{"id":1704,"date":"2021-09-10T07:13:16","date_gmt":"2021-09-10T07:13:16","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1704"},"modified":"2021-09-10T07:13:16","modified_gmt":"2021-09-10T07:13:16","slug":"vilka-ar-de-vanligaste-problemen-med-volvo","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-ar-de-vanligaste-problemen-med-volvo\/","title":{"rendered":"Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med Volvo?"},"content":{"rendered":"\n

Trots att Volvo har gjort sig ett namn n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet och h\u00e5llbarhet har flera vanliga problem blivit uppenbara. S\u00e5 innan du k\u00f6per en Volvo \u00e4r det viktigt att k\u00e4nna till n\u00e5gra av de vanligaste problemen som du kan st\u00f6ta p\u00e5 p\u00e5 v\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen som Volvo-\u00e4gare upplever \u00e4r pl\u00f6tsligt motorfel, d\u00e5lig br\u00e4nsleekonomi, \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning och fel p\u00e5 v\u00e4xell\u00e5dan. De flesta av dessa problem b\u00f6rjar dyka upp n\u00e4r din Volvo n\u00e5r minst 75 000 mil. H\u00e4r \u00e4r vanliga Volvo-problem:<\/p>\n\n\n\n

Pl\u00f6tsligt motorfel<\/h2>\n\n\n\n

Tidigare har m\u00e5nga Volvo\u00e4gare klagat p\u00e5 motorfel flera g\u00e5nger. Detta \u00e4r ett problem som finns i de flesta Volvomodeller. Den fr\u00e4msta orsaken till att motorn g\u00e5r s\u00f6nder pl\u00f6tsligt \u00e4r problem med kylfl\u00e4kten.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r kylfl\u00e4kten utvecklar problem b\u00f6rjar motorn \u00f6verhettas, vilket g\u00f6r att den till slut g\u00e5r s\u00f6nder. Detta beror p\u00e5 att kylsystemet h\u00e5ller motorn ig\u00e5ng vid en idealisk temperatur. S\u00e5 om det \u00e4ventyras kommer det inte att fungera som det beh\u00f6vs och det kommer ocks\u00e5 att p\u00e5verka motorns funktion.<\/p>\n\n\n\n

Problem med l\u00e4ckage i servostyrningen<\/h2>\n\n\n\n

Problemet med l\u00e4ckage i servostyrningen \u00e4r vanligt i de senaste Volvomodellerna. Detta l\u00e4ckage sker n\u00e4r slangen som transporterar servostyrningsv\u00e4tskan fr\u00e5n reservoaren till systemet b\u00f6rjar l\u00e4cka. Det g\u00f6r att det blir ganska sv\u00e5rt att styra fordonet.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r bilen startas pumpas v\u00e4tskan till kuggst\u00e5ngen d\u00e4r varje r\u00f6relse f\u00f6r\u00e4ndrar den till skum. Den goda nyheten \u00e4r att det \u00e4r l\u00e4tt att \u00e5tg\u00e4rda det h\u00e4r problemet, men det b\u00f6r \u00f6verl\u00e5tas till en professionell eller auktoriserad Volvo-mekaniker eller tekniker.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6verdriven oljef\u00f6rbrukning<\/h2>\n\n\n\n

En av de viktigaste delarna av att ta hand om ditt fordon \u00e4r att se till att det har r\u00e4tt typ och tillr\u00e4ckligt med olja. M\u00e5nga Volvos tenderar dock att f\u00f6rbruka \u00f6verskottsolja, vilket \u00e4r ett gn\u00e4ll n\u00e4r du m\u00e5ste kontrollera oljeniv\u00e5n efter n\u00e5gra veckors k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom har de flesta Volvos sprickor i en av br\u00e4nsleledningarna i motorrummet. Detta orsakar br\u00e4nslel\u00e4ckage i motorrummet efter en tid. Det uppst\u00e5r p\u00e5 grund av det trycksatta br\u00e4nslesystemet. Dessutom finns det ett t\u00f6mningsh\u00e5l i botten p\u00e5 de mekaniska br\u00e4nslepumparna.<\/p>\n\n\n\n

Om din Volvo har ett internt l\u00e4ckage kommer d\u00e4rf\u00f6r oljan att l\u00e4cka fr\u00e5n t\u00f6mningsh\u00e5let. Dessutom kan oljel\u00e4ckaget ocks\u00e5 ske i gummislangen och metallr\u00f6ret fr\u00e5n tanken till br\u00e4nslepumpen. L\u00e4ckan uppst\u00e5r i metallr\u00f6ret och gummislangen efter att rost uppst\u00e5tt.<\/p>\n\n\n\n

Bland de olika Volvomodellerna \u00e4r 2012 \u00e5rs Volvo S60 den mest drabbade modellen. Den fr\u00e4msta orsaken till \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning \u00e4r oljel\u00e4ckage. Du kan allts\u00e5 f\u00e5 en mekaniker att arbeta p\u00e5 den och \u00e5tg\u00e4rda problemet i tid.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e5lig br\u00e4nsleekonomi<\/h2>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem med Volvo-bilar \u00e4r d\u00e5lig br\u00e4nsleekonomi. Och en av huvudorsakerna till detta \u00e4r den l\u00e5ngsamma accelerationen som Volvo vanligtvis har. Till skillnad fr\u00e5n Mercedes-Benz eller BMW har Volvo vanligtvis en l\u00e5ngsammare acceleration, vilket i slut\u00e4ndan leder till att mer br\u00e4nsle anv\u00e4nds. S\u00e5 n\u00e4r du f\u00f6rs\u00f6ker trampa p\u00e5 pedalen f\u00f6r att accelerera snabbare anv\u00e4nds mer br\u00e4nsle.<\/p>\n\n\n\n

Trots detta har de senaste Volvomodellerna en n\u00e5got b\u00e4ttre br\u00e4nsleekonomi \u00e4n de \u00e4ldre modellerna. Men de \u00e4r inte b\u00e4ttre \u00e4n de flesta av sina konkurrenter. Dessutom kan du fortfarande f\u00f6rb\u00e4ttra din Volvos br\u00e4nsleekonomi genom att inte accelerera h\u00e5rt. Byt ocks\u00e5 regelbundet ditt oljefilter s\u00e5 att det fungerar effektivt.<\/p>\n\n\n\n

Fel p\u00e5 v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Dessutom har Volvo en komplicerad v\u00e4xell\u00e5da. Observera att transmissionen \u00e4r ett annat namn som ges till v\u00e4xell\u00e5dan. Mot Volvos \u00e4r utrustade med en automatisk v\u00e4xell\u00e5da, vilket \u00e4r n\u00e5got riskabelt. Dessutom har de ett powershift-transmissionssystem, vilket g\u00f6r det sv\u00e5rt f\u00f6r f\u00f6rare att f\u00f6rst\u00e5 tekniken.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att Volvos v\u00e4xell\u00e5dssystem ska fungera bra beh\u00f6ver det en uppdatering av v\u00e4xell\u00e5dsv\u00e4tska eller programvara, vilket vanligtvis g\u00f6rs av en professionell mekaniker eller tekniker fr\u00e5n Volvo.<\/p>\n\n\n\n

Problem med s\u00e4kringsl\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Slutligen har Volvo ocks\u00e5 problem med s\u00e4kringar. Tv\u00e4rtom finns det h\u00e4r problemet i en handfull Volvomodeller. Detta beror p\u00e5 att deras s\u00e4kringar \u00e4r d\u00e5ligt placerade under instrumentbr\u00e4dan. Som ett resultat av detta fastnar vatten fr\u00e5n utsidan inuti s\u00e4kringsboxen. Senare orsakar detta korrosion och elektriska fel uppst\u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen i vissa Volvomodeller?<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6rutom de stora problem som f\u00f6rekommer i de flesta Volvomodeller finns det problem som endast \u00e4r vanliga i vissa Volvo-bilmodeller. Dessa \u00e4r bland annat f\u00f6ljande:
Volvo S60 – det vanligaste problemet som Volvo S60-\u00e4gare b\u00f6r f\u00f6rv\u00e4nta sig \u00e4r \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning. Detta beror p\u00e5 oljel\u00e4ckage, men det kan l\u00f6sas genom att ta bilen till en auktoriserad Volvo\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare f\u00f6r reparation. Andra problem \u00e4r bland annat motorfel och transmissionsproblem.
Volvo S80 – den h\u00e4r modellen har olika problem beroende p\u00e5 tillverknings\u00e5r. Volvo S80 fr\u00e5n 2000 har motorproblem, medan 2014 \u00e5rs modell har problem med transmissionen.
Volvo V70 – denna \u00e4r bland de Volvo med flest problem. Volvo V70 fr\u00e5n 2001 hade motorproblem och transmissionsfel.
Volvo 240 – trots att den \u00e4r bland de mest p\u00e5litliga Volvo genom tiderna hade den h\u00e4r modellen problem med en d\u00e5ligt placerad s\u00e4kringsl\u00e5da som kunde orsaka stora elfel.
Volvo XC60 – detta \u00e4r en av de b\u00e4sta Volvo crossover-SUV:erna p\u00e5 marknaden. N\u00e4r dess motor \u00f6verhettas leder det dock till fel p\u00e5 grund av den misslyckade kylfl\u00e4kten.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r Volvos s\u00e5 op\u00e5litliga?<\/h3>\n\n\n\n

Volvo anses vara s\u00e5 op\u00e5litliga eftersom den genomsnittliga kostnaden f\u00f6r reparationer och underh\u00e5ll ligger \u00f6ver branschstandarden. D\u00e4rf\u00f6r m\u00e5ste du spendera mer p\u00e5 reparationer och underh\u00e5ll \u00e4n en person med en konventionell bil som en Toyota.<\/p>\n\n\n\n

Tillverkas Volvos motorer i Sverige eller i Kina?<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6re 2013 tillverkades Volvos motorer i Skovde i Sverige av Volvo Engine Architecture (VEA). VEA \u00e4r en familj av raka tre- och raka fyrmotoriga bil- och dieselmotorer. Fr\u00e5n och med 2016 tillverkades dock de flesta av Volvos motorer fr\u00e5n Zhangjiakou i Kina.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

Innan du k\u00f6per en Volvo \u00e4r det viktigt att k\u00e4nna till n\u00e5gra av de vanligaste problemen som du sannolikt kommer att st\u00f6ta p\u00e5. Vanliga problem hos Volvo \u00e4r bland annat abrupt motorfel, problem med l\u00e4ckage i servostyrningen, \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning, d\u00e5lig br\u00e4nsleekonomi, fel p\u00e5 v\u00e4xell\u00e5dan och problem med s\u00e4kringsl\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom finns vissa vanliga problem i specifika Volvomodeller. Om du \u00e4ger en Volvo b\u00f6r du d\u00e4rf\u00f6r vara uppm\u00e4rksam n\u00e4r din bil har g\u00e5tt \u00f6ver 75 000 mil. Och om du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att reparera den, se till att ta bilen till en Volvo-auktoriserad mekaniker f\u00f6r korrekt reparation.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Trots att Volvo har gjort sig ett namn n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet och h\u00e5llbarhet har flera vanliga problem blivit uppenbara. S\u00e5 innan du k\u00f6per en Volvo \u00e4r det viktigt att<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1704"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1704"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1704\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1704"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1704"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1704"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}