{"id":1685,"date":"2021-09-02T08:23:16","date_gmt":"2021-09-02T08:23:16","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1685"},"modified":"2021-09-02T08:23:16","modified_gmt":"2021-09-02T08:23:16","slug":"ar-hybrider-bra-for-langdistansbilar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-hybrider-bra-for-langdistansbilar\/","title":{"rendered":"\u00c4r hybrider bra f\u00f6r l\u00e5ngdistansbilar?"},"content":{"rendered":"\n

Hybridbilar har blivit mycket popul\u00e4ra under de senaste \u00e5ren, och d\u00e4rf\u00f6r kan man fr\u00e5ga sig om en hybrid \u00e4r en bra bil f\u00f6r l\u00e5ngdistansk\u00f6rning. Oftast \u00e4r hybrider gjorda f\u00f6r urbana stadsmilj\u00f6er som inneh\u00e5ller mycket stopp-och-go-trafik.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r fungerar hybrider b\u00e4st i dessa milj\u00f6er, och de \u00e4r inte i f\u00f6rsta hand gjorda f\u00f6r l\u00e5ngk\u00f6rning. Vissa hybrider \u00e4r dock b\u00e4ttre p\u00e5 l\u00e5ngk\u00f6rning \u00e4n andra, men ingen hybrid sl\u00e5r en st\u00f6rre dieselmotor.<\/p>\n\n\n\n

Hybrider \u00e4r b\u00e4ttre f\u00f6r milj\u00f6n, vilket inneb\u00e4r att hybridbilarnas popularitet bara \u00f6kar. Det \u00e4r n\u00e5got oerh\u00f6rt efterstr\u00e4vansv\u00e4rt med att ha en bil som inte beh\u00f6ver st\u00e4ndiga br\u00e4nslestopp, s\u00e4rskilt om man kombinerar det med eventuella statliga incitament och skattes\u00e4nkningar.<\/p>\n\n\n\n

Skillnaderna mellan hybridbilar och bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer \u00e4r m\u00e5nga, men den mest uppenbara \u00e4r br\u00e4nsleeffektiviteten. Medan ICE-bilar vanligtvis ger b\u00e4ttre MPG-resultat p\u00e5 motorv\u00e4gen, ger hybrider b\u00e4ttre MPG-resultat i staden. Detta inneb\u00e4r ocks\u00e5 att en vanlig ICE-bil borde vara s\u00e4mre \u00e4n en hybrid i en stad med stopp-och-go-trafik.<\/p>\n\n\n\n

Hybridteknik och k\u00f6rning p\u00e5 motorv\u00e4g<\/h2>\n\n\n\n

Skillnaderna mellan hybrider och ICE-bilar beror fr\u00e4mst p\u00e5 den mer sofistikerade drivlinan och de mer sofistikerade kylkomponenterna som hybrider erbjuder. F\u00f6rutom dessa \u00e4r det ocks\u00e5 vanligt att speciella v\u00e4xelmekanismer, m\u00e5nga ledningar och sofistikerade mjukvarul\u00f6sningar finns i dagens hybrider.<\/p>\n\n\n\n

Den mest utm\u00e4rkande egenskapen hos en hybridbil f\u00f6rutom batteriet \u00e4r regenerativ bromsning, ett system som uppfanns f\u00f6r att f\u00e5nga upp f\u00f6rlorad r\u00f6relseenergi under k\u00f6rning f\u00f6r att lagra den i batteriet f\u00f6r framtida anv\u00e4ndning. Detta fungerar b\u00e4st n\u00e4r du st\u00e4ndigt accelererar och bromsar in eftersom regenbromsning tenderar att anv\u00e4nda elmotorn f\u00f6r att bromsa bilen.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att du inte kommer att anv\u00e4nda dina friktionsbromsar s\u00e5 ofta, utan endast n\u00e4r du snabbt beh\u00f6ver tappa lite fart. L\u00e5ngk\u00f6rning sker dock mestadels p\u00e5 motorv\u00e4g och det finns inte s\u00e5 m\u00e5nga bromszoner p\u00e5 en motorv\u00e4g, s\u00e4rskilt inte om v\u00e4garna \u00e4r fria fr\u00e5n trafik.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r de flesta elmotorer i hybridbilar svaga och kan inte fullt ut st\u00f6dja en bil n\u00e4r den f\u00e4rdas i motorv\u00e4gshastigheter. Som s\u00e5dan \u00e4r hybrider inte s\u00e5 bra j\u00e4mf\u00f6rt med elbilar, s\u00e4rskilt om man beaktar de extra kostnader som vanligtvis \u00e4r f\u00f6rknippade med en hybrid.<\/p>\n\n\n\n

Diesel- och bensinbilar f\u00f6r motorv\u00e4gsk\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts b\u00f6r du hoppa \u00f6ver hybrider om du planerar att k\u00f6ra l\u00e5nga str\u00e4ckor regelbundet. Det b\u00e4sta vore att \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa bensin- eller dieseldrivna bilar. Mellan de tv\u00e5 \u00e4r dieselbilar b\u00e4st n\u00e4r det g\u00e4ller motorv\u00e4gsk\u00f6rning, men vissa l\u00e4nder har ett begr\u00e4nsat utbud av dieselbilar.<\/p>\n\n\n\n

Med det sagt, om du kan k\u00f6pa en dieseldriven variant av den bil du \u00e4r intresserad av, satsa p\u00e5 det. Dieselmotorer \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att ha \u00f6verl\u00e4gsna vridmomentsiffror j\u00e4mf\u00f6rt med bensinbilar, vilket ytterligare f\u00f6rb\u00e4ttrar br\u00e4nsleeffektiviteten vid motorv\u00e4gsk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Dieselmotorer k\u00e4nnetecknas av h\u00f6gre cylindertryck och totalt sett h\u00f6gre motortemperaturer vilket leder till \u00f6verl\u00e4gsen v\u00e4rmeeffektivitet. Bensindrivna bilar \u00e4r \u00e5 andra sidan b\u00e4ttre p\u00e5 kortare resor, och det \u00e4r ocks\u00e5 anledningen till att m\u00e5nga hybridbilar anv\u00e4nder bensin och en elmotor.<\/p>\n\n\n\n

Elbilar f\u00f6r motorv\u00e4gsk\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Motorv\u00e4gsk\u00f6rning inneb\u00e4r vanligtvis h\u00f6ghastighetsk\u00f6rning i konstant takt, vilket inte \u00e4r idealiskt f\u00f6r elbilar av n\u00e5gra olika sk\u00e4l. F\u00f6r det f\u00f6rsta \u00e4r elbilar begr\u00e4nsade av sin r\u00e4ckvidd som inte alls \u00e4r i n\u00e4rheten av vad en diesel- eller till och med bensinbil kan g\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom problem med r\u00e4ckvidden kan laddningen av en elbil l\u00e4gga till otaliga timmar p\u00e5 din resa \u00f6ver land, \u00e4ven om allt g\u00e5r enligt planerna. M\u00e5nga EV-upplevelser k\u00e4nnetecknas dock av otillg\u00e4ngliga laddningsstationer som \u00e4r ur funktion eller ibland inte ens existerar. Detta kanske inte \u00e4r ett stort problem vid daglig k\u00f6rning, men det \u00e4r det vid en l\u00e5ng resa.<\/p>\n\n\n\n

Det som \u00e4r bra med EV:s \u00e4r att de \u00e4r smidiga och tysta. F\u00f6r att maximera effektiviteten tenderar elfordon att vara aerodynamiskt glidande vilket ytterligare minskar luftmotst\u00e5ndet och d\u00e4rmed g\u00f6r bilen extremt tyst. \u00c4ven om vissa elbilar kan komma n\u00e4ra 300 mils r\u00e4ckvidd \u00e4r de flesta av dem fortfarande inte tillr\u00e4ckligt bra f\u00f6r l\u00e5ngk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r l\u00e5ngk\u00f6rning bra eller d\u00e5ligt f\u00f6r din bil?<\/h3>\n\n\n\n

L\u00e5ngk\u00f6rning \u00e4r faktiskt att f\u00f6redra j\u00e4mf\u00f6rt med kortk\u00f6rning. N\u00e5got som en resa p\u00e5 700 mil med konstant hastighet \u00e4r i vissa fall b\u00e4ttre f\u00f6r din bil \u00e4n en resa p\u00e5 7 mil. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att om du inte underh\u00e5ller din bil p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt kommer varje antal mil att vara d\u00e5ligt f\u00f6r bilen.<\/p>\n\n\n\n

Med det sagt kan kallt v\u00e4der vara ett litet problem f\u00f6r motorf\u00f6rslitningen. N\u00e4r din motor k\u00f6rs under suboptimala f\u00f6rh\u00e5llanden slits motorn snabbare, detta inneb\u00e4r att regelbunden stop-and-go-trafik som vanligtvis inkluderar start-stopp-system \u00e4r den v\u00e4rsta situationen f\u00f6r de flesta bilar, s\u00e4rskilt manuella bilar.<\/p>\n\n\n\n

Hur ofta b\u00f6r du stanna n\u00e4r du \u00e4r ute p\u00e5 en l\u00e5ngresa?<\/h3>\n\n\n\n

Att vara sk\u00e4rpt n\u00e4r du sitter bakom ratten \u00e4r viktigt f\u00f6r att skydda dig sj\u00e4lv och dina passagerare fr\u00e5n riskfyllda situationer. Se d\u00e4rf\u00f6r till att ta en paus \u00e5tminstone efter varannan timme eller varannan mil eller s\u00e5. K\u00f6r inte ens tr\u00f6tt \u00e4ven om du tror att du kan det eftersom du b\u00f6r vara v\u00e4l utvilad f\u00f6re en l\u00e5ngresa.<\/p>\n\n\n\n

Lastbilsf\u00f6rare kan k\u00f6ra s\u00e5 mycket som 11 timmar under en 24-timmarsperiod, vilket ungef\u00e4r motsvarar 715 miles om man f\u00e4rdas i en konstant hastighet av 65 mph.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar \u00e4r b\u00e4st f\u00f6r l\u00e5ngk\u00f6rning?<\/h3>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r en dieselmotor den b\u00e4sta l\u00e5ngk\u00f6rningsbilen som finns. N\u00e4r det g\u00e4ller bilsegment b\u00f6r du v\u00e4lja en st\u00f6rre sedan eftersom de \u00e4r b\u00e4st p\u00e5 att h\u00e5lla sig bekv\u00e4ma och isolerade under l\u00e4ngre perioder.<\/p>\n\n\n\n

Stora sedans som Mercedes S-klass, BMW 7-serien eller Audi A8 \u00e4r utm\u00e4rkta exempel p\u00e5 bra l\u00e5ngdistansbilar. Vissa st\u00f6rre SUV:er \u00e4r ocks\u00e5 bra f\u00f6r motorv\u00e4gsk\u00f6rning, men inte alls lika bra som stora sedans.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hybridbilar har blivit mycket popul\u00e4ra under de senaste \u00e5ren, och d\u00e4rf\u00f6r kan man fr\u00e5ga sig om en hybrid \u00e4r en bra bil f\u00f6r l\u00e5ngdistansk\u00f6rning. Oftast \u00e4r hybrider gjorda f\u00f6r urbana<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[22],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1685"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1685"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1685\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1685"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1685"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1685"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}