{"id":1724,"date":"2021-09-10T07:28:56","date_gmt":"2021-09-10T07:28:56","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1724"},"modified":"2021-09-10T07:28:56","modified_gmt":"2021-09-10T07:28:56","slug":"vilket-ar-sakrare-tesla-eller-volvo","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilket-ar-sakrare-tesla-eller-volvo\/","title":{"rendered":"Vilket \u00e4r s\u00e4krare, Tesla eller Volvo?"},"content":{"rendered":"\n

B\u00e5de Tesla och Volvo \u00e4r f\u00f6rstklassiga n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet, men Volvo \u00e4r n\u00e5got b\u00e4ttre \u00e4n Tesla.<\/p>\n\n\n\n

Volvo har alltid varit en standard f\u00f6r s\u00e4kerhet inom bilindustrin. Det har gjort sig ett namn p\u00e5 marknaden f\u00f6r s\u00e4kerhet och tillf\u00f6rlitlighet. Volvo b\u00f6rjade tillverka bilar bara f\u00f6r att garantera de b\u00e4sta s\u00e4kerhetsfunktionerna f\u00f6r sina kunder. Tesla har dock ocks\u00e5 visat sig g\u00f6ra extremt s\u00e4kra bilar med f\u00f6rstklassiga s\u00e4kerhetsfunktioner.<\/p>\n\n\n\n

Bilars s\u00e4kerhet definieras i huvudsak av hur kompetent ett fordon skulle visa sig vara i h\u00e4ndelse av en olycka. Bils\u00e4kerhet \u00e4r st\u00e4ndigt \u00e4r en viktig fr\u00e5ga f\u00f6r m\u00e5nga individer, s\u00e5 moderna bilar inneh\u00e5ller m\u00e5nga avancerade s\u00e4kerhets\u00e5tg\u00e4rder, inklusive b\u00e5de aktiva och passiva s\u00e4kerhetsfunktioner.<\/p>\n\n\n\n

Tesla s\u00e4kerhetsbetyg<\/h2>\n\n\n\n

Tesla \u00e4r fr\u00e4mst k\u00e4nt f\u00f6r sina elbilar och Elon Musk, men s\u00e4kerhetsfunktionerna \u00e4r ocks\u00e5 toppklassiga. Tesla-bilar har regelbundet rankats av IIHS som topps\u00e4kra bilar, och flera Tesla-bilar har ocks\u00e5 f\u00e5tt 5 stj\u00e4rnor av NHTSA. NHTSA:s rankning baseras p\u00e5 krocktester p\u00e5 varje sida av bilen.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model Y har alltid varit en mycket s\u00e4ker bil. Den har framg\u00e5ngsrikt klarat alla tester av NHTSA, som gav den 5 stj\u00e4rnor. Model Y anses ofta vara den s\u00e4kraste Tesla-bilen. \u00c5r 2021 valdes Tesla Model 3 ocks\u00e5 ut av IIHS i kategorin Top Safety Pick+.<\/p>\n\n\n\n

Teslas s\u00e4kerhetsfunktioner<\/h2>\n\n\n\n

Tesla tillverkar sina bilar med s\u00e4kerhet som h\u00f6gsta prioritet och designar bilarna f\u00f6r att minimera risken f\u00f6r olyckor och krascher. Batteripaketet \u00e4r placerat vid bilens bas, vilket ger dem ett h\u00f6gt skydd mot \u00f6verrullningar. Tesla-bilar har ocks\u00e5 en patenterad sidotr\u00f6skelstruktur som skyddar passagerarna vid en eventuell sidokollision.<\/p>\n\n\n\n

Den strukturella integriteten \u00e4r ocks\u00e5 utm\u00e4rkt i Teslas bilar. Eftersom Tesla endast tillverkar elbilar har de inga motorer framtill eller baktill. Detta g\u00f6r att de kan placera ett extra utrymme fram och bak p\u00e5 bilarna, vilket minskar passagerarnas skaderisker. Sist men inte minst har alla Tesla-bilar ganska bra krockkuddar med sidokrockkuddegardiner.<\/p>\n\n\n\n

Volvo s\u00e4kerhetsbetyg<\/h2>\n\n\n\n

Det svenska f\u00f6retaget Volvo har alltid varit ett toppnamn f\u00f6r s\u00e4kra bilar. De har arbetat med s\u00e4kerhetsfunktioner sedan starten.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga ideella bils\u00e4kerhetsorganisationer har st\u00e4ndigt rankat Volvos mycket bra och gett dem fem stj\u00e4rnor. NHTSA rankade till exempel nyligen XC90 med fulla stj\u00e4rnor. Och IIHS rankade Volvos hela sortiment som Top Safety Pick+. XC90 anses vara en av de s\u00e4kraste bilarna som n\u00e5gonsin byggts.<\/p>\n\n\n\n

Volvo tillverkar ett litet sortiment av bilar, men de ser till att alla bilar \u00e4r b\u00e4st n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhetsfunktioner. Volvo har bokstavligen centrerat sin marknadsf\u00f6ringskampanj p\u00e5 bilars s\u00e4kerhetsfunktioner och hur viktig bils\u00e4kerhet \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Volvos s\u00e4kerhetsfunktioner<\/h2>\n\n\n\n

Volvos rykte inom s\u00e4kerhetssegmentet har inte uppst\u00e5tt p\u00e5 bara en dag. De har arbetat h\u00e5rt f\u00f6r att tillhandah\u00e5lla de b\u00e4sta s\u00e4kerhetsfunktionerna n\u00e5gonsin och har till och med uppfunnit vissa s\u00e4kerhetsfunktioner fr\u00e5n grunden. De ursprungliga Volvo-s\u00e4kerhetsfunktionerna inkluderar barnstol, fotg\u00e4ngardetektor, trepunktsb\u00e4lte och bak\u00e5tv\u00e4nd barnstol.<\/p>\n\n\n\n

Ut\u00f6ver dessa funktioner har Volvo alla andra standardiserade s\u00e4kerhetsfunktioner som vanligtvis ing\u00e5r i de flesta lyxbilar. Volvo tar dem dock till n\u00e4sta niv\u00e5. S\u00e4kerhetsfunktioner som finns i alla Volvomodeller \u00e4r bl.a. uppbl\u00e5sbara gardiner, rullstabilitetskontroll, whiplashskydd, elektronisk stabilitetskontroll, f\u00f6rarvarningskontroll och k\u00f6rf\u00e4ltshj\u00e4lp.<\/p>\n\n\n\n

Volvo vs. Tesla: B\u00e5da \u00e4r mycket s\u00e4kra, men Volvo \u00e4r s\u00e4krare<\/h2>\n\n\n\n

Tesla hade ett genomsnittligt USN-s\u00e4kerhetsbetyg p\u00e5 9,80\/10. Detta g\u00f6r definitivt Tesla till en av de s\u00e4kraste biltillverkarna. Volvo, som \u00e4r det s\u00e4kraste och mest p\u00e5litliga f\u00f6retaget, fick dock ett h\u00f6gre 9,90 av 10 i sitt USN Safety Score. Andra organisationer med s\u00e4kerhetsrankning, som IIHS, Euro NCAP, ANCAP och NHTSA, rankar alla Volvo n\u00e5got h\u00f6gre \u00e4n Tesla.<\/p>\n\n\n\n

I slut\u00e4ndan \u00e4r b\u00e5da m\u00e4rkena utm\u00e4rkta n\u00e4r det g\u00e4ller att garantera s\u00e4kerheten f\u00f6r sina kunder. Volvo har en liten f\u00f6rdel gentemot Tesla p\u00e5 grund av sin l\u00e5nga historia inom s\u00e4kerhetsm\u00e4tningar. Volvo har tillverkat de s\u00e4kraste bilarna i \u00e5rtionden. Tesla \u00e4r dock fortfarande ny p\u00e5 marknaden och b\u00f6rjade bara tillverka bilar 2008. S\u00e5 Tesla kan komma att \u00f6vertr\u00e4ffa Volvo en dag i framtiden, men f\u00f6r tillf\u00e4llet ligger Volvo f\u00f6re n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r elbilar s\u00e4kra bilar?<\/h3>\n\n\n\n

M\u00e4nniskor har sina farh\u00e5gor om kortslutning av batterierna i elbilar. I elbilar anv\u00e4nds litiumjonbatterier som kan kortslutas om batteriet skadas. Chanserna \u00e4r dock ganska sm\u00e5. De \u00e4r j\u00e4mf\u00f6relsevis s\u00e4krare \u00e4n bensinbaserade motorer.<\/p>\n\n\n\n

En annan fr\u00e5ga som r\u00f6r elbilar \u00e4r deras k\u00f6rstr\u00e4cka. M\u00e4nniskor \u00e4r r\u00e4dda f\u00f6r att deras bilbatteri kan t\u00f6mmas n\u00e4r de \u00e4r borta fr\u00e5n hemmet och l\u00e4mna dem strandsatta. Men \u00e4ven den billigaste elbilen, Nissan Leaf, har en r\u00e4ckvidd p\u00e5 cirka 150 mils batteri, vilket \u00e4r tillr\u00e4ckligt f\u00f6r stadsbruk. Det \u00e4r bara att planera i f\u00f6rv\u00e4g f\u00f6r att undvika att batteriet tar slut.<\/p>\n\n\n\n

Kan vi l\u00e4gga till s\u00e4kerhetsfunktioner i v\u00e5ra bilar?<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r m\u00f6jligt att komplettera gamla bilar med ytterligare s\u00e4kerhetsfunktioner. S\u00e4kerhetsutrustning finns som eftermarknadsprodukter som kan l\u00e4ggas till din bil. Vissa av dessa till\u00e4ggsfunktioner \u00e4r till och med billigare \u00e4n de inbyggda s\u00e4kerhetsalternativen.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r n\u00e5gra organisationer som m\u00e4ter bils\u00e4kerheten?<\/h3>\n\n\n\n

Det finns flera icke vinstdrivande organisationer som m\u00e4ter bils\u00e4kerheten, bland annat:<\/p>\n\n\n\n