{"id":1728,"date":"2021-09-10T07:32:09","date_gmt":"2021-09-10T07:32:09","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1728"},"modified":"2021-09-10T07:32:09","modified_gmt":"2021-09-10T07:32:09","slug":"tillverkar-volvo-hybridbilar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/tillverkar-volvo-hybridbilar\/","title":{"rendered":"Tillverkar Volvo hybridbilar?"},"content":{"rendered":"\n
Med sina mildhybrid- och laddningsvarianter har Volvo ett av de b\u00e4sta hybridbilsprogrammen.<\/p>\n\n\n\n
Sedan 2019 har varje bil som Volvo har tillverkat varit antingen en hybrid- eller elmodell. Volvo tillverkar tv\u00e5 typer av hybridbilar: mildhybrid och plug-in-hybrid med full laddning. De anv\u00e4nder litiumjonbatterier f\u00f6r sina elbilar. Volvo lanserade \u00e4ven en helt elektrisk bil under 2019.<\/p>\n\n\n\n
Volvo har alltid h\u00e4vdat att man s\u00e4tter m\u00e4nniskors s\u00e4kerhet f\u00f6rst. De introducerade f\u00f6rst sin elektrifieringskampanj 2017. Volvo har blivit den f\u00f6rsta biltillverkaren att sluta tillverka helt fossilbr\u00e4nslebaserade motorer. Ist\u00e4llet har de ersatt dem med elmotorer, hybrider och plug-in hybridbilar. De introducerade Volvo XC40 2019, som \u00e4r en helt eldriven bil.<\/p>\n\n\n\n
Volvo har blivit den f\u00f6rsta stora lyxbilstillverkaren att inkludera elmotorer i alla sina bilar. Inf\u00f6randet av en elektrisk drivlina i alla deras bilar visar deras engagemang f\u00f6r milj\u00f6fr\u00e5gor eftersom bilarna med l\u00e5ga eller inga utsl\u00e4pp kommer att f\u00f6rb\u00e4ttra luftkvaliteten i st\u00e4derna.<\/p>\n\n\n\n
De har inf\u00f6rt alla tre typerna av eldrivna fordon.<\/p>\n\n\n\n
Volvo kallar hybridbilar f\u00f6r ”Mild-Hybrid”-bilar. Varje Volvo-bil har en mildhybridvariant. Dessa Volvo anv\u00e4nder ett 48-voltsbatteri och en 12 volt\/48-voltsomvandlare tillsammans med en bensinmotor, vilket ger dem en exceptionell br\u00e4nsleekonomi. Volvos hybridbilar, med sin enast\u00e5ende br\u00e4nsleekonomi genom en elmotor, ger resultat utan att prestanda offras.<\/p>\n\n\n\n
Batterierna i den h\u00e4r tekniken kan laddas via ett eluttag eller genom dess regenerativa bromssystem. I denna hybridform har de inf\u00f6rt tre k\u00f6rl\u00e4gen f\u00f6r sina kunder. ”Pure-l\u00e4get” g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r bilen att k\u00f6ra enbart p\u00e5 batteriet. ”Hybridl\u00e4get” ger b\u00e4ttre br\u00e4nsleeffektivitet. Det sista ”Power Mode” \u00e4r ett sportl\u00e4ge som \u00e4r gjort f\u00f6r att uppleva h\u00f6g prestanda, men det \u00e4r inte lika br\u00e4nslev\u00e4nligt.<\/p>\n\n\n\n
Med sitt tillk\u00e4nnagivande 2017 b\u00f6rjade de uppfylla sitt l\u00f6fte om att \u00f6verg\u00e5 till eldrift. Volvos n\u00e4sta m\u00e5l \u00e4r att s\u00e4lja 50 % av sina bilar som helt eldrivna fordon. De har till och med planerat att sluta tillverka hybridbilar senast 2030. Detta skulle inneb\u00e4ra att de skulle \u00f6verg\u00e5 till helt eldrivna fordon senast 2030. Detta \u00e4r ett stort steg mot att bli helt elektrisk.<\/p>\n\n\n\n
Elbilar anv\u00e4nder helt eller delvis elektrisk energi som lagras i batterier. Det finns tre typer av elbilar:<\/p>\n\n\n\n
Helt eldrivna bilar anv\u00e4nder ett stort drivbatteripaket och har inga f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer. De drivs enbart av elbatteriet. Elbatterier kan laddas hemma eller via laddningsstationer, \u00e4ven kallade EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment). Vanligtvis levereras dessa bilar med en anslutningssats som kopplas in i ett hush\u00e5llsuttag.<\/p>\n\n\n\n
Bristen p\u00e5 br\u00e4nslef\u00f6rbr\u00e4nning i detta system ger absolut inga utsl\u00e4pp. M\u00e5nga anser att helt elektriska bilar \u00e4r bilindustrins framtid.<\/p>\n\n\n\n
Dessa bilar drivs av batterier samt av ett br\u00e4nsle som bensin eller diesel. Batterierna anv\u00e4nds f\u00f6r att ladda en elmotor. Batterierna kan laddas genom en str\u00f6mk\u00e4lla eller genom regenerativ bromsning. De kan ocks\u00e5 laddas genom en f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor. N\u00e4r batterierna \u00e4r f\u00f6rbrukade \u00f6verg\u00e5r bilen automatiskt till att anv\u00e4nda f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn.<\/p>\n\n\n\n
Genom denna metod f\u00e5r konsumenterna tillg\u00e5ng till b\u00e5de el- och br\u00e4nslekraft med mycket sm\u00e5 utsl\u00e4pp fr\u00e5n avgasr\u00f6ret. Denna metod ger ett utm\u00e4rkt br\u00e4nslegenomsnitt och kan spara mycket pengar.<\/p>\n\n\n\n
B\u00e5de bensinmotorer och elmotorer anv\u00e4nds f\u00f6r att driva dessa bilar. Batterier anv\u00e4nds f\u00f6r att driva elmotorn genom regenerativ bromsning. I dessa bilar anv\u00e4nds alla typer av motorkombinationer. Vid l\u00e5ga hastigheter anv\u00e4nder de endast elmotorn. Andra g\u00e5nger anv\u00e4nds endast bensinmotorn eller ibland b\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n
Detta leder till att mindre bensin f\u00f6rbrukas, vilket ger b\u00e4ttre br\u00e4nsleekonomi. Konsumenterna \u00e5tnjuter b\u00e4ttre br\u00e4nsleekonomi \u00e4n konventionella bensinmotorer med samma prestanda.<\/p>\n\n\n\n
Med det st\u00e4ndigt f\u00f6r\u00e4nderliga klimatet och den globala uppv\u00e4rmningen m\u00e5ste vi minska v\u00e5ra koldioxidutsl\u00e4pp. Bilarnas utsl\u00e4pp st\u00e5r f\u00f6r en femtedel av de totala koldioxidutsl\u00e4ppen i v\u00e4rlden. Detta inkluderar utvinning, produktion och leverans av br\u00e4nsle. Detta g\u00f6r dem till den st\u00f6rsta bidragsgivaren till den globala uppv\u00e4rmningen.
De gaser som sl\u00e4pps ut genom avgaskammaren best\u00e5r av:<\/p>\n\n\n\n
Volvo har slutat att tillverka bilar med enbart f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer och s\u00e4ljer numera endast hybrider, laddhybrider och helt eldrivna bilar. Volvo slutade med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorbaserade bilar 2017 n\u00e4r de tillk\u00e4nnagav sina ambitioner att minska koldioxidutsl\u00e4ppen till noll \u00e5r 2030.<\/p>\n\n\n\n
Elbilar \u00e4r normalt sett dyrare \u00e4n hybrider och Volvo \u00e4r inte heller n\u00e5got undantag. Volvo XC40 helt elektrisk bil b\u00f6rjar p\u00e5 76 990 dollar, medan dess plug-in hybridversion b\u00f6rjar p\u00e5 64 990 dollar. Med den st\u00e4ndigt \u00f6kande produktionen av elbilar kommer det dock sannolikt att f\u00f6r\u00e4ndras fr\u00e5n och med 2026.<\/p>\n\n\n\n
Batterierna i hybridbilar laddar sig sj\u00e4lva genom regenerativa bromsar. Regenerativ bromsning omvandlar helt enkelt r\u00f6relseenergi till elektrisk energi. N\u00e4r vi sl\u00e5r p\u00e5 bromsklossen trycker v\u00e4tskan p\u00e5 bromsklossarna. Detta orsakar friktion, vilket genererar v\u00e4rme som omvandlas till energi. Denna energi anv\u00e4nds sedan f\u00f6r att ladda batterierna.<\/p>\n\n\n\n
Hybrider har funnits under en l\u00e4ngre tid. N\u00e5gra prisv\u00e4rda hybrider \u00e4r bl.a:<\/p>\n\n\n\n
\u00c4ven om det finns m\u00e5nga f\u00f6rdelar med hybridbilar finns det vissa problem med dem:<\/p>\n\n\n\n
Med sina mildhybrid- och laddningsvarianter har Volvo ett av de b\u00e4sta hybridbilsprogrammen. Sedan 2019 har varje bil som Volvo har tillverkat varit antingen en hybrid- eller elmodell. Volvo tillverkar tv\u00e5<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[22],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1728"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1728"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1728\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1728"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1728"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1728"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}