{"id":1754,"date":"2021-09-14T09:45:06","date_gmt":"2021-09-14T09:45:06","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1754"},"modified":"2021-09-14T09:45:06","modified_gmt":"2021-09-14T09:45:06","slug":"behover-teslas-olja","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/behover-teslas-olja\/","title":{"rendered":"Beh\u00f6ver Teslas olja?"},"content":{"rendered":"\n
Eftersom Tesla \u00e4r ett helt elektriskt fordon \u00e4r underh\u00e5llskostnaden f\u00f6r Teslas ganska l\u00e5g j\u00e4mf\u00f6rt med andra lyxbilsm\u00e4rken som Mercedes-Benz, BMW, Porsche, Audi och Range Rover. Men beh\u00f6ver Teslas olja?<\/p>\n\n\n\n
Ja, Teslas beh\u00f6ver olja men kr\u00e4ver inget oljebyte. Dessutom beh\u00f6ver de sm\u00f6rjolja och inte motorolja. Teslas har sm\u00f6rjolja i differentialen eller v\u00e4xelreduktionsl\u00e5dan. S\u00e5 precis som andra helt elektriska bilar beh\u00f6ver Tesla-\u00e4gare inte kontrollera oljeniv\u00e5n eller g\u00f6ra ett oljebyte eftersom de \u00e4r helt elektriska.<\/p>\n\n\n\n
Dessutom \u00e4r det viktigt att notera att sj\u00e4lva motorerna inte har olja, men att lagren ad v\u00e4xlar har olja, vilket f\u00f6rklaras ovan. Dessutom kan oljan i lagren och kugghjulen bytas ut efter att ha k\u00f6rt \u00f6ver 100 000 mil i Tesla Model X- och Model S-fordon.<\/p>\n\n\n\n
Trots att Teslas \u00e4r helt elektriska beh\u00f6ver de fortfarande olika v\u00e4tskor f\u00f6r sm\u00f6rjnings\u00e4ndam\u00e5l. Du hittar kylmedel och flytande sm\u00f6rjmedel. Dessa v\u00e4tskor \u00e4r dock f\u00f6rseglade f\u00f6r livet och kan inte bytas ut. Ut\u00f6ver detta har de kylmedel f\u00f6r luftkonditionering och bromsv\u00e4tska.<\/p>\n\n\n\n
Och eftersom Teslas har ett vanligt 12 V-batteri f\u00f6r n\u00f6dfall som g\u00f6r att bilen kan k\u00f6ra sj\u00e4lv, styra och bromsa om huvudbatteriet skulle ha fallit bort, b\u00f6r den ha batterisyra. Men som v\u00e4ntat \u00e4r det ocks\u00e5 f\u00f6rseglat och kan inte n\u00e5s p\u00e5 ett enkelt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n
Trots detta saknas flera v\u00e4tskor som man normalt skulle hitta i en normal ICE-bil. S\u00e5dana v\u00e4tskor \u00e4r bland annat motorolja, v\u00e4xell\u00e5dsv\u00e4tska, kylarvatten eller frostskyddsmedel och naturligtvis br\u00e4nsle.<\/p>\n\n\n\n
Teslaunderh\u00e5ll \u00e4r billigare eftersom den inte har m\u00e5nga r\u00f6rliga delar. Man uppskattar att Tesla har ungef\u00e4r 17 till 20 r\u00f6rliga delar. \u00c5 andra sidan har en traditionell ICE-bil \u00f6ver 2 000 r\u00f6rliga delar. Med denna uppskattning \u00e4r det l\u00e4ttare att f\u00f6rst\u00e5 varf\u00f6r underh\u00e5ll av en Tesla \u00e4r mycket mycket billigare \u00e4n underh\u00e5ll av en vanlig lyxbil.<\/p>\n\n\n\n
S\u00e5 om du \u00e4ger en Tesla beh\u00f6ver du inte oroa dig f\u00f6r br\u00e4nslefilter, konventionella oljebyten, utsl\u00e4ppskontroller eller byte av t\u00e4ndstift. Och eftersom Tesla \u00e4r en helt elektrisk bil \u00e4r saker som byte av bromsbel\u00e4gg ovanliga p\u00e5 grund av den regenerativa bromsningen som avsev\u00e4rt minskar slitaget p\u00e5 bromsarna.<\/p>\n\n\n\n
Som tidigare n\u00e4mnts har Tesla f\u00e4rre r\u00f6rliga delar, vilket inneb\u00e4r att kostnaden f\u00f6r reparation och underh\u00e5ll \u00e4r n\u00e5got l\u00e4gre \u00e4n f\u00f6r elbilar. Vissa Tesla-delar beh\u00f6ver dock mer uppm\u00e4rksamhet \u00e4n andra. Dessa inkluderar bland annat:<\/p>\n\n\n\n
Nej, Tesla beh\u00f6ver ingen \u00e5rlig underh\u00e5llstj\u00e4nst som de flesta ICE-bilar. De flesta Teslas beh\u00f6ver dock servas efter var 12 000:e mil. Men innan du tar din bil till ett Tesla-servicecenter n\u00e4ra dig kan du kolla in dess planerade serviceunderh\u00e5ll i anv\u00e4ndarhandboken.<\/p>\n\n\n\n
Det beror p\u00e5 vilken typ av garanti du har tagit. Om det \u00e4r en begr\u00e4nsad garanti f\u00f6r nya fordon eller en begr\u00e4nsad garanti f\u00f6r begagnade fordon p\u00e5verkas ingen av dem. Om du d\u00e4remot har tagit en garanti som omfattar ett ut\u00f6kat serviceavtal kan garantin p\u00e5verkas.<\/p>\n\n\n\n
Nej, Tesla anv\u00e4nder inte br\u00e4nsle. Teslas viktigaste f\u00f6rs\u00e4ljningsargument \u00e4r att de \u00e4r helt elektriska. Dessutom drivs de av batterier som laddas fr\u00e5n en laddningsstation eller ett eluttag hemma. D\u00e4rf\u00f6r beh\u00f6ver de inte bensin eller br\u00e4nsle f\u00f6r att fungera.<\/p>\n\n\n\n
N\u00e4r din Teslas str\u00f6mf\u00f6rs\u00f6rjning blir mycket l\u00e5g f\u00f6resl\u00e5r bilen laddningsplatser i ditt omr\u00e5de, till exempel n\u00e4rmaste Tesla-superladdningsstation. F\u00f6rutom det meddelar den dig n\u00e4r du b\u00f6rjar komma utanf\u00f6r r\u00e4ckvidden f\u00f6r den n\u00e4rmaste Tesla-superladdningsstationen. En annan sak som h\u00e4nder n\u00e4r din Tesla tar slut p\u00e5 laddning \u00e4r att den inte kommer att h\u00e5lla konstant motorv\u00e4gsfart.<\/p>\n\n\n\n
Till skillnad fr\u00e5n traditionella br\u00e4nslebilar uts\u00e4tts Tesla inte f\u00f6r s\u00e4rskilt mycket slitage, vilket inneb\u00e4r att det finns f\u00e4rre delar att oroa sig f\u00f6r n\u00e4r du k\u00f6r flera mil. Saker som oljefilter kommer inte att bytas efter n\u00e5gra kilometer eftersom den h\u00e4r bilen \u00e4r helt elektrisk.<\/p>\n\n\n\n
Oavsett detta m\u00e5ste Tesla fortfarande underh\u00e5llas och tillverkaren rekommenderar att du underh\u00e5ller din bil efter var 12 000:e mil. Tidigare kr\u00e4vde Tesla ett \u00e5rligt underh\u00e5ll, men det \u00e4r inte l\u00e4ngre fallet. N\u00e5gra av de Tesla-delar som m\u00e5ste inspekteras regelbundet \u00e4r d\u00e4ck, luftfilter i kup\u00e9n, bromsv\u00e4tsketest och luftkonditioneringsservice.<\/p>\n\n\n\n
I genomsnitt m\u00e5ste du spendera n\u00e4ra 300 dollar per \u00e5r f\u00f6r att underh\u00e5lla en Tesla. En av de delar som du m\u00e5ste underh\u00e5lla \u00e5rligen \u00e4r d\u00e4ckrotation. Andra vanliga reparationer \u00e4r byte av syrgassensor, hjullager, bromskalliber och f\u00f6nstermotorregulator.<\/p>\n\n\n\n
S\u00e5 om du har undrat om Tesla beh\u00f6ver olja eller inte, s\u00e5 vet du det nu. Tesla beh\u00f6ver olja men inte motorolja f\u00f6r att driva motorn. Dessutom \u00e4r oljan i Tesla inte t\u00e4nkt att bytas, men om det uppst\u00e5r ett fall som kr\u00e4ver att den byts b\u00f6r det g\u00f6ras av ett proffs.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Eftersom Tesla \u00e4r ett helt elektriskt fordon \u00e4r underh\u00e5llskostnaden f\u00f6r Teslas ganska l\u00e5g j\u00e4mf\u00f6rt med andra lyxbilsm\u00e4rken som Mercedes-Benz, BMW, Porsche, Audi och Range Rover. Men beh\u00f6ver Teslas olja? Ja,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1754"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1754"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1754\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1754"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1754"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1754"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}