{"id":1764,"date":"2021-09-14T09:54:26","date_gmt":"2021-09-14T09:54:26","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1764"},"modified":"2021-09-14T09:54:26","modified_gmt":"2021-09-14T09:54:26","slug":"ar-hybridbilar-billigare-att-forsakra","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-hybridbilar-billigare-att-forsakra\/","title":{"rendered":"\u00c4r hybridbilar billigare att f\u00f6rs\u00e4kra?"},"content":{"rendered":"\n

Hybridbilar \u00e4r faktiskt dyrare att f\u00f6rs\u00e4kra av flera sk\u00e4l. F\u00f6r det f\u00f6rsta kan hybridbilar kosta s\u00e5 mycket som 20 % mer \u00e4n sina bensindrivna motsvarigheter. Hybridbilar kostar helt enkelt mer pengar att utveckla eftersom de erbjuder ytterligare delar och mjukvarul\u00f6sningar som \u00e4r komplexa och d\u00e4rmed h\u00f6jer f\u00f6rs\u00e4kringsavgifterna.<\/p>\n\n\n\n

Om dessa komponenter g\u00e5r s\u00f6nder inneb\u00e4r det att f\u00f6rs\u00e4kringen ska t\u00e4cka det, vilket ytterligare h\u00f6jer kostnaderna. F\u00f6r det andra tillbringar hybrider den st\u00f6rsta delen av sin tid i urbana stadsmilj\u00f6er, och detta p\u00e5verkar ocks\u00e5 f\u00f6rs\u00e4kringskostnaderna eftersom st\u00e4der \u00e4r f\u00f6rknippade med de h\u00f6gsta f\u00f6rs\u00e4kringsavgifterna.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r hybrider mycket sv\u00e5rare att reparera och de \u00e4r mer ben\u00e4gna att r\u00e5ka ut f\u00f6r fotg\u00e4ngarolyckor eftersom de ibland kan vara helt tysta. Dessutom f\u00f6rknippas hybridbilar oftast med personer som k\u00f6r m\u00e5nga stadsmiljoner, vilket inneb\u00e4r att risken f\u00f6r olyckor \u00e4r st\u00f6rre.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om hybridbilar kan spara en del pengar om du kan utnyttja hybriddrivlinan fullt ut kan f\u00f6rs\u00e4krings- och underh\u00e5llskostnaderna ibland l\u00e4tt \u00f6vertr\u00e4ffa det. Hur som helst b\u00f6r du g\u00f6ra dina ber\u00e4kningar, och om en hybrid fortfarande \u00e4r vettig, g\u00e5 vidare och k\u00f6p en.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga gasbilar j\u00e4mf\u00f6rt med hybridbilar<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att visualisera de verkliga skillnaderna mellan att \u00e4ga och betala f\u00f6r en hybridbil eller att \u00e4ga och betala f\u00f6r en bensinbil b\u00f6r vi t\u00e4nka lite. F\u00f6r det f\u00f6rsta \u00e4r hybrider inte utvecklade f\u00f6r motorv\u00e4gsk\u00f6rning, vilket vanligtvis \u00e4r det omr\u00e5de som \u00e4r minst f\u00f6rknippat med olyckor och bilskador.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan \u00e4r det i en stadsmilj\u00f6, t.ex. i rusningstrafik, som oftast \u00e4r f\u00f6rknippad med bilolyckor. F\u00f6rs\u00e4kringsbolagen k\u00e4nner till detta och tar med detta i sina f\u00f6rs\u00e4kringspremiekalkylatorer f\u00f6r att komma fram till en godtagbar och genomf\u00f6rbar f\u00f6rs\u00e4kringspremie.<\/p>\n\n\n\n

Enligt vissa uppskattningar \u00e4r hybridbilar 6-10 procent dyrare att f\u00f6rs\u00e4kra j\u00e4mf\u00f6rt med bensinbilar, men siffrorna varierar kraftigt beroende p\u00e5 vilka bilar det r\u00f6r sig om. Tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r ocks\u00e5 en viktig aspekt eftersom bensinbilar n\u00e4stan alltid \u00e4r enklare konstruerade.<\/p>\n\n\n\n

Det inneb\u00e4r att det finns f\u00e4rre delar som kan g\u00e5 fel, vilket ocks\u00e5 indikerar en l\u00e4gre f\u00f6rs\u00e4kringspremie. Ut\u00f6ver detta \u00e4r vissa billigare hybridbilar som \u00e4r utformade f\u00f6r urbana stadsmilj\u00f6er inte gjorda f\u00f6r att h\u00e5lla lika l\u00e4nge som vissa bensinbilar till samma pris.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kerhet p\u00e5 v\u00e4gen: Hybrider vs. bensinbilar<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om hybrider kostar mer pengar att f\u00f6rs\u00e4kra \u00e4r de i de flesta fall s\u00e4krare. Det fr\u00e4msta sk\u00e4let \u00e4r att de \u00e4r tyngre och d\u00e4rmed kan ut\u00f6va mer kraft j\u00e4mf\u00f6rt med en bensindriven bil. M\u00e5nga uppskattningar tyder p\u00e5 att genomsnittliga hybrider v\u00e4ger s\u00e5 mycket som 300-500 pund mer \u00e4n en j\u00e4mf\u00f6rbar bensinvariant.<\/p>\n\n\n\n

Om hybriden i fr\u00e5ga dessutom har ett relativt stort batteri som vanligtvis \u00e4r placerat under golvet inneb\u00e4r det att batteriet ocks\u00e5 fungerar som en extra strukturell del. F\u00f6rutom att vara tyngre erbjuder hybrider ocks\u00e5 mer avancerade s\u00e4kerhetssystem eftersom de f\u00f6ljer en innovationstrend som elbilar har satt ig\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4r de skiljer sig \u00e5t \u00e4r fotg\u00e4ngars\u00e4kerheten eftersom vissa hybrider, s\u00e4rskilt \u00e4ldre hybrider, ibland \u00e4r helt tysta vilket g\u00f6r dem sv\u00e5rare att l\u00e4gga m\u00e4rke till i bullriga stadsmilj\u00f6er. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r hybrider k\u00e4nda f\u00f6r att orsaka fler skador p\u00e5 fotg\u00e4ngare och cyklister, vilket allt tas med i ber\u00e4kningen n\u00e4r f\u00f6rs\u00e4kringsavgiften fastst\u00e4lls.<\/p>\n\n\n\n

Underh\u00e5ll och tillf\u00f6rlitlighet: Hybridbilar j\u00e4mf\u00f6rt med bensinbilar<\/p>\n\n\n\n

Underh\u00e5ll och tillf\u00f6rlitlighet avsl\u00f6jar ocks\u00e5 flera skillnader mellan hybrider och bensinbilar. Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r hybrider exponentiellt mer komplexa i sin utformning och sitt utf\u00f6rande. De erbjuder vanligen delar som inte finns i de flesta bensinbilar utom kanske n\u00e5gra f\u00e5 mildhybrida bensinvarianter.<\/p>\n\n\n\n

En elmotor, ett batteripaket, massor av ledningar, f\u00f6rst\u00e4rkta kollisionssystem, massor av avancerade mjukvaru\u00f6vervakningssystem \u00e4r alla packade i en hybridbil, och var och en av dessa kan g\u00e5 s\u00f6nder. Om de g\u00e5r s\u00f6nder \u00e4r tillg\u00e4ngligheten till reservdelen inte heller lika stor som n\u00e4r en bil beh\u00f6ver en vanlig reservdel f\u00f6r ett icke-hybridsystem.<\/p>\n\n\n\n

Detta driver ocks\u00e5 upp f\u00f6rs\u00e4kringspremien ganska mycket. Dessutom kr\u00e4ver hybrider ibland s\u00e4rskilda diagnostiska verktyg n\u00e4r det g\u00e4ller underh\u00e5ll, vilka inte \u00e4r lika allm\u00e4nt tillg\u00e4ngliga som vissa diagnostiska system som anv\u00e4nds f\u00f6r vanliga bensinbilar. Allt detta kan f\u00f6rl\u00e4nga servicefristerna och g\u00f6ra det sv\u00e5rare att reparera en hybridbil.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r hybridbilar alltid dyrare att f\u00f6rs\u00e4kra?<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r h\u00f6gst troligt att hybrider och bensinbilar i framtiden kommer att kosta ungef\u00e4r lika mycket. Allt som kr\u00e4vs \u00e4r lite mer vanliga hybridbilar som st\u00e4ndigt tillverkas och alla leveranskedjor b\u00f6r fungera i stort sett p\u00e5 samma s\u00e4tt som f\u00f6r vanliga bensinbilar. Det \u00e4r dock \u00e4nnu oklart n\u00e4r detta kommer att ske.<\/p>\n\n\n\n

Vissa uppskattningar tyder till och med p\u00e5 att hybridbilar kommer att dominera marknaderna om 10 eller 20 \u00e5r, och om detta sker kan hybridbilar till och med kosta mindre \u00e4n vanliga bensinbilar.<\/p>\n\n\n\n

Sparar hybrider pengar?<\/h3>\n\n\n\n

Hybridbilar kan spara pengar om du kan utnyttja hybriddriftslinan helt och h\u00e5llet. Detta inneb\u00e4r att du b\u00f6r koppla in bilen n\u00e4r det beh\u00f6vs och att du tillbringar majoriteten av din k\u00f6rtid p\u00e5 stadsgator som \u00e4r fyllda av trafik f\u00f6r att anv\u00e4nda regenerativ bromsning s\u00e5 mycket som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Men om du mestadels k\u00f6r l\u00e5ngk\u00f6rning kommer en hybrid inte att spara pengar, tv\u00e4rtom kan du till och med f\u00f6rlora en hel del pengar.<\/p>\n\n\n\n

Kostar elbilar mer att f\u00f6rs\u00e4kra?<\/h3>\n\n\n\n

Ja, det g\u00f6r de. Elbilar \u00e4r \u00e4nnu inte vanliga, och det \u00e4r huvudanledningen till att de kostar s\u00e5 mycket. S\u00e5 gott som alla har h\u00f6rt att Tesla till exempel inte \u00e4r den b\u00e4sta tillverkaren n\u00e4r det g\u00e4ller tillg\u00e5ngen p\u00e5 reservdelar, och det \u00e4r n\u00e5got som f\u00f6rs\u00e4kringsbolagen inte gillar eftersom tid verkligen kostar pengar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om elfordon har f\u00e4rre r\u00f6rliga delar som beh\u00f6ver konstant underh\u00e5ll och \u00e4r mindre ben\u00e4gna att g\u00e5 s\u00f6nder, \u00e4r andra komponenter i elfordon faktiskt mer ben\u00e4gna att g\u00e5 s\u00f6nder. Alla elbilar har regenbromsning som anv\u00e4nder dragmotorer som l\u00e4tt kan g\u00e5 s\u00f6nder, medan en vanlig bil inte har det alls.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hybridbilar \u00e4r faktiskt dyrare att f\u00f6rs\u00e4kra av flera sk\u00e4l. F\u00f6r det f\u00f6rsta kan hybridbilar kosta s\u00e5 mycket som 20 % mer \u00e4n sina bensindrivna motsvarigheter. Hybridbilar kostar helt enkelt mer<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[22],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1764"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1764"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1764\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1764"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1764"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1764"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}