{"id":1791,"date":"2021-09-17T09:42:40","date_gmt":"2021-09-17T09:42:40","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1791"},"modified":"2021-09-17T09:42:40","modified_gmt":"2021-09-17T09:42:40","slug":"kan-ett-hybridbatteri-repareras","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/kan-ett-hybridbatteri-repareras\/","title":{"rendered":"Kan ett hybridbatteri repareras?"},"content":{"rendered":"\n

Ett hybridbatteri kan antingen bytas ut, renoveras eller ombalanseras. Mellan dessa tre \u00e4r det b\u00e4sta s\u00e4ttet att byta ut ett uttj\u00e4nt batteri ur funktionssynpunkt att byta ut det. Ett helt nytt batteri kan dock kosta upp\u00e5t 4 000 dollar helt nytt, medan ett begagnat batteri ocks\u00e5 kan kosta minst 2 500 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Batteri\u00e5terkonditionering \u00e4r en process d\u00e4r sulfatkristallinlagringar avl\u00e4gsnas fr\u00e5n ytan av en batteriplatta. S\u00e5dana sulfatavlagringar uppst\u00e5r p\u00e5 grund av batteriets urladdning och alla litiumjonbatterier \u00e4r k\u00e4nsliga f\u00f6r s\u00e5dana ytliga avlagringar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5terbalansering av batterier \u00e4r en process som syftar till att uppn\u00e5 en j\u00e4mn kapacitet genom flera olika battericeller. S\u00e5dana variationer i kapacitet beror p\u00e5 batterif\u00f6roreningar, tillverkningsproblem, cell\u00e5ldrande eller milj\u00f6exponering.<\/p>\n\n\n\n

I princip kan ett hybridbatteri repareras \u00e4ven om det \u00e4r fysiskt skadat. Denna process inneb\u00e4r vanligtvis att de skadade cellerna byts ut, men detta b\u00f6r g\u00f6ras av utbildade yrkesm\u00e4n eftersom batterier tenderar att vara farliga om man inte vet vad man g\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Batteri rekonditionering<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r sulfatkristaller dyker upp p\u00e5 batteriplattan brukar det \u00f6vers\u00e4ttas till underm\u00e5liga laddningstider, s\u00e4mre effektivitet och en totalt sett l\u00e4gre batterikapacitet. Syftet med batteri-rekonditionering eller renovering \u00e4r att rensa bort dessa sulfatbel\u00e4ggningar p\u00e5 ytan och fylla p\u00e5 elektrolytl\u00f6sningarna inifr\u00e5n sj\u00e4lva batteriet.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att batteriet nu kan fungera som nytt. \u00c4ven om denna process inte kr\u00e4ver n\u00e5gon ingenj\u00f6rsexamen b\u00f6r den \u00f6verl\u00e5tas till proffs, s\u00e4rskilt om du vill rekonditionera ett litiumjonbatteri.<\/p>\n\n\n\n

Med detta sagt \u00e4r blybatterier mycket s\u00e4krare och enklare att rekonditionera, men eftersom tillv\u00e4xten av litiumjonbatteridrivna hybrider blir alltmer intensiv f\u00e5r du aldrig f\u00f6rs\u00f6ka g\u00f6ra detta sj\u00e4lv.<\/p>\n\n\n\n

Litiumjonbatterier \u00e4r k\u00e4nsliga, exakt tillverkade och farliga, och varje form av service eller reparation b\u00f6r alltid \u00f6verl\u00e5tas till proffs.<\/p>\n\n\n\n

Ombalansering av batterier<\/h2>\n\n\n\n

Batteriombalansering eller batteriomf\u00f6rdelning \u00e4r en process som syftar till att uppn\u00e5 kontinuerliga och lika kapacitetsniv\u00e5er i alla enskilda battericeller. Ett balanserat batteri \u00e4r ett effektivare batteri, s\u00e5 om alla enskilda celler \u00e4r i perfekt harmoni kan batteriet ge optimal prestanda och livsl\u00e4ngd.<\/p>\n\n\n\n

SOC \u00e4r en term som anv\u00e4nds f\u00f6r att beskriva laddningstillst\u00e5ndet eftersom detta blir allt mer relevant ju l\u00e4ngre batteriet anv\u00e4nds. Sm\u00e5 variationer mellan flera enskilda celler \u00e4r f\u00f6rsumbara, men de tenderar att \u00f6ka med tiden och n\u00e4r fler och fler celler hamnar i obalans.<\/p>\n\n\n\n

De flesta batteripaket levereras ocks\u00e5 med s\u00e4rskilda automatiska batteribalanseringsapparater som \u00e4r utformade f\u00f6r batteripaket som \u00e4r uppbyggda av mer \u00e4n en cell per serie. Skillnaden med parallella celler \u00e4r att de naturligt balanserar varandra eftersom de \u00e4r direkt anslutna hela tiden.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att g\u00f6ra detta s\u00e5 bra som m\u00f6jligt b\u00f6r batteriet t\u00f6mmas helt och h\u00e5llet och senare laddas till max efter att djupladdningscykeln \u00e4r avslutad. Detta b\u00f6r \u00e5terst\u00e4lla den ursprungliga batterikapaciteten, vilket vanligtvis inneb\u00e4r att batteriet nu h\u00e5ller l\u00e4ngre.<\/p>\n\n\n\n

Reparation av ers\u00e4ttning<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts kan batterier repareras. Det \u00e4r dock inte alltid fallet. Om du fysiskt skadar ditt batteri s\u00e5 mycket att det inte kan repareras \u00e4r det enda alternativet du har kvar att investera i ett helt nytt batteri.<\/p>\n\n\n\n

Ett helt nytt batteri kostar mycket pengar, vilket inneb\u00e4r att man f\u00e5r r\u00e4kna med att betala upp\u00e5t 3000-6000 dollar. F\u00f6rutom att betala f\u00f6r batteriet m\u00e5ste du ibland ocks\u00e5 f\u00f6rs\u00e4kra det, skicka och installera det, vilket allt kostar mer pengar.<\/p>\n\n\n\n

Om situationen \u00e4r l\u00e4mplig har du ocks\u00e5 m\u00f6jlighet att k\u00f6pa ett begagnat batteri. Priserna p\u00e5 dessa kan variera beroende p\u00e5 storlek, \u00e5lder, kapacitet och tillg\u00e4nglighet. Prism\u00e4ssigt ligger du ocks\u00e5 p\u00e5 minst 2 000-2 500 dollar om du vill ha ett hyfsat batteri utan att ta h\u00e4nsyn till ytterligare kostnader.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att ett helt nytt batteri \u00e4r ett m\u00e5ste f\u00f6r bilar som \u00e4r byggda f\u00f6r att erbjuda prestanda framf\u00f6r allt. Detta inneb\u00e4r att bilar som Ferrari SF90 Stradale, McLaren P1, Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spyder eller n\u00e5gon annan h\u00f6gpresterande bil bara b\u00f6r f\u00e5 ett helt nytt batteri.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Kan man k\u00f6ra en hybridbil utan batteri?<\/h3>\n\n\n\n

De flesta hybridbilar \u00e4r konstruerade f\u00f6r att v\u00e4xla mellan f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor och elmotor f\u00f6r att uppn\u00e5 \u00f6verl\u00e4gsen br\u00e4nsleeffektivitet. \u00c4ven om de flesta hybridbilar inte kan k\u00f6ras utan batteri eftersom detta kan leda till allvarliga skador p\u00e5 hybridsystemen, kan vissa bilar p\u00e5 s\u00e4tt och vis k\u00f6ras utan batteri.<\/p>\n\n\n\n

Hybrider \u00e4r vanligtvis byggda p\u00e5 ett s\u00e5 kallat ”Parallelsystem” vilket inneb\u00e4r att elmotorn och f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn alltid arbetar tillsammans, medan andra som till exempel Toyota Prius \u00e4r byggda p\u00e5 ett annat s\u00e4tt. Dessa kan k\u00f6ra utan batteri, men det b\u00f6r endast reserveras f\u00f6r n\u00f6dsituationer.<\/p>\n\n\n\n

Hur ser garantin ut f\u00f6r de flesta hybridbilsbatterier?<\/h3>\n\n\n\n

De allra flesta tillverkare av hybridbilar erbjuder en \u00e5tta\u00e5rig eller 80 000-100 000 mils garanti p\u00e5 sina batterier. Det finns ett par m\u00e4rken som erbjuder upp till 12 \u00e5rs garanti, men dessa kostar oftast mer pengar \u00e4nd\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att batteriet b\u00f6r bytas ut under garantin, vilket b\u00f6r spara dig mycket pengar. Var f\u00f6rsiktig med begagnade hybridbilar och f\u00f6rs\u00f6k alltid att k\u00f6pa bilar som fortfarande \u00e4r ber\u00e4ttigade till f\u00f6rl\u00e4ngning av garantin.<\/p>\n\n\n\n

Kan man reparera ett fysiskt skadat hybridbatteri?<\/h3>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga kraschade hybridbilar d\u00e4r ute. En del av dem anv\u00e4nds som reservdelar, andra skrotas helt och h\u00e5llet, men huvuddelen av dem repareras. Detta inneb\u00e4r vanligtvis att man m\u00e5ste reparera ett fysiskt skadat batteri, vilket kan vara b\u00e5de farligt och dyrt. \u00c4ven om detta \u00e4r en m\u00f6jlighet beror reparerbarheten i h\u00f6g grad p\u00e5 hur stor skada batteriet har f\u00e5tt.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att reparera ett fysiskt skadat batteri m\u00e5ste man byta ut alla skadade enskilda battericeller. Detta \u00e4r vettigt om endast en liten del av batteriet \u00e4r skadat och att resten av batteriet fortfarande kan leverera hyfsad juice. Du b\u00f6r ta in din bil f\u00f6r en inspektion p\u00e5 en auktoriserad verkstad innan du fattar n\u00e5gra beslut.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ett hybridbatteri kan antingen bytas ut, renoveras eller ombalanseras. Mellan dessa tre \u00e4r det b\u00e4sta s\u00e4ttet att byta ut ett uttj\u00e4nt batteri ur funktionssynpunkt att byta ut det. Ett helt<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[22],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1791"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1791"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1791\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1791"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1791"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1791"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}