{"id":1742,"date":"2021-09-10T07:44:08","date_gmt":"2021-09-10T07:44:08","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1742"},"modified":"2021-09-10T07:44:08","modified_gmt":"2021-09-10T07:44:08","slug":"ska-jag-kopa-en-10-ar-gammal-volvo","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ska-jag-kopa-en-10-ar-gammal-volvo\/","title":{"rendered":"Ska jag k\u00f6pa en 10 \u00e5r gammal Volvo?"},"content":{"rendered":"\n
Du kanske alltid har beundrat Volvobilar, men har inte r\u00e5d med en ny bil och funderar d\u00e4rf\u00f6r p\u00e5 att k\u00f6pa en begagnad bil. Ju \u00e4ldre bilen \u00e4r, desto l\u00e4gre \u00e4r priset, men \u00e4r de fortfarande p\u00e5litliga? \u00c4r en Volvo som \u00e4r 10 \u00e5r gammal fortfarande v\u00e4rd att l\u00e4gga pengar p\u00e5?<\/p>\n\n\n\n
Du kan k\u00f6pa en 10 \u00e5r gammal Volvo, men det beror p\u00e5 vad du vill ha i en bil, bortsett fr\u00e5n ett l\u00e5gt pris. \u00c4ldre Volvo-bilar \u00e4r ofta fortfarande tillf\u00f6rlitliga och har bra br\u00e4nslef\u00f6rbrukning. Men n\u00e4r det g\u00e4ller design och nyare teknik kan de f\u00e5 st\u00e5 tillbaka.<\/p>\n\n\n\n
Volvo har alltid haft rykte om sig att vara s\u00e4kert byggda och p\u00e5litliga bilar. Att k\u00f6pa en tio \u00e5r gammal Volvo inneb\u00e4r att du spenderar mindre pengar, samtidigt som du inte beh\u00f6ver oroa dig f\u00f6r v\u00e4rdeminskningsfr\u00e5gor. Det \u00e4r dock mycket viktigt att unders\u00f6ka den bil du vill k\u00f6pa, s\u00e5 att du inte sl\u00f6sar bort dina pengar och inte f\u00e5r n\u00e5got v\u00e4rde.<\/p>\n\n\n\n
Att k\u00f6pa en hyfsad Volvo som \u00e4r tio \u00e5r gammal kommer f\u00f6rmodligen att kosta mellan 5 000 och 7 000 dollar. J\u00e4mf\u00f6rt med de senaste priserna f\u00f6r nya Volvo sparar du mycket pengar.<\/p>\n\n\n\n
Du beh\u00f6ver inte heller oroa dig f\u00f6r bilens v\u00e4rdeminskning, eftersom bilar v\u00e4rderas snabbast de f\u00f6rsta \u00e5ren. Dessutom, om bilen redan \u00e4r 10 \u00e5r gammal, vill du f\u00f6rmodligen bara anv\u00e4nda den tills den d\u00f6r, snarare \u00e4n att s\u00e4lja den vidare.<\/p>\n\n\n\n
Om du skulle k\u00f6pa en ny bil kan du vara begr\u00e4nsad till en viss modell eftersom vissa ligger \u00f6ver ditt budgetintervall. Men n\u00e4r det g\u00e4ller begagnade bilar har du m\u00e5nga alternativ att \u00f6verv\u00e4ga, inklusive mer lyxiga modeller.<\/p>\n\n\n\n
S\u00e4g att du har blivit f\u00f6r\u00e4lskad i tanken p\u00e5 en Volvo p\u00e5 grund av vad du har h\u00f6rt om m\u00e4rket. Att k\u00f6pa en begagnad bil \u00e4r ett bra s\u00e4tt att testa en bil. N\u00e4r du sedan i framtiden kanske v\u00e4ljer att k\u00f6pa en ny bil vet du redan hur bilen fungerar. Detta kommer att hj\u00e4lpa dig att avg\u00f6ra om du ska h\u00e5lla dig till Volvos efter detta.<\/p>\n\n\n\n
M\u00e5nga \u00e4ldre bilar k\u00f6rs p\u00e5 diesel och det kan vara sv\u00e5rt att underh\u00e5lla motorn i en bil som k\u00f6rs p\u00e5 diesel. Det \u00e4r ocks\u00e5 dyrare att k\u00f6ra en bil p\u00e5 diesel i st\u00e4llet f\u00f6r bensin. M\u00e5nga st\u00e4der har ocks\u00e5 nya regler mot dieselmotorer, vilket begr\u00e4nsar var du kan k\u00f6ra din bil. S\u00e5 om du k\u00f6per en tio \u00e5r gammal Volvo ska du h\u00e5lla dig till en bensinversion.<\/p>\n\n\n\n
Genomf\u00f6r en bakgrundskontroll f\u00f6r att f\u00e5 information om bilen. Carfax \u00e4r en utm\u00e4rkt tj\u00e4nst att anv\u00e4nda h\u00e4r. De anv\u00e4nder bilens VIN eller registreringsnummer f\u00f6r att hitta all information om fordonet.<\/p>\n\n\n\n
Det \u00e4r ocks\u00e5 b\u00e4st att inte k\u00f6pa en bil som tidigare har anv\u00e4nts av mer \u00e4n en person. Chansen \u00e4r stor att bilen inte har underh\u00e5llits p\u00e5 l\u00e4mpligt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n
En annan sak som Carfax kan g\u00f6ra \u00e4r att f\u00e5 fram information om bilens registrering och antalet inblandade olyckor. En bil med en historik av olyckor b\u00f6r inte vara ett alternativ eftersom m\u00e5nga bilkomponenter kan ha skadats p\u00e5 grund av olyckan, \u00e4ven om det inte syns direkt. Carfax kan ocks\u00e5 hj\u00e4lpa till att avg\u00f6ra om bilen har \u00f6versv\u00e4mmats eller m\u00e4rkts som skadlig av f\u00f6rs\u00e4kringsbolagen.<\/p>\n\n\n\n
Om bilens tidigare historia verkar bra \u00e4r n\u00e4sta sak att g\u00f6ra att inspektera fordonet. Du kan l\u00e5ta din mekaniker g\u00f6ra det. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt kan du avg\u00f6ra om bilen och dess delar \u00e4r tillf\u00f6rlitliga. Gamla bilar kan kr\u00e4va att du s\u00e5 sm\u00e5ningom byter ut delar, men du vill inte ha att g\u00f6ra med detta s\u00e5 snart du har k\u00f6pt fordonet.<\/p>\n\n\n\n
Saker som beh\u00f6ver unders\u00f6kas:<\/p>\n\n\n\n
Kom ih\u00e5g att \u00e4ven \u00e4gna s\u00e4rskild uppm\u00e4rksamhet \u00e5t dyra bilkomponenter. Om billiga komponenter som bromsbel\u00e4gg \u00e4r slitna kan du forts\u00e4tta med ditt k\u00f6p, men st\u00f6rre bildelar \u00e4r mer riskfyllda.<\/p>\n\n\n\n
Slutligen, \u00e4ven om delarna \u00e4r okej, kontrollera \u00e4nd\u00e5 hur l\u00e4nge de f\u00f6rv\u00e4ntas h\u00e5lla innan de beh\u00f6ver repareras. Du vill inte k\u00f6pa en bil och sluta reparera en katalysator efter tre m\u00e5nader. Volvodetaljer \u00e4r dyra.<\/p>\n\n\n\n
Mycket viktigt \u00e4r att du g\u00f6r din research om tillg\u00e4ngligheten till Volvo reservdelar. I m\u00e5nga fall, om en bil tillverkades f\u00f6r l\u00e4nge sedan, kan komponenterna ha l\u00e4mnat marknaden. Anledningen \u00e4r att f\u00f6retaget kan ha slutat producera dessa delar. S\u00e5 \u00e4ven om du ser det p\u00e5 marknaden \u00e4r det sannolikt falska delar som tillverkats av v\u00e4gverkstadsf\u00f6retag.<\/p>\n\n\n\n
Vissa mekaniker tycker att det \u00e4r sv\u00e5rt att utf\u00f6ra underh\u00e5ll p\u00e5 \u00e4ldre bilar. Anledningen kan vara att de inte har tillg\u00e5ng till de delar som beh\u00f6vs f\u00f6r att utf\u00f6ra reparationer. Eller s\u00e5 har de inte kunskap om bilen eftersom den \u00e4r gammal och de inte har haft att g\u00f6ra med m\u00e5nga av dessa typer av bilar.<\/p>\n\n\n\n
Det b\u00e4sta s\u00e4ttet att l\u00e4ra sig om en bil \u00e4r att titta p\u00e5 recensioner fr\u00e5n tidigare \u00e4gare. Recensioner kommer att upplysa dig om f\u00f6r- och nackdelar med en viss modell. Om det finns m\u00e5nga f\u00f6rdelar och nackdelarna verkar hanterbara kan du g\u00e5 vidare och g\u00f6ra ditt k\u00f6p.<\/p>\n\n\n\n
Gamla Volvo kostar mellan 4 000 och 6 500 dollar. Det beror dock p\u00e5 bilens \u00e5r och modell. En tre \u00e5r gammal Volvo och en tio \u00e5r gammal Volvo kommer inte att g\u00e5 f\u00f6r samma summa. Observera ocks\u00e5 att andra avgifter, som till exempel fr\u00e5gest\u00f6dsavgifter, adderas till varandra.<\/p>\n\n\n\n
Du kan k\u00f6pa gamla Volvo fr\u00e5n \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare eller tier-two-s\u00e4ljare, bilauktioner eller k\u00f6pa direkt fr\u00e5n s\u00e4ljaren. De flesta \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare \u00e4r intresserade av att tj\u00e4na bra pengar p\u00e5 nya bilar. T\u00e4nk dig att s\u00e4lja en ny bil f\u00f6r 50 000 dollar och s\u00e4lja en gammal Volvo f\u00f6r 6 000 dollar. De k\u00e4nner att de inte kommer att tj\u00e4na tillr\u00e4ckligt med pengar p\u00e5 att s\u00e4lja \u00e4ldre bilar, s\u00e5 de tar dem till andrahandsf\u00f6rs\u00e4ljare.<\/p>\n\n\n\n
Om du fick din Volvo fr\u00e5n en \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare som har en l\u00e4nk till tj\u00e4nster som Carfax betalar du inte ett \u00f6re f\u00f6r att f\u00e5 den kontrollerad. \u00c5terf\u00f6rs\u00e4ljaren kan hj\u00e4lpa dig att generera en fordonsrapport gratis. Men om \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljaren inte har n\u00e5gon koppling eller om du k\u00f6per den direkt beh\u00f6ver du ett abonnemang.<\/p>\n\n\n\n
En prenumeration p\u00e5 Carfax kostar upp till 12 dollar eller mer. Med denna avgift kan de k\u00f6ra en VIN-s\u00f6kning och m\u00e5nga registreringsskylts\u00f6kningar. Om du k\u00f6r en VIN-s\u00f6kning f\u00f6r mer \u00e4n ett fordon m\u00e5ste du l\u00e4gga ut mer pengar.<\/p>\n\n\n\n
De anv\u00e4nder bilens VIN eller registreringsnummer f\u00f6r att g\u00f6ra en kontroll och f\u00e5 tillg\u00e5ng till information som t.ex:
\u25cf Information om tidigare \u00e4gare
\u25cf Gasm\u00e4ngd och \u00e5terst\u00e5ende k\u00f6rstr\u00e4cka.
\u25cf Inblandning i olyckor
\u25cf Om bilen \u00e4r m\u00e4rkt som en \u00f6versv\u00e4mningsbil av f\u00f6rs\u00e4kringsbolagen.
\u25cf Information om bilens registrering
F\u00f6r att vara p\u00e5 den s\u00e4kra sidan ska du k\u00f6ra s\u00f6kningarna innan du kontaktar s\u00e4ljaren. De flesta CLI-lister f\u00f6r privat\u00e4gda bilar snappar ofta upp och l\u00e4gger ut registreringsnumren. Du kan anv\u00e4nda det f\u00f6r att k\u00f6ra kontrollen.<\/p>\n\n\n\n
Den viktigaste skillnaden \u00e4r den konstruktion och teknik som anv\u00e4nds. \u00c4ldre Volvos har m\u00e5nga liknande funktioner som nya Volvos, men n\u00e4r det g\u00e4ller design och teknik \u00e4r nyare bilar mycket annorlunda. Vissa tycker att nyare teknik \u00e4r f\u00f6r utmanande att anv\u00e4nda och f\u00f6redrar en \u00e4ldre enkel bil.<\/p>\n\n\n\n
Du kan till exempel inte hitta en Volvo med enbart bensin- eller dieselmotor idag, eftersom nya Volvos alla \u00e4r hybrider eller helt eldrivna. Men om du bryr dig om prestanda snarare \u00e4n lyx kan gamla Volvos definitivt prestera.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Du kanske alltid har beundrat Volvobilar, men har inte r\u00e5d med en ny bil och funderar d\u00e4rf\u00f6r p\u00e5 att k\u00f6pa en begagnad bil. Ju \u00e4ldre bilen \u00e4r, desto l\u00e4gre \u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1742"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1742"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1742\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1742"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1742"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1742"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}