{"id":1793,"date":"2021-09-17T09:44:09","date_gmt":"2021-09-17T09:44:09","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1793"},"modified":"2021-09-17T09:44:09","modified_gmt":"2021-09-17T09:44:09","slug":"ar-hybridbilar-bra-for-motorvagskorning","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-hybridbilar-bra-for-motorvagskorning\/","title":{"rendered":"\u00c4r hybridbilar bra f\u00f6r motorv\u00e4gsk\u00f6rning?"},"content":{"rendered":"\n

Hybridbilar \u00e4r inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis d\u00e5liga f\u00f6r motorv\u00e4gsk\u00f6rning, men de \u00e4r i f\u00f6rsta hand byggda f\u00f6r stadsk\u00f6rning. Detta inneb\u00e4r att hybrider fortfarande ger l\u00e4gre utsl\u00e4pp p\u00e5 motorv\u00e4gar, men br\u00e4nsleeffektiviteten \u00e4r inte l\u00e5ngt ifr\u00e5n en vanlig f\u00f6rbr\u00e4nningsbil.<\/p>\n\n\n\n

Om du enbart planerar att k\u00f6pa en hybrid f\u00f6r l\u00e5ngdistansk\u00f6rning \u00e4r det kanske inte v\u00e4rt merkostnaderna. Om du d\u00e4remot bara t\u00e4nker anv\u00e4nda den f\u00f6r tillf\u00e4llig motorv\u00e4gsk\u00f6rning, vilket inneb\u00e4r att majoriteten av din k\u00f6rtid sker i staden, kan en hybrid vara en bra id\u00e9.<\/p>\n\n\n\n

Trots att hybrider inte kan dra nytta av b\u00e4ttre MPG-resultat p\u00e5 motorv\u00e4gen \u00e4r de fortfarande hyfsade f\u00f6r i stort sett alla k\u00f6rsituationer. Om du vill ha en perfekt l\u00e5ngk\u00f6rare b\u00f6r du ist\u00e4llet v\u00e4lja dieselbilar eftersom de tenderar att erbjuda de b\u00e4sta k\u00f6regenskaperna p\u00e5 motorv\u00e4g.<\/p>\n\n\n\n

Hybridbilar \u00e4r gjorda f\u00f6r stadsk\u00f6rning.<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts fungerar hybrider b\u00e4st under 50-60mph eftersom f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn inte beh\u00f6ver arbeta s\u00e5 h\u00e5rt. \u00d6ver 60mph tenderar de flesta hybrider att leverera d\u00e5lig ekonomi eftersom det inte \u00e4r vad de \u00e4r byggda f\u00f6r. Trots detta b\u00f6r du f\u00e5 en MPG som liknar en vanlig f\u00f6rbr\u00e4nningsbil n\u00e4r du \u00e5ker p\u00e5 motorv\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Den ursprungliga anledningen till att hybrider kom till st\u00e5nd beror mer p\u00e5 allt str\u00e4ngare utsl\u00e4ppsregler som skapade en marknad f\u00f6r effektivare fordon. F\u00f6rst senare ins\u00e5g Honda och Toyota att br\u00e4nsleeffektiviteten faktiskt borde vara det fr\u00e4msta f\u00f6rs\u00e4ljningsargumentet f\u00f6r en hybrid.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r du k\u00f6r l\u00e5ngsamt kan du ocks\u00e5 dra nytta av regenerativ bromsning som \u00e4r en funktion som \u00e4r utformad f\u00f6r att ta tillvara f\u00f6rlorad energi i processer som bromsning eller v\u00e4xling. S\u00e4rskilda dragmotorer \u00e4r f\u00e4stade vid hjulen som genererar energi medan bilen saktar ner.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r ocks\u00e5 att hybrider och elbilar \u00e4r annorlunda att k\u00f6ra dagligen eftersom en vanlig f\u00f6rbr\u00e4nningsbil inte har en s\u00e5dan funktion. Det som ligger n\u00e4rmast regenbromsning i en vanlig bil skulle f\u00f6rmodligen vara motorbromsning, men intensitetsskillnaderna mellan de tv\u00e5 \u00e4r ganska stora.<\/p>\n\n\n\n

Elbilar och motorv\u00e4gsk\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Elbilar \u00e4r de nya barnen i stan, och som s\u00e5dana tenderar man att st\u00e4lla m\u00e5nga fr\u00e5gor om vad elbilar kan eller inte kan g\u00f6ra. Till att b\u00f6rja med kan de vara utm\u00e4rkta cruisers eftersom de inte har en brummande motor i bakgrunden, och dessutom erbjuder de ocks\u00e5 en massa futuristiska k\u00f6rassistanssystem som hj\u00e4lper till att avlasta vid l\u00e5ngk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

De begr\u00e4nsas dock av en underm\u00e5lig r\u00e4ckvidd, s\u00e5 mycket att en dieselbil med en stor tank ibland kan erbjuda dubbelt s\u00e5 stor r\u00e4ckvidd som en elbil j\u00e4mf\u00f6rt med en elbil. F\u00f6rutom r\u00e4ckviddsproblemen tar elbilar ocks\u00e5 l\u00e5ng tid att ladda upp, medan vanliga diesel- och gasbilar tar n\u00e5gra minuter att ladda upp.<\/p>\n\n\n\n

Du kan alltid vara s\u00e4ker p\u00e5 att en bensinstation inte \u00e4r \u00f6verfylld och att den n\u00e4stan alltid \u00e4r i drift. \u00c5 andra sidan \u00e4r laddningsstationer en blandad kompott, ibland fungerar de, ibland inte. Du kan ocks\u00e5 system komma fram till laddningsplatsen bara f\u00f6r att se en liten trafikstockning av elfordon som v\u00e4ntar p\u00e5 att bli laddade.<\/p>\n\n\n\n

Dieselbilar och motorv\u00e4gsk\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Dieselbilar f\u00f6rbises ofta eftersom de \u00e4r v\u00f6rdade f\u00f6r sina lantbruksljudande motorer som vanligtvis finns p\u00e5 kommersiella fordon. I EU har dieselbilar dock alltid varit popul\u00e4ra eftersom de erbjuder den b\u00e4sta br\u00e4nsleeffektiviteten p\u00e5 motorv\u00e4gar.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga k\u00e4llor uppger att dieselmotorer tenderar att vara 20-30 procent mer br\u00e4nsleeffektiva p\u00e5 motorv\u00e4gar j\u00e4mf\u00f6rt med hybridbilar. Som tidigare n\u00e4mnts fungerar hybridbilar b\u00e4st i stadsmilj\u00f6er som oftast best\u00e5r av l\u00e5ngsam stop-and-go-trafik.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om dieselpriserna \u00e4r h\u00f6ga \u00e4r det fortfarande vettigt att v\u00e4lja en diesel om du ofta k\u00f6r l\u00e5nga str\u00e4ckor. Dieselbr\u00e4nsle \u00e4r mer effektt\u00e4t vilket g\u00f6r det b\u00e4ttre f\u00f6r l\u00e5ngk\u00f6rning. Bilar med enbart bensin kan ocks\u00e5 vara bra f\u00f6r motorv\u00e4gsk\u00f6rning i vissa fall.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst erbjuder Ford Fusion upp till 700 mil p\u00e5 en full laddning och en full tank. Detta inneb\u00e4r att du b\u00f6r ta den h\u00e4r informationen som en allm\u00e4n \u00f6versikt och inte som en 100-procentig s\u00e4kerhet. Allt beror p\u00e5 den specifika bilen och den specifika drivlinan i fr\u00e5ga.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en hybridbil?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 ditt specifika anv\u00e4ndningsscenario. Om du mestadels k\u00f6r i staden kan en hybrid vara en bra id\u00e9 eftersom du d\u00e5 kan dra nytta av hybridplattformen. Om du d\u00e4remot k\u00f6r mest l\u00e5ngdistansk\u00f6rning b\u00f6r du hoppa \u00f6ver att k\u00f6pa en hybrid och i st\u00e4llet v\u00e4lja en dieselbil.<\/p>\n\n\n\n

Ett annat problem med hybrider \u00e4r att det helt enkelt inte finns s\u00e5 m\u00e5nga av dem och att de dessutom tenderar att vara tr\u00e5kiga och ganska livl\u00f6sa. Naturligtvis finns det n\u00e5gra superbilar med hybrider nuf\u00f6rtiden, men s\u00e5dana bilar \u00e4r bara reserverade f\u00f6r de mest lyckligt lottade.<\/p>\n\n\n\n

Hur k\u00f6r man p\u00e5 en motorv\u00e4g?<\/h3>\n\n\n\n

Vid f\u00f6rsta anblicken kan man tro att motorv\u00e4gsk\u00f6rning \u00e4r som vilken annan typ av k\u00f6rning som helst, men det finns n\u00e5gra motorv\u00e4gsspecifika tips som du b\u00f6r inf\u00f6rliva i din k\u00f6rning. Det \u00e4r alltid b\u00e4st att k\u00f6ra i j\u00e4mn hastighet eftersom det g\u00f6r resan mest avkopplande och det fungerar ocks\u00e5 b\u00e4st f\u00f6r b\u00e4ttre br\u00e4nsleeffektivitet.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom b\u00f6r du alltid h\u00e5lla ett s\u00e4kert avst\u00e5nd bakom bilen framf\u00f6r och alltid anv\u00e4nda dina blinkers n\u00e4r du byter k\u00f6rf\u00e4lt. Om din bil inte har n\u00e5got s\u00e4rskilt \u00f6vervakningssystem f\u00f6r d\u00f6da vinklar, se alltid till att kontrollera dina d\u00f6da vinklar innan du g\u00e5r in i eller byter k\u00f6rf\u00e4lt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r motorv\u00e4gsk\u00f6rning b\u00e4ttre f\u00f6r din bil \u00e4n stadsk\u00f6rning?<\/h3>\n\n\n\n

Ja, det beror p\u00e5 att det vanligtvis tar l\u00e4ngre tid vilket inneb\u00e4r att motorn tenderar att h\u00e5lla sin optimala temperatur. Dessutom \u00e4r motorv\u00e4gsk\u00f6rningar ocks\u00e5 bra f\u00f6r att reng\u00f6ra dina partikelfilter eftersom de g\u00f6r att bilen kan andas mer.<\/p>\n\n\n\n

Stadsk\u00f6rning \u00e4r inte d\u00e5ligt f\u00f6r din bil i sig, men bilar \u00e4r inte byggda f\u00f6r att k\u00f6ra korta str\u00e4ckor eftersom motorn kr\u00e4ver optimal temperatur. Det \u00e4r samma sak med elbilar och hybrider, optimal temperatur och konsekvent k\u00f6rning \u00e4r b\u00e4st f\u00f6r din bils tillf\u00f6rlitlighet p\u00e5 l\u00e5ng sikt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hybridbilar \u00e4r inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis d\u00e5liga f\u00f6r motorv\u00e4gsk\u00f6rning, men de \u00e4r i f\u00f6rsta hand byggda f\u00f6r stadsk\u00f6rning. Detta inneb\u00e4r att hybrider fortfarande ger l\u00e4gre utsl\u00e4pp p\u00e5 motorv\u00e4gar, men br\u00e4nsleeffektiviteten \u00e4r inte<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[22],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1793"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1793"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1793\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1793"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1793"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1793"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}