{"id":1732,"date":"2021-09-10T07:37:31","date_gmt":"2021-09-10T07:37:31","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1732"},"modified":"2021-09-10T07:37:31","modified_gmt":"2021-09-10T07:37:31","slug":"gor-volvo-en-cabriolet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/gor-volvo-en-cabriolet\/","title":{"rendered":"G\u00f6r Volvo en cabriolet?"},"content":{"rendered":"\n
Volvo tillverkade tidigare cabrioleter, men upph\u00f6rde med dem 2013.<\/p>\n\n\n\n
Volvo C70 lades ned 2013 p\u00e5 grund av d\u00e5lig f\u00f6rs\u00e4ljning. Volvos d\u00e5varande chef H\u00e5kan Samuelsson sa ocks\u00e5 att f\u00f6retaget hade mycket att g\u00f6ra. Nedl\u00e4ggningen var inte f\u00f6rv\u00e5nande eftersom den enda svenska fabriken som brukade tillverka C70:or ocks\u00e5 st\u00e4ngdes 2013.<\/p>\n\n\n\n
Volvo introducerade sin f\u00f6rsta cabriolet 1998. De lanserade Volvo C70 i tv\u00e5 varianter. Den ena var en coup\u00e9 och den andra en cabriolet. Det var ett riktigt sp\u00e4nnande projekt f\u00f6r Volvo, eftersom de aldrig tidigare hade byggt n\u00e5got liknande. De samarbetade med Tom Walkinshaw Racing (TWR) f\u00f6r att g\u00f6ra det m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n
Bilen presenterades 1996 p\u00e5 bilsalongen i Paris och mottogs mycket v\u00e4l. Den konstruerades i Oxford p\u00e5 TWR. Volvo best\u00e4mde bilens egenskaper och grundstruktur, medan TWR ansvarade f\u00f6r design och produktion.<\/p>\n\n\n\n
Bilen fick en uppdatering av den andra generationen 2006. Man f\u00f6rb\u00e4ttrade viktstyrningen och bromssystemet. Hanteringen f\u00f6rb\u00e4ttrades ocks\u00e5 i den h\u00e4r generationen. Cabrioletversionens tak fick en uppdatering med ett utdragbart hardtop. Interi\u00f6ren fick ocks\u00e5 n\u00e5gra uppgraderingar.<\/p>\n\n\n\n
Avvecklingen var inte \u00f6verraskande. \u00c5r 2011 avsl\u00f6jade Volvo att de skulle upph\u00f6ra med produktionen p\u00e5 grund av d\u00e5lig f\u00f6rs\u00e4ljning. Den fabrik som byggde C70 i Sverige st\u00e4ngdes ocks\u00e5 2013. \u00c5r 2013 meddelade den d\u00e5varande chefen H\u00e5kan Samuelsson att bilens efterf\u00f6ljare skulle komma ut s\u00e5 snart som m\u00f6jligt. En cabrioletversion tillk\u00e4nnagavs dock aldrig.<\/p>\n\n\n\n
Volvo C70 ersattes av Polestar 1. Denna presenterades 2015. Polestar 1 \u00e4r en plug-in hybridsportbil, men det finns ingen cabrioletversion av denna bil.<\/p>\n\n\n\n
Om man tittar p\u00e5 det f\u00f6rflutna s\u00e5 lade Volvo ner sin cabriolet p\u00e5 grund av d\u00e5lig f\u00f6rs\u00e4ljning. Detta tyder p\u00e5 att det f\u00f6rmodligen skulle bli f\u00f6r dyrt f\u00f6r Volvo att g\u00f6ra en ny och i geng\u00e4ld skulle det bli en l\u00e5g avkastning. Cabrioleter kr\u00e4ver extra teknik med strukturell styvhet, vilket g\u00f6r dem mycket dyrare att tillverka.<\/p>\n\n\n\n
\u00c4ven 2017, i ett stort steg fr\u00e5n f\u00f6retagets sida, meddelade Volvo att de endast skulle tillverka el- och hybridbilar. Detta flyttade Volvos hela fokus mot elektrifiering, vilket g\u00f6r det \u00e4nnu mer osannolikt att producera en flashig cabriolet.<\/p>\n\n\n\n
Volvo har inte heller en lika storskalig produktion som andra bilm\u00e4rken. De tillverkar mycket f\u00e4rre bilar \u00e4n sina konkurrenter. Med deras elektrifieringsplaner i kombination med Volvos mindre skala i produktionen \u00e4r det d\u00e4rf\u00f6r sv\u00e5rt att t\u00e4nka sig att de n\u00e5gonsin tillverkar en cabriolet igen.<\/p>\n\n\n\n
Volvos framtidsplaner saknar ocks\u00e5 alla tecken p\u00e5 en cabriolet. Med tillk\u00e4nnagivandet om elektrifiering uppfyller de sitt l\u00f6fte om att \u00f6verg\u00e5 till eldrift. Volvos n\u00e4sta m\u00e5l \u00e4r att s\u00e4lja 50 % av sina bilar som helt eldrivna fordon. De har till och med planerat att sluta tillverka hybridbilar senast 2030. Detta skulle inneb\u00e4ra att de skulle \u00f6verg\u00e5 till helt eldrivna fordon senast 2030.<\/p>\n\n\n\n
En bil som kan k\u00f6ras utan tak kallas f\u00f6r en cabrioletbil. Id\u00e9n med konvertibla bilar \u00e4r enkel. Passagerarna sitter under ett \u00f6ppet tak n\u00e4r de reser. Taket f\u00f6rvaras vanligtvis baktill och takets inf\u00e4llningsmetod skiljer sig fr\u00e5n bil till bil. Majoriteten av taken \u00e4r vikbara och tillverkade av tyg. Vissa \u00e4r dock h\u00e5rda tak.<\/p>\n\n\n\n
Konvertibla bilar har funnits i evigheter. De flesta bilar som introducerades p\u00e5 1800-talet hade \u00f6ppet tak. Det var i slutet av 1800-talet som motorerna blev kraftfullare. Kraftfullare motorer gav upphov till de vikbara taken. Taken var tillverkade av tyg eller l\u00e4der.<\/p>\n\n\n\n
Det var p\u00e5 1920-talet som st\u00e5lkarosserier b\u00f6rjade massproduceras. De var billigare och d\u00e4rf\u00f6r mer \u00f6verkomliga f\u00f6r k\u00f6parna. Detta gav upphov till bilarna med st\u00e4ngt tak. Det var vid den h\u00e4r tiden som cabrioleterna b\u00f6rjade f\u00f6rsvinna. I mitten av 1930-talet s\u00e5ldes cabrioleter som h\u00f6gprisiga lyxbilar.<\/p>\n\n\n\n
F\u00f6r det f\u00f6rsta har cabrioleter ett problem med strukturell styvhet. Bilen \u00e4r modifierad f\u00f6r att vara styv, vilket kr\u00e4ver intensiv teknik f\u00f6r att g\u00f6ra den stabil. Sedan finns det flera andra problem, t.ex:<\/p>\n\n\n\n
M\u00e5nga m\u00e4nniskor \u00e4r oroliga f\u00f6r att de ska kunna v\u00e4lta sig i en cabriolet. Eftersom de flesta cabrioleter \u00e4r sportbilar \u00e4r deras tyngdpunkt mycket l\u00e5g. De \u00e4r konstruerade f\u00f6r att vara s\u00e5. Enligt IIHS \u00e4r dock moderna cabrioleter lika s\u00e4kra som andra bilar.<\/p>\n\n\n\n
Det finns inga konvertibla elbilar just nu, men det finns framsteg i sikte. Volkswagen arbetar p\u00e5 en eldriven cabrioletbil och Tesla g\u00f6r ocks\u00e5 framsteg n\u00e4r det g\u00e4ller fyrsitsiga cabrioletbilar. Bortsett fr\u00e5n dem arbetar \u00e4ven n\u00e5gra andra bilj\u00e4ttar med att g\u00f6ra en konvertibel EV som Bentley, Fiat och Nissan.<\/p>\n\n\n\n
Enligt de flesta biltillverkare har cabrioleter d\u00e5lig f\u00f6rs\u00e4ljning och det kr\u00e4vs mycket mer arbete f\u00f6r att konstruera dem. Detta \u00e4r anledningen till att de \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g att d\u00f6 ut. Den dyra tillverkningen och den l\u00e4gre efterfr\u00e5gan g\u00f6r det mycket sv\u00e5rare att beh\u00e5lla dem i ett vanligt bilprogram. Men om du har r\u00e5d med dem blomstrar de fortfarande i lyxsegmentet.<\/p>\n\n\n\n
Som vi alla vet \u00e4r cabrioleter vanligtvis dyrare \u00e4n den normala versionen av de flesta bilmodeller. Den h\u00f6ga produktionskostnaden och den l\u00e5ga efterfr\u00e5gan g\u00f6r dem mycket dyrare att tillverka. Det finns dock n\u00e5gra j\u00e4mf\u00f6relsevis billigare cabrioleter p\u00e5 marknaden, t.ex:<\/p>\n\n\n\n
Volvo tillverkade tidigare cabrioleter, men upph\u00f6rde med dem 2013. Volvo C70 lades ned 2013 p\u00e5 grund av d\u00e5lig f\u00f6rs\u00e4ljning. Volvos d\u00e5varande chef H\u00e5kan Samuelsson sa ocks\u00e5 att f\u00f6retaget hade mycket<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1732"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1732"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1732\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1732"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1732"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1732"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}