{"id":1730,"date":"2021-09-10T07:35:06","date_gmt":"2021-09-10T07:35:06","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1730"},"modified":"2021-09-10T07:35:06","modified_gmt":"2021-09-10T07:35:06","slug":"tillverkar-volvo-elbilar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/tillverkar-volvo-elbilar\/","title":{"rendered":"Tillverkar Volvo elbilar?"},"content":{"rendered":"\n
Volvo har en vision om att helt \u00f6verg\u00e5 till elbilar \u00e5r 2030. I och med lanseringen av Volvo XC40 introducerade Volvo sin f\u00f6rsta helt eldrivna bil. Innan Volvos f\u00f6rsta elbil hade Volvo redan helt \u00f6verg\u00e5tt till hybridteknik. Detta beror p\u00e5 Volvos \u00e5tagande att minska de globala koldioxidutsl\u00e4ppen.<\/p>\n\n\n\n
I och med introduktionen av Volvo XC40 2019 tog Volvo steget in p\u00e5 elbilsmarknaden. Dessa bilar erbjuder ren eldrift med noll koldioxidutsl\u00e4pp.<\/p>\n\n\n\n
Volvo XC40 erbjuder en motor med 402 h\u00e4stkrafter som kan g\u00e5 0-60 mph p\u00e5 bara 4,7 sekunder. Den kan k\u00f6ra en r\u00e4ckvidd p\u00e5 418 km med ett batteri p\u00e5 100 %. Den kan ocks\u00e5 laddas till 80 % bara p\u00e5 40 minuter.<\/p>\n\n\n\n
Volvos prestandam\u00e4rke Polestar har ocks\u00e5 introducerat sin egen elbil 2020, Polestar 2, som \u00e4r en 5-d\u00f6rrars liftback. Den har ett stort batteri p\u00e5 78 kWh som kan k\u00f6ra uppskattningsvis 265 mil med 100 % batteri. Bilen finns i tv\u00e5 varianter, enkelmotor och dubbelmotor. Varianten med enkelmotor ger en effekt p\u00e5 231 hk, medan varianten med dubbelmotor ger ett resultat p\u00e5 208 hk.<\/p>\n\n\n\n
Ytterligare ett tillskott till Volvos sortiment kommer att g\u00f6ras \u00e5r 2022. Volvo C40 \u00e4r redo att lanseras n\u00e4sta \u00e5r. Bilen har en r\u00e4ckvidd p\u00e5 420 km med 100 % batteri och den kommer att inneh\u00e5lla alla Volvos s\u00e4kerhetsfunktioner av h\u00f6gsta kvalitet.<\/p>\n\n\n\n
Volvo anv\u00e4nder 78 kWh litiumjonbatteri i XC40 Recharge. Bilen \u00e4r tillverkad p\u00e5 Compact Modular Architecture (CMA). CMA anv\u00e4nds ofta f\u00f6r att rymma en f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor i XC40. Den har dock modifierats f\u00f6r att packa litiumjonbatterier.<\/p>\n\n\n\n
Detta resulterar i en kraftigare bil som byggs \u00e4n p\u00e5 en skr\u00e4ddarsydd batterielektrisk (BEV) plattform. Detta beror p\u00e5 att Volvo h\u00e4vdar att de var tvungna att bygga den h\u00e4r bilen p\u00e5 bara tv\u00e5 \u00e5r eftersom de bara tillk\u00e4nnagav den 2017.<\/p>\n\n\n\n
\u00c5r 2017 meddelade Volvo att de endast skulle tillverka bilar med el- och hybridmotor. Detta var mycket betydelsefullt eftersom de slutade att g\u00f6ra n\u00e5gra enbart fossilbr\u00e4nslebaserade motorer och ledde dem till produktionen av sin f\u00f6rsta elbil.<\/p>\n\n\n\n
N\u00e4sta \u00e5r kommer deras elbilslinje att g\u00e5 upp till tv\u00e5 valm\u00f6jligheter i och med avsl\u00f6jandet av Volvo C40. Och enligt deras ambitioner ska 50 procent av de bilar de s\u00e4ljer vara helt eldrivna \u00e5r 2025. \u00c5r 2030 planerar de till och med att sluta tillverka hybrider. Detta kommer s\u00e5 sm\u00e5ningom att leda till att de endast s\u00e4ljer elbilar \u00e5r 2030.<\/p>\n\n\n\n
Elbilar drivs genom att lagra elektrisk energi i batterier. Dessa batterier anv\u00e4nds sedan f\u00f6r att driva elmotorn. Elbilar som anv\u00e4nder batterier \u00e4r ofta tystare och de har ingen br\u00e4nslef\u00f6rbr\u00e4nningsprocess i sig. Detta resulterar i att det inte sker n\u00e5gra koldioxidutsl\u00e4pp genom bilens avgaser.
Det finns tre typer av elbilar och Volvo har versioner av alla tre:<\/p>\n\n\n\n
Typiskt sett \u00e4r elbilar dyrare \u00e4n gasbilar. Nyligen genomf\u00f6rd forskning av Consumer Reports h\u00e4vdar dock motsatsen. Enligt dem \u00e4r elbilar faktiskt billigare p\u00e5 l\u00e4ngre sikt n\u00e4r man j\u00e4mf\u00f6r den totala kostnaden f\u00f6r underh\u00e5ll och bensinavgifter. Om vi bara tittar p\u00e5 bensinbesparingar kan du spara upp till 4 700 dollar under de f\u00f6rsta sju \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n
Driftskostnaderna skiljer sig \u00e5t beroende p\u00e5 fordonet. Ink\u00f6pspriset \u00e4r ocks\u00e5 en viktig sak att ta h\u00e4nsyn till. En Chevrolet Bolt \u00e4r till exempel 8 000 dollar dyrare \u00e4n en Hyundai Elantra GT. D\u00e4remot \u00e4r driftskostnaden f\u00f6r Bolt 15 000 dollar l\u00e4gre. Det inneb\u00e4r att du kan spara upp till 7 000 dollar under en livstid p\u00e5 200 000 mil.<\/p>\n\n\n\n
R\u00e4ckvidden f\u00f6r en elbil varierar beroende p\u00e5 modell. Lucid Motors h\u00e4vdade nyligen att deras Lucid Air Grand Touring skulle ha den l\u00e4ngsta ber\u00e4knade r\u00e4ckvidden p\u00e5 517 miles p\u00e5 en enda laddning.<\/p>\n\n\n\n
Den tillg\u00e4ngliga bilen med l\u00e4ngst r\u00e4ckvidd som finns tillg\u00e4nglig nu \u00e4r dock Tesla Model 3 Long Range. Denna t\u00e4cker en uppskattad r\u00e4ckvidd p\u00e5 353 mil. Andra l\u00e5gbudgetbilar erbjuder en uppskattad r\u00e4ckvidd p\u00e5 minst 150+ mil. Dessa budgetbilar \u00e4r endast avsedda f\u00f6r stadsresor p\u00e5 grund av sin l\u00e4gre r\u00e4ckvidd.<\/p>\n\n\n\n
En del m\u00e4nniskor \u00e4r oroliga f\u00f6r att batterierna kan kortslutas. I elbilar anv\u00e4nds litiumjonbatterier som kan kortslutas om batteriet skadas. Risken f\u00f6r detta \u00e4r dock ganska liten. De \u00e4r j\u00e4mf\u00f6relsevis s\u00e4krare \u00e4n bensinbaserade motorer.<\/p>\n\n\n\n
En annan fr\u00e5ga som r\u00f6r elbilar \u00e4r r\u00e4ckvidden. M\u00e4nniskor \u00e4r r\u00e4dda f\u00f6r att deras bil kan t\u00f6mma sitt batteri p\u00e5 v\u00e4gen och de skulle k\u00e4nna sig strandade. Av den anledningen har \u00e4ven den billigaste elbilen, Nissan Leaf, en r\u00e4ckvidd p\u00e5 cirka 150 mil, vilket \u00e4r fullt tillr\u00e4ckligt f\u00f6r stadsbruk.<\/p>\n\n\n\n
Den globala uppv\u00e4rmningen \u00e4r en av de st\u00f6rsta fr\u00e5gorna i v\u00e4rlden just nu. Transportsektorn st\u00e5r ensam f\u00f6r 29 procent av utsl\u00e4ppen av v\u00e4xthusgaser. Detta omfattar inte bara fordon utan \u00e4ven utvinnings-, produktions- och leveransprocesser. Att minska transportutsl\u00e4ppen \u00e4r en viktig uppgift p\u00e5 v\u00e4g mot en gr\u00f6n framtid. Elfordon ger m\u00f6jlighet att minimera koldioxidutsl\u00e4ppen och begr\u00e4nsa dessa gaser.<\/p>\n\n\n\n
Det finns m\u00e5nga alternativ f\u00f6r elbilar, men vissa \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n andra. I sedan-segmentet \u00e4r Tesla S den typiska favoriten om du har r\u00e5d med den. Men om du vill satsa p\u00e5 SUV \u00e4r Hyundai Ioniq 5 ganska bra. Normalt sett best\u00e4ms dock den ”b\u00e4sta” bilen f\u00f6r dig av dina behov och din budget.<\/p>\n\n\n\n
Enligt UBS kommer 2025 20 % av alla bilar som s\u00e4ljs globalt att vara elbilar. Och det kommer att \u00f6ka till 40 % \u00e5r 2030. S\u00e5 sm\u00e5ningom, \u00e5r 2040, kommer varje ny bil som s\u00e4ljs att vara eldriven. Eftersom alla bilm\u00e4rken g\u00f6r sina spr\u00e5ng i elsegmentet kommer de \u00e4ldre fossilbr\u00e4nslebaserade bilarna att bli f\u00f6r\u00e5ldrade vid n\u00e5gon tidpunkt.<\/p>\n\n\n\n
Med st\u00e4ndigt \u00f6kande utsl\u00e4ppsregler lockas f\u00f6retagen dessutom allt mer av elbilar. Detta g\u00f6r s\u00e4kerligen EV till transportindustrins framtid.<\/p>\n\n\n\n
Enligt forskning kommer elbilar att vara billigare \u00e4n fossilbr\u00e4nslebaserade bilar \u00e5r 2027. Med de st\u00e4ndigt \u00f6kande utsl\u00e4ppsreglerna \u00f6verallt kommer elbilar s\u00e5 sm\u00e5ningom att bli billigare. Vi har redan sett en nedg\u00e5ng i batteripriserna. I kombination med dedikerade produktionslinjer kommer elbilar s\u00e4kert snart att bli mer prisv\u00e4rda.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Volvo har en vision om att helt \u00f6verg\u00e5 till elbilar \u00e5r 2030. I och med lanseringen av Volvo XC40 introducerade Volvo sin f\u00f6rsta helt eldrivna bil. Innan Volvos f\u00f6rsta elbil<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1730"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1730"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1730\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1730"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1730"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1730"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}