{"id":1826,"date":"2021-09-28T11:21:13","date_gmt":"2021-09-28T11:21:13","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1826"},"modified":"2021-09-28T11:21:13","modified_gmt":"2021-09-28T11:21:13","slug":"ar-bmw-m1-en-superbil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-bmw-m1-en-superbil\/","title":{"rendered":"\u00c4r BMW M1 en superbil?"},"content":{"rendered":"\n
BMW M1 var definitivt en superbil med en topphastighet p\u00e5 265 km\/h.<\/p>\n\n\n\n
BMW M1 var en riktig superbil som tillverkades 1978. Bilen hade en 3,5 liter straight-six-motor som tillverkades av BMW och var k\u00e4nd som BMW M88\/1. BMW tillverkade endast 453 enheter av M1-bilen och s\u00e5lde 399 enheter till allm\u00e4nheten. Bilen deltog i m\u00e5nga motort\u00e4vlingar som Le Mans, German Automobile Racing Championship och amerikanska IMSA GTO Championship.<\/p>\n\n\n\n
BMW M1 \u00e4r en superbil med mittmotor som introducerades 1978. Detta var den snabbaste bilen p\u00e5 sin tid, och den banade v\u00e4g f\u00f6r m\u00e5nga andra snabbaste bilar. Detta var ocks\u00e5 BMW:s f\u00f6rsta M-serie, som fortfarande \u00e4r en av de snabbaste BMW-serierna, och dessa \u00e4r ocks\u00e5 en av de snabbaste bilarna i v\u00e4rlden.
M1 hade en 3,5 L inline rak 6-cylindrig motor som producerade 277 h\u00e4stkrafter och 165 mph som toppfart. Bilen var teknisk spetskompetens f\u00f6r den tiden, och detta \u00e4r fortfarande en av legenderna i denna liga. Den h\u00e4r bilen introducerades p\u00e5 70-talet, men \u00e4ven idag anses den h\u00e4r bilen vara en f\u00f6rebild.<\/p>\n\n\n\n
Bilen designades av Giorgio Giugiaro, och det var ett samarbete mellan BMW, Lamborghini och Italengineering. M1:s projekt \u00f6verl\u00e4mnades f\u00f6rst av BMW till Lamborghini. BMW ville t\u00e4vla inom motorsport och \u00f6verl\u00e4mnade d\u00e4rf\u00f6r projektet till det italienska f\u00f6retaget.
P\u00e5 grund av ekonomiska problem drog sig dock Lamborghini ur aff\u00e4ren, och BMW fortsatte sitt arbete med bilen. Vid denna tidpunkt s\u00f6kte de hj\u00e4lp fr\u00e5n en f\u00f6re detta Lamborghini-ingenj\u00f6rs f\u00f6retag, Italengineering. De avslutade produktionen av denna bil, och det var den f\u00f6rsta mittmotoriga bilen n\u00e5gonsin fr\u00e5n BMW.
Bilens glasfiberkaross tillverkades av Italina Resina, ett italienskt f\u00f6retag. Hela denna bilkropp med interi\u00f6r f\u00e4rdigst\u00e4lldes av Italdesign. BMW hade tillverkat sina egna handgjorda motorer, och dessa monterades i bilen i M\u00fcnchen. D\u00e4rf\u00f6r byggdes endast 453 exemplar av denna bil.<\/p>\n\n\n\n
M1 hade BMW:s handbyggda 3 453 cc 6-cylindriga inlinemotor med 6 cylindrar, som var k\u00e4nd som M88\/1, och den var utvecklad av Paul Rosche. Denna h\u00f6gpresterande motor gav den en topphastighet p\u00e5 165 mph, ett vridmoment p\u00e5 330 N\u22c5m och producerade 273 hk vid 6 500 varv per minut. Den hade en 5-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da som tillverkades av ZF Friedrichshafen.
Bilen hade ytterligare specifikationer:<\/p>\n\n\n\n
Bilens interi\u00f6r var lika lyxig som dess prestanda. BMW tillverkade endast bilar med v\u00e4nsterhandsk\u00f6rning p\u00e5 den tiden. Interi\u00f6ren hade en balans mellan l\u00e4der och tyg, som anv\u00e4ndes p\u00e5 olika st\u00e4llen, t.ex. i s\u00e4tena och p\u00e5 instrumentbr\u00e4dan. Bilen hade ocks\u00e5 AC, stereo och elektriska f\u00f6nster.<\/p>\n\n\n\n
BMW skapade sin egen t\u00e4vlingst\u00e4vling, som var k\u00e4nd som BMW M1 Procar Championship. Formatet f\u00f6r denna turnering var att varje f\u00f6rare anv\u00e4nde samma M1-bil, men med olika modifieringar. Den f\u00f6rsta versionen av denna t\u00e4vling vanns av Niki Lauda, och den sista turneringen h\u00f6lls 1981.
Fr\u00e5n 1981 till 1986 var M1 ocks\u00e5 med i 24 timmars Le Mans. Den var ocks\u00e5 med i m\u00e5nga andra t\u00e4vlingar vid Rallye de La Baule, Rallye de Lorraine och Rally d’Antibes. Den var mest framg\u00e5ngsrik 1984 d\u00e5 den vann tv\u00e5 raka t\u00e4vlingar i Rallye de La Baule och Rallye de Lorraine.<\/p>\n\n\n\n
Efter att ha producerat 453 enheter lades bilen ned 1981. Bilen var pl\u00e5gad av s\u00e5 m\u00e5nga problem redan fr\u00e5n b\u00f6rjan av produktionen. \u00c4ven t\u00e4vlingsserien Procar lades ned efter en tid eftersom t\u00e4vlingsf\u00f6rarna rapporterade problem med motorn.
Det h\u00e4r var en s\u00e5 fantastiskt gjord supersnabb bil och den var till och med anv\u00e4ndbar f\u00f6r daglig anv\u00e4ndning. Bilen lades ned av m\u00e5nga anledningar. Bilen s\u00e5ldes inte s\u00e5 mycket som BMW hade r\u00e4knat med. De ursprungliga tillverkarna av denna bil, Lamborghini, gick i konkurs, och dess egen racingserie, Procar, st\u00e4lldes in. Detta var ett s\u00e5 sorgligt slut f\u00f6r en s\u00e5 innovativ superbil p\u00e5 den tiden.<\/p>\n\n\n\n
BMW M1 var verkligen en superbil. Bilen vann flera t\u00e4vlingar. M1 hade ocks\u00e5 sin egen t\u00e4vling. Den ans\u00e5gs vara en av de snabbaste bilarna p\u00e5 sin tid, och den \u00e4r fortfarande mycket snabb. Den italienska designen och den tyska motorn utgjorde en bra kombination som superbil.<\/p>\n\n\n\n
Superbilar \u00e4r de bilar som \u00e4r snabbare och \u00e4nnu lyxigare \u00e4n sportbilar. De \u00e4r i princip h\u00f6gpresterande, lyxiga utg\u00e5vor av sportbilar. Det finns \u00e4nnu snabbare bilar \u00e4n superbilar och det \u00e4r hyperbilar. M\u00e5nga m\u00e4nniskor kallar ocks\u00e5 superbilar f\u00f6r bilar som har en mellanmotor.
Dessa bilar \u00e4r supersnabba och vissa superbilar \u00e4r inte ens lagliga p\u00e5 gatan. Dessa bilar \u00e4r ocks\u00e5 extremt dyra och det \u00e4r inte alla som kan hantera dessa snabba bilar. Superbilar \u00e4r \u00e4nnu sv\u00e5rare att k\u00f6pa eftersom de tillverkas i ett mycket litet antal.<\/p>\n\n\n\n
Superbilar \u00e4r odjur av en bil, som \u00e4r \u00e4nnu snabbare \u00e4n andra sportbilar. Dessa bilar \u00e4r utomordentligt dyra att k\u00f6pa och \u00e4nnu sv\u00e5rare att kontrollera fordonet. Det finns n\u00e5gra superbilar, som du kan k\u00f6pa som t.ex:<\/p>\n\n\n\n
Sportbilar \u00e4r bara h\u00f6gpresterande versioner av vanliga lyxbilar. Dessa bilar kan k\u00f6ras snabbare \u00e4n vanliga varianter, och de har ocks\u00e5 b\u00e4ttre grepp p\u00e5 v\u00e4gen, b\u00e4ttre dragkraft osv. Sportbilarna \u00e4r i princip byggda f\u00f6r att njuta av \u00e5kturen och ha lite extra roligt.
Superbilar \u00e4r dock inget sk\u00e4mt. De tillverkas f\u00f6r att t\u00e4vla i lopp, och de kan till och med producera mer \u00e4n 500 h\u00e4stkrafter. De \u00e4r ocks\u00e5 extremt dyra j\u00e4mf\u00f6rt med sportbilar och deras motorer \u00e4r oftast i mitten. Dessutom kan de ocks\u00e5 vara s\u00e5 snabba som 0 till 60 p\u00e5 bara mindre \u00e4n 4 sekunder. Superbilarna \u00e4r mer av \u00e4nnu mer h\u00f6gpresterande utg\u00e5vor av sportbilar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
BMW M1 var definitivt en superbil med en topphastighet p\u00e5 265 km\/h. BMW M1 var en riktig superbil som tillverkades 1978. Bilen hade en 3,5 liter straight-six-motor som tillverkades av<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1826"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1826"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1826\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1826"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1826"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1826"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}