{"id":202,"date":"2021-04-09T09:00:51","date_gmt":"2021-04-09T09:00:51","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=202"},"modified":"2021-04-09T09:00:51","modified_gmt":"2021-04-09T09:00:51","slug":"vilken-mercedes-ar-v8","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-mercedes-ar-v8\/","title":{"rendered":"Vilken Mercedes \u00e4r V8?"},"content":{"rendered":"\n

V8-motorer \u00e4r n\u00e5got speciellt. Dessa typer av motorer har en h\u00e4ngiven kultf\u00f6ljd bland bilentusiaster, fr\u00e4mst p\u00e5 grund av den exceptionella prestandan och den \u00f6kade smidigheten j\u00e4mf\u00f6rt med en 6- eller 4-cylindrig motor.
De flesta AMG-flaggskeppsmodeller \u00e4r V8-motorer, och vissa h\u00f6gre trimmade icke-AMG-modeller. Men i takt med att bilindustrin forts\u00e4tter att utvecklas minskas V8-motorerna p\u00e5 grund av strikta regler f\u00f6r utsl\u00e4pp och effektivitet. Snart nog kommer motorer som dessa att vara borta, s\u00e5 vi b\u00f6r njuta av dem medan vi fortfarande kan.<\/p>\n\n\n\n

AMG V8-motorer<\/h2>\n\n\n\n

AMG \u00e4r Mercedes prestationsinriktade avdelning. AMG-varianter av vanliga modeller erbjuder toppspecifikationer och prestanda, men de kostar mycket mer j\u00e4mf\u00f6rt med en vanlig icke-AMG-modell.
Numera anv\u00e4nder AMG en 4,0 BiTurbo-motor f\u00f6r alla V8-drivna AMG-modeller. Modeller som C63 AMG eller GLC 63 anv\u00e4nder en mer nedtrimmad version av denna motor som ger cirka 510 h\u00e4stkrafter.
Modeller som E63 AMG eller olika varianter av st\u00f6rre Mercedes AMG SUV:er eller AMG GT-modellerna ger upp till 600-620 h\u00e4stkrafter.
F\u00f6r n\u00e4rvarande erbjuds den h\u00f6gsta tunningsniv\u00e5n p\u00e5 den h\u00e4r motorn i GT 63 S 4-d\u00f6rrars coup\u00e9, med cirka 630 h\u00e4stkrafter.
Mercedes har ocks\u00e5 producerat en kraftigt omarbetad version av den h\u00e4r motorn f\u00f6r den nya Mercedes AMG GT Black Series, ett sp\u00e5rberett monster som erbjuder 720 h\u00e4stkrafter.
AMG V8-motorer fr\u00e5n det f\u00f6rflutna, som den 6,2-liters V8-motorn med naturlig luftv\u00e4xling, var, \u00e4r och kommer f\u00f6r alltid att vara en av de b\u00e4sta prestandamotorerna som n\u00e5gonsin har tillverkats. Den legendariska 6.2:an slutade tillverkas i mitten av 2010-talet och SLS AMG Black Series erbjuder den mest kraftfulla varianten av denna motor med 630 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

V8-motorer som inte \u00e4r AMG-motorer<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r inte alltf\u00f6r l\u00e4nge sedan anv\u00e4nde Mercedes ocks\u00e5 V8-motorer i h\u00f6gre trimade icke-V8-versioner. Bilar med ett 500-m\u00e4rke, som S500, E500, CLS 500 f\u00f6r att n\u00e4mna n\u00e5gra, erbj\u00f6ds med V8-motorer. Dessa V8-motorer var fr\u00e4mst till f\u00f6r att garantera en smidig motor med ett h\u00e4rligt ljud.
Dessa motorer var ganska t\u00f6rstiga, och Mercedes beslutade att det inte fanns n\u00e5got behov f\u00f6r en icke-AMG Mercedes att anv\u00e4nda en V8-motor eftersom de lyckades uppn\u00e5 j\u00e4mf\u00f6rbara mjukhetsniv\u00e5er med sina toppmoderna 6-cylindriga motorer.
Under de senaste \u00e5ren har V8-motorerna varit d\u00f6ende, och Mercedes f\u00f6rs\u00f6ker bara anv\u00e4nda V8-motorer i sina mest kraftfulla och sp\u00e4nnande AMG-modeller. Dagens motorer anv\u00e4nder dessutom tv\u00e5ngsinduktion som turboladdning eller hybridisering f\u00f6r att uppn\u00e5 prestandaniv\u00e5er som bara kunde uppn\u00e5s med en V8 f\u00f6r inte s\u00e5 l\u00e4nge sedan.<\/p>\n\n\n\n

Framtiden f\u00f6r V8-motorer<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts h\u00e5ller V8-motorer p\u00e5 att ers\u00e4ttas med mindre, effektivare drivlinor. Till exempel har C63 alltid varit uteslutande V8-motorer, och den kommande C63 kommer f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen i historien att dumpa V8:an till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r en V6:a.
Man r\u00e4knar med att Mercedes inom de n\u00e4rmaste \u00e5ren kan sluta producera V8-motorer helt och h\u00e5llet. Samma sak h\u00e4nde med V12-motorerna. V12-motorer \u00e4r de smidigaste motorerna genom tiderna. F\u00f6r inte s\u00e5 l\u00e4nge sedan var en lyxig toppmodell S600 ot\u00e4nkbar utan en V12. Numera finns det inga V12 Mercedes-bilar l\u00e4ngre.
Biltillverkare nuf\u00f6rtiden klarar s\u00e4kert av att producera kraftfulla och effektiva motorer. Den nya A45 AMG har till exempel hela 400 h\u00e4stkrafter med en mager 2,0-liters fyrcylindrig motor. Men en sak \u00e4r s\u00e4ker, V8-ljudet, k\u00e4nslan och smidigheten kan helt enkelt inte kopieras med en mindre motor.<\/p>\n\n\n\n

Ytterligare fr\u00e5gor om kraftfulla Mercedes-motorer<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r V8-motorer b\u00e4ttre \u00e4n V12- eller V10-motorer?<\/h3>\n\n\n\n

Alla dessa tre motorer \u00e4r imponerande n\u00e4r det g\u00e4ller prestanda eller mjukhet. V8-motorer \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att erbjuda ett stort vridmoment vid l\u00e5ga vridmoment, men de har inte lika h\u00f6ga varvtal som en V10-motor. En V10-motor erbjuder ett karakteristiskt ljud och anses allm\u00e4nt vara en av de b\u00e4st ljudande motortyperna n\u00e5gonsin.
En V12-motor anv\u00e4nds i f\u00f6rsta hand f\u00f6r enorma lyxiga limousiner, till exempel Rolls Royce. V12-motorer \u00e4r otroligt mjuka och l\u00e4mpar sig v\u00e4l f\u00f6r lyxk\u00f6rning. Men V12-motorer som finns i m\u00e5nga Ferrari- eller Lamborghini-modeller \u00e4r raka motsatsen till vad en Rolls Royce V12 \u00e4r.
Dessa V12-motorer l\u00e5ter som gamla F1-bilar, och det \u00e4r anledningen till att bilsamh\u00e4llet s\u00f6rjer den snart utd\u00f6da V12-superbilen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r elbilar b\u00e4ttre \u00e4n en j\u00e4mf\u00f6rbar V8-bil?<\/h4>\n\n\n\n

Numera svamlar elbilsentusiaster om en ny Teslas f\u00f6rm\u00e5ga att n\u00e5 60mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 mindre \u00e4n 3 sekunder. Och detta \u00e4r s\u00e4kert imponerande, och snabba 0-60-tider \u00e4r n\u00e5got av en elmotorspecialitet eftersom elmotorer producerar maximal effekt s\u00e5 snart du r\u00f6r gaspedalen.
Men det \u00e4r bara halva historien. V8-motorer och andra traditionella prestationsinriktade motorer producerar inte 100 % av sin effekt fr\u00e5n omr\u00e5den med l\u00e5ga varvtal, men efter att de n\u00e5tt en viss hastighet forts\u00e4tter de att accelerera tills de toppar.
Elmotorer har \u00e5 andra sidan alltid en l\u00e4gre toppfart j\u00e4mf\u00f6rt med en f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor med samma effekt.<\/p>\n\n\n\n

Finns det n\u00e5got s\u00e4tt att r\u00e4dda V8-motorer fr\u00e5n den hotande underg\u00e5ngen?<\/h4>\n\n\n\n

Ur milj\u00f6synpunkt verkar det ganska logiskt att V8-motorer f\u00f6rsvinner, och det \u00e4r ett sj\u00e4lvklart steg mot att ta fram milj\u00f6v\u00e4nligare transportmedel. M\u00e5nga m\u00e4nniskor f\u00f6rs\u00f6ker dock hitta ett s\u00e4tt att fortfarande kunna njuta av en m\u00e4ktig V8-motor utan de skadliga effekterna.
Ett s\u00e5dant s\u00e4tt \u00e4r konvertering till CNG (komprimerad naturgas). Denna metod \u00e4r ganska vanlig i stora ineffektiva motorer. CNG har ett mycket l\u00e4gre kolinneh\u00e5ll j\u00e4mf\u00f6rt med vanliga fossila br\u00e4nslen och anses vara ett av de renaste flytande br\u00e4nslena p\u00e5 marknaden.
M\u00e5nga andra s\u00e4tt kommer s\u00e4kert snart att finnas tillg\u00e4ngliga, men det verkar obestridligt att V8 sakta g\u00e5r mot sitt slut. Tyskarna anv\u00e4nder i stor utstr\u00e4ckning cylinderdeaktiveringssystemet d\u00e4r en V8-motor st\u00e4nger av fyra av sina cylindrar, vilket g\u00f6r den i princip till en fyrcylindrig motor n\u00e4r V8-kraften inte beh\u00f6vs.
Framtiden f\u00f6r den traditionella f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn \u00e4r dyster och os\u00e4ker. Under de n\u00e4rmaste \u00e5ren kommer det s\u00e4kerligen att produceras m\u00e5nga hybrider och elbilar, och infrastrukturen kommer snart att f\u00f6lja med. S\u00e5 fr\u00e5n och med nu b\u00f6r vi njuta av V8-, V10- och V12-motorer eftersom dessa motorer inom en inte alltf\u00f6r avl\u00e4gsen framtid s\u00e4kert kommer att d\u00f6 ut.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

V8-motorer \u00e4r n\u00e5got speciellt. Dessa typer av motorer har en h\u00e4ngiven kultf\u00f6ljd bland bilentusiaster, fr\u00e4mst p\u00e5 grund av den exceptionella prestandan och den \u00f6kade smidigheten j\u00e4mf\u00f6rt med en 6- eller<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":203,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/202"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=202"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/202\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/203"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=202"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=202"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=202"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}