{"id":1771,"date":"2021-09-17T09:29:39","date_gmt":"2021-09-17T09:29:39","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1771"},"modified":"2021-09-17T09:29:39","modified_gmt":"2021-09-17T09:29:39","slug":"vilken-volvo-ar-fyrhjulsdriven","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-volvo-ar-fyrhjulsdriven\/","title":{"rendered":"Vilken Volvo \u00e4r fyrhjulsdriven?"},"content":{"rendered":"\n

Volvo tillverkar f\u00f6r n\u00e4rvarande den fyrhjulsdrivna XC90, som k\u00f6rs som m\u00e5nga fyrhjulsdrivna bilar. I \u00f6vrigt har Volvo tillverkat lastbilar och milit\u00e4rfordon som \u00e4r fyrhjulsdrivna, bland annat Volvo MX 4\u00d74 Rigid.<\/p>\n\n\n\n

Fyrhjulsdrift, 4WD, inneb\u00e4r att ett fordon anv\u00e4nder alla fyra hjulen f\u00f6r att k\u00f6ra. XC90 \u00e4r ett elektroniskt styrt AWD-fordon som anv\u00e4nder alla sina hjul p\u00e5 ett intelligent s\u00e4tt. \u00c4ven om den tekniskt sett \u00e4r AWD och inte 4WD kan XC90 \u00e4nd\u00e5 hantera ganska tuff terr\u00e4ng och terr\u00e4ngf\u00f6rh\u00e5llanden, precis som m\u00e5nga 4WD-fordon.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om vissa skulle beskriva XC90 som fyrhjulsdriven, s\u00e5 \u00e4r det inte Volvo sj\u00e4lvt som betecknar den p\u00e5 det s\u00e4ttet. Till stor del p\u00e5 grund av att biltillverkare tenderar att ha sin egen syn p\u00e5 hur systemen ska byggas upp. Men om vi pratar om ren 4WD med l\u00e5sbar mittdifferential eller v\u00e4xell\u00e5da s\u00e5 g\u00f6r Volvo Volvo MX 4\u00d74 Rigid.<\/p>\n\n\n\n

Volvos smarta AWD-system<\/h2>\n\n\n\n

Volvo har alltid varit bra n\u00e4r det g\u00e4ller att g\u00f6ra sina bilar. De karosser som de tillverkar \u00e4r alltid s\u00e4krare och mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n andra. De plattformar de anv\u00e4nder ger b\u00e4ttre balans, v\u00e4ltskydd och b\u00e4ttre br\u00e4nsleekonomi. De har nyligen \u00f6verg\u00e5tt till luftfj\u00e4dring, vilket ger en mjukare k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Volvos AWD anv\u00e4nder elektronisk teknik som tillverkas av Volvo. \u00d6verf\u00f6ringssystemet anv\u00e4nder en dator f\u00f6r att v\u00e4lja vilket hjul som beh\u00f6ver mest kraft vid varje given tidpunkt. AWD i Volvo ger ett riktigt bra v\u00e4ggrepp p\u00e5 v\u00e4gen och f\u00f6rdelar vridmomentet till alla hjul f\u00f6r att ge det b\u00e4sta v\u00e4ggreppet.<\/p>\n\n\n\n

Volvos AWD-system kontrollerar behovet av vridmoment till hjulet och distribuerar sedan enligt behoven hos de enskilda hjulen. Systemet \u00e4r tillr\u00e4ckligt intelligent f\u00f6r att ge majoriteten av kraften till framhjulen under normala k\u00f6rf\u00f6rh\u00e5llanden. Vid stillast\u00e5ende k\u00f6r systemet dock p\u00e5 bakhjulen, vilket f\u00f6rbereder dem f\u00f6r maximal acceleration. HALDEX Traction skapar ett AWD-system f\u00f6r Volvo.<\/p>\n\n\n\n

Volvo XC90 kan k\u00f6ra som en 4×4<\/h2>\n\n\n\n

Volvo XC90 \u00e4r en SUV med AWD och en \u00e5ttav\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da med Aisin-teknik. Bilen klarar sn\u00f6 och d\u00e5ligt v\u00e4der bra och \u00e4r \u00e4ven l\u00e4mplig f\u00f6r stadsk\u00f6rning. Den kan till och med anv\u00e4ndas f\u00f6r n\u00e5gra tillf\u00e4lliga mindre terr\u00e4ngk\u00f6rningsupplevelser.<\/p>\n\n\n\n

XC90 har ocks\u00e5 funktioner f\u00f6r Hill-start assist som hj\u00e4lper till vid nedf\u00f6rsbacke och uppf\u00f6rsbacke. \u00c4ven om den klarar av vissa backar och terr\u00e4nger \u00e4r den inte avsedd f\u00f6r h\u00e5rda terr\u00e4ngk\u00f6rningar och bergskl\u00e4ttring.<\/p>\n\n\n\n

I den tidigare generationen anv\u00e4nde Volvo P2-plattformen f\u00f6r bilen. De ersatte senare P2-plattformen med SPA-plattformen. Detta gav bilen ett b\u00e4ttre v\u00e4ggrepp, vilket g\u00f6r att XC90 kan prestera \u00e4nnu b\u00e4ttre i backar och andra l\u00e4ttare terr\u00e4ngk\u00f6rningar. Bilen har ett luftfj\u00e4dringssystem som s\u00e4kerligen minskar risken f\u00f6r v\u00e4ltningar och f\u00f6rb\u00e4ttrar terr\u00e4ngk\u00f6rningsf\u00f6rm\u00e5gan.<\/p>\n\n\n\n

XC90 har en stor markfrig\u00e5ng, vilket ger b\u00e4ttre k\u00f6rning p\u00e5 oj\u00e4mna v\u00e4gar. Den har en markfrig\u00e5ng p\u00e5 9,2 tum (238 mm) vilket \u00e4r betydligt h\u00f6gre \u00e4n den genomsnittliga 4×4 SUV:ns markfrig\u00e5ng p\u00e5 6 till 8 tum. Om man tittar p\u00e5 dess kaross och andra specifikationer kan XC90 d\u00e4rf\u00f6r anv\u00e4ndas p\u00e5 samma s\u00e4tt som m\u00e5nga fyrhjulsdrivna fordon.<\/p>\n\n\n\n

Volvos tunga fyrhjulsdrivna lastbilar och milit\u00e4rfordon.<\/h2>\n\n\n\n

Volvo tillverkade sin f\u00f6rsta lastbil 1928 som var LV serie 1. De lastbilar som Volvo tillverkar \u00e4r rena fyrhjulsdrivna lastbilar med alla de differentialer, v\u00e4xell\u00e5dor och bromsar som h\u00f6r till en fyrhjulsdriven lastbil. De rankades till och med som v\u00e4rldens n\u00e4st st\u00f6rsta tillverkare av tunga lastbilar.<\/p>\n\n\n\n

Volvo har tillverkat lastbilar f\u00f6r transport s\u00e5v\u00e4l som f\u00f6r milit\u00e4rt bruk. De milit\u00e4ra fordonen faller under namnet Volvo Defense.<\/p>\n\n\n\n

Precis som alla Volvo-bilar \u00e4r Volvos lastbilar ocks\u00e5 bland de s\u00e4kraste i v\u00e4rlden. S\u00e4kerhetsfunktionerna ger s\u00e4kerhet \u00e5t f\u00f6raren tillsammans med andra fordon p\u00e5 v\u00e4gen. N\u00e5gra av s\u00e4kerhetsfunktionerna \u00e4r bland annat:<\/p>\n\n\n\n