{"id":1744,"date":"2021-09-10T07:45:16","date_gmt":"2021-09-10T07:45:16","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1744"},"modified":"2021-09-10T07:45:16","modified_gmt":"2021-09-10T07:45:16","slug":"vilken-volvo-har-3-rader","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-volvo-har-3-rader\/","title":{"rendered":"Vilken Volvo har 3 rader?"},"content":{"rendered":"\n

Volvo XC90 \u00e4r den enda Volvo-bilen som har tre rader. Det \u00e4r en mellanstor lyxig crossover SUV. Volvo hade tillverkat kombibilar och SUV:er i flera \u00e5r, men de lade till den tredje raden f\u00f6rst i den senaste XC90-modellen. Den tredje raden \u00e4r tillg\u00e4nglig fr\u00e5n bakd\u00f6rrarna genom att f\u00e4lla den andra raden i bilen.<\/p>\n\n\n\n

Volvos historia av familjev\u00e4nliga fordon<\/h2>\n\n\n\n

Volvo har en historia av att g\u00f6ra stora familjebilar. De gjorde tidigare Volvo 740 GLE som var en stor succ\u00e9 och 700-serien anv\u00e4nds fortfarande av m\u00e5nga idag. Den var dock inte utrustad med tredje raden. Sedan introducerade Volvo V70-vagnar, som inte heller hade n\u00e5gon tredje rad. Alla dessa bilar var stors\u00e4ljare, men de saknade alla tredje raden f\u00f6r maximal familjekomfort. Volvo hade detta i \u00e5tanke n\u00e4r man designade XC90.<\/p>\n\n\n\n

Volvo XC90<\/h2>\n\n\n\n

Volvo introducerade XC90 SUV 2002 som en crossover SUV i mellanstorlek och lyx. Den tillverkades p\u00e5 Volvos P2-plattform, som var samma plattform som Volvo anv\u00e4nde f\u00f6r andra bilar ocks\u00e5, som V80-serien.<\/p>\n\n\n\n

Volvos tredje rad<\/h3>\n\n\n\n

Den tredje raden p\u00e5 den senaste XC90-modellen \u00e4r mycket bekv\u00e4m. Tillg\u00e4ngligheten till den tredje raden \u00e4r ocks\u00e5 ganska enkel. Bilens bakd\u00f6rrar ger tilltr\u00e4de genom att f\u00e4lla s\u00e4tena p\u00e5 andra raden. Den 7-sitsiga XC90:s tredje rad erbjuder plats f\u00f6r tv\u00e5 personer med tv\u00e5 individuella s\u00e4ten.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4tena \u00e4r ganska rymliga och kan l\u00e4tt anv\u00e4ndas av en passagerare som \u00e4r upp till 1,5 fot. Tredje raden kan ocks\u00e5 f\u00e4llas ner, liksom andra raden, vilket ger ett ganska stort lastutrymme f\u00f6r anv\u00e4ndarna. Denna rymliga SUV \u00e4r rymlig och har m\u00e5nga s\u00e4kerhetsfunktioner, vilket \u00e4r anledningen till att bilen har kallats ”V\u00e4rldens s\u00e4kraste familje-SUV”.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rsta generationen (2002-2014)<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6rsta generationen XC90 fanns i tv\u00e5 utrustningsniv\u00e5er, 2,5T och T6. 2.5T-versionen hade en 2,5-liters ”T5” turboladdad inline fem-motor. Den gav en effekt p\u00e5 208 hk (155 kW). T6-versionen hade en 2,9-liters dubbelturboladdad inline-sexmotor som gav 268 hk (200 kW).<\/p>\n\n\n\n

2.5T-versionen kom med framhjulsdrift och valfri fyrhjulsdrift, medan T6-varianten endast kom med ett fyrhjulsdriftsalternativ. Bilen blev en succ\u00e9 och vann North American Car of the Year och Motor Trend Magazine’s Sport\/Utility of the Year f\u00f6r 2003. Den betecknades redan fr\u00e5n b\u00f6rjan som en familjebil.<\/p>\n\n\n\n

Andra generationen (2015-nutid)<\/h3>\n\n\n\n

Volvo b\u00f6rjade s\u00e4lja den andra generationen XCX90 2015. Den h\u00e4r g\u00e5ngen var bilens plattform baserad p\u00e5 SPA-teknik (Scalable Product Architecture), en starkare plattform som s\u00e4kerligen f\u00f6rb\u00e4ttrade bilens s\u00e4kerhet och effektivitet. Alla utrustningsniv\u00e5er kom med samma motor med 2,0-liters fyrcylindrig Drive-E-drivlinor och Volvos \u00e5ttastegs Geartronic-v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Bilprogrammet hade tv\u00e5 gasmotorer och tv\u00e5 dieselmotorer. Gasmotorn hade en dubbelladdad 320 hk T6 som producerade 400 nm vridmoment och en turboladdad 254 hk T5 som producerade 350 nm vridmoment. Dieselmotorn hade en dubbelturbo 235 hk D5, som ger 470 nm vridmoment och en turboladdad 190 hk D4, som ger 400 nm vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00f6gsta hybridmodellen introducerades ocks\u00e5 f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen i XC90. Hybridversionen kom med en kraftfullare motor med en elmotor. Den producerade 400 hk och 640 nm vridmoment. Hybridmodellen har ett 11,6 kWh litiumjonbatteri. NHTSA gav den ett \u00f6vergripande betyg p\u00e5 5 stj\u00e4rnor och Euro NCAP bed\u00f6mde den ocks\u00e5 som ”b\u00e4st i klassen”.<\/p>\n\n\n\n

Andra generationens XC90 kommer med tre utrustningsniv\u00e5er att v\u00e4lja mellan: Momentum, R Design och Inscription. \u00c5r 2017 introducerades ytterligare en trimniv\u00e5 med namnet T8 Excellence. Denna lades dock ned 2020. Detta f\u00f6ljdes av att f\u00e5 XC90, en ansiktslyftning i mitten av cykeln \u00e5r 2021. Volvo tillverkar numera endast hybridversionen.<\/p>\n\n\n\n

Design och funktioner<\/h3>\n\n\n\n

Andra generationens XC90 kom med en ny design och en dubbel wishbone-frontfj\u00e4dring. Det finns ocks\u00e5 ett valfritt val av elektroniskt styrd luftfj\u00e4dring i de nya modellerna. Interi\u00f6ren har ett 9-tums infotainmentsystem. Volymen och annat kan regleras p\u00e5 ratten.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4tena p\u00e5 f\u00f6rsta raden \u00e4r utrustade med sidobolster, stolsf\u00f6rl\u00e4ngningar och en massagefunktion. Bilen har ocks\u00e5 ett luftreningssystem. F\u00f6r att underl\u00e4tta f\u00f6r f\u00f6raren har bilen ocks\u00e5 ett 360\u00b0-visningssystem. Naturligtvis har XC90 ocks\u00e5 alla de f\u00f6rstklassiga s\u00e4kerhetsfunktioner som Volvo tillhandah\u00e5ller, inklusive Intellisafe-funktionen, som \u00e4r ett varum\u00e4rke f\u00f6r alla Volvo-bilar.<\/p>\n\n\n\n

Volvos framtida familjeplaner<\/h2>\n\n\n\n

Volvo kommer att lansera en helelektrisk version av XC90 \u00e5r 2022. Detta inneb\u00e4r tydligt att de inte kommer att avveckla den, \u00e5tminstone inte inom den n\u00e4rmaste framtiden. F\u00f6rs\u00e4ljningen av denna bil \u00e4r ocks\u00e5 en framg\u00e5ng f\u00f6r Volvo. F\u00f6rhoppningsvis kommer de att beh\u00e5lla den tredje raden i 2022 \u00e5rs XC90-modeller.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Vilka andra bilar har en tredje rad?<\/h3>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga alternativ p\u00e5 marknaden n\u00e4r det g\u00e4ller bilar med tre rader. De flesta av dem \u00e4r gjorda f\u00f6r familjer, s\u00e5 de \u00e4r alla utrustade med de senaste s\u00e4kerhetsfunktionerna. M\u00e5nga av dem \u00e4r minibussar, medan andra \u00e4r SUV:er. N\u00e5gra av de b\u00e4sta \u00e4r t.ex:<\/p>\n\n\n\n