{"id":1816,"date":"2021-09-28T11:08:36","date_gmt":"2021-09-28T11:08:36","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1816"},"modified":"2021-09-28T11:08:36","modified_gmt":"2021-09-28T11:08:36","slug":"vilken-bmw-har-en-v6-motor","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-bmw-har-en-v6-motor\/","title":{"rendered":"Vilken BMW har en V6-motor?"},"content":{"rendered":"\n

De flesta BMW-bilmodeller \u00e4r utrustade med den ber\u00f6mda och mycket p\u00e5litliga inline-6-motorn, som skiljer sig fr\u00e5n V6-motorn. Det \u00e4r en mer raffinerad version med en mycket likartad eller samma cylindervolym. \u00c4ven kallad straight-six-motor \u00e4r inline-motorn den motor som BMW:s bilar f\u00f6retr\u00e4desvis anv\u00e4nder. BMW tillverkar inga modeller med en enkel V6-motor.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r anv\u00e4nder BMW straight-six-motorer i st\u00e4llet f\u00f6r V6-motorer?<\/h2>\n\n\n\n

Numera \u00e4r det inte bara BMW, utan \u00e4ven m\u00e5nga andra tillverkare som Land Rover och Jaguar som \u00f6verg\u00e5r till att anv\u00e4nda en inline-sexmotor ist\u00e4llet f\u00f6r en V6-motor. Dessa tv\u00e5 motoralternativ \u00e4r mycket lika med samma cylindervolym p\u00e5 3,0 liter.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes-Benz har ocks\u00e5 \u00f6verg\u00e5tt till raka sexmotoriga motorer i st\u00e4llet f\u00f6r att anv\u00e4nda V6. Det borde finnas en anledning till detta. Kan man k\u00e4nna skillnaden bakom ratten?<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Inline-six-motorn som anv\u00e4nds i BMW b\u00e4ttre \u00e4n en V6-motor?<\/h3>\n\n\n\n

De inline-sex-motorer som anv\u00e4nds i de flesta BMW \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n en V6:a av olika anledningar. Det \u00e4r en mer raffinerad version med samma slagvolym.<\/p>\n\n\n\n

Smidigare och mindre vibrerande<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6rbr\u00e4nningsslagen i varje cylinder balanseras p\u00e5 nytt av en annan cylinder, som genomg\u00e5r ett induktionsslag. Detta g\u00f6r att cylindrarna blir parade och det resulterar i mycket mindre vibrationer som genereras av motorn p\u00e5 grund av den symmetriska f\u00f6rflyttningen av cylindrarna.<\/p>\n\n\n\n

Vilken motor l\u00e5ter b\u00e4st? V6 eller Inline?<\/h3>\n\n\n\n

Utsl\u00e4ppet fr\u00e5n motorer med raka sexor \u00e4r i allm\u00e4nhet mycket mer tillfredsst\u00e4llande \u00e4n den vanliga V6-motorns motsvarighet. Huvudsk\u00e4let till detta \u00e4r att du har alla sex avgasportar p\u00e5 samma sida av motorn, vilket g\u00f6r att de k\u00e4nns mer synkroniserade. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt f\u00e5r du ett h\u00e5rdare ljud med varje puls.<\/p>\n\n\n\n

Prestandaj\u00e4mf\u00f6relse<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller prestanda ger inline (rak) sex-motorn mycket mer utrymme, s\u00e5 att du kan uppgradera fordonet eller s\u00e4tta en prestandaf\u00f6rst\u00e4rkare under huven. S\u00e5dana enheter kan vara turboladdare, tillh\u00f6rande r\u00f6rledningar eller till och med kompressorer.
V6-motorer saknar d\u00e4remot utrymme f\u00f6r att f\u00e5 in n\u00e5got och du m\u00e5ste leta efter utrymme mellan cylinderhuvudena eller n\u00e5gonstans p\u00e5 sidan av motorn. Detta g\u00f6r saker och ting mycket komplicerade och mycket sv\u00e5ra att \u00e5tg\u00e4rda.<\/p>\n\n\n\n

Inline sex-motorer \u00e4r mer tillf\u00f6rlitliga och billigare att skapa f\u00f6r tillverkarna.<\/h2>\n\n\n\n

Inte bara \u00e4r en inline-sex-motor b\u00e4ttre i alla de avseenden som n\u00e4mns ovan, utan den verkliga anledningen till att de flesta biltillverkare har bytt eller byter till den ist\u00e4llet f\u00f6r V6:an \u00e4r att den \u00e4r billigare att tillverka.<\/p>\n\n\n\n

Det mest kostnadseffektiva tillv\u00e4gag\u00e5ngss\u00e4ttet efterstr\u00e4vas alltid i stora f\u00f6retag. BMW har inte bara tillverkat inline-sex-motorer utan \u00e4ven inline-fyra- samt inline-tre-motorer. Borrningsavst\u00e5ndet i alla dessa alternativ har varit detsamma. (Detta \u00e4r utrymmet mellan tv\u00e5 cylindrar i motorn).<\/p>\n\n\n\n

Ett av de st\u00f6rsta problemen med att anv\u00e4nda raka motorer var att de \u00e4r h\u00f6gre \u00e4n V6-motorer och att fotg\u00e4ngare som blir p\u00e5k\u00f6rda kan skadas p\u00e5 ett farligare s\u00e4tt p\u00e5 grund av motorns h\u00e5rda huvud. Men detta har bek\u00e4mpats med hj\u00e4lp av teknik och f\u00f6rarst\u00f6djande funktioner samt s\u00e4kerhetsf\u00f6rb\u00e4ttringar som automatiserade n\u00f6dbromsar f\u00f6r fotg\u00e4ngarnas skull.<\/p>\n\n\n\n

Vilka BMW:er har en sexmotor i rad?<\/h2>\n\n\n\n

Det har producerats mer \u00e4n 22 BMW-modeller med inline-sex-motor med inline-sexmotor fr\u00e5n 1993 till 2020. Fler \u00e4n n\u00e5gon annan typ av motor som producerats av BMW. Bara det talar f\u00f6r motorn. Den \u00e4r en av grundpelarna f\u00f6r BMW:s framg\u00e5ng och ren k\u00f6rgl\u00e4dje.<\/p>\n\n\n\n

Vanligtvis f\u00f6rkortas den raka sex-motorn med l6 eller L6 och \u00e5terfinns i de flesta k\u00e4nda BMW-modeller, bortsett fr\u00e5n de lyxiga BMW:erna i toppklass som anv\u00e4nder komplexa och dyra V8- eller V12-motorer. BMW-modeller med en radsexmotor \u00e4r bl.a. f\u00f6ljande:
\u25cf BMW M3 E46
\u25cf BMW N55
\u25cf BMW 3-serien
\u25cf BMW 5-serien
\u25cf BMW 6-serien
\u25cf BMW 7-serien dieselbilar – 730d, 740d
\u25cf BMW S54
\u25cf BMW 1-serie
\u25cf BMW X5
\u25cf BMW X6
\u25cf BMW X4<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att begr\u00e4nsa listan skulle vi s\u00e4ga att BMW har anv\u00e4nt en raka sexmotor i alla sina serier, fr\u00e5n BMW 1-serien till BMW 7-serien, samt i sina X – lyxiga crossover-SUV:er som BMW X3, X5 och X7.<\/p>\n\n\n\n

Man kan lugnt s\u00e4ga att motorn \u00e4r extremt m\u00e5ngsidig och mycket p\u00e5litlig, j\u00e4mf\u00f6rt med den traditionella V6-motorn som biltillverkare som Audi tillverkar. Den har varit en viktig del av BMW:s framg\u00e5ng genom \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Finns det n\u00e5gra vanliga problem med inline BMW-motorer?<\/h3>\n\n\n\n

De vanligaste inline-sexmotorerna som en BMW N52, som anv\u00e4nds i 528i och i 328i \u00e4r:
\u25cf Fel p\u00e5 vattenpumpen och f\u00f6rskjutning
\u25cf VANOS-fel
\u25cf Hydrauliska justerare
\u25cf T\u00e4ckningsl\u00e4ckage i ventilen
\u25cf L\u00e4ckage av packningar f\u00f6r h\u00f6lje
\u25cf L\u00e5ngsammare start
Naturligtvis \u00e4r detta bara n\u00e5gra m\u00f6jliga problem som kan uppst\u00e5 i vilken motor som helst. VANOS-fel kan vanligtvis ses i \u00f6ver 70 000 miles p\u00e5 ditt fordon, och de andra upplevs vanligtvis l\u00e5ngt \u00f6ver den m\u00e4ngden.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW:s motorer med rak sexdelare tillf\u00f6rlitliga?<\/h3>\n\n\n\n

En av de viktigaste anledningarna till att BMW anv\u00e4nder sig av raktst\u00e5ende sexmotoriga motorer \u00e4r att de \u00e4r mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n en vanlig V6-motor. En del av dessa motorer har rapporterats kunna k\u00f6ras i \u00f6ver 200 000 mil. Naturligtvis beror det i h\u00f6g grad p\u00e5 hur den har underh\u00e5llits och k\u00f6rts under hela fordonets livsl\u00e4ngd.<\/p>\n\n\n\n

Vilka typer av motorer tillverkar BMW?<\/h3>\n\n\n\n

BMW \u00e4r mest k\u00e4nt f\u00f6r att producera motorer med rad- eller raka sexor. Samt V8-, V10- och V12-motorer. BMW har aldrig tillverkat och anv\u00e4nt en V6-motor, fr\u00e4mst f\u00f6r att den p\u00e5 grund av sin storlek och form inte passar bra f\u00f6r bakre bilar. F\u00f6rutom dessa har BMW \u00e4ven tillverkat inline-fyra- och inline-tre-motorer som anv\u00e4nds i vissa mindre bilar. Dessutom tillverkar man \u00e4ven elmotorer f\u00f6r sina hybridfordon.<\/p>\n\n\n\n

Producerar BMW motorer fr\u00e5n Rolls-Royce?<\/h3>\n\n\n\n

Ja, BMW tillverkar de V12-motorer som anv\u00e4nds i Rolls-Royce, eftersom f\u00f6retaget faktiskt \u00e4ger f\u00f6retaget. F\u00f6retaget tillverkar cirka 3 000 Rolls-Royce-motorer per \u00e5r. Rolls-Royce Phantom anv\u00e4nder till exempel en 6,8 l V12-motor med naturlig inbl\u00e5sning, medan Ghost eller Wraith anv\u00e4nder en 6,6 l twin-turbo-motor.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

De flesta BMW-bilmodeller \u00e4r utrustade med den ber\u00f6mda och mycket p\u00e5litliga inline-6-motorn, som skiljer sig fr\u00e5n V6-motorn. Det \u00e4r en mer raffinerad version med en mycket likartad eller samma cylindervolym.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1816"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1816"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1816\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1816"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1816"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1816"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}