{"id":206,"date":"2021-04-09T09:02:03","date_gmt":"2021-04-09T09:02:03","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=206"},"modified":"2021-04-09T09:02:03","modified_gmt":"2021-04-09T09:02:03","slug":"varfor-slutade-mercedes-att-tillverka-glk","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/varfor-slutade-mercedes-att-tillverka-glk\/","title":{"rendered":"Varf\u00f6r slutade Mercedes att tillverka GLK?"},"content":{"rendered":"\n

Under de sista \u00e5ren av GLK-produktionen beslutade Mercedes att anta en ny designfilosofi och en ny namnstruktur. GL-klassen blev GLS, ML-klassen blev GLE och GLK blev GLC. Mercedes introducerade ocks\u00e5 GLA.
Mercedes gjorde detta f\u00f6r att anpassa SUV-sortimentet till sedan-sortimentet eftersom GLC \u00e4r motsvarande SUV C-klass, GLA \u00e4r SUV:s A-klass, GLS \u00e4r motsvarande SUV S-klass och GLE \u00e4r motsvarande SUV E-klass.<\/p>\n\n\n\n

Designfilosofi<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes \u00e4ndrade namnen p\u00e5 sin SUV-linje f\u00f6r att inf\u00f6ra ett mer sedanorienterat formspr\u00e5k f\u00f6r kommande SUV-modeller. Innan dess var GLK mest influerad av G-klassen eftersom GLK var ganska boxig och uppr\u00e4tt. Numera \u00e4r C-klassens karakt\u00e4r i GLC ganska uppenbar, eftersom GLC delar m\u00e5nga komponenter med C-klassen, vilket ocks\u00e5 s\u00e4nker utvecklingskostnaderna.
Mercedes bytte namn p\u00e5 hela SUV-sortimentet utom G-klassen, eftersom G-klassen alltid varit ”i en klass f\u00f6r sig”. Dessa f\u00f6r\u00e4ndringar gjorde SUV-sortimentet mer holistiskt och l\u00e4ttare att f\u00f6rst\u00e5, vilket resulterade i en bekr\u00e4ftelse av varum\u00e4rkesidentiteten p\u00e5 Mercedes SUV-avdelning.
I takt med att hela bilmarknaden skiftar till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r SUV:er pumpar biltillverkarna mer pengar i att utforma SUV:er p\u00e5 ett mer sl\u00e5ende och modernt s\u00e4tt, inklusive de v\u00e4letablerade detaljerna i sedanutbudet.
Samma sak \u00e4r uppenbart med Audi och BMW, eftersom alla tre m\u00e4rkena kommer ut med ”coup\u00e9”-varianter av sina SUV:er.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SUV-namnstruktur<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes ins\u00e5g att C-, E- och S-klassmodellerna har ett starkt varum\u00e4rkesnamn, s\u00e5 att \u00e4ndra namnet p\u00e5 SUV:erna f\u00f6r att motsvara detta skulle g\u00f6ra SUV:erna mer tilltalande mot konkurrenterna. Detta g\u00e4ller s\u00e4rskilt f\u00f6r GLS eftersom Mercedes forts\u00e4tter att marknadsf\u00f6ra GLS som ”SUV:ernas S-klass”.
S-klassigheten hos GLS \u00e4r lite l\u00e5ngs\u00f6kt, \u00e5tminstone f\u00f6r tillf\u00e4llet, men det hj\u00e4lper verkligen till att f\u00f6rst\u00e5 vad Mercedes vill \u00e5stadkomma med GLS. M\u00e4rken som BMW har gjort detta i flera \u00e5r, eftersom X5 \u00e4r motsvarande SUV-klass till 5-serien och X3 matchar 3-serien.
Mercedes ville ocks\u00e5 g\u00f6ra ett st\u00f6rre genomslag genom att introducera nya namn. Varum\u00e4rken tenderar att ”uppdatera” vissa modeller efter ett par \u00e5r i produktion, och ett s\u00e4tt att upprepa det faktum att det finns en ny modell i listan \u00e4r att \u00e4ndra namnet, snarare \u00e4n att bara f\u00f6rklara det med olika broschyrer och presentationer.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rb\u00e4ttringarna av GLK<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6rutom det fr\u00e4scha utseendet och de nya funktionerna erbjuder GLC mycket mer \u00e4n GLK. GLC \u00e4r 4,3 tum l\u00e4ngre \u00e4n den gamla GLK, vilket ger 1,3 tum mer benutrymme i baks\u00e4tet. Trots att GLC \u00e4r mycket l\u00e4ngre och i stort sett st\u00f6rre \u00e4n GLK har den \u00e4nd\u00e5 lyckats f\u00f6rlora 176 kilo.
GLC erbjuder ocks\u00e5 mer bagageutrymme, en lyxigare interi\u00f6r och har f\u00f6rlorat sin hajfinsantenn, vilket g\u00f6r designen mycket smidigare och modernare p\u00e5 samma g\u00e5ng. N\u00e4r det g\u00e4ller hela designen och funktionslistorna \u00e4r det ganska uppenbart att detta inte bara \u00e4r en uppdatering i mitten av cykeln.
Stora f\u00f6r\u00e4ndringar har ocks\u00e5 skett under huven d\u00e5 den nya GLC erbjuder br\u00e4nslesn\u00e5lare motorer, mer kraft och mer vridmoment. GLC erbjuder ocks\u00e5 ett fj\u00e4dringssystem som \u00e4r mycket mer f\u00f6ljsamt p\u00e5 v\u00e4gen och mycket mer kapabelt i terr\u00e4ng ocks\u00e5, utan att offra n\u00e5got i processen.
GLC \u00e4r definitivt ett steg eller tv\u00e5 \u00f6ver den gamla GLK, och \u00e4r ett bevis p\u00e5 att Mercedes har beslutat att l\u00e4gga tonvikt p\u00e5 SUV:er f\u00f6r att h\u00e5lla sig i fas med den nuvarande SUV-kraschen.<\/p>\n\n\n\n

Fler fr\u00e5gor om Mercedes SUV-utbud<\/h2>\n\n\n\n

Lever den nya namnstrukturen som Mercedes inf\u00f6rt upp till f\u00f6rv\u00e4ntningarna?<\/h4>\n\n\n\n

Med den nya namnstrukturen har Mercedes lyckats g\u00f6ra hela sortimentet mycket mer begripligt. \u00c4ven om vissa SUV-modeller f\u00f6r n\u00e4rvarande inte lever upp till sina motsvarigheter i sedanmodell, l\u00e4gger Mercedes mer vikt vid de kommande SUV-modellerna som s\u00e4kert kommer att r\u00e5da bot p\u00e5 detta.
Den nya namnstrukturen lyckades ocks\u00e5 ge plats f\u00f6r nyare modeller, som GLA, eftersom strukturen differentierade vissa modeller fr\u00e5n andra. Detta skapade en lucka d\u00e4r Mercedes kunde g\u00f6ra vinst.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r gjorde inte Mercedes detta fr\u00e5n b\u00f6rjan?<\/h4>\n\n\n\n

Mest f\u00f6r att ingen kunde ha f\u00f6rv\u00e4ntat sig att SUV:er skulle bli s\u00e5 popul\u00e4ra. Om SUV:er inte hade n\u00e5tt en s\u00e5dan popstatus skulle st\u00f6rre delen av Mercedes SUV-sortiment inte ha funnits. Genom att byta namn p\u00e5 SUV:er nu har Mercedes en m\u00f6jlighet att \u00e4ndra produktens identitet s\u00e5 att den f\u00f6ljer de aktuella trenderna inom bilindustrin.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det vettigt att \u00f6verv\u00e4ga GLK nu?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om den nyare GLC verkligen erbjuder en \u00f6verl\u00e4gsen upplevelse i n\u00e4stan alla aspekter j\u00e4mf\u00f6rt med GLK, \u00e4r GLK fortfarande en utm\u00e4rkt familjebil. GLK var ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att vara en av de mest p\u00e5litliga moderna Mercedesbilarna. \u00c4ven om GLC \u00e4r st\u00f6rre i alla avseenden erbjuder GLK fortfarande gott om utrymme.
GLK har upph\u00f6rt att tillverkas och du kan inte l\u00e4ngre k\u00f6pa en ny GLK, men det finns m\u00e5nga bra erbjudanden p\u00e5 begagnade GLK-modeller eftersom de flesta tenderar att byta till GLC. Genomsnittspriset f\u00f6r en begagnad GLK ligger p\u00e5 cirka 18 000 dollar, och till det priset \u00e4r det verkligen ett frestande f\u00f6rslag.<\/p>\n\n\n\n

Finns det n\u00e5gra tecken p\u00e5 att SUV-populariteten avtar?<\/h4>\n\n\n\n

Under 2019 s\u00e5lde SUV:er mer \u00e4n sedans i f\u00f6rh\u00e5llandet 2 till 1. Och 2015 var det f\u00f6rsta \u00e5ret som SUV-f\u00f6rs\u00e4ljningen \u00f6vertr\u00e4ffade f\u00f6rs\u00e4ljningen av sedans. I takt med att livsstilarna forts\u00e4tter att f\u00f6r\u00e4ndras f\u00f6rv\u00e4ntas sk\u00e5pbilar, SUV:er och pickuper st\u00e5 f\u00f6r cirka 75 procent av hela nybilsf\u00f6rs\u00e4ljningen i USA.
Vissa designers har g\u00e5tt s\u00e5 l\u00e5ngt som att s\u00e4ga att SUV:n \u00e4r ”n\u00e4sta bil”, att hela bilsilhuetten \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g att f\u00f6r\u00e4ndras till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r SUV:er. F\u00f6rr i tiden betraktades SUV:er som arbetarbilar och man k\u00f6pte bara en om man var tvungen. De uppfattades som av l\u00e4gre kvalitet j\u00e4mf\u00f6rt med sedans, och det var de ocks\u00e5, men bara f\u00f6r att biltillverkarna gjorde dem till det.
Det \u00e4r just d\u00e4rf\u00f6r som SUV:er faktiskt kan forts\u00e4tta att dominera, eftersom biltillverkarna nu \u00e4r ben\u00e4gna att erbjuda det b\u00e4sta, i vetskap om att det kan ge resultat.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Under de sista \u00e5ren av GLK-produktionen beslutade Mercedes att anta en ny designfilosofi och en ny namnstruktur. GL-klassen blev GLS, ML-klassen blev GLE och GLK blev GLC. Mercedes introducerade ocks\u00e5<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":207,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/206"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=206"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/206\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/207"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=206"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=206"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=206"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}