{"id":1758,"date":"2021-09-14T09:49:58","date_gmt":"2021-09-14T09:49:58","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1758"},"modified":"2021-09-14T09:49:58","modified_gmt":"2021-09-14T09:49:58","slug":"kommer-en-tesla-att-halla-i-10-ar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/kommer-en-tesla-att-halla-i-10-ar\/","title":{"rendered":"Kommer en Tesla att h\u00e5lla i 10 \u00e5r?"},"content":{"rendered":"\n

Tesla m\u00e5 vara ett nytt bilm\u00e4rke p\u00e5 marknaden, men det har funnits tillr\u00e4ckligt l\u00e4nge f\u00f6r att veta om deras bilar h\u00e5ller eller inte. Det finns flera Tesla-bilar som redan har g\u00e5tt \u00f6ver 200 000 mil, vilket inneb\u00e4r att deras bilar \u00e4r h\u00e5llbara. Men kommer Tesla att h\u00e5lla i tio \u00e5r?<\/p>\n\n\n\n

Ja, en Tesla kommer att h\u00e5lla i 10 till 20 \u00e5r om den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Du b\u00f6r dock r\u00e4kna med att batteriet kommer att f\u00f6rs\u00e4mras under denna period och t\u00e4cka f\u00e4rre mil \u00e4n tidigare. Du har \u00e4nd\u00e5 m\u00f6jlighet att byta ut batteriet om det b\u00f6rjar tappa rej\u00e4lt med laddning.<\/p>\n\n\n\n

De flesta Teslas batterier fungerar utm\u00e4rkt upp till 150 000 mil. D\u00e4refter kommer batteriet att f\u00f6rlora minst 30 % av sin effektivitet, vilket inneb\u00e4r att det ocks\u00e5 f\u00f6rlorar sin r\u00e4ckvidd. Observera att detta varierar fr\u00e5n en Tesla-modell till en annan eftersom Tesla Model S&X har kraftfullare batterier \u00e4n Tesla Model 3&Y.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den mest tillf\u00f6rlitliga Tesla-modellen?<\/h2>\n\n\n\n

\u00d6verraskande nog r\u00e5kar den mest tillf\u00f6rlitliga Tesla-modellen vara den Tesla-modell som har flest problem. De flesta av dessa problem \u00e4r dock sm\u00e5 och kan l\u00e4tt \u00e5tg\u00e4rdas j\u00e4mf\u00f6rt med de problem som andra Tesla-modeller har.<\/p>\n\n\n\n

Den mest tillf\u00f6rlitliga Tesla-modellen \u00e4r Tesla Model 3. Dessutom r\u00e5kar den ocks\u00e5 vara den billigaste Tesla-modellen p\u00e5 marknaden. Detta till skillnad fr\u00e5n Mercedes, Audi och BMW, d\u00e4r de billigaste modellerna dubblerar som de minst p\u00e5litliga bilarna.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model 3 \u00e4r billigare att underh\u00e5lla \u00e4n Tesla Model Y, S och X. Dess delar \u00e4r ocks\u00e5 n\u00e5got billigare, \u00e4nnu billigare \u00e4r dess batteri. Enligt Consumer Reports har Tesla Model 3 ett genomsnittligt betyg f\u00f6r tillf\u00f6rlitlighetsbed\u00f6mning, vilket \u00e4r det b\u00e4sta bland Tesla-modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e5ng \u00e4r Teslas batterigaranti?<\/h2>\n\n\n\n

Teslas batterigaranti varar i cirka 8 \u00e5r och skiljer sig i kilometerantal mellan Tesla-modellerna. Garantin t\u00e4cker fel och f\u00f6rs\u00e4mring av batteriet p\u00e5 grund av tillverkningsfel och t\u00e4cker \u00e4ven delar och arbetskostnader f\u00f6r att byta ut ett batteri som sjunker under 70 % kapacitet innan garantin l\u00f6per ut.<\/p>\n\n\n\n

Den senaste Tesla Model S har 8 \u00e5rs garanti eller 150 000 mil, Tesla Model X har 8 \u00e5r eller 150 000 mil, Tesla Model Y har 8 \u00e5r eller 120 000 mil och Tesla Model 3 har 8 \u00e5r eller 120 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller ett Tesla-batteri?<\/h2>\n\n\n\n

Trots att Tesla Model 3 \u00e4r den mest tillf\u00f6rlitliga Tesla, har den inte den mest h\u00e5llbara batteritekniken. Den titeln g\u00e5r till Tesla Model S och X. B\u00e5da dessa bilmodeller kan k\u00f6ra \u00f6ver 500 000 mil innan deras batterier f\u00f6rs\u00e4mras till 20 %.<\/p>\n\n\n\n

Den genomsnittliga nedbrytningsgraden f\u00f6r Tesla Model S och Model X \u00e4r 4 % per 100 000 mil. Den genomsnittliga nedbrytningsgraden f\u00f6r Tesla Model 3 och Model Y \u00e4r d\u00e4remot 5 % per 100 000 mil. D\u00e4rf\u00f6r kommer dessa tv\u00e5 modeller att degraderas till 20 % efter att ha k\u00f6rt 400 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Kommer Tesla att h\u00e5lla hela livet?<\/h3>\n\n\n\n

Nej, Tesla kommer inte att h\u00e5lla hela livet. De flesta Tesla-bilar h\u00e5ller mellan 10 och 20 \u00e5r. Men med den nya batteriteknik som Tesla h\u00e5ller p\u00e5 att utveckla kan du r\u00e4kna med att Teslas bilar kommer att h\u00e5lla i \u00f6ver 30 \u00e5r om de underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Med det sagt \u00e4r det dyrt att \u00e4ga en Tesla med mer \u00e4n 10 \u00e5r eftersom du kan beh\u00f6va byta ut dess batteri, vilket \u00e4r kostsamt.<\/p>\n\n\n\n

Hur m\u00e5nga mil h\u00e5ller Tesla-batterier?<\/h3>\n\n\n\n

Tesla-batterier \u00e4r byggda f\u00f6r att erbjuda 100 000 till 150 000 mil innan de f\u00f6rs\u00e4mras till 70 %. Dessa batterier kan dock klara mellan 300 000 och 500 000 mil innan de beh\u00f6ver bytas ut. Den goda nyheten \u00e4r att Tesla arbetar p\u00e5 att skapa ett batteri som h\u00e5ller en miljon mil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Teslas tillf\u00f6rlitliga p\u00e5 l\u00e5ng sikt?<\/h3>\n\n\n\n

Sj\u00e4lvklart \u00e4r de det. Tesla \u00e4r en av de mest p\u00e5litliga lyxbilarna p\u00e5 marknaden. Eftersom dessa bilar inte har m\u00e5nga r\u00f6rliga delar kan du lita p\u00e5 att de h\u00e5ller l\u00e4ngre. Det enda du beh\u00f6ver vara orolig f\u00f6r \u00e4r att batteriet f\u00f6rs\u00e4mras.<\/p>\n\n\n\n

Teslas g\u00e5r inte s\u00f6nder s\u00e5 l\u00e4tt som ICE-bilar. Men n\u00e4r de g\u00f6r det, vilket \u00e4r bak\u00e5t, kan du r\u00e4kna med att du m\u00e5ste punga ut med en hel del pengar f\u00f6r att reparera eller underh\u00e5lla bilen. Men n\u00e4r du j\u00e4mf\u00f6r Tesla med andra lyxbilar kommer du att uppt\u00e4cka att den \u00e4r mer p\u00e5litlig under en l\u00e5ng period.<\/p>\n\n\n\n

Kan en Tesla h\u00e5lla \u00f6ver 100 000 mil?<\/h3>\n\n\n\n

Ja, de flesta Teslas klarar l\u00e4tt \u00f6ver 100 000 mil. Om du har en Tesla Model 3 eller Model Y kan du r\u00e4kna med att deras batterier h\u00e5ller i minst 120 000 mil. Men om du har en Tesla Model S eller Model X b\u00f6r du r\u00e4kna med att deras batterier h\u00e5ller i minst 150 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Trots att de har en ber\u00e4knad livsl\u00e4ngd p\u00e5 8 \u00e5r eller 120 000 till 150 000 mil kommer de flesta Tesla-batterier fortfarande att vara tillf\u00f6rlitliga \u00e4ven efter 8 \u00e5r eller de rekommenderade milen. Detta beror p\u00e5 att de skulle ha f\u00f6rs\u00e4mrats med upp till 10 %, vilket inte \u00e4r s\u00e4rskilt betydande.<\/p>\n\n\n\n

Tesla uppskattar att batteriet inte kommer att f\u00f6rs\u00e4mras under 30 % under garantiperioden. Detta inneb\u00e4r att batteriet fortfarande kommer att h\u00e5lla sin laddning avsev\u00e4rt bra \u00e4ven efter 8 \u00e5rs \u00e4gande. Ju oftare du laddar batteriet, desto mer f\u00f6rs\u00e4mras det dock. S\u00e5 om du vanligtvis laddar Tesla till full kapacitet kommer dess batteri att f\u00f6rs\u00e4mras snabbare.<\/p>\n\n\n\n

Beh\u00f6ver Tesla mycket underh\u00e5ll?<\/h3>\n\n\n\n

Nej, Teslas kr\u00e4ver inte mycket underh\u00e5ll som bensindrivna fordon. Den fr\u00e4msta anledningen till detta \u00e4r att de har f\u00e4rre r\u00f6rliga delar \u00e4n bensindrivna bilar. F\u00f6r att vara exakt har Tesla totalt cirka 20 r\u00f6rliga delar, medan bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer har \u00f6ver 2 000 r\u00f6rliga delar.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett detta m\u00e5ste Tesla fortfarande underh\u00e5llas, men den har inget obligatoriskt underh\u00e5llsschema. Tesla rekommenderar dock intervaller vid vilka s\u00e4rskilda tj\u00e4nster som d\u00e4ckrotation, bromskalliber och en fullserviceinspektion b\u00f6r g\u00f6ras. F\u00f6lj dessa tj\u00e4nster f\u00f6r att undvika mindre problem l\u00e4ngs v\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Slutliga tankar<\/h2>\n\n\n\n

Teslas \u00e4r inte bara mycket avancerade och helt eldrivna, utan de \u00e4r ocks\u00e5 h\u00e5llbara. Dessa bilar kan h\u00e5lla i mer \u00e4n 10 \u00e5r s\u00e5 l\u00e4nge de underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Trots detta kommer batteriet att b\u00f6rja f\u00f6rs\u00e4mras efter 8 \u00e5r och f\u00f6rlora en betydande k\u00f6rstr\u00e4cka.<\/p>\n\n\n\n

Du kan dock fortfarande ers\u00e4tta det nedbrutna batteriet med ett nytt paket, vilket kommer att ge nytt liv \u00e5t din Tesla och g\u00f6ra att den kan k\u00f6ras i 15 till 20 \u00e5r. Den enda utmaningen \u00e4r att Tesla-batterier \u00e4r ganska dyra och att det kommer att kosta dig tusentals dollar att skaffa ett batteripaket.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Tesla m\u00e5 vara ett nytt bilm\u00e4rke p\u00e5 marknaden, men det har funnits tillr\u00e4ckligt l\u00e4nge f\u00f6r att veta om deras bilar h\u00e5ller eller inte. Det finns flera Tesla-bilar som redan har<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1758"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1758"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1758\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1758"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1758"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1758"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}