{"id":1779,"date":"2021-09-17T09:35:21","date_gmt":"2021-09-17T09:35:21","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1779"},"modified":"2021-09-17T09:35:21","modified_gmt":"2021-09-17T09:35:21","slug":"kan-man-kora-hybrid-utan-batteri","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/kan-man-kora-hybrid-utan-batteri\/","title":{"rendered":"Kan man k\u00f6ra hybrid utan batteri?"},"content":{"rendered":"\n

Hybridbilar \u00e4r fortfarande de nya barnen i klassen, och d\u00e4rf\u00f6r brukar folk st\u00e4lla m\u00e5nga fr\u00e5gor om hur de fungerar och vad de kan och inte kan g\u00f6ra. F\u00f6r att undanr\u00f6ja all f\u00f6rvirring \u00e4r det s\u00e4kert att s\u00e4ga att de allra flesta hybrider inte kan k\u00f6ra utan batteri, men n\u00e5gra f\u00e5 av dem kan det p\u00e5 s\u00e4tt och vis.<\/p>\n\n\n\n

De flesta hybrider nuf\u00f6rtiden \u00e4r byggda p\u00e5 ett s\u00e5dant s\u00e4tt att f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn och elmotorn hela tiden \u00e4r beroende av varandra. Dessa bilar kan inte k\u00f6ra utan batteri eftersom detta tenderar att orsaka allvarliga skador p\u00e5 hybridsystemet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan kan hybrider som bygger p\u00e5 ett s\u00e5 kallat ”parallellt system” k\u00f6ra utan batteri, Toyota Prius \u00e4r ett utm\u00e4rkt exempel. Det parallella hybridsystemet fungerar s\u00e5 att f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn och elmotorn arbetar separat, och de kan k\u00f6ra utan batteri, men bara under en kort tid.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst r\u00e4knar Toyota med att k\u00f6ra din hybrid med 0 procent batteri endast \u00e4r f\u00f6r situationer d\u00e4r du inte har n\u00e5got val. Om det h\u00e4nder ska du bara k\u00f6ra bilen till en s\u00e4ker plats eller en serviceverkstad f\u00f6r att inte skada hybridsystemet.<\/p>\n\n\n\n

Det viktigaste om en hybriddriftslinje<\/h2>\n\n\n\n

En hybrid \u00e4r en bil som anv\u00e4nder en elmotor och en f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor f\u00f6r att maximera effektiviteten genom regenerativ bromsning och smarta motorstyrningssystem. Detta inneb\u00e4r att en hybrid fungerar b\u00e4st i en stadsmilj\u00f6 fylld av mycket stopp-och-go-trafik.<\/p>\n\n\n\n

En stor f\u00f6rdel med en hybridbil \u00e4r att du i de flesta fall inte f\u00f6rlitar dig p\u00e5 friktionsbromsarna eftersom en hybrid \u00e4r utrustad med friktionsmotorer som bromsar bilen och lagrar den energin f\u00f6r framtida anv\u00e4ndning. Som s\u00e5dan anv\u00e4nder du bara dina friktionsbromsar n\u00e4r du beh\u00f6ver g\u00f6ra ett pl\u00f6tsligt stopp.<\/p>\n\n\n\n

Vissa hybridbilar anv\u00e4nder h\u00f6gsp\u00e4nningsbatteripaketet f\u00f6r att starta f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn, vilket inneb\u00e4r att du inte kan k\u00f6ra s\u00e5dana bilar utan batteri. Under k\u00f6rning ska ett fungerande hybridsystem v\u00e4xla mellan f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn och elmotorn f\u00f6r maximal effektivitet.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att hybrider b\u00f6r k\u00f6pas av personer som tillbringar majoriteten av sin k\u00f6rtid i staden. Om du d\u00e4remot mestadels k\u00f6r l\u00e5nga str\u00e4ckor p\u00e5 motorv\u00e4g \u00e4r det mest effektiva motoralternativet en stor dieselmotor med mycket vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Att k\u00f6ra en hybrid med ett tomt batteri<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts kan du, om du \u00e4ger en bil som anv\u00e4nder ”parallellhybridsystemet”, k\u00f6ra bilen utan att f\u00f6rlita dig p\u00e5 batteriet. Detta beror p\u00e5 att elmotorn och f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn inte \u00e4r beroende av varandra f\u00f6r att fungera, vilket inneb\u00e4r att du kanske ocks\u00e5 kan k\u00f6ra s\u00e5dana bilar utan bensin.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5dana scenarier b\u00f6r dock undvikas eftersom de inte rekommenderas av n\u00e5gon tillverkare som tillverkar en hybrid som kan k\u00f6ra utan batteri. Eftersom vissa hybrider anv\u00e4nder h\u00f6gsp\u00e4nningsbatteriet f\u00f6r att starta bilen kan det h\u00e4nda att du inte kan starta den igen om du st\u00e4nger av f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom g\u00f6r k\u00f6rning utan batteri bilen extremt obekv\u00e4m att k\u00f6ra och ganska l\u00e5ngsam eftersom systemet inte \u00e4r konstruerat f\u00f6r att fungera utan batteri. Det b\u00e4sta vore att hitta en s\u00e4ker plats att stanna p\u00e5 och ringa efter en platta.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rning av en hybridbil utan bensin<\/h2>\n\n\n\n

De flesta hybrider \u00e4r helt oanv\u00e4ndbara utan bensin, men andra som Chevy Volt kan k\u00f6ras utan en enda droppe bensin i tanken. Resonemanget f\u00f6r detta \u00e4r enkelt, utan bensin f\u00f6rlorar en hybridbil sin prim\u00e4ra energik\u00e4lla vilket g\u00f6r bilen l\u00e5ngsam och extremt ryckig.<\/p>\n\n\n\n

Om du till exempel \u00e4ger en hybrid Nissan Altima kan du inte k\u00f6ra den utan bensin eftersom bilen st\u00e4ngs av omedelbart. Som tidigare n\u00e4mnts anv\u00e4nder vissa hybridbilar sina elsystem f\u00f6r att starta f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn vid behov, och om du inte har n\u00e5gon bensin kan detta till och med skada batteriet.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r huvudsk\u00e4let till att de flesta hybrider inte kan k\u00f6ras utan bensin eftersom det kan orsaka irreparabla skador p\u00e5 hybridsystemet. Om du \u00e4ger en hybrid som kan k\u00f6ras utan bensin ska du se till att inte f\u00f6rlita dig p\u00e5 detta alternativ och anv\u00e4nda det endast vid behov.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5ste man byta ut batteriet p\u00e5 en hybrid?<\/h3>\n\n\n\n

De flesta batterier i hybridbilar b\u00f6r h\u00e5lla minst 100 000 mil, men m\u00e5nga av dem kan h\u00e5lla mer \u00e4n dubbelt s\u00e5 l\u00e4nge. Om du \u00e4ger en hybridbil med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka och originalbatteri \u00e4r det dock troligt att du b\u00f6r byta ut det s\u00e5 sm\u00e5ningom.<\/p>\n\n\n\n

Ett genomsnittligt nytt hybridbatteri kostar s\u00e5 mycket som 6 000 dollar beroende p\u00e5 bil och batteriets storlek, och det \u00e4r utan att ta h\u00e4nsyn till arbetskostnader. Se till att kontrollera garantin eftersom vissa biltillverkare ibland t\u00e4cker batterierna i s\u00e5 mycket som 100 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Kommer diesel- och bensinbilar att f\u00f6rbjudas i framtiden?<\/h3>\n\n\n\n

Enligt f\u00e4rska uttalanden fr\u00e5n m\u00e5nga regeringar och tj\u00e4nstem\u00e4n fr\u00e5n internationella organisationer f\u00f6rv\u00e4ntas dieselbilar om ett eller tv\u00e5 decennier upph\u00f6ra helt och h\u00e5llet att tillverkas. \u00c4ven om det fortfarande \u00e4r oklart, \u00e4r det troligt att \u00e4ven bensinbilar kommer att sluta tillverkas.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r en renare framtid kommer vi alla att k\u00f6ra hybrider och elbilar. Dessa uppskattningar \u00e4r inte 100 procent korrekta, och vi f\u00e5r v\u00e4nta och se vad som h\u00e4nder. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att du inte kommer att beh\u00f6va skrota befintliga diesel- och bensinbilar eftersom f\u00f6rbudet endast kommer att p\u00e5verka nya bilar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det v\u00e4rt att k\u00f6pa en hybridbil just nu?<\/h3>\n\n\n\n

Om du kan anv\u00e4nda hybriden f\u00f6r vad den \u00e4r s\u00e5 \u00e4r den det. Om du inte kan eller vill anv\u00e4nda en hybrid f\u00f6r vad den \u00e4r, \u00e4r den inte v\u00e4rd det. Hybridbilar \u00e4r gjorda f\u00f6r stopp- och g\u00e5ngtrafik i st\u00e4der eftersom man kan f\u00f6rlita sig p\u00e5 regenerativ bromsning i motsats till friktionsbromsning.<\/p>\n\n\n\n

Regenerationsbromsning \u00e4r utformad f\u00f6r att f\u00e5nga upp f\u00f6rlorad energi n\u00e4r man bromsar in f\u00f6r att lagra den i batteriet f\u00f6r senare anv\u00e4ndning. Detta inneb\u00e4r att hybrider inte \u00e4r gjorda f\u00f6r motorv\u00e4gsk\u00f6rning, och du b\u00f6r hoppa \u00f6ver dem f\u00f6r tillf\u00e4llet om det \u00e4r vad du g\u00f6r f\u00f6r det mesta.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hybridbilar \u00e4r fortfarande de nya barnen i klassen, och d\u00e4rf\u00f6r brukar folk st\u00e4lla m\u00e5nga fr\u00e5gor om hur de fungerar och vad de kan och inte kan g\u00f6ra. F\u00f6r att undanr\u00f6ja<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[22],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1779"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1779"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1779\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1779"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1779"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1779"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}