{"id":1762,"date":"2021-09-14T09:52:23","date_gmt":"2021-09-14T09:52:23","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1762"},"modified":"2021-09-14T09:52:23","modified_gmt":"2021-09-14T09:52:23","slug":"kraver-teslas-mycket-underhall","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/kraver-teslas-mycket-underhall\/","title":{"rendered":"Kr\u00e4ver Teslas mycket underh\u00e5ll?"},"content":{"rendered":"\n

Precis som alla andra bilar m\u00e5ste Tesla underh\u00e5llas f\u00f6r att kunna forts\u00e4tta att prestera p\u00e5 en mycket h\u00f6g niv\u00e5. Om du misslyckas med att underh\u00e5lla din Tesla kan det sluta med kostsamma reparationer. Men beh\u00f6ver Teslas mycket underh\u00e5ll?<\/p>\n\n\n\n

Nej, Tesla kr\u00e4ver inte mycket underh\u00e5ll. Till skillnad fr\u00e5n bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor (ICE) har Teslas f\u00e4rre r\u00f6rliga delar, vilket inneb\u00e4r att endast en handfull saker kan g\u00e5 fel. Teslas beh\u00f6ver inte oljebyte, byte av br\u00e4nslefilter, utsl\u00e4ppskontroller eller ens byte av t\u00e4ndstift. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r de l\u00e4ttare att underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

Liksom de flesta elbilar har Tesla mindre \u00e4n 20 r\u00f6rliga delar, medan ICE-bilar har mer \u00e4n 2 000 r\u00f6rliga delar. Dessutom anv\u00e4nder Tesla regenerativ bromsning som \u00e5terf\u00f6r energi till batteriet, vilket minskar slitaget p\u00e5 bromsarna. Som ett resultat av detta beh\u00f6ver du inte oroa dig f\u00f6r att byta ut dina bromsar efter en kort tid.<\/p>\n\n\n\n

Vad ing\u00e5r i Teslas underh\u00e5llstj\u00e4nst?<\/h2>\n\n\n\n

Tyv\u00e4rr har Tesla ingen specifik underh\u00e5llstj\u00e4nst eller schema. Trots detta rekommenderar Tesla sina kunder att g\u00e5 p\u00e5 service n\u00e4r de n\u00e5r 12 500 miles eller \u00e5rligen. Servicen omfattar vanligtvis inspektion av d\u00e4ckens kondition, \u00f6vervakning av hjulinst\u00e4llning, byte av luftfilter i kup\u00e9n, byte av batterier till nyckelknippan och vindrutetorkare.<\/p>\n\n\n\n

Alla ovanst\u00e5ende delar har sitt rekommenderade schemalagda underh\u00e5ll. Till exempel b\u00f6r kolluftfiltret i en Tesla Model 3 och Y bytas ut vartannat \u00e5r. \u00c5 andra sidan b\u00f6r samma kolluftfilter i Tesla Model S och X bytas ut vart tredje \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Om din Tesla har ett HEPA-filter rekommenderas att det byts ut vart tredje \u00e5r. Andra tj\u00e4nster som bromsv\u00e4tsketest b\u00f6r g\u00f6ras vartannat \u00e5r, d\u00e4ckrotation och hjuljustering b\u00f6r g\u00f6ras var 6 250 mil och luftkonditionering b\u00f6r g\u00f6ras vart tredje till sj\u00e4tte \u00e5r beroende p\u00e5 Tesla-modell.<\/p>\n\n\n\n

Vilken Tesla-modell har flest problem?<\/h2>\n\n\n\n

Tesla Model 3 har flest problem. \u00d6verraskande nog \u00e4r det ocks\u00e5 den mest tillf\u00f6rlitliga Tesla-modellen. Enligt Consumer Reports \u00e4r Tesla Model 3 en av de mest tillf\u00f6rlitliga lyxbilarna p\u00e5 marknaden. Den rapporterar dock fler problem \u00e4n Tesla Model S och Model X.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model 3 har problem som rost, panelsprickor, d\u00e5lig lackering, fel p\u00e5 peksk\u00e4rmen och suddig backkamera. De flesta av dessa problem \u00e4r dock inte s\u00e4rskilt allvarliga och kan \u00e5tg\u00e4rdas hos Tesla. Men n\u00e4r det g\u00e4ller \u00f6vergripande underh\u00e5ll \u00e4r Tesla Model 3 b\u00e4st eftersom den ocks\u00e5 \u00e4r billigare att underh\u00e5lla \u00e4n andra Tesla-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Vilken Tesla modell \u00e4r den dyraste att underh\u00e5lla?<\/h2>\n\n\n\n

Det kommer inte som n\u00e5gon \u00f6verraskning att den dyraste Tesla-modellen ocks\u00e5 \u00e4r den dyraste att underh\u00e5lla. Tesla Model S \u00e4r den dyraste Teslaen att underh\u00e5lla. Detta beror p\u00e5 dess avancerade funktioner och teknik. I genomsnitt m\u00e5ste du spendera cirka 290 dollar f\u00f6r att underh\u00e5lla din Tesla \u00e5rligen.<\/p>\n\n\n\n

Trots att Teslas \u00e4r n\u00e5gra av de billigaste bilarna att underh\u00e5lla kan den kostnaden snabbt stiga om din bil utvecklar ett allvarligt problem eller om den \u00e4r inblandad i en olycka. En av de viktigaste anledningarna till att Teslas \u00e4r ganska kostsamma att underh\u00e5lla \u00e4r p\u00e5 grund av de h\u00f6gteknologiska funktioner som den har.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

F\u00e5r jag Tesla Maintenance Plan om jag k\u00f6per en begagnad Tesla?<\/h3>\n\n\n\n

Se till att be s\u00e4ljaren av den begagnade Tesla att \u00f6verf\u00f6ra den outnyttjade delen av hans eller hennes Tesla Maintenance Plan som en del av f\u00f6rs\u00e4ljningen. Observera att Tesla Maintenance Plan endast kan \u00f6verf\u00f6ras till en ny \u00e4gare n\u00e4r bil\u00e4garskapet \u00f6verf\u00f6rs via Tesla.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Teslas dyra att reparera?<\/h3>\n\n\n\n

Kostnaden f\u00f6r att reparera en Tesla \u00e4r mycket billigare \u00e4n andra lyxbilar. Detta beror p\u00e5 att Tesla \u00e4r en helt elektrisk bil med f\u00e4rre saker att oroa sig f\u00f6r. Icke desto mindre tenderar Tesla att bli dyrare n\u00e4r bilen blir \u00e4ldre eftersom vissa st\u00f6rre delar m\u00e5ste bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

Delar som syrgassensorer kostar dig \u00f6ver 400 dollar, hjullager kostar dig cirka 390 dollar och bromskaliper kostar dig cirka 500 dollar. Det \u00e4r viktigt att veta att dessa kostnader varierar beroende p\u00e5 vilken Tesla-modell du har.<\/p>\n\n\n\n

Kan jag s\u00e4ga upp min Tesla-underh\u00e5llsplan n\u00e4r som helst?<\/h3>\n\n\n\n

Ja, det kan du. Du beh\u00f6ver bara beg\u00e4ra att s\u00e4ga upp din underh\u00e5llsplan n\u00e4r som helst n\u00e4r du k\u00e4nner f\u00f6r det, s\u00e5 f\u00e5r du en \u00e5terbetalning f\u00f6r de \u00e5terst\u00e5ende \u00e5rliga serviceinspektionsintervallen. Kontrollera instruktionerna i villkoren f\u00f6r din underh\u00e5llsplan f\u00f6r ytterligare information.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rfarandet f\u00f6r att s\u00e4ga upp din Tesla Maintenance Plan \u00e4r enkelt. Du kan g\u00f6ra det genom att kontakta ditt lokala Tesla Service Center eller ta kontakt med Tesla med formul\u00e4ret f\u00f6r upps\u00e4gning av underh\u00e5llsplan. Innan du skickar in formul\u00e4ret ska du se till att det har en v\u00e5t signatur och inte ett elektroniskt signerat formul\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r Teslas inte effektiva i extremt kallt och varmt v\u00e4der?<\/h3>\n\n\n\n

Teslas \u00e4r inte effektiva i kallt eller varmt v\u00e4der p\u00e5 grund av de temperaturer som de fungerar i. F\u00f6r att en Tesla ska fungera korrekt kr\u00e4vs optimal temperatur. S\u00e5 n\u00e4r det \u00e4r s\u00e5 kallt ute f\u00e5r det bilen att anv\u00e4nda mycket str\u00f6m f\u00f6r att v\u00e4rma upp batteriet och v\u00e4rma upp kup\u00e9n.<\/p>\n\n\n\n

Om det tv\u00e4rtom \u00e4r extremt varmt ute kommer bilen att anv\u00e4nda en del str\u00f6m f\u00f6r att h\u00e5lla hytten sval ocks\u00e5. Kallt v\u00e4der har dock st\u00f6rre inverkan p\u00e5 Tesla-batteriet \u00e4n n\u00e4r det \u00e4r varmt v\u00e4der. F\u00f6r utm\u00e4rkta prestanda ska du alltid se till att bilen k\u00f6rs vid r\u00e4tt temperatur.<\/p>\n\n\n\n

Beh\u00f6ver jag ta min bil till ett Tesla-servicecenter?<\/h3>\n\n\n\n

Nej, det beh\u00f6ver du inte. Men om du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att ta din Tesla till en icke-Tesla-verkstad f\u00f6r reparation eller underh\u00e5ll kan du \u00e4ventyra din garanti om n\u00e5got g\u00e5r fel. Dessutom \u00e4r det v\u00e4ldigt enkelt att boka ett servicebes\u00f6k eftersom du kan g\u00f6ra det via Tesla-appen. Men om det handlar om att uppdatera programvaran beh\u00f6ver du inte bes\u00f6ka Teslas servicecenter.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

Tesla kr\u00e4ver inte mycket underh\u00e5ll som br\u00e4nsledrivna fordon. Tack vare de f\u00e4rre r\u00f6rliga delarna som den har. \u00c4nd\u00e5 kan Teslas vara dyra att underh\u00e5lla n\u00e4r de utvecklar ett allvarligt problem eller n\u00e4r bilen skadas. Teslas delar \u00e4r dyra och det kommer att kosta dig mycket.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r det billigt att underh\u00e5lla en Tesla och du kommer inte att f\u00e5 m\u00e5nga problem som med lyxbilar fr\u00e5n Mercedes, BMW eller Audi. Men precis som alla bilar m\u00e5ste du underh\u00e5lla din bil ordentligt och f\u00e5 den servad enligt tillverkarens rekommendationer.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Precis som alla andra bilar m\u00e5ste Tesla underh\u00e5llas f\u00f6r att kunna forts\u00e4tta att prestera p\u00e5 en mycket h\u00f6g niv\u00e5. Om du misslyckas med att underh\u00e5lla din Tesla kan det sluta<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1762"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1762"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1762\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1762"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1762"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1762"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}