{"id":1687,"date":"2021-09-02T08:24:12","date_gmt":"2021-09-02T08:24:12","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1687"},"modified":"2021-09-02T08:24:12","modified_gmt":"2021-09-02T08:24:12","slug":"vilken-hybridbil-har-langst-rackvidd","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-hybridbil-har-langst-rackvidd\/","title":{"rendered":"Vilken hybridbil har l\u00e4ngst r\u00e4ckvidd?"},"content":{"rendered":"\n

Hybridmarknaden b\u00f6rjar sakta ta form, och det finns m\u00e5nga hybrider d\u00e4r ute, och vissa av dem \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n andra. F\u00f6r n\u00e4stan 12 \u00e5r sedan blev Chevy Volt den allra f\u00f6rsta produktionshybriden i USA, och fram till 2019 har s\u00e5 mycket som 5,4 miljoner hybrider s\u00e5lts.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r n\u00e4rvarande anses 400 miles p\u00e5 en enda vara imponerande f\u00f6r en EV, men en hybrid kan g\u00e5 l\u00e5ngt ut\u00f6ver det. Med detta sagt \u00e4r Kia Optima Hybrid klassad f\u00f6r 713 miles medan Hyundai Ioniq Blue Edition som kan g\u00e5 s\u00e5 l\u00e5ngt som 700 miles.<\/p>\n\n\n\n

Bakom 700 miles-klubben f\u00f6ljer Toyota Camry Hybrid LE med maximalt 689 miles medan dess Prius Eco-bror \u00e4r klassad f\u00f6r 655 miles. Chevy Malibu Hybrid har en r\u00e4ckvidd p\u00e5 637 mil och titeln SUV med l\u00e4ngst r\u00e4ckvidd g\u00e5r till Kia Niro FE som klarar 618,8 mil.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att dessa r\u00e4ckviddsbed\u00f6mningar fr\u00e4mst \u00e4r f\u00f6rknippade med stadsk\u00f6rning eftersom hybridbilar tenderar att lida p\u00e5 motorv\u00e4gen. Om du undrar vilken hybrid som har den l\u00e4ngsta elektriska r\u00e4ckvidden \u00e4r det BMW i3 med en r\u00e4ckvidd p\u00e5 153 mil medan Honda Clarity p\u00e5 andra plats bara klarar 47 mil.<\/p>\n\n\n\n

Kia Optima Hybrid<\/h2>\n\n\n\n

Kia Optima Hybrid har endast genomsnittliga EPA-betyg f\u00f6r hybrider med 39 MPG i staden, 45 MPG p\u00e5 motorv\u00e4gen och 41 MPG kombinerat, men d\u00e4r Optima tar ut sv\u00e4ngarna \u00e4r br\u00e4nsletanken p\u00e5 16 gallon. F\u00f6rutom effektivitet erbjuder Optima flera \u00f6nskv\u00e4rda bekv\u00e4mligheter och lyxfunktioner till ett \u00f6verkomligt pris.<\/p>\n\n\n\n

Android Auto, Apple Car Play, en backkamera och en 7-tums peksk\u00e4rm finns som standard medan du kan v\u00e4lja massor av extrautrustning. Utrymmet \u00e4r tacksamt b\u00e5de n\u00e4r det g\u00e4ller passagerare och last, och Optima ser dessutom bra ut.<\/p>\n\n\n\n

Honda Ioniq Blue Edition<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq Blue \u00e4r en av de mest prisv\u00e4rda hybriderna p\u00e5 marknaden. Trots att Ioniq endast har en 12-gallonstank erbjuder den 57MPG i staden, 59MPG p\u00e5 motorv\u00e4gen och 58MPG kombinerat, vilket g\u00f6r att Ioniq blir den mest effektiva hybridhatchbacken av hela IONIQ-familjen.<\/p>\n\n\n\n

Ioniq Blue kostar cirka 23 000 dollar och den \u00e4r standard med tv\u00e5zons klimatkontroll, en 7-tums peksk\u00e4rm, Android Auto, Apple CarPlay, Bluetooth, keyless go och High Def-radio. Ioniq \u00e4r en perfekt hybrid f\u00f6r den som vill ha en bra stadsbil f\u00f6r inte s\u00e5 mycket pengar.<\/p>\n\n\n\n

Toyota Camry Hybrid LE<\/h2>\n\n\n\n

Honda Camry Hybrid LE \u00e4r en av de b\u00e4sta hybridbilarna f\u00f6r l\u00e5ngk\u00f6rning. Med ett betyg p\u00e5 51MPG i stadstrafik, 53MPG p\u00e5 landsv\u00e4g och 52MPG kombinerat r\u00e4cker Camry LE f\u00f6r cirka 689 mil, vilket g\u00f6r den till den b\u00e4sta l\u00e5ngk\u00f6rningsbilen som Toyota f\u00f6r n\u00e4rvarande tillverkar.<\/p>\n\n\n\n

Om du kombinerar detta med standardiserade s\u00e4kerhetspaket som inneh\u00e5ller funktioner som adaptiv farth\u00e5llare, automatiskt helljus, k\u00f6rf\u00e4ltsh\u00e5llning, fotg\u00e4ngardetektion och mycket mer, \u00e4r Camry en fantastisk familjedetalj med en lika imponerande l\u00e5ngdistansstatus.<\/p>\n\n\n\n

Toyota Prius ECO<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r om\u00f6jligt att tala om effektivitet utan att n\u00e4mna Toyota Prius. \u00c4ven om Prius inte l\u00e4ngre \u00e4r den mest effektiva bilen i USA, s\u00e5 \u00e4r den fortfarande bland de fem b\u00e4sta i n\u00e4stan alla effektivitetskategorier. Med en maxgr\u00e4ns p\u00e5 58MPG och en 11,3-gallon bensintank r\u00e4cker Prius ECO till 655 miles.<\/p>\n\n\n\n

Toyota Prius \u00e4r en bil som alla k\u00e4nner till f\u00f6r sin tillf\u00f6rlitlighet, effektivitet och tr\u00e5kighet. S\u00e5 om det \u00e4r n\u00e5got du gillar, se till att kolla in Prius Eco.<\/p>\n\n\n\n

Chevrolet Malibu Hybrid<\/h2>\n\n\n\n

Chevrolet Malibu Hybrid \u00e4r en av de b\u00e4sta USA-tillverkade bilarna f\u00f6r l\u00e5ngk\u00f6rning eftersom Malibu Hybrid ber\u00e4knas ha en r\u00e4ckvidd p\u00e5 637 mil. EPA-v\u00e4rdena \u00e4r 49MPG city, 43MPG highway och 46MPG combined vilket g\u00f6r Malibu till en hygglig utmanare. Du m\u00e5ste dock ocks\u00e5 ta h\u00e4nsyn till br\u00e4nsletanken p\u00e5 13 gallon.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom effektivitet i \u00f6verfl\u00f6d \u00e4r Malibu precis som alla andra Chevy Malibu d\u00e4r ute. Det inneb\u00e4r att den \u00e4r standard med massor av anv\u00e4ndbar utrustning som Android Auto, Apple Car Play, Wifi-Hotspot och en nyligen omgjord 8-tums bredbildsbildsk\u00e4rm f\u00f6r infotainment. N\u00e4r det g\u00e4ller utseendet ser Malibu b\u00e4ttre ut \u00e4n i stort sett alla andra bilar p\u00e5 den h\u00e4r listan.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r hybrider bra f\u00f6r l\u00e5ngk\u00f6rning?<\/h3>\n\n\n\n

Hybrider \u00e4r inte bra f\u00f6r l\u00e5ngk\u00f6rning eftersom de erbjuder mindre elmotorer som i teorin ska ta \u00f6ver belastningen fr\u00e5n f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn. En mindre elmotor kan dock inte driva en bil av anst\u00e4ndig storlek under en l\u00e4ngre tid av konstant motorv\u00e4gsk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att huvuddelen av belastningen kommer att ligga p\u00e5 f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn, vilket kommer att offra effektiviteten. Dessutom \u00e4r regenbromsning praktiskt taget v\u00e4rdel\u00f6s vid motorv\u00e4gsk\u00f6rning, vilket \u00e4ven g\u00e4ller f\u00f6r det rena ell\u00e4get.<\/p>\n\n\n\n

Hur \u00f6kar man r\u00e4ckvidden f\u00f6r en hybridbil?<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6r att maximera r\u00e4ckvidden f\u00f6r en hybridbil m\u00e5ste du k\u00f6ra mjukt i konstant takt utan att n\u00e5 hastigheter \u00f6ver 60 mph. Du b\u00f6r maximera regenbromsningen, vilket inneb\u00e4r att du b\u00f6r aktivera det mest aggressiva regenbromsningsl\u00e4get och f\u00f6rs\u00f6ka undvika att anv\u00e4nda friktionsbromsar om det \u00e4r s\u00e4kert att g\u00f6ra det.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom b\u00f6r du anv\u00e4nda luftkonditioneringen konservativt och f\u00f6rs\u00f6ka h\u00e5lla f\u00f6nstren st\u00e4ngda. Se till att inte \u00f6verbelasta bilen eftersom \u00f6kad vikt \u00e4r h\u00e5rt f\u00f6r effektiviteten. Byt ut dina d\u00e4ck med rekommenderade intervall f\u00f6r att uppn\u00e5 b\u00e4sta friktion. Viktigast av allt \u00e4r att vara sn\u00e4ll mot ditt batteri eftersom batteridegradering med tiden \u00e4r ytterst relevant.<\/p>\n\n\n\n

Kan man trimma en hybridbil?<\/h3>\n\n\n\n

En hybridbil kan faktiskt trimmas f\u00f6r att ge mer effekt, men denna process kr\u00e4ver lite mer fink\u00e4nsla och h\u00e4ngivenhet. Om du vill \u00f6ka effekten i en v\u00e4lanv\u00e4nd hybridbil med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka \u00e4r det b\u00e4sta att byta ut batterierna eftersom batterier tenderar att f\u00f6rs\u00e4mras med tiden.<\/p>\n\n\n\n

Sj\u00e4lva elmotorn kan ocks\u00e5 trimmas, men detta \u00e4r inte tillr\u00e5dligt eftersom det kan st\u00e4lla till det f\u00f6r hybridsystemet om det inte g\u00f6rs p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Det enklaste och minst skadliga s\u00e4ttet att trimma en hybrid \u00e4r att trimma motorn eller installera en annan remap p\u00e5 ECU:n, men detta kommer att h\u00e4mma effektiviteten.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hybridmarknaden b\u00f6rjar sakta ta form, och det finns m\u00e5nga hybrider d\u00e4r ute, och vissa av dem \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n andra. F\u00f6r n\u00e4stan 12 \u00e5r sedan blev Chevy Volt den allra<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[22],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1687"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1687"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1687\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1687"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1687"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1687"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}