{"id":1752,"date":"2021-09-14T09:43:37","date_gmt":"2021-09-14T09:43:37","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1752"},"modified":"2021-09-14T09:43:37","modified_gmt":"2021-09-14T09:43:37","slug":"vilka-problem-har-tesla","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-problem-har-tesla\/","title":{"rendered":"Vilka problem har Tesla?"},"content":{"rendered":"\n

Tesla \u00e4r popul\u00e4rt f\u00f6r sina helelektriska fordon. F\u00f6rutom det \u00e4r m\u00e4rket k\u00e4nt f\u00f6r att erbjuda n\u00e5gra av de mest avancerade fordonen p\u00e5 marknaden. Precis som alla andra fordon har Tesla ocks\u00e5 en massa problem. Men vilka \u00e4r n\u00e5gra av Teslas problem?<\/p>\n\n\n\n

De st\u00f6rsta problemen som Teslas har \u00e4r kvalitetsproblem, oj\u00e4mna panelavst\u00e5nd, f\u00e4rgfel, glassplitter, batteriets ineffektivitet, fel p\u00e5 servostyrningen, autopilotens ineffektivitet, h\u00f6ga f\u00f6rs\u00e4kringskostnader och h\u00f6ga reparationskostnader. De flesta Teslamodeller har dessa problem och Tesla Model S har minst problem.<\/p>\n\n\n\n

H\u00e4r \u00e4r n\u00e5gra av de st\u00f6rsta problemen som Teslas har:<\/h2>\n\n\n\n

Kvalitetsproblem<\/h3>\n\n\n\n

Den st\u00f6rsta utmaningen som Tesla-bil\u00e4gare st\u00e5r inf\u00f6r \u00e4r kvalitetsproblem. Tesla har av de flesta byr\u00e5er bed\u00f6mts som en av de bilar med l\u00e4gst kvalitet. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r f\u00f6rs\u00e4kringspremierna f\u00f6r Teslas \u00e4r superh\u00f6ga. Efter n\u00e5gra kilometer kommer du att b\u00f6rja m\u00e4rka saker som rostiga bultar.<\/p>\n\n\n\n

Oj\u00e4mna panelavst\u00e5nd.<\/h3>\n\n\n\n

Ett annat stort problem med Tesla \u00e4r den d\u00e5liga produktionen. Tidigare har m\u00e5nga Tesla-\u00e4gare rapporterat problem som att de har oj\u00e4mna panelavst\u00e5nd eller till och med feljusterade trim. S\u00e5dana problem g\u00f6r att regnvatten tr\u00e4nger in i bilen n\u00e4r den k\u00f6rs och orsakar f\u00f6r\u00f6delse i vissa delar.<\/p>\n\n\n\n

F\u00e4rgfel<\/h3>\n\n\n\n

M\u00e5nga Tesla-\u00e4gare har klagat p\u00e5 att de f\u00e5tt bilar med d\u00e5lig lackering. Vissa Tesla-\u00e4gare har till och med g\u00e5tt s\u00e5 l\u00e5ngt att de har uppgett att de m\u00e4rkt repor runt huvens emblem och m\u00e4rken i bakluckans \u00f6verh\u00e4ng.<\/p>\n\n\n\n

Batteriets ineffektivitet<\/h3>\n\n\n\n

Liksom alla elbilar lider Teslas batterier ocks\u00e5 av batterieffektivitet. I torrt eller varmt v\u00e4der \u00e4r Tesla mycket effektiv. Men n\u00e4r det kommer till kallt v\u00e4der blir det ett mycket allvarligt problem. Du ska inte bli f\u00f6rv\u00e5nad \u00f6ver den l\u00e5ga accelerationen eftersom kylan hindrar batteriet fr\u00e5n att regenerera s\u00e5 snabbt som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Splittrat glas<\/h3>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r Teslas produktionsprocess inte lika effektiv som andra stora traditionella biltillverkare. Som ett resultat av detta finns det en hel del glapp som intr\u00e4ffar under tillverkningsprocessen och ett av dem \u00e4r flisat glas. Dessa kallas ocks\u00e5 f\u00f6r kosmetiska defekter.<\/p>\n\n\n\n

Autopilot \u00e4r inte s\u00e4rskilt effektiv.<\/h3>\n\n\n\n

De flesta Tesla-k\u00f6pare brukar vara fascinerade av Autopilot-funktionen. Den h\u00e4r funktionen g\u00f6r att det blir roligt och s\u00e4kert att k\u00f6ra Tesla samtidigt. Den \u00e4r dock inte s\u00e5 effektiv som folk tror. Detta beror p\u00e5 att den inte kan uppt\u00e4cka stillast\u00e5ende fordon, vilket \u00e4r ett stort hot mot f\u00f6raren och andra bilister p\u00e5 v\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

H\u00f6ga reparationskostnader<\/h3>\n\n\n\n

Precis som andra lyxbilar \u00e4r Tesla ocks\u00e5 dyr att underh\u00e5lla. Bortsett fr\u00e5n det h\u00f6ga pris som dessa helt elektriska bilar lockar till sig m\u00e5ste du ocks\u00e5 betala mycket n\u00e4r det g\u00e4ller reparation och underh\u00e5ll. Saker som batteribyte kommer att kosta dig tusentals dollar.<\/p>\n\n\n\n

H\u00f6ga f\u00f6rs\u00e4kringspremier<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6rutom h\u00f6ga reparations- och underh\u00e5llskostnader lockar Teslas ocks\u00e5 till sig h\u00f6ga f\u00f6rs\u00e4kringspremier. D\u00e4rf\u00f6r m\u00e5ste du betala mycket f\u00f6r att f\u00e5 din bil f\u00f6rs\u00e4krad j\u00e4mf\u00f6rt med andra elbilar. Detta beror fr\u00e4mst p\u00e5 den h\u00f6ga kostnaden f\u00f6r Teslas bilkomponenter.<\/p>\n\n\n\n

Fel p\u00e5 servostyrningen<\/h3>\n\n\n\n

Tesla m\u00e5 vara en av de mest avancerade bilarna i v\u00e4rlden, men detta har ocks\u00e5 en negativ sida. De avancerade funktionerna utvecklar flera problem som kan vara ganska utmanande att hantera. Ett av dessa problem \u00e4r att ratten l\u00e5ser sig n\u00e4r man sv\u00e4nger.<\/p>\n\n\n\n

Vilken Tesla-modell har flest problem?<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om de flesta Tesla-modeller lider av kvalitets- och prestandaproblem rapporterar vissa modeller fler problem \u00e4n andra. Tesla Model 3 har flest problem bland alla Teslas. N\u00e5gra av de vanligaste problemen som bevittnas p\u00e5 Model 3 \u00e4r rost, lackering, defekter i d\u00f6rrar och bagageutrymmen, suddig backkamera och d\u00f6rrhandtag av l\u00e5g kvalitet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Tesla en p\u00e5litlig bil?<\/h3>\n\n\n\n

Nej, Tesla \u00e4r inte en tillf\u00f6rlitlig bil. Men om du j\u00e4mf\u00f6r den med andra lyxbilar som BMW, Mercedes och Audi kommer du att uppt\u00e4cka att den \u00e4r mer tillf\u00f6rlitlig. Tesla \u00e4r inte tillf\u00f6rlitlig eftersom den kommer med flera produktioner och kvalitetsproblem. Som ett resultat av detta kan du beh\u00f6va bes\u00f6ka Teslas servicecenter oftare \u00e4n du r\u00e4knat med.<\/p>\n\n\n\n

G\u00e5r Teslas ofta s\u00f6nder?<\/h3>\n\n\n\n

Nej, Teslas g\u00e5r inte s\u00f6nder ofta. Till skillnad fr\u00e5n ICE-fordon \u00e4r Tesla ett helt elektriskt fordon. Det inneb\u00e4r att den inte har en massa r\u00f6rliga eller mekaniska delar som en bensindriven bil. D\u00e4rf\u00f6r uts\u00e4tts den inte f\u00f6r mycket slitage som g\u00f6r att den l\u00e4tt g\u00e5r s\u00f6nder som ICE-bilar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Tesla v\u00e4rt att k\u00f6pa?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vad du letar efter. Om du \u00e4r en person med klass och vill ha den senaste och mest avancerade lyxbilen p\u00e5 marknaden \u00e4r Tesla v\u00e4rd att k\u00f6pa. Om du dessutom \u00e4r milj\u00f6medveten och vill spela en roll i den gr\u00f6na energir\u00f6relsen \u00e4r Tesla en perfekt bil f\u00f6r dig.<\/p>\n\n\n\n

Men om du vill spara genom att k\u00f6pa en helt elektrisk bil \u00e4r Tesla inte ett bra alternativ. Det finns flera utm\u00e4rkta elbilar med ett l\u00e4gre pris \u00e4n Tesla. \u00c4ven om dessa bilar kanske har kort r\u00e4ckvidd och inte \u00e4r lika avancerade som Tesla \u00e4r de v\u00e4rda att k\u00f6pa eftersom de \u00e4r l\u00e4ttare att underh\u00e5lla i l\u00e4ngden.<\/p>\n\n\n\n

Vad kostar det att underh\u00e5lla en Tesla?<\/h3>\n\n\n\n

J\u00e4mf\u00f6rt med andra lyxbilsm\u00e4rken som Mercedes, BMW, Audi och Porsche \u00e4r det mycket billigare att underh\u00e5lla en Tesla. Detta beror p\u00e5 att du inte beh\u00f6ver byta saker som olja, v\u00e4xell\u00e5dsv\u00e4tska och mycket annat. I genomsnitt kan du spendera cirka 1 400 dollar f\u00f6r totalt 5 \u00e5r f\u00f6r att underh\u00e5lla din Tesla.<\/p>\n\n\n\n

Hur bekv\u00e4mt \u00e4r Teslas servicecenter?<\/h3>\n\n\n\n

En av de st\u00f6rsta utmaningarna med att \u00e4ga en Tesla-bil \u00e4r problem med att f\u00e5 tag p\u00e5 ett servicecenter eller att f\u00e5 din bil servad v\u00e4ldigt snabbt. Eftersom de flesta Teslas servicecenter ligger i omr\u00e5den med mycket g\u00e5ngtrafik kan det ta flera dagar att f\u00e5 din bil servad. Detta \u00e4r en stor utmaning f\u00f6r Tesla-\u00e4gare fr\u00e5n sm\u00e5st\u00e4der.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

Teslas st\u00e5r inf\u00f6r m\u00e5nga problem som m\u00e5ste hanteras n\u00e4r de f\u00f6rs\u00f6ker expandera sitt varum\u00e4rke. De flesta av deras problem \u00e4r kopplade till produktion, kvalitet och prestanda. N\u00e5gra av dem \u00e4r f\u00e4rgproblem, glassplitter, oj\u00e4mna panelavst\u00e5nd, rost, defekter i d\u00f6rrar och bagageutrymmen, skrammelljud och batteriets effektivitet.<\/p>\n\n\n\n

Den Tesla-modell som har flest problem \u00e4r Tesla Model, f\u00f6ljt av Model Y. Sammantaget har alla Tesla-modeller en rad olika problem som Elon Musk och f\u00f6retaget m\u00e5ste titta p\u00e5.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Tesla \u00e4r popul\u00e4rt f\u00f6r sina helelektriska fordon. F\u00f6rutom det \u00e4r m\u00e4rket k\u00e4nt f\u00f6r att erbjuda n\u00e5gra av de mest avancerade fordonen p\u00e5 marknaden. Precis som alla andra fordon har Tesla<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1752"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1752"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1752\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1752"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1752"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1752"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}