{"id":1854,"date":"2021-10-04T10:34:19","date_gmt":"2021-10-04T10:34:19","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1854"},"modified":"2021-10-04T10:34:19","modified_gmt":"2021-10-04T10:34:19","slug":"hur-ofta-behover-teslas-servas","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hur-ofta-behover-teslas-servas\/","title":{"rendered":"Hur ofta beh\u00f6ver Teslas servas?"},"content":{"rendered":"\n
Tesla tillverkar helt elektriska bilar, vilket inneb\u00e4r att de inte beh\u00f6ver standardunderh\u00e5ll som oljebyte, byte av br\u00e4nslefilter eller t\u00e4ndstift. Men precis som alla bilar beh\u00f6ver Tesla \u00e4nd\u00e5 r\u00e4tt underh\u00e5ll f\u00f6r att fungera smidigt. S\u00e5 hur ofta m\u00e5ste Teslas servas?<\/p>\n\n\n\n
Tesla har ingen s\u00e4rskild tidsram f\u00f6r service. I st\u00e4llet rekommenderar Tesla att du servar din bil vid behov. D\u00e4rf\u00f6r kan tiden och kostnaden f\u00f6r att underh\u00e5lla din bil variera fr\u00e5n ett \u00e5r till ett annat. Oavsett detta beh\u00f6ver vissa serviceunderh\u00e5ll g\u00f6ras ofta och de inkluderar:<\/p>\n\n\n\n
Detta \u00e4r en av de viktigaste anledningarna till att Tesla \u00e4r mer prisv\u00e4rd att underh\u00e5lla \u00e4n traditionella bensindrivna fordon. S\u00e5 l\u00e4nge du ser till att de ovan rekommenderade serviceunderh\u00e5llen utf\u00f6rs b\u00f6r din Tesla gnugga bra och effektivt.<\/p>\n\n\n\n
Dessutom beh\u00f6ver f\u00f6rarna inte g\u00e5 p\u00e5 inspektion p\u00e5 servicecentret, eftersom Tesla owners App h\u00e5ller koll p\u00e5 de olika tidsgr\u00e4nserna f\u00f6r dessa delar och l\u00e5ter f\u00f6rarna veta n\u00e4r de ska planera f\u00f6r service.<\/p>\n\n\n\n
Eftersom Tesla \u00e4r helt elektrisk finns det ett f\u00e5tal r\u00f6rliga delar att oroa sig f\u00f6r som inte l\u00e4tt g\u00e5r fel. D\u00e4rf\u00f6r kommer kostnaden f\u00f6r att underh\u00e5lla din Tesla under de f\u00f6rsta \u00e5ren att vara mycket l\u00e5g och bilen kommer inte att g\u00e5 s\u00f6nder s\u00e5 l\u00e4tt. Dessutom beh\u00f6ver du inte oroa dig f\u00f6r n\u00e5gon standardservice som tidigare lyfts fram.<\/p>\n\n\n\n
Det finns dock n\u00e5gra vanliga serviceunderh\u00e5ll som du m\u00e5ste vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 \u00e5rligen. Dessa inkluderar d\u00e4ckrotation, byte av luftfilter i kup\u00e9n, torkarblad och spolning av bromssystemet. Trots detta \u00e4r det viktigt att veta hur mycket du kommer att beh\u00f6va spendera p\u00e5 dessa \u00e5rliga underh\u00e5llsdelar. Kostnaden f\u00f6r att underh\u00e5lla dessa delar inkluderar:<\/p>\n\n\n\n
N\u00e4r du k\u00f6per en ny Tesla \u00e4r det viktigt att veta vad garantin t\u00e4cker och vad den inte t\u00e4cker. De flesta nya Tesla-\u00e4gare tror att den 8-\u00e5riga garantin t\u00e4cker allt, men s\u00e5 \u00e4r inte fallet. Garantin p\u00e5 8 \u00e5r eller 150 000 mil f\u00f6r Tesla Model S och X och 8 \u00e5r eller 100 000 mil f\u00f6r Tesla Model 3 och Y t\u00e4cker endast batteriet och drivenheten.<\/p>\n\n\n\n
Tesla erbjuder en grundl\u00e4ggande begr\u00e4nsad fordonsgaranti p\u00e5 4 \u00e5r\/50 000 miles garanti som de flesta ICE-bilar. Men den har ocks\u00e5 5 \u00e5r eller 60 000 miles garanti f\u00f6r kompletterande fasth\u00e5llningssystem (SRS) och 12 \u00e5r eller obegr\u00e4nsat antal miles f\u00f6r rost p\u00e5 karossen.<\/p>\n\n\n\n
F\u00f6r att hj\u00e4lpa kunderna att p\u00e5 ett enkelt s\u00e4tt t\u00e4cka kostsamma reparationer erbjuder Tesla ocks\u00e5 ett ut\u00f6kat serviceavtal. Detta avtal t\u00e4cker dock endast Tesla Model S och X. Personer som \u00e4ger Tesla Model 3 och Y kan dock \u00f6verv\u00e4ga att skaffa en eftermarknadsgaranti fr\u00e5n en privat leverant\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n
\u00c4gare av Tesla Model S och X kan f\u00e5 tv\u00e5 eller fyra \u00e5rs extra t\u00e4ckning via programmet f\u00f6r ut\u00f6kat serviceavtal. \u00c4nd\u00e5 \u00e4r det ocks\u00e5 viktigt att notera att denna t\u00e4ckning inte omfattar batteri- och drivenhet.<\/p>\n\n\n\n
Nej, du kan ta din bil till ett servicecenter som inte \u00e4r Tesla, men vid eventuella problem kan t\u00e4ckningen under din Tesla-garanti p\u00e5verkas. Dessutom har Tesla over-the-air mjukvaruuppdateringar, fj\u00e4rrdiagnostik och st\u00f6d fr\u00e5n Teslas mobila underh\u00e5llstj\u00e4nster.<\/p>\n\n\n\n
Eftersom Tesla har f\u00e5 servicecenter erbjuder de mobilt underh\u00e5ll, d\u00e4r de kommer direkt till dig. Teslas mobila underh\u00e5llsenhet kan dock bara hj\u00e4lpa dig att rotera d\u00e4ck eller f\u00e5 dina filter bytta. Allt du beh\u00f6ver g\u00f6ra \u00e4r att boka tj\u00e4nsterna fr\u00e5n Tesla-appen.<\/p>\n\n\n\n
Till skillnad fr\u00e5n ICE-bilar har Tesla inte l\u00e4ngre schemalagt serviceunderh\u00e5ll. Tidigare kr\u00e4vde Tesla att alla sina bilar skulle servas \u00e5rligen, men det \u00e4r inte l\u00e4ngre fallet efter att Tesla uppt\u00e4ckte att deras bilar \u00e4r mer h\u00e5llbara och inte beh\u00f6ver regelbundet underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n
Tesla rekommenderar dock att vissa delar ska servas efter att ha n\u00e5tt vissa kilometer. Till exempel b\u00f6r en fullst\u00e4ndig inspektion g\u00f6ras varje \u00e5r, medan d\u00e4ckrotation och hjulbalans utf\u00f6rs efter 6250 mil. \u00c5 andra sidan b\u00f6r luftfilter i kup\u00e9n och spolning av bromssystemet bytas ut vartannat \u00e5r.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Tesla tillverkar helt elektriska bilar, vilket inneb\u00e4r att de inte beh\u00f6ver standardunderh\u00e5ll som oljebyte, byte av br\u00e4nslefilter eller t\u00e4ndstift. Men precis som alla bilar beh\u00f6ver Tesla \u00e4nd\u00e5 r\u00e4tt underh\u00e5ll f\u00f6r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1854"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1854"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1854\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1854"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1854"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1854"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}