{"id":1789,"date":"2021-09-17T09:41:31","date_gmt":"2021-09-17T09:41:31","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1789"},"modified":"2021-09-17T09:41:31","modified_gmt":"2021-09-17T09:41:31","slug":"hur-lang-livslangd-har-en-hybridbil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hur-lang-livslangd-har-en-hybridbil\/","title":{"rendered":"Hur l\u00e5ng livsl\u00e4ngd har en hybridbil?"},"content":{"rendered":"\n

Det \u00e4r sv\u00e5rt att s\u00e4ga hur l\u00e4nge en bil kan h\u00e5lla, men om vi tar en titt p\u00e5 n\u00e5gra kritiska aspekter av hybridbilar som tenderar att g\u00e5 s\u00f6nder s\u00e5 sm\u00e5ningom kan vi komma fram till en rimlig uppskattning. Den f\u00f6rsta och mest avg\u00f6rande aspekten av hybridbilens livsl\u00e4ngd \u00e4r batteriet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om de flesta tillverkare tenderar att t\u00e4cka sina batterier i upp till 100 000 mil, kan batterier h\u00e5lla mycket l\u00e4ngre. Skillnaden h\u00e4r \u00e4r dock att de tenderar att f\u00f6rs\u00e4mras snabbare efter 100-150 000 mil. \u00c4ven d\u00e5 kommer batteriet att vara anv\u00e4ndbart, men batteriets maximala kapacitet kommer att vara allvarligt nedsatt.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga olika saker p\u00e5verkar hur l\u00e4nge ett batteri kan h\u00e5lla. Kilometerantalet \u00e4r det mest uppenbara, men v\u00e4der, korrekt laddning, \u00e5lder, intensitet i anv\u00e4ndningen och underh\u00e5ll spelar ocks\u00e5 en stor roll. Om du f\u00f6ljer alla de regler som tillverkaren anger b\u00f6r du kunna utnyttja batteriet maximalt.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra studier har visat att Toyota tillverkar de mest tillf\u00f6rlitliga hybriderna p\u00e5 marknaden, och det \u00e4r dessa som vanligtvis h\u00e5ller l\u00e4ngst. Hur som helst beror det p\u00e5 hur v\u00e4l en specifik bil har behandlats.<\/p>\n\n\n\n

Hybridbatteriets grunder f\u00f6r livsl\u00e4ngd<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts b\u00f6r hybridbatterier h\u00e5lla minst 100 000 mil innan de b\u00f6rjar f\u00f6rs\u00e4mras, men de flesta batterier klarar sig mycket b\u00e4ttre \u00e4n s\u00e5. De flesta hybridbilar i dag drivs av litiumjon- och litiumpolymerbatterier som ger ett \u00f6verl\u00e4gset f\u00f6rh\u00e5llande mellan effekt och vikt.<\/p>\n\n\n\n

De \u00e4r otroligt t\u00e4ta och erbjuder m\u00e5nga laddningscykler. Den totala energin i ett batteri i en hybrid-\/EV-bil m\u00e4ts i kWh, och de flesta hybrider erbjuder numera mellan 10-70ish kWh, medan elbilar som Rimac Nevera erbjuder upp till 120 kWh, vilket \u00e4r det h\u00f6gsta kWh-batteriet i n\u00e5gon bil hittills.<\/p>\n\n\n\n

Dessa batterier anv\u00e4nds f\u00f6r att driva bilen, och ett fullt laddningstillst\u00e5nd b\u00f6r ge dig mellan 10-150 miles i genomsnitt. F\u00f6r att batteriet ska h\u00e5lla l\u00e4nge b\u00f6r du f\u00f6lja allt regelbundet underh\u00e5ll och du b\u00f6r ocks\u00e5 g\u00f6ra vad tillverkarna s\u00e4ger \u00e5t dig att g\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Ett batteri kan inte h\u00e5lla f\u00f6r evigt, och de flesta tillf\u00f6rlitliga k\u00e4llor uppskattar att ett vanligt hybridbatteri b\u00f6r h\u00e5lla i ungef\u00e4r 1000-2000 laddningscykler. Det \u00e4r alltid en bra id\u00e9 att h\u00e5lla batteriet mellan 20-80 % laddning, \u00e4ven n\u00e4r du parkerar bilen under l\u00e4ngre perioder.<\/p>\n\n\n\n

Maximera batteriets livsl\u00e4ngd<\/h2>\n\n\n\n

\u00c5ldern spelar roll, och i vissa fall b\u00f6r du byta ut batteriet redan efter fem \u00e5r. Detta g\u00e4ller fr\u00e4mst om du k\u00f6r din bil p\u00e5 l\u00e5nga dagliga resor, men om du k\u00f6r den privat i stan och f\u00f6ljer alla laddningsinstruktioner b\u00f6r batteriet h\u00e5lla betydligt l\u00e4ngre.<\/p>\n\n\n\n

Men \u00e4ven om \u00e5ldern spelar roll, spelar k\u00f6rstr\u00e4ckan en \u00e4nnu st\u00f6rre roll. Eftersom du m\u00e5ste ladda batteriet oftare betyder det att du anv\u00e4nder ett uppskattat antal batteriuppladdningscykler. Om du k\u00f6r maximal r\u00e4ckvidd varje dag har du allts\u00e5 mer \u00e4n 300 laddningscykler per \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

En annan viktig aspekt av batteriets livsl\u00e4ngd \u00e4r balansen i varje battericell. F\u00f6r att batteriet ska h\u00e5lla l\u00e4ngre b\u00f6r varje battericell vara balanserad med de celler som ligger n\u00e4rmast varandra. Om s\u00e5 inte \u00e4r fallet kommer cellerna att brytas ner tidigare, vilket avsev\u00e4rt minskar batteriets livsl\u00e4ngd.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4dret spelar ocks\u00e5 en stor roll n\u00e4r det g\u00e4ller batteriets livsl\u00e4ngd eftersom extrema v\u00e4derf\u00f6rh\u00e5llanden kan p\u00e5verka batteriet negativt. \u00c4ven om du kan v\u00e4rma upp f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn tidigt tar det l\u00e4ngre tid f\u00f6r batteriet att v\u00e4rmas upp.<\/p>\n\n\n\n

Korrekt laddning \u00e4r viktigt<\/h2>\n\n\n\n

Det finns flera s\u00e4tt att ladda ett hybridbatteri p\u00e5. Du kan antingen anv\u00e4nda en vanlig hemkontakt som borde ladda bilen p\u00e5 upp till 8 timmar eller s\u00e5, beroende p\u00e5 batteriets storlek. Den nuvarande laddningstekniken \u00e4r dock mycket mer avancerad, och en snabbladdare av niv\u00e5 3 \u00e4r den mest avancerade.<\/p>\n\n\n\n

En snabbladdare p\u00e5 niv\u00e5 3 kan ladda upp ett batteri p\u00e5 s\u00e5 lite som 30-40 minuter, men dessa tar ut sin r\u00e4tt p\u00e5 batteriets livsl\u00e4ngd. \u00c4ven om de flesta bilar \u00e4r utrustade med avancerade system f\u00f6r hantering av batteriladdning kan de inte fullst\u00e4ndigt konditionera batteriet.<\/p>\n\n\n\n

En snabbladdare arbetar mer aggressivt genom att pumpa in mer elektricitet i batteriet, vilket i slut\u00e4ndan leder till en snabbare nedbrytning av batteriet. F\u00f6r att ladda p\u00e5 ett ansvarsfullt s\u00e4tt b\u00f6r du bara ladda bilen n\u00e4r det \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndigt, det inneb\u00e4r att det inte finns n\u00e5gon anledning att ladda bilen om den redan har ett hyfsat laddningstillst\u00e5nd.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vad mer p\u00e5verkar livsl\u00e4ngden f\u00f6r en hybridbil?<\/h3>\n\n\n\n

\u00c4ven om batteriet \u00e4r den viktigaste aspekten av hybridbilens livsl\u00e4ngd spelar \u00e4ven andra faktorer en stor roll f\u00f6r att f\u00f6rl\u00e4nga en hybridbils livsl\u00e4ngd. Som s\u00e5dan \u00e4r allm\u00e4nt slitage alltid viktigt med alla typer av f\u00f6rem\u00e5l, s\u00e5 att underh\u00e5lla bilen och serva den \u00e4r ett m\u00e5ste.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r bara att h\u00e5lla bilen snygg hela tiden, s\u00e5 b\u00f6r du f\u00e5 ut det mesta av den. Regelbundna serviceintervall b\u00f6r respekteras, detsamma g\u00e4ller rekommenderade d\u00e4ck och br\u00e4nslesorter. F\u00f6rs\u00f6k att underh\u00e5lla bilens interi\u00f6r och exteri\u00f6r, och akta dig f\u00f6r rost.<\/p>\n\n\n\n

Finns det n\u00e5gra n\u00e4sta generations hybridbatterier p\u00e5 horisonten?<\/h3>\n\n\n\n

Litiumjonbatterier \u00e4r avancerade, men framtiden f\u00f6r batteriteknik \u00e4r inte litiumjon. Litiumkisel och batteriteknik med fasta batterier \u00e4r den verkliga framtiden f\u00f6r batterier f\u00f6r elfordon och hybrider. Dessa batterier b\u00f6r f\u00f6rb\u00e4ttra prestandan, h\u00e5lla l\u00e4ngre, vara billigare och rymma mer energi.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga vanliga tillverkare som BWM, Daimler och VAG har redan investerat stora summor i denna teknik.<\/p>\n\n\n\n

Vad h\u00e4nder med gamla EV- och hybridbatterier?<\/h3>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta scenariot \u00e4r att \u00e5tervinna batterierna, och n\u00e4stan 98 % av alla komponenter i blybatterier kan \u00e5tervinnas till kablar, tv\u00e4ttmedel, v\u00e4gvisare osv. N\u00e4r det g\u00e4ller litiumjonbatterier \u00e4r det dock inte s\u00e5 positivt.<\/p>\n\n\n\n

Litiumjonbatterier best\u00e5r av farliga material som har en begr\u00e4nsad anv\u00e4ndningstid. Dessutom kan de till och med explodera om de demonteras p\u00e5 ett felaktigt s\u00e4tt. 5-10 % \u00e4r en r\u00e4ttvis uppskattning av hur m\u00e5nga litiumjonhybridbatterier som \u00e5tervinns f\u00f6r n\u00e4rvarande.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det \u00e4r sv\u00e5rt att s\u00e4ga hur l\u00e4nge en bil kan h\u00e5lla, men om vi tar en titt p\u00e5 n\u00e5gra kritiska aspekter av hybridbilar som tenderar att g\u00e5 s\u00f6nder s\u00e5 sm\u00e5ningom<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[22],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1789"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1789"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1789\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1789"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1789"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1789"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}