{"id":1812,"date":"2021-09-28T11:05:00","date_gmt":"2021-09-28T11:05:00","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1812"},"modified":"2021-09-28T11:05:00","modified_gmt":"2021-09-28T11:05:00","slug":"ar-bmw-palitlig-efter-100-000","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-bmw-palitlig-efter-100-000\/","title":{"rendered":"\u00c4r BMW p\u00e5litlig efter 100.000?"},"content":{"rendered":"\n

BMW \u00e4r allm\u00e4nt erk\u00e4nt som ett lyxigt bilm\u00e4rke som ocks\u00e5 ger fantastiska k\u00f6rprestanda. Men \u00e4r BMW:s tillf\u00f6rlitliga efter att ha k\u00f6rts i mer \u00e4n 100 000 mil? Det beror p\u00e5. Vissa modeller som BMW E46 och E90 har varit k\u00e4nda f\u00f6r att k\u00f6ras i mer \u00e4n 300 000 miles. Men det beror p\u00e5 m\u00e5nga faktorer.<\/p>\n\n\n\n

Vilka BMW:er \u00e4r tillf\u00f6rlitliga efter 100k?<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga m\u00e4nniskor har rapporterat att de k\u00f6rt en BMW E90 i mer \u00e4n 100 000 mil. S\u00e5dana bilar g\u00e5r fortfarande bra utan n\u00e5gra st\u00f6rre problem.
BMW-bilar som tillverkats efter 2006 \u00e4r dock s\u00e4llan lika tillf\u00f6rlitliga som modeller som tillverkats f\u00f6re 2000 eftersom nyare fordon anv\u00e4nder nedbrytbar plast i sina motorer, p\u00e5 grund av EU:s regler f\u00f6r h\u00e5llbar utveckling.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitliga BMW-modeller efter 2000
\u25cf BMW 2006 – 2010 3-serien (E90)
\u25cf BMW 2004 – 2010 5-serien E60 och E61
\u25cf BMW 2002 – 2008 7-serien
\u25cf BMW 318i, efter 2000, eller E46 f\u00f6re 2000.
\u25cf BMW 325i
Oavsett hur v\u00e4l du underh\u00e5ller ditt fordon \u00e4r vissa modeller gjorda f\u00f6r att h\u00e5lla l\u00e4ngre \u00e4n andra.<\/p>\n\n\n\n

Hur h\u00e5ller du din BMW ig\u00e5ng i mer \u00e4n 100.000 km?<\/h2>\n\n\n\n

Vissa BMW-modeller har varit k\u00e4nda f\u00f6r att g\u00e5 i mer \u00e4n 300 000 mil. Men detta beror p\u00e5 m\u00e5nga faktorer. Om du till exempel inte byter olja regelbundet eller underh\u00e5ller motorn ordentligt \u00e4r det troligt att din bil kommer att beh\u00f6va st\u00f6rre reparationer efter 100k.
BMW-fordon \u00e4r utformade f\u00f6r att vara l\u00e4tta att underh\u00e5lla och reparera. F\u00f6r b\u00e4sta prestanda \u00e4r det dock viktigt att du f\u00f6ljer dessa underh\u00e5llsriktlinjer:<\/p>\n\n\n\n

Byt olja och filter<\/h4>\n\n\n\n

Byt regelbundet olja och filter i din BMW en g\u00e5ng per \u00e5r eller var 8 000:e mil (ungef\u00e4r tv\u00e5 \u00e5rs k\u00f6rning beroende p\u00e5 hur ofta du k\u00f6r). Byt luftfilter regelbundet och ta kontakt med en mekaniker f\u00f6r en snabb inspektion en g\u00e5ng om \u00e5ret, s\u00e4rskilt om du planerar att k\u00f6ra bilen ett tag.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6r f\u00f6rsiktigt<\/h4>\n\n\n\n

Aggressiv k\u00f6rning kan orsaka skador p\u00e5 din BMW:s motor. Ta det lugnt med gaspedalen och undvik kraftig acceleration samt abrupta inbromsningar n\u00e4r det \u00e4r m\u00f6jligt. Aggressiv k\u00f6rning kan inte bara skada din bils motor, bromsar och fj\u00e4dring, utan kan ocks\u00e5 \u00e4ventyra din och omgivningens s\u00e4kerhet.<\/p>\n\n\n\n

Inspektera ditt fordon<\/h4>\n\n\n\n

Kontrollera regelbundet att v\u00e4tskor, remmar, slangar och andra komponenter inte slits och byt ut dem vid behov. Till exempel: Byt ut bromsbel\u00e4gg som har slitits ner mer \u00e4n 30 % fr\u00e5n sitt ursprungliga skick.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rs\u00e4kring och garanti<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r b\u00e4st att investera i en bra BMW-garanti n\u00e4r du k\u00f6per fordonet. Detta kommer att t\u00e4cka eventuella reparationer som din BMW kan beh\u00f6va, vilket kan bli ganska dyrt om det inte t\u00e4cks av en ut\u00f6kad garantiplan. En bra f\u00f6rs\u00e4kring och en garanti kan ge dig s\u00e5 l\u00e5ngt som 80 000 mil, vilket r\u00e4knas som n\u00e5got.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r g\u00e5r nya BMW:er s\u00f6nder efter 100k?<\/h2>\n\n\n\n

Att nya tyska bilar g\u00e5r s\u00f6nder efter garantitiden \u00e4r ingen myt. \u00c4ldre BMW-modeller \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att vara p\u00e5litliga och h\u00e5lla l\u00e4nge. M\u00e5nga har dock haft problem med nyare BMW:er efter 100k, eller till och med 75k miles, direkt efter att garantin har upph\u00f6rt.
Det \u00e4r ett faktum att alla bilar kommer att g\u00e5 s\u00f6nder efter att de n\u00e5tt slutet av sin livsl\u00e4ngd. BMW:s \u00e4r inget undantag fr\u00e5n denna regel, och de \u00e4r byggda med komplex teknik som s\u00e5 sm\u00e5ningom kr\u00e4ver att n\u00e5got underh\u00e5ll eller reparationsarbete utf\u00f6rs.
Nyare BMW-motorer \u00e4r inte bara fulla av nedbrytbart plastmaterial som l\u00e4tt sm\u00e4lter, utan \u00e4r ocks\u00e5 fulla av ny teknik som l\u00e4tt kan fungera d\u00e5ligt.<\/p>\n\n\n\n

Programmerad f\u00f6r\u00e5ldring spelar en stor roll f\u00f6r varf\u00f6r nya BMW inte g\u00e5r \u00f6ver 100 000 \u00e5r.<\/h3>\n\n\n\n

Programmerad f\u00f6r\u00e5ldring \u00e4r id\u00e9n om att en bils konstruktion g\u00f6r den f\u00f6r\u00e5ldrad f\u00f6re sin tid. Detta kan h\u00e4nda n\u00e4r tillverkarna utformar nya modeller och vill g\u00f6ra sig av med sina gamla modeller, eller n\u00e4r de anv\u00e4nder billigare delar f\u00f6r att minska produktionskostnaderna och spara pengar \u00e5t sig sj\u00e4lva.
Ett bra exempel p\u00e5 programmerad f\u00f6r\u00e5ldring \u00e4r att Apple sl\u00e4pper en mjukvaruuppdatering p\u00e5 sina iPhones f\u00f6r att sakta ner \u00e4ldre telefoner s\u00e5 att anv\u00e4ndarna k\u00f6per nya. \u00c4ven om detta inte sker med bilar p\u00e5 samma s\u00e4tt, begr\u00e4nsar de flesta tyska tillverkare avsiktligt livsl\u00e4ngden p\u00e5 sina fordon, till skillnad fr\u00e5n japanska och koreanska tillverkare.
I grund och botten anv\u00e4nds programmerad f\u00f6r\u00e5ldring f\u00f6r att f\u00e5 mer f\u00f6rs\u00e4ljning med tiden. Om tillverkarna kan f\u00e5 sina \u00e4ldre modeller att verka f\u00f6r\u00e5ldrade kan de s\u00e4lja fler bilar p\u00e5 l\u00e5ng sikt.
Att tillverka en bil som kan k\u00f6ras i mer \u00e4n 100 000 mil \u00e4r kanske inte den b\u00e4sta strategin f\u00f6r ett f\u00f6retag som f\u00f6rs\u00f6ker h\u00e5lla j\u00e4mna steg med f\u00f6rs\u00e4ljningen. \u00c4nd\u00e5 kan man \u00e4nd\u00e5 konstatera att det finns m\u00e5nga m\u00e4nniskor som har k\u00f6rt BMW:s \u00f6ver 200 000 eller 300 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r begagnade BMW-bilar med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka v\u00e4rda att k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Om du ska k\u00f6pa en BMW med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka beror i h\u00f6g grad p\u00e5 hur v\u00e4l den har underh\u00e5llits, dess servicejournaler och hur den har k\u00f6rts. Dessutom spelar typen av BMW du k\u00f6per verkligen roll. Olika modeller har olika livsl\u00e4ngd.
F\u00f6r nyare BMW:er g\u00e4ller som tumregel att f\u00f6rs\u00f6ka k\u00f6pa en bil med mindre \u00e4n 60 000 mil i registret. F\u00f6r \u00e4ldre BMW:er, tillverkade f\u00f6re \u00e5r 2006, s\u00f6k efter bilar med f\u00e4rre \u00e4n 100 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Hur m\u00e5nga mil kan en BMW h\u00e5lla i b\u00e4sta fall?<\/h4>\n\n\n\n

Det finns uppgifter om BMW:er som k\u00f6rs \u00f6ver 300 000 mil. Naturligtvis \u00e4r s\u00e5dana fall outliers och \u00e4r inte l\u00e4tta att n\u00e5. De flesta BMW:er h\u00e5ller vanligtvis mellan 100 000 och 200 000 mil med bra service och underh\u00e5ll. \u00c5 andra sidan undviker de flesta bilhandlare att s\u00e4lja BMW med \u00f6ver 80 000 mil eftersom de vanligtvis kr\u00e4ver mycket service och st\u00f6rre reparationer.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r b\u00f6rjar BMW-bilar f\u00e5 problem och st\u00f6rre problem?<\/h4>\n\n\n\n

De flesta nyare BMW-modeller b\u00f6rjar f\u00e5 allvarliga problem ungef\u00e4r ett \u00e5r efter det att garantin l\u00f6per ut eller vanligtvis vid 80 000 till 100 000 mil. Allt detta beror i h\u00f6g grad p\u00e5 hur v\u00e4l du har underh\u00e5llit fordonet. Men oavsett din sk\u00f6tsel har dessa fordon en begr\u00e4nsad livsl\u00e4ngd och ju \u00e4ldre en BMW blir, desto dyrare blir det att underh\u00e5lla och h\u00e5lla den fungerande i l\u00e4ngden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW \u00e4r allm\u00e4nt erk\u00e4nt som ett lyxigt bilm\u00e4rke som ocks\u00e5 ger fantastiska k\u00f6rprestanda. Men \u00e4r BMW:s tillf\u00f6rlitliga efter att ha k\u00f6rts i mer \u00e4n 100 000 mil? Det beror p\u00e5.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[24],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1812"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1812"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1812\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1812"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1812"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1812"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}