{"id":1726,"date":"2021-09-10T07:30:21","date_gmt":"2021-09-10T07:30:21","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1726"},"modified":"2021-09-10T07:30:21","modified_gmt":"2021-09-10T07:30:21","slug":"ar-volvo-mer-palitlig-an-tesla","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-volvo-mer-palitlig-an-tesla\/","title":{"rendered":"\u00c4r Volvo mer p\u00e5litlig \u00e4n Tesla?"},"content":{"rendered":"\n
P\u00e5 grund av flera vanliga problem som finns i Tesla-fordon anses Volvo vara mer tillf\u00f6rlitligt \u00e4n Tesla.<\/p>\n\n\n\n
Enligt rankningar av stora bilm\u00e4rken rankas Tesla ofta mycket l\u00e4gre \u00e4n Volvo. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r den fr\u00e4msta orsaken till Teslas l\u00e5ga po\u00e4ng i Consumer Reports och JD Power j\u00e4mf\u00f6rt med Volvo, som har ett starkt rykte om att vara ett s\u00e4kert och p\u00e5litligt m\u00e4rke.<\/p>\n\n\n\n
Om vi enbart j\u00e4mf\u00f6r Volvos elbilar med Teslas elbilar vinner dock Tesla klart i kategorin elbilar.<\/p>\n\n\n\n
N\u00e4r de letar efter en ny bil tar de flesta m\u00e4nniskor h\u00e4nsyn till det potentiella priset f\u00f6r att reparera sitt fordon och letar efter en bil med l\u00e5ga reparationsr\u00e4kningar. Av betydelse \u00e4r ocks\u00e5 hur ofta ett fordon g\u00e5r s\u00f6nder eller beh\u00f6ver repareras.
En annan mycket viktig faktor n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r hur v\u00e4l bilen har underh\u00e5llits om du k\u00f6per den begagnad. Hur en bil tas om hand \u00e4r avg\u00f6rande f\u00f6r hur p\u00e5litlig den kommer att vara i l\u00e4ngden.<\/p>\n\n\n\n
Elbilar har f\u00e4rre r\u00f6rliga delar i allm\u00e4nhet och ingen motor att hantera, s\u00e5 de \u00e4r mycket mer kostnadseffektiva att underh\u00e5lla. De har vanligtvis mycket billigare reparationsr\u00e4kningar \u00e4n traditionella bilar p\u00e5 grund av mindre slitage p\u00e5 delarna. Elbilar beh\u00f6ver inte heller inga oljebyten, och de beh\u00f6ver inte heller ta itu med igensatta ventiler eller byta ut packningar och luftfilter.
EVs leder definitivt till l\u00e5ngsiktiga besparingar n\u00e4r det g\u00e4ller typiska reparationsr\u00e4kningar. Tillf\u00f6rlitligheten beror dock p\u00e5 anv\u00e4ndarnas tillfredsst\u00e4llelse och bilens konsekventa prestanda.
Det st\u00f6rsta problemet n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitligheten hos elbilar \u00e4r bytet av batterier, vilket \u00e4r ganska dyrt. Ju l\u00e4ngre bilen k\u00f6rs, desto kortare blir dess r\u00e4ckvidd. Vid n\u00e5gon tidpunkt kommer batterierna inte att ta upp en laddning.
Med detta sagt slits inte litiumjonbatterierna i elbilar alltf\u00f6r snabbt. Det \u00e4r i genomsnitt 100 000 mil innan den visar en betydande minskning av r\u00e4ckvidden.<\/p>\n\n\n\n
Enligt Consumer Reports betyg har Tesla alltid f\u00e5tt ganska l\u00e5ga po\u00e4ng i tillf\u00f6rlitlighetsbetyg. Och det \u00e4r inte bara med en eller tv\u00e5 Tesla-modeller, utan faktiskt lider n\u00e4stan alla dess modeller.
Den nuvarande Tesla Model X fick ett betyg p\u00e5 endast tv\u00e5 av fem i tillf\u00f6rlitlighet. Samma sak g\u00e4ller f\u00f6r Model Y och Model 3. Model Y uppn\u00e5dde aldrig ens mer \u00e4n ett betyg p\u00e5 en av fem och Model 3 uppn\u00e5dde fyra av fem bara en g\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n
Tesla fick rapporterade 205 problem per 100 fordon. Detta \u00e4r \u00f6verl\u00e4gset flest av alla bilm\u00e4rken. S\u00e5 vad \u00e4r dessa problem?
Tesla \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r brister i tillverkningskvaliteten. Detta problem har tagits upp av m\u00e5nga kunder s\u00e5v\u00e4l som tekniska personer. \u00c5r 2018 granskade experten Sandy Munro, som \u00e4r konsult inom bilteknik, bilarna genom att s\u00e4ga att kvaliteten var till och med l\u00e4gre \u00e4n en Kia som tillverkades p\u00e5 90-talet.
Bortsett fr\u00e5n detta \u00e4r andra problem som d\u00e5lig lackering eller oj\u00e4mna klyftor mellan ytterpaneler ocks\u00e5 vanliga i Tesla-bilar. I en intervju med Munro erk\u00e4nde till och med Teslas vd Elon Musk dessa problem.<\/p>\n\n\n\n
Volvo har alltid varit varum\u00e4rket f\u00f6r s\u00e4kerhet. Volvo erbjuder sina kunder CPO-programmet (Certified pre-owned) f\u00f6r fordon som uppskattar fordonets livsl\u00e4ngd. Volvo \u00e4r kanske det enda bilm\u00e4rke som b\u00f6rjade tillverka bilar f\u00f6r att garantera sina kunder de b\u00e4sta s\u00e4kerhetsfunktionerna.
Volvo har blivit en standard f\u00f6r tillf\u00f6rlitlighet och s\u00e4kerhetsfunktioner. \u00c4ven gamla Volvo-bilar anses fortfarande vara anm\u00e4rkningsv\u00e4rt tillf\u00f6rlitliga. M\u00e4nniskor \u00e4r fortfarande f\u00f6rtjusta i sin Volvo 740-serie och delar sina bilder med sina gamla robusta Volvos p\u00e5 n\u00e4tet.
Om vi pratar om Volvos elbilar \u00e4r de ocks\u00e5 ganska p\u00e5litliga. Volvo XC40, Volvos f\u00f6rsta elbil, fick 71 av 100 po\u00e4ng i JD Powers tillf\u00f6rlitlighetsbed\u00f6mning. Bilen \u00e4r utrustad med alla f\u00f6rstklassiga s\u00e4kerhetsfunktioner. IIHS bel\u00f6nade ocks\u00e5 bilen med utm\u00e4rkelsen Top Safety Pick+.<\/p>\n\n\n\n
Om vi j\u00e4mf\u00f6r varum\u00e4rkena Volvo och Tesla \u00f6verlag kan vi l\u00e4tt s\u00e4ga att Volvo \u00e4r mer p\u00e5litlig och tillf\u00f6rlitlig. Detta beror p\u00e5 deras l\u00e5ga reparationsfrekvens och b\u00e4ttre byggkvalitet.
Men om vi bara pratar om Volvos elbilar j\u00e4mf\u00f6rt med Tesla, som bara tillverkar elbilar, s\u00e5 har Tesla vissa f\u00f6rdelar j\u00e4mf\u00f6rt med Volvo. Tesla har tillverkat sina elbilar sedan 2008. De har haft mer forskningstid j\u00e4mf\u00f6rt med Volvo. De har ett h\u00f6gre v\u00e4rde av elbilar \u00e4n Volvo n\u00e4r det g\u00e4ller elbilar. De har andra f\u00f6rdelar j\u00e4mf\u00f6rt med Volvo med elbilar, t.ex:<\/p>\n\n\n\n
Tesla-bilar har ett praktiskt autopilotl\u00e4ge. Autopilotl\u00e4get g\u00f6r inte bilen till ett sj\u00e4lvk\u00f6rande fordon, men det \u00e4r till f\u00f6r att hj\u00e4lpa f\u00f6raren. F\u00f6raren kan fortfarande styra bilen. Autopilotl\u00e4get kr\u00e4ver att f\u00f6raren har h\u00e4nderna p\u00e5 ratten och f\u00f6raren kan ta \u00f6ver kontrollen n\u00e4r som helst.<\/p>\n\n\n\n
Tesla Model 3 \u00e4r den billigaste modellen som finns tillg\u00e4nglig, men den har \u00e4nd\u00e5 m\u00e5nga bra funktioner. Den har en ber\u00e4knad l\u00e5ng r\u00e4ckvidd p\u00e5 263 mil och bilens slanka form ser elegant ut. Priset f\u00f6r basvarianten b\u00f6rjar vid 41 190 dollar. Alla varianter kommer med Teslas stora infotainmentsk\u00e4rm som standard. Alternativet autopilot kan l\u00e4ggas till f\u00f6r ytterligare 3 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n
Tesla erbjuder en batterigaranti p\u00e5 8 \u00e5r eller 150 000 mil, beroende p\u00e5 vilket som intr\u00e4ffar f\u00f6rst. Standardmodellen Model 3 har en garanti p\u00e5 100 000 mil. Tesla h\u00e4vdar dock att batteriet fortfarande har 70 procent av sin livsl\u00e4ngd i slutet av garantiperioden.<\/p>\n\n\n\n
Tillf\u00f6rlitlighet i bilar inneb\u00e4r att man f\u00e5r samma resultat med perfekt prestanda varje dag. Konsistensen hos en bil spelar st\u00f6rst roll n\u00e4r n\u00e5gon m\u00e5ste lita p\u00e5 ett bilm\u00e4rke. Om en bil m\u00e5ste repareras varannan dag med en dyr upps\u00e4ttning delar \u00e4r den bilen f\u00f6rmodligen inte f\u00f6r alla.<\/p>\n\n\n\n
Men n\u00e4r en ny bil kommer ut p\u00e5 marknaden \u00e4r folk vanligtvis ivriga att k\u00f6pa den utan att \u00e4gna n\u00e5gon uppm\u00e4rksamhet \u00e5t bilens recensioner och betyg. Vid den tidpunkten ignorerar m\u00e4nniskor vanligtvis tillf\u00f6rlitligheten och g\u00e5r i st\u00e4llet f\u00f6r att uppleva nya funktioner. Tillf\u00f6rlitligheten blir dock en viktig faktor n\u00e4r bilen blir lite \u00e4ldre.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
P\u00e5 grund av flera vanliga problem som finns i Tesla-fordon anses Volvo vara mer tillf\u00f6rlitligt \u00e4n Tesla. Enligt rankningar av stora bilm\u00e4rken rankas Tesla ofta mycket l\u00e4gre \u00e4n Volvo. Tillf\u00f6rlitligheten<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16,17],"tags":[24],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1726"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1726"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1726\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1726"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1726"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1726"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}