{"id":1760,"date":"2021-09-14T09:51:20","date_gmt":"2021-09-14T09:51:20","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1760"},"modified":"2021-09-14T09:51:20","modified_gmt":"2021-09-14T09:51:20","slug":"behover-tesla-varma-upp","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/behover-tesla-varma-upp\/","title":{"rendered":"Beh\u00f6ver Tesla v\u00e4rma upp?"},"content":{"rendered":"\n

Tesla \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r sin magnifika stil, utm\u00e4rkta acceleration och enast\u00e5ende prestanda. Men m\u00e5ste Teslas v\u00e4rmas upp innan de startar?<\/p>\n\n\n\n

Nej, Tesla beh\u00f6ver inte v\u00e4rmas upp innan k\u00f6rning. Men f\u00f6r att f\u00e5 en bra k\u00f6rupplevelse och f\u00f6rl\u00e4ngd batteritid m\u00e5ste du v\u00e4rma upp din Tesla innan du k\u00f6r. Dessutom h\u00e5ller bilen sj\u00e4lv batteriet i sin komfortzon, om du inte beh\u00f6ver den extra r\u00e4ckvidd som f\u00f6ljer med att v\u00e4rma upp batteriet.<\/p>\n\n\n\n

Om du bor i kalla omr\u00e5den \u00e4r det dock en utm\u00e4rkt id\u00e9 att v\u00e4rma upp ditt Tesla-batteri innan du k\u00f6r iv\u00e4g. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt kan du se till att din bil fungerar vid r\u00e4tt temperaturer. Den fr\u00e4msta anledningen till detta \u00e4r att litiumjonbatterier fungerar inom ett mycket smalt temperaturintervall.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r allts\u00e5 avg\u00f6rande att v\u00e4rma upp bilen och f\u00e5 den att fungera vid r\u00e4tt temperatur eftersom hastigheten med vilken ett litiumjonbatteri kan ladda eller ladda ur minskar. Dessutom kan litiumjonbatterier vid l\u00e5ga temperaturer f\u00f6rs\u00e4mras snabbare n\u00e4r de laddas. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r elbilar begr\u00e4nsar den regenerativa bromsningen vid kyla f\u00f6r att undvika att batteriet skadas.<\/p>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r ett annat viktigt sk\u00e4l till att v\u00e4rma upp batteriet i kallt v\u00e4der att f\u00f6rb\u00e4ttra k\u00f6rupplevelsen. Eftersom batterihanteringssystemet begr\u00e4nsar regenereringen i kallt v\u00e4der kommer du att uppt\u00e4cka effektf\u00f6rlust. Men n\u00e4r du v\u00e4rmer upp batteriet och b\u00f6rjar anv\u00e4nda bilen kommer det att n\u00e5 sin optimala driftstemperatur och den normala regenerativa bromsningen \u00e5terkommer.<\/p>\n\n\n\n

Hur v\u00e4rmer jag upp min bil?<\/h2>\n\n\n\n

Du kan v\u00e4rma upp din Tesla p\u00e5 tv\u00e5 s\u00e4tt. F\u00f6r det f\u00f6rsta kan du f\u00f6rkonditionera din Tesla innan du b\u00f6rjar din resa. Allt du beh\u00f6ver g\u00f6ra \u00e4r att aktivera f\u00f6rkonditionering eller avfrostning i Tesla-appen. Detta \u00e4r viktigt eftersom det sparar mycket energi p\u00e5 v\u00e4gen att vara inkopplad medan du f\u00f6rkonditionerar.<\/p>\n\n\n\n

Det andra s\u00e4ttet att v\u00e4rma upp bilen \u00e4r att ladda din Tesla innan du \u00e5ker iv\u00e4g. Tesla rekommenderar att du stannar inkopplad hela natten. S\u00e5 om du vill p\u00e5b\u00f6rja din resa p\u00e5 morgonen beh\u00f6ver du inte oroa dig f\u00f6r att f\u00f6rv\u00e4rma batteriet.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e5ng tid tar det f\u00f6r ett Tesla-batteri att v\u00e4rmas upp?<\/h2>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 omgivningstemperaturen och om du hade f\u00f6rkonditionerat bilen innan du \u00e5kte. I de flesta fall tar det minst 45 minuter att v\u00e4rma upp. Trots detta kan det ta l\u00e4ngre tid om f\u00f6rh\u00e5llandena \u00e4r extrema, till exempel vid mycket kallt v\u00e4der.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r f\u00f6rdelarna med att v\u00e4rma upp en Tesla?<\/h2>\n\n\n\n

Det finns flera f\u00f6rdelar med att v\u00e4rma upp din Tesla. F\u00f6rst och fr\u00e4mst hj\u00e4lper det bilen att spendera mindre energi vid kallstarter och att kunna utf\u00f6ra regenerativ bromsning. F\u00f6r det andra kommer din bil att prestera b\u00e4ttre eftersom den snabbare n\u00e5r sin optimala arbetstemperatur. Och slutligen minskar laddningstiden genom att v\u00e4rma upp batteriet.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5ste jag v\u00e4rma upp kup\u00e9n i en Tesla innan jag g\u00e5r in i den?<\/h2>\n\n\n\n

Nej, det beh\u00f6ver du inte. Du kan dock v\u00e4rma upp kup\u00e9n om v\u00e4dret \u00e4r mycket kyligt. Alternativt kan du v\u00e4lja att bara v\u00e4rma upp s\u00e4tena och inte hela kup\u00e9n. D\u00e4remot \u00e4r det viktigt att f\u00f6rst\u00e5 att uppv\u00e4rmning av kabinen kommer att anv\u00e4nda mycket str\u00f6m och detta kommer att minska din r\u00e4ckvidd.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Tappar Teslas en del laddning om du l\u00e4mnar dem i garaget i flera dagar?<\/h3>\n\n\n\n

Ja, Tesla f\u00f6rlorar cirka 1 till 2 % av laddningen varje dag. S\u00e5 om du l\u00e4mnar bilen i garaget utan att anv\u00e4nda den under l\u00e5ng tid har bilen f\u00f6rlorat en hel del laddning. Bilen kan dock f\u00f6rlora mer laddning om du forts\u00e4tter att kontrollera den via Tesla-appen.<\/p>\n\n\n\n

Kan Tesla-bilar f\u00f6rv\u00e4rma kup\u00e9n innan \u00e4garen stiger in i bilen?<\/h3>\n\n\n\n

Ja, den kan f\u00f6rv\u00e4rma bilen redan innan du stiger in. Men f\u00f6r att detta ska kunna ske m\u00e5ste du st\u00e4lla in kabintemperaturen och b\u00f6rja f\u00f6rv\u00e4rma bilen innan du stiger in. Och om v\u00e4dret \u00e4r varmt kan du ocks\u00e5 kyla kabinen. Detta g\u00f6rs via Tesla-appen p\u00e5 Android eller iOS.<\/p>\n\n\n\n

Vad h\u00e4nder om en Tesla g\u00e5r s\u00f6nder mitt ute i ingenstans?<\/h3>\n\n\n\n

Om din Tesla g\u00e5r s\u00f6nder mitt ute i ingenstans m\u00e5ste du ta kontakt med v\u00e4gassistans. Denna tj\u00e4nst erbjuder st\u00f6d och kan dirigera dig vid behov beroende p\u00e5 bilens status. Om du befinner dig inom 500 mil fr\u00e5n ett Tesla-servicecenter och fortfarande har garanti f\u00e5r du transport.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r f\u00f6rlorar Tesla str\u00f6mmen i kallt v\u00e4der?<\/h3>\n\n\n\n

Tesla f\u00f6rlorar str\u00f6m i kallt v\u00e4der eftersom mycket av den anv\u00e4nds f\u00f6r att v\u00e4rma upp batteriet f\u00f6re k\u00f6rning och f\u00f6r att v\u00e4rma upp kup\u00e9n. I genomsnitt f\u00f6rlorar Tesla cirka 40 % av sin r\u00e4ckvidd n\u00e4r interi\u00f6rv\u00e4rmarna anv\u00e4nds. D\u00e4rf\u00f6r b\u00f6r du begr\u00e4nsa uppv\u00e4rmningen av bilens kup\u00e9 om du vill f\u00f6rb\u00e4ttra r\u00e4ckvidden.<\/p>\n\n\n\n

Vilket uttag ska jag anv\u00e4nda f\u00f6r att ladda Tesla hemma – 120V eller 240V uttag?<\/h3>\n\n\n\n

\u00c4ven om b\u00e5da dessa uttag klarar jobbet, kommer 120V-uttaget att ladda din bil snabbare \u00e4n 240V-uttaget. Detta beror p\u00e5 att 240V-uttaget, som kr\u00e4ver att du anv\u00e4nder niv\u00e5 2 Tesla-laddaren, \u00e4r effektivare. Den laddar sex g\u00e5nger snabbare \u00e4n 120V-uttaget, som anv\u00e4nder Tesla-laddare p\u00e5 niv\u00e5 1.<\/p>\n\n\n\n

Beroende p\u00e5 ditt bilm\u00e4rke och din bilmodell kan det ta mellan 3 timmar och 3 dagar beroende p\u00e5 vilken laddare du anv\u00e4nder. Teslas niv\u00e5 1-laddare tar mellan 12 timmar och 3 dagar att ladda fullt ut. \u00c5 andra sidan tar Tesla niv\u00e5 2-laddare mellan 3 timmar och 13 timmar att ladda fullt ut.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

Generellt sett beh\u00f6ver Tesla inte v\u00e4rmas upp, om du inte bor i kallt v\u00e4der och vill att bilen ska prestera p\u00e5 h\u00f6g niv\u00e5. Dessutom \u00e4r riskerna som orsakas av extremt kallt eller varmt v\u00e4der begr\u00e4nsade i Tesla eftersom den har en effektiv temperaturhantering av batteriet.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r dock en bra id\u00e9 att v\u00e4rma upp din Tesla s\u00e5 att den inte f\u00f6rlorar laddning n\u00e4r du k\u00f6r f\u00f6r att f\u00e5 tillbaka den till den ideala temperaturen. Tesla\u00e4gare i kalla omr\u00e5den b\u00f6r v\u00e4rma upp sina bilar f\u00f6r att f\u00f6rb\u00e4ttra bilens effektivitet och prestanda.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Tesla \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r sin magnifika stil, utm\u00e4rkta acceleration och enast\u00e5ende prestanda. Men m\u00e5ste Teslas v\u00e4rmas upp innan de startar? Nej, Tesla beh\u00f6ver inte v\u00e4rmas upp innan k\u00f6rning. Men f\u00f6r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1760"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1760"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1760\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1760"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1760"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1760"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}