{"id":1787,"date":"2021-09-17T09:40:32","date_gmt":"2021-09-17T09:40:32","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1787"},"modified":"2021-09-17T09:40:32","modified_gmt":"2021-09-17T09:40:32","slug":"accelererar-hybridbilar-snabbare","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/accelererar-hybridbilar-snabbare\/","title":{"rendered":"Accelererar hybridbilar snabbare?"},"content":{"rendered":"\n

Det finns en tydlig skillnad mellan att vara snabb och att vara snabb. En snabb bil \u00e4r en bil som kan uppn\u00e5 en mycket h\u00f6g topphastighet, medan en snabb bil \u00e4r en bil som kan uppn\u00e5 en \u00f6verl\u00e4gsen 0-60 km\/h-tid. En hybridbil h\u00f6r till den sistn\u00e4mnda kategorin, eftersom de vanligtvis \u00e4r l\u00e5ngsamma n\u00e4r det g\u00e4ller topphastigheter.<\/p>\n\n\n\n

Hybridbilar accelererar dock snabbare j\u00e4mf\u00f6rt med vanliga f\u00f6rbr\u00e4nningsbilar. Detta beror p\u00e5 att elmotorer av naturliga sk\u00e4l \u00e4r b\u00e4ttre p\u00e5 att ge kraft tidigt. F\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer tar \u00e5 andra sidan ett tag innan de n\u00e5r sitt optimala effektband, och f\u00f6rst d\u00e5 kan de ge maximalt vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Elbilar liknar hybridbilar, men de \u00e4r ofta mycket snabbare. Det \u00e4r v\u00e4rt att s\u00e4ga att de snabbaste bilarna i v\u00e4rlden just nu \u00e4r elbilar eftersom de erbjuder 100 % av sin kraft genom elmotorer som fungerar b\u00e4st fr\u00e5n stillast\u00e5ende.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om hybrider accelererar snabbare g\u00f6r detta bara skillnad om bilen redan \u00e4r tillr\u00e4ckligt kraftfull, vilket inneb\u00e4r att du inte ska f\u00f6rv\u00e4nta dig att en Toyota Prius ska vara snabb eller snabb.<\/p>\n\n\n\n

En snabbkurs i hybriddrivlinor<\/h2>\n\n\n\n

En hybrid \u00e4r en bil som erbjuder en vanlig f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor kopplad till en elmotor f\u00f6r att uppn\u00e5 \u00f6verl\u00e4gsna effektivitetsresultat. Detta inneb\u00e4r att en hybrid \u00e4r byggd f\u00f6r att vara effektiv och inte snabb. S\u00e5 om b\u00e5da motorerna har en miserabel effekt kommer bilen inte att vara snabbare \u00e4n en kraftfullare f\u00f6rbr\u00e4nningsbil.<\/p>\n\n\n\n

McLaren P1, Ferrari LaFerrari och Porsche 918 har dock l\u00e4rt oss n\u00e5gra saker, varav de viktigaste \u00e4r att hybrider kan g\u00f6ra prestanda och effektivitet. \u00c4nda sedan dess har det funnits m\u00e5nga hybrida superbilar\/sportbilar, och m\u00e5nga av dem \u00e4r fortfarande p\u00e5 g\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

En hybrid fungerar b\u00e4st i urbana k\u00f6rmilj\u00f6er som best\u00e5r av l\u00e5ngsam stop-and-go-trafik. F\u00f6r att uppn\u00e5 s\u00e5dana imponerande MPG-resultat f\u00f6rlitar sig hybrider p\u00e5 en teknik som kallas regenerativ bromsning. Detta \u00e4r en smart teknik som g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r bilen att lagra den energi som annars skulle g\u00e5 f\u00f6rlorad vid inbromsning.<\/p>\n\n\n\n

Elbilar accelererar snabbast<\/h2>\n\n\n\n

Huvudsk\u00e4let till att h\u00f6gpresterande elbilar \u00e4r de snabbaste bilarna i v\u00e4rlden \u00e4r att de erbjuder ett \u00f6verfl\u00f6d av vridmoment omedelbart. Elmotorer beh\u00f6ver inte spola upp till ett visst varvtalsomr\u00e5de innan de b\u00f6rjar erbjuda maximal effekt, all effekt \u00e4r tillg\u00e4nglig n\u00e4r som helst.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer \u00e5 andra sidan beh\u00f6ver ett optimalt varvtalsomr\u00e5de f\u00f6r att uppn\u00e5 maximal effekt. Dessutom har elmotorer inga traditionella v\u00e4xell\u00e5dor, vilket ocks\u00e5 inneb\u00e4r att det inte finns n\u00e5gra effektbrister mellan v\u00e4xlingarna, vilket g\u00f6r dem b\u00e5de snabbare och smidigare.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom tenderar de ocks\u00e5 att vara tyngre \u00e4n de flesta bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor, vilket bidrar till att s\u00e4tta ner effekten. Avancerade system f\u00f6r dragkontroll fungerar ocks\u00e5 b\u00e4st n\u00e4r det inte finns n\u00e5gra v\u00e4xlingar att oroa sig f\u00f6r. D\u00e4rf\u00f6r levererar elbilar kraft kontinuerligt utan avbrott.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller topphastighet \u00e4r det v\u00e4rt att s\u00e4ga att b\u00e5de elbilar och hybridbilar \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n de snabbaste. En inneboende egenskap hos en elmotor \u00e4r att den b\u00f6rjar avta n\u00e4r den n\u00e5r h\u00f6ga hastigheter.<\/p>\n\n\n\n

Huvudsakliga egenskaper hos snabba bilar<\/h2>\n\n\n\n

Om du funderar p\u00e5 att k\u00f6pa en dragbil, eller om du bara vill ha de snabbaste kvartsmilstiderna f\u00f6r att skryta, b\u00f6r du ta h\u00e4nsyn till dessa aspekter. F\u00f6r det f\u00f6rsta tenderar tunade bilar att vara snabbast eftersom de inte beh\u00f6ver kompensera f\u00f6r vardaglig anv\u00e4ndning, men det finns n\u00e5gra f\u00e5 stockbilar som kan g\u00f6ra en kvartsmilstid p\u00e5 under 9 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att en bil ska vara snabb beh\u00f6ver den mycket kraft. En 0-60mph-tid p\u00e5 under 3 sekunder kr\u00e4ver vanligtvis 500-700hp. Bilar med bakhjulsdrift har vanligtvis sv\u00e5rt att f\u00e5 ner kraften, men avancerade system f\u00f6r dragkraftkontroll lyckas mildra detta.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom kraft och fyrhjulsdrift b\u00f6r du ocks\u00e5 v\u00e4lja en bil med dubbelkopplingsl\u00e5da eftersom den erbjuder startkontroll och de snabbaste v\u00e4xlingstiderna. Dessutom tenderar tunga bilar att vara b\u00e4ttre p\u00e5 att starta eftersom de l\u00e4gger mer vikt p\u00e5 d\u00e4cken.<\/p>\n\n\n\n

Aerodynamik, viktbalans, fj\u00e4dringens styvhet och d\u00e4ck g\u00f6r ocks\u00e5 en enorm skillnad. D\u00e4cken b\u00f6r vara prestandaklassade och de b\u00f6r ocks\u00e5 vara bredare baktill f\u00f6r optimal dragkraft.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Vilka bilar \u00e4r snabbast just nu?<\/h3>\n\n\n\n

Den snabbaste bilen i v\u00e4rlden just nu \u00e4r Rimac Nevera med 1900 h\u00e4stkrafter. Denna l\u00f6jliga EV-hyperbil klarar 0-60mph p\u00e5 bara 1,9 sekunder och n\u00e5r en kvarts-mil p\u00e5 under 9 sekunder, n\u00e4rmare best\u00e4mt 8,5 sekunder, vilket \u00e4r v\u00e4rldsrekord.<\/p>\n\n\n\n

Den n\u00e4st snabbaste bilen \u00e4r Tesla Model S Plaid som klarar 0-60mph p\u00e5 cirka 2 sekunder, kvartsmilstiden \u00e4r 9,25 sekunder vilket \u00e4r helt galet f\u00f6r en 4-d\u00f6rrars sedan. Den snabbaste hybriden just nu \u00e4r Ferrari SF90 Stradale som g\u00f6r 0-60 mph p\u00e5 bara 2,3 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Vilken bil har den h\u00f6gsta topphastigheten?<\/h3>\n\n\n\n

Den certifierat snabbaste bilen i v\u00e4rlden just nu \u00e4r den kontroversiella SSC Tuatara, t\u00e4tt f\u00f6ljd av Bugatti Chiron Super Sport 300+. Tuatara lyckades g\u00f6ra en topphastighet p\u00e5 316 mph, medan Chiron SuperSport lyckades g\u00f6ra 304 mph.<\/p>\n\n\n\n

Den tredje snabbaste bilen \u00e4r Koenigsegg Agera RS som lyckades uppn\u00e5 ett snitt p\u00e5 278mph vid tv\u00e5 k\u00f6rningar. Hennesey Venom GT toppar p\u00e5 270mph medan Bugatti Veyron Super Sport toppar p\u00e5 268mph.<\/p>\n\n\n\n

Har vi n\u00e5tt den absoluta gr\u00e4nsen f\u00f6r bilacceleration?<\/h3>\n\n\n\n

0-60mph-tider p\u00e5 mindre \u00e4n 2 sekunder \u00e4r vansinniga, och man undrar om bilar n\u00e5gonsin kommer att kunna g\u00e5 snabbare. F\u00f6r mer \u00e4n 15 \u00e5r sedan sl\u00e4ppte Bugatti den legendariska Bugatti Veyron som var den f\u00f6rsta riktiga hyperbilen n\u00e5gonsin. Med mer \u00e4n 1 000 h\u00e4stkrafter, en tid p\u00e5 under 3 sekunder fr\u00e5n 0 till 60 km\/h och en toppfart p\u00e5 253,81 km\/h var den ursprungliga Veyron bilen som startade allt.<\/p>\n\n\n\n

Numera kan m\u00e5nga bilar klara 0-60 sekunder p\u00e5 under 3 sekunder, men endast tv\u00e5 bilar \u00e4r f\u00f6r n\u00e4rvarande certifierade f\u00f6r att klara 0-60mph p\u00e5 mindre \u00e4n 2 sekunder. N\u00e4r det g\u00e4ller topphastighet \u00e4r det sv\u00e5rt att s\u00e4ga om det n\u00e5gonsin kommer att finnas en fastst\u00e4lld gr\u00e4ns av n\u00e5got slag. \u00c4rligt talat \u00e4r topphastigheten ganska irrelevant eftersom den bara kan uppn\u00e5s om man har en privat motorv\u00e4g.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det finns en tydlig skillnad mellan att vara snabb och att vara snabb. En snabb bil \u00e4r en bil som kan uppn\u00e5 en mycket h\u00f6g topphastighet, medan en snabb bil<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[22],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1787"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1787"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1787\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1787"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1787"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1787"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}