{"id":1795,"date":"2021-09-17T09:45:39","date_gmt":"2021-09-17T09:45:39","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1795"},"modified":"2021-09-17T09:45:39","modified_gmt":"2021-09-17T09:45:39","slug":"hur-vet-jag-om-mitt-hybridbatteri-haller-pa-att-do","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hur-vet-jag-om-mitt-hybridbatteri-haller-pa-att-do\/","title":{"rendered":"Hur vet jag om mitt hybridbatteri h\u00e5ller p\u00e5 att d\u00f6?"},"content":{"rendered":"\n

Alla batterier d\u00f6r s\u00e5 sm\u00e5ningom, och det \u00e4r ingen skillnad med hybridbilsbatterier. F\u00f6r att f\u00f6rst\u00e5 vad man ska se upp f\u00f6r m\u00e5ste vi f\u00f6rst\u00e5 vad som orsakar batterid\u00f6d i f\u00f6rsta hand. Alla batterier \u00e4r konstruerade med ett visst antal laddningscykler i \u00e5tanke.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att efter att du har n\u00e5tt 1000-2000 laddningscykler i genomsnitt b\u00f6r batteriet b\u00f6rja f\u00f6rs\u00e4mras. M\u00e5nga aspekter p\u00e5verkar hur l\u00e4nge ett batteri kan h\u00e5lla, och de viktigaste \u00e4r v\u00e4der, laddningsmetoder och urladdningsintensitet.<\/p>\n\n\n\n

Om du av n\u00e5gon anledning b\u00f6rjar uppleva s\u00e4mre br\u00e4nsleekonomi \u00e4r chansen stor att ditt batteri h\u00e5ller p\u00e5 att d\u00f6. Om batteriladdningsindikatorn dessutom forts\u00e4tter att fluktuera eller om batteriet helt enkelt inte kan h\u00e5lla en konstant laddning kan detta ocks\u00e5 tyda p\u00e5 att batteriet n\u00e4rmar sig sin d\u00f6d.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom h\u00f6r du ibland konstiga motorljud som eventuellt kan tyda p\u00e5 ett slitet batteri. Slutligen, n\u00e4r f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn arbetar mer intensivt kan ditt batteri vara orsaken till detta.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nsleekonomi<\/h2>\n\n\n\n

En hybriddrivlina best\u00e5r av en f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor och en elmotor. Dessa tv\u00e5 kraftk\u00e4llor \u00e4r utformade f\u00f6r att fylla varandras luckor, s\u00e5 n\u00e4rhelst den ena b\u00f6rjar avta s\u00e5 f\u00f6rs\u00f6ker den andra att mildra detta. Detta inneb\u00e4r att om batteriet b\u00f6rjar d\u00f6, kommer f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn sannolikt att arbeta mer.<\/p>\n\n\n\n

Detta kan ocks\u00e5 vara ett tecken p\u00e5 m\u00e5nga andra problem med hybriddrivlinan, men om detta problem kvarst\u00e5r under en l\u00e5ng period och det blir allt v\u00e4rre och v\u00e4rre \u00e4r det troligen batteriet som \u00e4r det som b\u00e4r skulden. Se till att ta in din bil f\u00f6r en inspektion f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda dessa problem.<\/p>\n\n\n\n

Batteriets laddningstillst\u00e5nd varierar.<\/h2>\n\n\n\n

Om ditt batteri inte kan h\u00e5lla en j\u00e4mn laddning kan det mycket v\u00e4l betyda att batteriet faktiskt h\u00e5ller p\u00e5 att d\u00f6. F\u00f6r att detta problem ska peka p\u00e5 en \u00f6verh\u00e4ngande batterid\u00f6d m\u00e5ste n\u00e5gra aspekter sammanfalla. F\u00f6r det f\u00f6rsta, efter att du har lyckats ladda batteriet till 100 % b\u00f6rjar pl\u00f6tsligt laddningsl\u00e4get fluktuera.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r det andra, om dessa fluktuationer blir mer och mer aggressiva kan det vara s\u00e5 att sj\u00e4lva systemet fungerar d\u00e5ligt eller att batteriet h\u00e5ller p\u00e5 att d\u00f6. N\u00e4r du har startat om systemet och problemet kvarst\u00e5r \u00e4r det troligt att batteriet \u00e4r d\u00f6ende.<\/p>\n\n\n\n

Batteriet kan inte h\u00e5lla en konstant laddning<\/h2>\n\n\n\n

Det h\u00e4r \u00e4r ett problem som ofta upplevs med smartphones med litiumjoner. Efter n\u00e5gra hundra eller tusentals laddningscykler blir batteriet instabilt och b\u00f6rjar snabbt laddas ur. Detta \u00e4r aldrig ett bra tecken och pekar n\u00e4stan alltid p\u00e5 ett slitet batteri.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r i stort sett samma sak med hybridbilsbatterier, fast i st\u00f6rre skala. Innan du drar n\u00e5gra slutsatser b\u00f6r du se till att ladda bilen \u00f6ver natten, men koppla ur den efter\u00e5t. G\u00e5 sedan efter n\u00e5gra timmar och kontrollera om laddningstillst\u00e5ndet har sjunkit avsev\u00e4rt.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn arbetar h\u00e5rdare \u00e4n vanligt.<\/h2>\n\n\n\n

En hybridbils drivlina \u00e4r utformad f\u00f6r att v\u00e4xla fr\u00e5n en kraftk\u00e4lla till en annan f\u00f6r att n\u00e5 maximal effektivitet. Detta inneb\u00e4r oftast att elmotorn arbetar mer vid l\u00e4gre hastigheter och att f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn arbetar mer vid h\u00f6gre hastigheter.<\/p>\n\n\n\n

Men om du pl\u00f6tsligt upplever att f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn sparkar in vid tillf\u00e4llen d\u00e5 du normalt skulle f\u00f6rlita dig p\u00e5 elmotorn. Om f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn dessutom ofta forts\u00e4tter att g\u00e5 n\u00e4r bilen st\u00e5r stilla betyder det sannolikt att batteriet h\u00e5ller p\u00e5 att d\u00f6.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e4rkliga motorljud och orolig k\u00f6rupplevelse<\/h2>\n\n\n\n

Skillnaden mellan en hybridbil och en vanlig f\u00f6rbr\u00e4nningsbil \u00e4r att en hybrid har ett mycket mer avancerat kylsystem. Detta beror p\u00e5 att batteriet kan bli extremt varmt, och om all extra kylteknik inte klarar av drastiska temperatur\u00f6kningar kan din motor till och med \u00f6verhettas.<\/p>\n\n\n\n

Slitna batterier \u00e4r ben\u00e4gna att drabbas av extrema temperatursv\u00e4ngningar eftersom de \u00e4r ganska instabila. Om ditt batteri upplever konstant h\u00f6ga temperaturer kan elektrolytl\u00f6sningen inuti hybridbatteriet n\u00e5gonsin b\u00f6rja avdunsta, vilket p\u00e5skyndar batteridegraderingen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r livsl\u00e4ngden f\u00f6r ett hybridbatteri?<\/h3>\n\n\n\n

I genomsnitt ligger de flesta uppskattningar n\u00e5gonstans mellan 80 000 och 120 000 mil. Dessa kan variera drastiskt beroende p\u00e5 \u00e5lder, v\u00e4der, laddningscykler och laddningsmetoder. Om du tenderar att ladda batteriet med snabbladdare av niv\u00e5 3 b\u00f6r batteriet h\u00e5lla mindre l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e5 andra sidan oftast h\u00e5ller batteriet mellan 20-80 % och inte f\u00f6rlitar dig p\u00e5 snabbladdning b\u00f6r batteriet h\u00e5lla mycket l\u00e4ngre. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att m\u00e5nga tillverkare t\u00e4cker sina batterier i ungef\u00e4r 80 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kostar det att byta ut ett hybridbatteri?<\/h3>\n\n\n\n

I genomsnitt b\u00f6r du f\u00f6r ett helt nytt hybridbatteri betala mellan 1 000 och 6 000 dollar utan att ta h\u00e4nsyn till arbetskostnader eller fraktkostnader. Dessa beror ocks\u00e5 p\u00e5 tillg\u00e4ngligheten och leveranskedjan. Du kan ocks\u00e5 v\u00e4lja ett begagnat hybridbatteri, vilket ocks\u00e5 kan kosta dig mer \u00e4n minst 2000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att ett helt nytt batteri ocks\u00e5 beh\u00f6ver konditionering och testning vilket ocks\u00e5 kan kosta dig en tusenlapp eller tv\u00e5. Men om bilen i sig inte \u00e4r s\u00e5 v\u00e4rdefull \u00e4r det ibland inte meningsfullt att investera i ett helt nytt batteri och alla kostnader som f\u00f6ljer med ett nytt batteri.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r hybriderna v\u00e4rda det?<\/h3>\n\n\n\n

Hybrider blir kontinuerligt mer och mer popul\u00e4ra allt eftersom \u00e5ren g\u00e5r. Endast Toyota har lyckats s\u00e4lja mer \u00e4n 15 miljoner hybrider sedan starten av den legendariska Prius. Om du kan utnyttja hybridplattformen fullt ut \u00e4r det helt logiskt att \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa en s\u00e5dan 2021. Om du d\u00e4remot inte \u00e4r det b\u00f6r du hoppa \u00f6ver det f\u00f6r tillf\u00e4llet.<\/p>\n\n\n\n

Hybridbilar \u00e4r fr\u00e4mst gjorda f\u00f6r stadsk\u00f6rning eftersom de f\u00f6rlitar sig p\u00e5 effektivitetsteknik som regenerativ bromsning. Dessa tekniker \u00e4r mer eller mindre v\u00e4rdel\u00f6sa p\u00e5 motorv\u00e4gar, vilket inneb\u00e4r att hybrider inte \u00e4r s\u00e5 bra n\u00e4r det g\u00e4ller motorv\u00e4gsk\u00f6rning. Om du vill ha en bra motorv\u00e4gskryssare b\u00f6r du \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa en dieselbil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Alla batterier d\u00f6r s\u00e5 sm\u00e5ningom, och det \u00e4r ingen skillnad med hybridbilsbatterier. F\u00f6r att f\u00f6rst\u00e5 vad man ska se upp f\u00f6r m\u00e5ste vi f\u00f6rst\u00e5 vad som orsakar batterid\u00f6d i f\u00f6rsta<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[22],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1795"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1795"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1795\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1795"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1795"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1795"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}