{"id":1826,"date":"2021-09-28T11:21:13","date_gmt":"2021-09-28T11:21:13","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1826"},"modified":"2021-09-28T11:21:13","modified_gmt":"2021-09-28T11:21:13","slug":"ar-bmw-m1-en-superbil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-bmw-m1-en-superbil\/","title":{"rendered":"\u00c4r BMW M1 en superbil?"},"content":{"rendered":"\n

BMW M1 var definitivt en superbil med en topphastighet p\u00e5 265 km\/h.<\/p>\n\n\n\n

BMW M1 var en riktig superbil som tillverkades 1978. Bilen hade en 3,5 liter straight-six-motor som tillverkades av BMW och var k\u00e4nd som BMW M88\/1. BMW tillverkade endast 453 enheter av M1-bilen och s\u00e5lde 399 enheter till allm\u00e4nheten. Bilen deltog i m\u00e5nga motort\u00e4vlingar som Le Mans, German Automobile Racing Championship och amerikanska IMSA GTO Championship.<\/p>\n\n\n\n

BMW M1<\/h2>\n\n\n\n

BMW M1 \u00e4r en superbil med mittmotor som introducerades 1978. Detta var den snabbaste bilen p\u00e5 sin tid, och den banade v\u00e4g f\u00f6r m\u00e5nga andra snabbaste bilar. Detta var ocks\u00e5 BMW:s f\u00f6rsta M-serie, som fortfarande \u00e4r en av de snabbaste BMW-serierna, och dessa \u00e4r ocks\u00e5 en av de snabbaste bilarna i v\u00e4rlden.
M1 hade en 3,5 L inline rak 6-cylindrig motor som producerade 277 h\u00e4stkrafter och 165 mph som toppfart. Bilen var teknisk spetskompetens f\u00f6r den tiden, och detta \u00e4r fortfarande en av legenderna i denna liga. Den h\u00e4r bilen introducerades p\u00e5 70-talet, men \u00e4ven idag anses den h\u00e4r bilen vara en f\u00f6rebild.<\/p>\n\n\n\n

Utveckling<\/h3>\n\n\n\n

Bilen designades av Giorgio Giugiaro, och det var ett samarbete mellan BMW, Lamborghini och Italengineering. M1:s projekt \u00f6verl\u00e4mnades f\u00f6rst av BMW till Lamborghini. BMW ville t\u00e4vla inom motorsport och \u00f6verl\u00e4mnade d\u00e4rf\u00f6r projektet till det italienska f\u00f6retaget.
P\u00e5 grund av ekonomiska problem drog sig dock Lamborghini ur aff\u00e4ren, och BMW fortsatte sitt arbete med bilen. Vid denna tidpunkt s\u00f6kte de hj\u00e4lp fr\u00e5n en f\u00f6re detta Lamborghini-ingenj\u00f6rs f\u00f6retag, Italengineering. De avslutade produktionen av denna bil, och det var den f\u00f6rsta mittmotoriga bilen n\u00e5gonsin fr\u00e5n BMW.
Bilens glasfiberkaross tillverkades av Italina Resina, ett italienskt f\u00f6retag. Hela denna bilkropp med interi\u00f6r f\u00e4rdigst\u00e4lldes av Italdesign. BMW hade tillverkat sina egna handgjorda motorer, och dessa monterades i bilen i M\u00fcnchen. D\u00e4rf\u00f6r byggdes endast 453 exemplar av denna bil.<\/p>\n\n\n\n

Prestanda<\/h3>\n\n\n\n

M1 hade BMW:s handbyggda 3 453 cc 6-cylindriga inlinemotor med 6 cylindrar, som var k\u00e4nd som M88\/1, och den var utvecklad av Paul Rosche. Denna h\u00f6gpresterande motor gav den en topphastighet p\u00e5 165 mph, ett vridmoment p\u00e5 330 N\u22c5m och producerade 273 hk vid 6 500 varv per minut. Den hade en 5-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da som tillverkades av ZF Friedrichshafen.
Bilen hade ytterligare specifikationer:<\/p>\n\n\n\n