{"id":174,"date":"2021-04-07T10:40:02","date_gmt":"2021-04-07T10:40:02","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=174"},"modified":"2021-04-07T10:40:02","modified_gmt":"2021-04-07T10:40:02","slug":"vilken-ar-den-lyxigaste-klassen-av-mercedes","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-ar-den-lyxigaste-klassen-av-mercedes\/","title":{"rendered":"Vilken \u00e4r den lyxigaste klassen av Mercedes?"},"content":{"rendered":"\n

Lyx \u00e4r ett ord som m\u00e5nga m\u00e4rken inom bilbranschen l\u00e4tt sl\u00e4nger sig med. Men bara n\u00e5gra f\u00e5 tydliga biltillverkare kommer att komma i \u00e5tanke n\u00e4r lyx n\u00e4mns. Numera \u00e4r Mercedes en synonym f\u00f6r tysk lyx. Och den nyligen sl\u00e4ppta sjunde generationen S-klass representerar riktm\u00e4rket f\u00f6r lyx, inte bara f\u00f6r tyskarna utan f\u00f6r hela v\u00e4rlden.
I v\u00e5r tid \u00e4r lyx inte bara komfort och elegans, utan snarare ett s\u00e4tt att kommunicera till v\u00e4rlden att du har klarat dig. S-klassen \u00e4r ett s\u00e4tt att tala om f\u00f6r folk att du har jobbat tillr\u00e4ckligt h\u00e5rt f\u00f6r att kunna njuta av det allra b\u00e4sta Mercedes kan erbjuda, till ett utg\u00e5ngspris norr om 110 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

S-klassen<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska om\u00f6jligt att t\u00e4nka p\u00e5 lyx i bilindustrin utan att t\u00e4nka p\u00e5 S-klassen. Namnet S-klass st\u00e5r f\u00f6r ”Sonderklasse”, ett tyskt ord f\u00f6r ”en s\u00e4rskild klass”, och avsikten \u00e4r ganska uppenbar. Den nyligen lanserade S-klassen ger en f\u00f6rhandsvisning av framtidens bilk\u00f6rning med o\u00f6vertr\u00e4ffad teknik och komfortfunktioner.
Men skillnaden mellan den nyligen sl\u00e4ppta S-klassen och de flesta lyxbilar \u00e4r att S-klassen erbjuder lyx p\u00e5 ett genialt, men obestridligt s\u00e4tt. S-klassen \u00e4r utrustad med ett tredimensionellt m\u00e4tarkluster som \u00e4r ”f\u00f6rst i klassen” och som \u00f6verskrider den moderna betydelsen av teknisk \u00f6verl\u00e4gsenhet och tar ett j\u00e4ttespr\u00e5ng in i framtiden.
Den nya S-klassen erbjuder ocks\u00e5 en sl\u00e5ende omgivande belysning som kan inneh\u00e5lla m\u00e5nga anv\u00e4ndbara s\u00e4kerhets- och komfortfunktioner. Dessutom \u00e4r S-klassen utrustad med ett mycket avancerat fyrhjulsstyrningssystem som kan vrida bakhjulen i motsatt riktning mot framhjulen.
Detta har som effekt att hjulbasen ”f\u00f6rkortas”, vilket g\u00f6r bilen mycket mer man\u00f6vrerbar. N\u00e4r du k\u00f6r i h\u00f6gre hastigheter vrider bakhjulen i samma riktning som framhjulen f\u00f6r att ytterligare \u00f6ka stabiliteten och s\u00e4kerheten.
Bilen \u00e4r utrustad med m\u00e5nga nya system f\u00f6r geststyrning och r\u00f6ststyrning, vilket g\u00f6r hela pendlingsprocessen mycket smidigare och lyxigare.<\/p>\n\n\n\n

GLS-klassen<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes \u00e4r medveten om det varum\u00e4rkesv\u00e4rde som S-klassen representerar, s\u00e5 de f\u00f6rs\u00f6ker lansera den nya GLS som SUV:ernas S-klass, och det st\u00e4mmer till viss del.
GLS \u00e4r Mercedes flaggskepp f\u00f6r SUV:er i fullstorlek med sju sittplatser. Den erbjuder gott om utrymme och komfort p\u00e5 S-klassniv\u00e5 i en bil som l\u00e4tt kan ta sig igenom \u00e4ven den mest kr\u00e4vande terr\u00e4ngen. Startpriset f\u00f6r ing\u00e5ngsmodellen GLS450 \u00e4r cirka 76 000 dollar, men de flesta GLS-modeller som s\u00e4ljs ligger l\u00e5ngt \u00f6ver 90 000 dollar.
Men ”S-klasserna” i GLS kan vara lite v\u00e4l l\u00e5ngtg\u00e5ende. GLS erbjuder helt enkelt inte samma k\u00f6rkvalitet som den utg\u00e5ende S-klassen, \u00e4n mindre den nya. Listan \u00f6ver prylar som GLS erbjuder \u00e4r ganska omfattande, men \u00e4nd\u00e5 inte p\u00e5 samma niv\u00e5 som den nya S-klassen.
Faktum \u00e4r att SUV:er inte kan leverera samma niv\u00e5er av komfort j\u00e4mf\u00f6rt med sedans. Bilen sitter mycket h\u00f6gre, vilket g\u00f6r den sv\u00e5rare att komma in och ut ur. Dessutom erbjuder den gigantiska storleken p\u00e5 GLS inga fyrhjulsstyrningssystem som g\u00f6r det l\u00e4ttare att k\u00f6ra runt i stan.
GLS \u00e4r \u00e4nd\u00e5 en imponerande bil. Men den understryker bara den rena \u00f6verl\u00e4gsenhet som den nya S-klassen har j\u00e4mf\u00f6rt med andra Mercedes-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Underm\u00e4rket Maybach<\/h2>\n\n\n\n

Maybach, tidigare en oberoende lyxbilstillverkare som grundades 1909, f\u00f6rv\u00e4rvades nyligen av Mercedes Benz f\u00f6r att tillverka de b\u00e4sta, lyxigaste bilarna som \u00e4r skr\u00e4ddarsydda enligt de h\u00f6gsta lyxstandarderna, men som b\u00f6rjar l\u00e5ngt \u00f6ver sexsiffrigt belopp.
Utifr\u00e5n sett \u00e4r den vanliga S-klassen och Maybach-versionerna ganska lika varandra. En Maybach-badge h\u00e4r och d\u00e4r, lite mer krom och annorlunda hjul skiljer exteri\u00f6ren \u00e5t. Men interi\u00f6ren \u00e4r den plats d\u00e4r de flesta skillnaderna sker.
Maybach S-klassens interi\u00f6r \u00e4r t\u00e4ckt med det mjukaste l\u00e4der som Mercedes erbjuder. Det finns ocks\u00e5 plyschkuddar och i stort sett varje yta \u00e4r kl\u00e4dd med \u00f6verl\u00e4gsna material som mer liknar en Bentley \u00e4n en ”vanlig” S-klass.
Maybach-versionen erbjuder dessutom fler prylar som uppv\u00e4rmda eller kylda muggh\u00e5llare, ett kylsk\u00e5p, hopf\u00e4llbara bord i flygplansstil och till och med champagnefl\u00f6jter i kristall. Du kan ocks\u00e5 v\u00e4lja Maybach-versionen av GLS. \u00c4ven om den stryker de flesta nackdelarna med den vanliga GLS, \u00e4r ett pris p\u00e5 200 000 dollar ett ganska h\u00f6gt f\u00f6rslag.<\/p>\n\n\n\n

Mer om att k\u00f6ra i lyx<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r v\u00e4rderas S-klassen s\u00e5 mycket?<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r ingen hemlighet att S-klassen drabbas av en kraftig v\u00e4rdeminskning. Bilen lyckas f\u00f6rlora omkring 50-60 procent av sitt ursprungliga v\u00e4rde under den f\u00f6rsta tre\u00e5rsperioden. Vid ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 100 000 dollar \u00e4r det ett rej\u00e4lt underskott.
Anledningen \u00e4r att lyx och teknik utvecklas otroligt snabbt. En tekniskt avancerad bil i dag \u00e4r bara tillr\u00e4cklig efter ett par \u00e5r. Dessutom leasas de ganska ofta, och efter tre \u00e5r finns det ett stort utbud som leder till att marknaden \u00f6versv\u00e4mmas av knappt anv\u00e4nda S-klasser.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det motiverat att uppgradera den nya S-klassen fr\u00e5n den tidigare versionen?<\/h4>\n\n\n\n

Svaret p\u00e5 denna fr\u00e5ga bygger p\u00e5 hur du anv\u00e4nder din bil och hur du betalar f\u00f6r den. \u00c4ven om den nya S-klassen s\u00e4kerligen erbjuder m\u00e5nga nya intressanta funktioner \u00e4r det s\u00e4kert inte ett lika stort hopp som det var mellan generationerna W221 och W222.
Vissa tycker ocks\u00e5 att designen p\u00e5 den nya S-klassen \u00e4r tveksam. Tidigare startade S-klassen designtrenderna i Mercedes sortiment. En ny S-klass skulle komma ut och snart skulle i stort sett alla Mercedes-modeller anta det nya S-klassens formspr\u00e5k. Numera \u00e4r det tv\u00e4rtom, vilket s\u00e4nker attraktionskraften hos den nya S-klassen.
Men att j\u00e4mf\u00f6ra den nya med den gamla \u00e4r beroende av hur man f\u00e5r tag p\u00e5 dem. Om du k\u00f6per direkt \u00e4r det en bra id\u00e9 att v\u00e4nta ett par \u00e5r och sedan skaffa den nya S-klassen f\u00f6r att undvika den kraftiga v\u00e4rdeminskningen.
Om du har det vanligaste tre\u00e5riga finansierings-\/leasingavtalet kan det vara vettigare att uppgradera.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r v\u00e4rldens lyxigaste bil?<\/h4>\n\n\n\n

S-klassen erbjuder rikligt med lyx, det kan knappast n\u00e5gon s\u00e4ga emot. Men f\u00f6r de f\u00e5 som g\u00f6r det kommer m\u00e4rken som Rolls Royce i \u00e5tanke. Rolls Royce-bilar \u00e4r mycket dyrare \u00e4n Mercedes, med priser p\u00e5 400 000 eller till och med 500-600 000 dollar.
Rolls Royce erbjuder den absoluta toppen av lyxresor med betoning p\u00e5 \u00e4kta lyx. \u00c4kta lyx inneb\u00e4r att man anv\u00e4nder de finaste m\u00f6jliga materialen och att man i stort sett skippar teknik som g\u00f6r att bilen blir gammal efter ett par \u00e5r.
Den lyxigaste bilen som Rolls Royce tillverkar \u00e4r Phantom. Priserna f\u00f6r Phantom b\u00f6rjar i mitten och toppen av 400 000 dollar och det finns inget tak. Rolls erbjuder sina kunder att helt anpassa bilarna p\u00e5 i stort sett vilket s\u00e4tt de vill. Och det \u00e4r den st\u00f6rsta skillnaden mellan Rolls och Mercedes: exklusivitet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Lyx \u00e4r ett ord som m\u00e5nga m\u00e4rken inom bilbranschen l\u00e4tt sl\u00e4nger sig med. Men bara n\u00e5gra f\u00e5 tydliga biltillverkare kommer att komma i \u00e5tanke n\u00e4r lyx n\u00e4mns. Numera \u00e4r Mercedes<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":175,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/174"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=174"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/174\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/175"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=174"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=174"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=174"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}