{"id":1814,"date":"2021-09-28T11:07:02","date_gmt":"2021-09-28T11:07:02","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1814"},"modified":"2021-09-28T11:07:02","modified_gmt":"2021-09-28T11:07:02","slug":"vilken-bmw-har-en-v12-motor","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-bmw-har-en-v12-motor\/","title":{"rendered":"Vilken BMW har en V12-motor?"},"content":{"rendered":"\n

BMW \u00e4r ett m\u00e4rke som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r sin snabbhet, komfort och lyx f\u00f6r sina f\u00f6rare. Och \u00e4ven om m\u00e5nga bilm\u00e4rken erbjuder n\u00e5gon form av lyx \u00e4r det inte alla som erbjuder V12-motorer.<\/p>\n\n\n\n

BMW tillverkar V12-motorerna M70, M73, N73 och N74, som anv\u00e4nds i produktionen av Rolls-Royce och BMW:s t\u00e4vlingsbilar. Standard BMW:s som \u00e4r utrustade med en V12 \u00e4r E38 7-serien och E31 8-serien samt G11\/G12 BMW 7-serien.<\/p>\n\n\n\n

Var anv\u00e4nds M70 BMW V12-motorn?<\/h2>\n\n\n\n

Den enda landsv\u00e4gsbil du kan k\u00f6pa, utrustad med M70 V12-motorn \u00e4r BMW X5 Le Mans fr\u00e5n 2000, som kostar cirka 800 000 dollar. F\u00f6rutom det \u00e4r andra t\u00e4vlingsbilar som \u00e4r utrustade med motorn BMW V12 LMR racing car och BMW V12 LM racing car.<\/p>\n\n\n\n

M70-motorn anv\u00e4nds i f\u00f6rproducerade BMW-racebilar. Den finns i fyra versioner: 5 L, 5,5 L och tv\u00e5 6 L varianter, med olika redline p\u00e5 relativt 7 500 och 8 000 varv per minut.<\/p>\n\n\n\n

M70 V12-motorns specifikationer:<\/h3>\n\n\n\n

Alla M70-motorer har fyra ventiler per cylinder. Motorns cylindervolym varierar mellan 4 988cc och 6 064cc. Den maximala effekten \u00e4r 618 hk, vilket ger ett maximalt vridmoment p\u00e5 494 lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

Det som \u00e4r speciellt med den h\u00e4r motorn \u00e4r att den anv\u00e4nder sig av en styrkedja i st\u00e4llet f\u00f6r en kuggrem. Motorn drivs med bensin.<\/p>\n\n\n\n

Var anv\u00e4nds M73 BMW V12-motorn?<\/h2>\n\n\n\n

M73 BMW V12-motorn anv\u00e4nds fr\u00e4mst f\u00f6r produktion av Rolls-Royce Silver Seraph, 7-serien BMW E31 och 8-serien BMW E38. De modeller som anv\u00e4nder motorn tillverkades mellan 1994 och 1998 f\u00f6r E38 och mellan 1994 och 1999 f\u00f6r E31.<\/p>\n\n\n\n

En andra variant av motorn, M73TUB54, anv\u00e4ndes senare mellan 1998 och 2001 f\u00f6r BMW 750i och den inf\u00f6rdes i Rolls-Royce Silver Seraph 1999.<\/p>\n\n\n\n

M73 V12-motorns specifikationer<\/h3>\n\n\n\n

M73-motorn har tv\u00e5 versioner med ett slagvolym p\u00e5 5 379 cc (5,4 L) och ger en effekt p\u00e5 322 hk. Det maximala vridmomentet f\u00f6r den h\u00e4r motorn \u00e4r 361 lb-ft. Den har 24 ventiler med tv\u00e5 ventiler per cylinder, vilket skiljer sig mycket fr\u00e5n de flesta motorer som vanligtvis \u00e4r utrustade med fyra ventiler per cylinder.
M73-motorn \u00e4r ett kraftverk som \u00e4r avsett f\u00f6r stora BMW gran tourers och Rolls-Royce-bilar. Den h\u00e4r motorn introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 1993 och den drivs med bensin.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar \u00e4r utrustade med en N73 BMW V12?<\/h2>\n\n\n\n

N73 V12-motorn var den f\u00f6rsta V12-motorn i v\u00e4rlden som utnyttjade direktinsprutning av bensin. Produktionen startade i b\u00f6rjan av 2003 och p\u00e5gick fram till 2016.<\/p>\n\n\n\n

Den anv\u00e4nds till BMW 7-serien och Rolls Royce Phantom. Den h\u00e4r motorns effekt varierar fr\u00e5n 439 hk till 453 hk, med ett vridmoment p\u00e5 upp till 443 till 531 lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

Var anv\u00e4nds N74-motorn?<\/h3>\n\n\n\n

N74 kommer med en tolvcylindrig konfiguration som har 24 ventiler. Den h\u00e4r konstruktionen ger den en f\u00f6rdel gentemot konkurrenterna fr\u00e5n Audi och Mercedes-Benz p\u00e5 grund av den h\u00f6gre effekten. BMW M760Li anv\u00e4nder ocks\u00e5 den h\u00e4r typen av motor. Den producerar 602 h\u00e4stkrafter och ett vridmoment p\u00e5 590 lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

Den anv\u00e4nds i Rolls-Royce Ghost, Rolls-Royce Ghost V-Specification, Rolls-Royce Wraith och Rolls-Royce Dawn. I BMW-fordon anv\u00e4nds motorn endast i BMW G12 M760Li xDrive.
Motorversionen N74B68 anv\u00e4nds i Rolls-Royce Phantom VIII, Cullinan och Ghost.<\/p>\n\n\n\n

BMW 760Li: 7-serien med V12-motor<\/h2>\n\n\n\n

BMW 760Li har en V12-motor som ger betydligt mer effekt \u00e4n den f\u00f6reg\u00e5ende modellen och inneh\u00e5ller ett f\u00f6rb\u00e4ttrat fj\u00e4dringssystem f\u00f6r b\u00e4ttre k\u00f6rkvalitet.
BMW 760Li drar ocks\u00e5 nytta av f\u00f6rb\u00e4ttrad br\u00e4nsleeffektivitet och minskade koldioxidutsl\u00e4pp tack vare tekniken Double-VANOS med variabel ventilstyrning. Den finns tillg\u00e4nglig i fyrhjulsdrivna konfigurationer (xDrive) s\u00e5v\u00e4l som bakhjulsdrivna versioner.<\/p>\n\n\n\n

Motor<\/h3>\n\n\n\n

Med en tid fr\u00e5n 0 till 62 miles per timme p\u00e5 3,7 sekunder och en topphastighet p\u00e5 189 miles per timme \u00e4r BMW 760Li mycket mer \u00e4n bara en lyxsedan. Med vansinniga 601 h\u00e4stkrafter och en twin-turbo V12 \u00e4r den h\u00e4r bilen mycket kraftfull, men ger \u00e4nd\u00e5 en naturlig k\u00e4nsla p\u00e5 v\u00e4gen som de flesta hybridbilar saknar.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6r<\/h3>\n\n\n\n

Den st\u00f6rsta f\u00f6rdelen med BMW 7-serien j\u00e4mf\u00f6rt med konkurrenterna n\u00e4r det g\u00e4ller interi\u00f6ren \u00e4r det n\u00e5got st\u00f6rre bagageutrymmet, annars, j\u00e4mf\u00f6rt med konkurrentbilar i samma segment som en S-klass Mercedes-Benz, \u00e4r BMW:s interi\u00f6r n\u00e5got mindre lyxig och har en mer standardk\u00e4nsla.<\/p>\n\n\n\n

Funktioner<\/h3>\n\n\n\n

7-serien \u00e4r inredd med h\u00f6gklassigt \u00e4kta l\u00e4der och har ett avancerat infotainmentsystem, iDrive, som kan anv\u00e4ndas med en peksk\u00e4rm eller en konsol. Naturligtvis f\u00e5r du ocks\u00e5 hela paketet och ett f\u00f6rarassistanssystem med blind spot detection samt en farth\u00e5llare f\u00f6r motorv\u00e4g med sj\u00e4lvstyrning.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet har BMW 7-serien klarat NHTSA:s (National Highway Traffic Safety Administration) och IIHS:s (Insurance Institute for Highway Safety) tester med goda betyg. Fordonets s\u00e4kerhetssystem har f\u00f6ljande egenskaper:
\u25cf Adaptiv farth\u00e5llare
\u25cf Varning f\u00f6r avvikelse fr\u00e5n k\u00f6rf\u00e4ltet samt k\u00f6rf\u00e4ltsassistans.
\u25cf Automatiserad n\u00f6dbromsning vid l\u00e5g hastighet
\u25cf Fotg\u00e4ngardetektering<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r V12-motorer snabbare \u00e4n V8-motorer i en BMW?<\/h3>\n\n\n\n

Typiskt f\u00f6r de flesta bilkonstruktioner, v\u00e4xell\u00e5dor, kup\u00e9er och upph\u00e4ngningar skulle en V12-motor producera mer effekt p\u00e5 grund av en h\u00f6gre f\u00f6rbr\u00e4nningskapacitet. Men n\u00e4r det g\u00e4ller BMW \u00e4r den snabbaste v\u00e4g BMW som producerats utrustad med en V8-motor. Det \u00e4r BMW M5 och M8 Competition som b\u00e5da har en S63 V8-motor under huven.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den billigaste begagnade BMW med V12 som du kan k\u00f6pa idag?<\/h3>\n\n\n\n

Den billigaste begagnade BMW du kan k\u00f6pa idag som \u00e4r utrustad med en kraftfull V12-motor \u00e4r BMW 850i fr\u00e5n 1992, samt BMW 750iL fr\u00e5n 1997. B\u00e5da dessa modeller kan hittas f\u00f6r mindre \u00e4n 10 000 dollar begagnat. Andra bra modeller \u00e4r BMW 2003 760Li och BMW 850Ci, som har en ganska estetisk design.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW \u00e4r ett m\u00e4rke som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r sin snabbhet, komfort och lyx f\u00f6r sina f\u00f6rare. Och \u00e4ven om m\u00e5nga bilm\u00e4rken erbjuder n\u00e5gon form av lyx \u00e4r det inte alla<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1814"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1814"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1814\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1814"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1814"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1814"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}