{"id":1781,"date":"2021-09-17T09:36:48","date_gmt":"2021-09-17T09:36:48","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1781"},"modified":"2021-09-17T09:36:48","modified_gmt":"2021-09-17T09:36:48","slug":"kan-hybridbilar-koras-enbart-pa-el","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/kan-hybridbilar-koras-enbart-pa-el\/","title":{"rendered":"Kan hybridbilar k\u00f6ras enbart p\u00e5 el?"},"content":{"rendered":"\n

N\u00e4stan alla hybridbilar i dag kan k\u00f6ras i specifika elektriska l\u00e4gen, vilket tekniskt sett inneb\u00e4r att de kan k\u00f6ras enbart p\u00e5 el, men de flesta av dem kan inte k\u00f6ras utan att f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn \u00e4r inblandad. Detta inneb\u00e4r att man b\u00f6r ha en fungerande f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor \u00e4ven n\u00e4r den inte anv\u00e4nds.<\/p>\n\n\n\n

Vissa moderna hybrider med stora h\u00f6gsp\u00e4nningsbatterier kan k\u00f6ra upp till 150 mil i elbilsl\u00e4ge, men de m\u00e5ste ha en fungerande f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor i bakgrunden. Men om s\u00e5dana hybrider inte har en fungerande f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor kan du inte k\u00f6ra dem alls.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst kan vissa hybrider som Chevy Volt eller Toyota Prius faktiskt k\u00f6ras utan en fungerande f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor, men detta rekommenderas inte eftersom det kan orsaka allvarliga skador p\u00e5 hybriddrivlinan.<\/p>\n\n\n\n

De flesta hybrider i dag kan k\u00f6ra n\u00e5gra tiotals mil i enbart elektriskt l\u00e4ge, men f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn b\u00f6r ingripa n\u00e4r bilen beh\u00f6ver mer dragkraft. Detta beror p\u00e5 att f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn och elmotorn \u00e4r beroende av varandra f\u00f6r att uppn\u00e5 b\u00e4ttre effektivitetsklasser.<\/p>\n\n\n\n

Hybridbilar i elektriskt l\u00e4ge<\/h2>\n\n\n\n

BMW i3 REx \u00e4r en tysk hybridbil med hatchback som kan k\u00f6ra upp till 130-ish miles i enbart elektriskt l\u00e4ge. Det inneb\u00e4r att det batteri p\u00e5 42,2 kWh som erbjuds i i3 faktiskt ligger n\u00e4rmare en fullfj\u00e4drad elbil \u00e4n en vanlig bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor.<\/p>\n\n\n\n

I3 \u00e4r dock en av f\u00e5 hybrider som kan erbjuda en s\u00e5 imponerande elektrisk r\u00e4ckvidd, de flesta av dem hamnar i kategorin 10-50 mils elektrisk r\u00e4ckvidd. F\u00f6r att vara exakt \u00e4r hybrider inte ens utformade f\u00f6r att k\u00f6ras enbart i EV-l\u00e4ge, de \u00e4r utvecklade f\u00f6r att anv\u00e4nda b\u00e5de el- och f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn f\u00f6r att uppn\u00e5 en imponerande effektivitet.<\/p>\n\n\n\n

Hybridbilens elektriska l\u00e4ge kan endast anv\u00e4ndas i stop-and-go-trafik, och det \u00e4r mer eller mindre v\u00e4rdel\u00f6st f\u00f6r motorv\u00e4gsk\u00f6rning d\u00e4r en f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor fortfarande \u00e4r l\u00e5ngt \u00f6verl\u00e4gsen. Toyota RAV4 \u00e4r en av de mest k\u00e4nda hybrid-SUV:erna p\u00e5 planeten, och Toyota r\u00e4knar med att du kan k\u00f6ra RAV4 i l\u00e4gre hastigheter i upp till 42 miles.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rning av en hybrid utan bensin<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts kan de flesta hybrider inte k\u00f6ras utan bensin eftersom de \u00e4r byggda p\u00e5 ett s\u00e4tt d\u00e4r f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn och elmotorn arbetar tillsammans. De \u00e4r byggda f\u00f6r att fylla varandras luckor och f\u00f6r att alltid vara l\u00e4ttillg\u00e4ngliga f\u00f6r att hj\u00e4lpa till.<\/p>\n\n\n\n

Vissa bilar, som Toyota Prius, \u00e4r dock byggda p\u00e5 en helt annan plattform som kallas ”parallellhybridsystem”. Det parallella systemet inneb\u00e4r att f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn och elmotorn inte \u00e4r s\u00e5 t\u00e4tt sammanfl\u00e4tade, vilket g\u00f6r att de kan arbeta utan varandra.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om du kan k\u00f6ra en Prius utan bensin i tanken b\u00f6r detta endast anv\u00e4ndas om det \u00e4r helt n\u00f6dv\u00e4ndigt. Det inneb\u00e4r att du bara ska k\u00f6ra bilen om du beh\u00f6ver hitta en s\u00e4ker plats att stanna p\u00e5 eller f\u00f6r att n\u00e5 en serviceverkstad.<\/p>\n\n\n\n

Elbilar vs hybridbilar<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att hybridbilar verkligen \u00e4r imponerande, men om du vill k\u00f6ra din hybridbil enbart i elektriskt l\u00e4ge b\u00f6r du bara k\u00f6pa en elbil. \u00c4ven om hybrider och elbilar \u00e4r n\u00e4ra besl\u00e4ktade finns det n\u00e5gra fall d\u00e4r de skiljer sig v\u00e4sentligt \u00e5t, och detta kan visa sig vara avg\u00f6rande n\u00e4r du handlar efter en ny daglig f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

En elbil beh\u00f6ver ingen f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor eftersom hela po\u00e4ngen med en elbil \u00e4r att den kan k\u00f6ras utan. Detta inneb\u00e4r att en elbil kommer att vara den mest milj\u00f6v\u00e4nliga av alla, och om du vill ta hand om v\u00e5r \u00e4lskade planet b\u00f6r du v\u00e4lja en elbil.<\/p>\n\n\n\n

Men om du inte kan ladda din bil varje dag \u00e4r en hybrid ett b\u00e4ttre alternativ. F\u00f6rutom att hybrider \u00e4r bekv\u00e4mare \u00e4r de en v\u00e4ndpunkt mot fullst\u00e4ndig elektrifiering. Detta inneb\u00e4r att om du inte \u00e4r helt \u00f6vertygad om elbilar b\u00f6r du kanske b\u00f6rja med en elbil.<\/p>\n\n\n\n

En EV-framtid \u00e4r oundviklig, men det \u00e4r \u00e4nnu inte dags att g\u00e5 \u00f6ver helt och h\u00e5llet till en elbil, och d\u00e4rf\u00f6r kan en hybrid vara en b\u00e4ttre id\u00e9. Det \u00e4r dock v\u00e4rt att n\u00e4mna att en EV \u00e4r ett mycket intressantare alternativ eftersom de allra flesta hybridbilar som finns d\u00e4r ute \u00e4r ganska tr\u00e5kiga och ganska l\u00e5ngsamma.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r f\u00f6rdelarna med en hybridbil?<\/h3>\n\n\n\n

Hybridbilar \u00e4r utformade f\u00f6r att spara pengar i det l\u00e5nga loppet om du kan utnyttja hybriddrivlinan fullt ut. De \u00e4r mycket mindre f\u00f6rorenande j\u00e4mf\u00f6rt med f\u00f6rbr\u00e4nningsbilar och de \u00e4r vanligtvis mjukare och tystare. Dessutom tenderar hybrider att vara s\u00e4krare eftersom de erbjuder avancerad s\u00e4kerhetsteknik och extra vikt.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom att hybrider inte besv\u00e4ras av ”r\u00e4ckvidds\u00e5ngest” kan de lika g\u00e4rna vara det b\u00e4sta drivlinealternativet att k\u00f6pa just nu. Elbilar \u00e4r inte d\u00e4r \u00e4nnu, och det verkar som om de inte kommer att vara d\u00e4r inom kort, s\u00e4rskilt om du bor i ett land som \u00e4nnu inte erbjuder en avancerad laddningsinfrastruktur.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r nackdelarna med en hybridbil?<\/h3>\n\n\n\n

Hybridbilar tenderar att vara upp till 20 % dyrare j\u00e4mf\u00f6rt med vanliga f\u00f6rbr\u00e4nningsbilar. F\u00f6rutom att de \u00e4r dyrare att k\u00f6pa \u00e4r de potentiellt ocks\u00e5 dyrare att underh\u00e5lla och reparera. Dessutom kostar de ocks\u00e5 mer pengar att f\u00f6rs\u00e4kra eftersom de erbjuder ytterligare komponenter som \u00e4r k\u00e4nsliga till sin konstruktion.<\/p>\n\n\n\n

Att k\u00f6pa en hybrid inneb\u00e4r att du vill spara lite pengar p\u00e5 br\u00e4nsle samtidigt som du inte f\u00f6rorenar lika mycket som en konventionell bil skulle g\u00f6ra. Hybrider \u00e4r dock bara bra i stadstrafik med stop-and-go-trafik, och f\u00f6r att vara \u00e4rlig beh\u00f6ver du inte ens en bil i storstadsomr\u00e5den \u00e4nd\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en hybridbil \u00e5r 2021?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 om du kan anv\u00e4nda den f\u00f6r det den \u00e4r till f\u00f6r. Om du verkligen har f\u00f6r avsikt att ladda den n\u00e4r det beh\u00f6vs och du dessutom tenderar att tillbringa majoriteten av dina dagliga k\u00f6ruppgifter i staden, b\u00f6r du k\u00f6pa en hybridbil eftersom den sannolikt kommer att spara pengar p\u00e5 l\u00e5ng sikt.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e5 andra sidan inte kan anv\u00e4nda en hybridbil f\u00f6r det den \u00e4r gjord f\u00f6r, s\u00e5 strunta i det och v\u00e4nta bara tills du kan anv\u00e4nda den som s\u00e5dan. Det \u00e4r h\u00f6gst troligt att vi alla om ett eller tv\u00e5 decennier kommer att anv\u00e4nda hybrider och elbilar \u00e4nd\u00e5.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

N\u00e4stan alla hybridbilar i dag kan k\u00f6ras i specifika elektriska l\u00e4gen, vilket tekniskt sett inneb\u00e4r att de kan k\u00f6ras enbart p\u00e5 el, men de flesta av dem kan inte k\u00f6ras<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[22],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1781"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1781"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1781\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1781"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1781"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1781"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}