

500E kostade n\u00e4stan dubbelt s\u00e5 mycket som en vanlig 300E och mer \u00e4n 10 000 enheter s\u00e5ldes. Att hitta en i hyggligt skick kan nuf\u00f6rtiden fortfarande kosta s\u00e5 mycket som 60 000 dollar.
Bilen tillverkades i Porsches fabrik i Sindelfingen och var den f\u00f6rsta bilen som inf\u00f6rde en funktion som kallas ”standard deck engine”, vilket innebar att motorn satt l\u00e4gre i bilen f\u00f6r att f\u00f6rb\u00e4ttra prestandan.<\/p>\n\n\n\n

500E och Audi RS2 var bilar som i stort sett startade Mercedes AMG-divisionen och Audi RS-divisionen. Den status som moderna AMG- och RS-modeller \u00e5tnjuter har en direkt koppling till dessa tv\u00e5 modeller, och p\u00e5 grund av detta, och m\u00e5nga andra sk\u00e4l, kommer dessa tv\u00e5 f\u00f6r alltid att bli ih\u00e5gkomna som ursprungliga autobahnraketer som tillverkades i samarbete med Porsche.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W140 S-klass<\/h2>\n\n\n\n

En annan stor Mercedes fr\u00e5n det tidiga 90-talet \u00e4r W140 S-klassen. W140 anses allm\u00e4nt vara en av de mest \u00f6verkonstruerade Mercedes-modellerna genom tiderna. W140 S-klass \u00e4r den f\u00f6rsta bilen i historien som erbjuder elektronisk stabilitetskontroll (ESP). Detta system \u00e4r standard i alla nya bilar numera, men det debuterade i 90-talets Mercedes-flaggskepp.<\/p>\n\n\n\n

En lyxsedan som W140 \u00e4r en bil med m\u00e5let att ge maximal komfort f\u00f6r passagerarna, s\u00e5 Mercedes debuterade med m\u00e5nga nya funktioner f\u00f6r att f\u00f6rb\u00e4ttra k\u00f6rupplevelserna. Dessa inkluderar dubbla glasrutor f\u00f6r en tystare k\u00f6rning, 4 zoners klimatkontroll, traktionskontroll, navigering och till och med r\u00f6ststyrning.
Dessutom erbj\u00f6d W140 S-klass \u00e4ven sot-st\u00e4ngda d\u00f6rrar, mjukst\u00e4ngande baklucka, sidokrockkuddar och vindrutetorkare med regnsensor. I stort sett alla dessa funktioner som \u00e4r standard nuf\u00f6rtiden hade sin debut i W140.<\/p>\n\n\n\n

Men det som skiljer W140 fr\u00e5n resten mest \u00e4r det faktum att denna S-klass \u00e4r den sista sedanen som tillverkades av Mercedes med mentaliteten ”pengar \u00e4r inget objekt”. S-klassen som f\u00f6ljde var ingen match f\u00f6r W140 eftersom den var pl\u00e5gad av m\u00e5nga olika kostnadsminskningar.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 190E<\/h2>\n\n\n\n

W140 och 500E var bilar som gjordes f\u00f6r att erbjuda den mest lyxiga och mest prestationsinriktade upplevelsen som Mercedes kunde erbjuda p\u00e5 90-talet. Men 190E fr\u00e5n 90-talet \u00e4r var mans Mercedes.<\/p>\n\n\n\n

190E s\u00e5ldes fr\u00e5n b\u00f6rjan av 80-talet till b\u00f6rjan av 90-talet, och det \u00e4r inte m\u00e5nga andra modeller som kommer att bli ih\u00e5gkomna lika \u00f6mt som 190E. Det beror fr\u00e4mst p\u00e5 att 190E var och fortfarande \u00e4r en skotts\u00e4ker bil, h\u00f6gt ansedd f\u00f6r sin of\u00f6rst\u00f6rbarhet och sin f\u00f6rm\u00e5ga att samla enorma mil p\u00e5 v\u00e4gm\u00e4taren.<\/p>\n\n\n\n

Mer om v\u00e5ra favorit-Mercedes fr\u00e5n den gamla goda tiden<\/h2>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta Mercedes Benz-modellen genom tiderna?<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r sv\u00e5rt att hitta en Mercedes som \u00e5tnjuter en mer legendarisk status \u00e4n den ikoniska 300SL. Bilen lanserades 1954 och kunde n\u00e5 163 mph, vilket gav den titeln som den snabbaste bilen i v\u00e4rlden p\u00e5 den tiden. Men det b\u00e4sta med denna Mercedes var f\u00f6rm\u00e5gan att resa i o\u00f6vertr\u00e4ffad komfort i s\u00e5dana hastigheter.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom anses denna bil ofta vara den vackraste bilen som n\u00e5gonsin tillverkats. \u00c4ven om sk\u00f6nhet s\u00e4kert ligger i betraktarens \u00f6ga \u00e4r 300SL:s utseende sv\u00e5rt att klandra. Efterfr\u00e5gan p\u00e5 dessa \u00e4r s\u00e5 stor att en 300SL numera kostar ett par miljoner dollar.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den mest p\u00e5litliga Mercedes fr\u00e5n 90-talet?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes erbj\u00f6d m\u00e5nga p\u00e5litliga modeller p\u00e5 90-talet, bland annat den tidigare n\u00e4mnda 190E. Modeller som W124 anses ocks\u00e5 allm\u00e4nt som otroligt p\u00e5litliga Mercedes-erbjudanden. Denna 3,0-liters turbodieselmotor byggdes som en stridsvagn och de finns fortfarande \u00f6verallt.
Om n\u00e5gon ifr\u00e5gas\u00e4tter tillf\u00f6rlitligheten hos W124 Mercedes rekommenderas det starkt att de tittar p\u00e5 Grand Tour-avsnittet d\u00e4r James May anv\u00e4nder en s\u00e5dan h\u00e4r vagn f\u00f6r att transportera ett akvarium genom Afrika.
Ett annat bra exempel p\u00e5 Mercedes tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r W126. W126 \u00e4r den andra generationen av S-klassen och anses ocks\u00e5 allm\u00e4nt vara ett annat tillf\u00f6rlitligt fordon.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta Mercedes fr\u00e5n 90-talet att k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedesbilar fr\u00e5n 90-talet \u00e4r otroliga, mycket v\u00e4lbyggda, ser bra ut och \u00e4r ganska kraftfulla. En s\u00e5dan modell \u00e4r R129 Mercedes 500SL. 500SL erbj\u00f6d stil och substans med m\u00e5nga olika s\u00e4kerhets- och teknikfunktioner som fortfarande \u00e4r relevanta i dag.<\/p>\n\n\n\n

500SL erbj\u00f6ds med en 5-0 liters V8 som gjorde 322 hk, som kunde \u00e5stadkomma imponerande accelerationstider och l\u00e4t som en muskelbil i processen. Du kunde f\u00e5 en av dessa f\u00f6r s\u00e5 lite som 15 000 dollar, och en fin s\u00e5dan dessutom.<\/p>\n\n\n\n

Den st\u00f6rsta nackdelen med 500SL \u00e4r dess pris. Den h\u00e4r bilen var billig under l\u00e5ng tid, och p\u00e5 grund av detta blev m\u00e5nga av dem f\u00f6rsummade, men om du lyckas hitta en i hyfsat skick ska du satsa p\u00e5 den, f\u00f6r 500SL \u00e4r en av de b\u00e4sta Mercedes cabrioleterna genom tiderna.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 1990-talet var Mercedes den ledande biltillverkaren i v\u00e4rlden. Inget annat m\u00e4rke kunde m\u00e4ta sig med de niv\u00e5er av tekniska muskler som Mercedes visade upp, och just d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r en Benz fr\u00e5n 90-talet vanligtvis ett g\u00e5ngbart alternativ.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes Benz \u00e4r ett bilf\u00f6retag som har funnits i \u00f6ver 100 \u00e5r. Sedan dess har Mercedes skapat m\u00e5nga olika modeller, men f\u00e5 av dem har varit lika uppskattade som modellerna<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":211,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/210"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=210"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/210\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/211"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=210"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=210"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=210"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}