{"id":1681,"date":"2021-09-02T08:21:13","date_gmt":"2021-09-02T08:21:13","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1681"},"modified":"2021-09-02T08:21:13","modified_gmt":"2021-09-02T08:21:13","slug":"vad-hander-nar-batteriet-tar-slut-i-en-hybridbil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vad-hander-nar-batteriet-tar-slut-i-en-hybridbil\/","title":{"rendered":"Vad h\u00e4nder n\u00e4r batteriet tar slut i en hybridbil?"},"content":{"rendered":"\n

I dagens l\u00e4ge anser m\u00e5nga att hybridbilar \u00e4r de allra b\u00e4sta bilarna p\u00e5 marknaden eftersom de kombinerar r\u00e4ckvidden och bekv\u00e4mligheten hos en bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor med milj\u00f6medvetenheten, effektiviteten och tekniken hos en elbil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om du aldrig b\u00f6r prova detta kan vissa hybridbilar k\u00f6ra utan batteri, men k\u00f6rupplevelsen kommer att bli helt f\u00f6rskr\u00e4cklig. F\u00f6rutom att det \u00e4r obekv\u00e4mt kan k\u00f6rning av en hybridbil utan batterikapacitet ocks\u00e5 orsaka irreparabla skador p\u00e5 ditt hybridsystem.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r alltid b\u00e4st att bara anv\u00e4nda bilen f\u00f6r det den \u00e4r gjord f\u00f6r. Om du inte kan utnyttja hybridplattformen helt och h\u00e5llet ska du inte k\u00f6pa en hybrid \u00f6verhuvudtaget. Om du k\u00f6per en hybrid och inte ansluter den f\u00f6rlitar du dig p\u00e5 f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn, vilket \u00e4r raka motsatsen till vad du b\u00f6r g\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Om en hybrid \u00e5 andra sidan f\u00e5r slut p\u00e5 bensin kommer du inte att kunna k\u00f6ra bilen. \u00c4ven om en hybrid kan k\u00f6ra i elektriskt l\u00e4ge \u00e4r detta endast m\u00f6jligt om du har en hyfsad m\u00e4ngd br\u00e4nsle i tanken. Om detta n\u00e5gonsin intr\u00e4ffar kommer de flesta bilar inte att vara k\u00f6rbara.<\/p>\n\n\n\n

Att k\u00f6ra p\u00e5 ett tomt batteri<\/h2>\n\n\n\n

Alla hybridbilar kan inte k\u00f6ra med ett d\u00f6tt batteri, en del av dem st\u00e4ngs bara av f\u00f6r att skydda hybridsystemet. Dessa typer av hybridbilar \u00e4r konstruerade s\u00e5 att bensinmotorn och elmotorn arbetar tillsammans, vilket inneb\u00e4r att de \u00e4r beroende av varandra f\u00f6r att fungera korrekt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan \u00e4r vissa hybrider, som Prius, utformade p\u00e5 ett annat s\u00e4tt. Prius arbetar med ett s\u00e5 kallat ”parallellt system” d\u00e4r bensin- och elmotorn arbetar tillsammans, men de \u00e4r inte beroende av varandra p\u00e5 samma s\u00e4tt som vanliga hybriddrivlinor.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att Prius kan k\u00f6ra enbart p\u00e5 f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn, men detta \u00e4r endast reserverat f\u00f6r n\u00e4r du beh\u00f6ver n\u00e5 en bensinstation eller en s\u00e4ker plats att stanna p\u00e5. F\u00f6rutom att man inte riktigt kan k\u00f6ra bilen kan man inte heller sl\u00e5 av den igen om man st\u00e4nger av den, eftersom elsystemet s\u00e4tter ig\u00e5ng f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att det \u00e4r extremt sv\u00e5rt att ladda ur ett batteri i en elbil helt och h\u00e5llet eftersom m\u00e5nga system \u00e4r utformade f\u00f6r att f\u00f6rhindra detta. Om du t\u00f6mmer batteriet helt och h\u00e5llet \u00e4r chansen stor att n\u00e5got \u00e4r trasigt.<\/p>\n\n\n\n

Att f\u00e5 slut p\u00e5 bensin i en hybrid<\/h2>\n\n\n\n

Om du hamnar p\u00e5 den motsatta sidan av spektrumet beror det \u00e5terigen p\u00e5 vilken bil du har. Vissa hybrider som Chevy Tahoe eller Nissan Altima g\u00e5r inte att k\u00f6ra utan bensin, medan en Chevy Volt till exempel kan k\u00f6ra utan en enda droppe br\u00e4nsle i tanken.<\/p>\n\n\n\n

Anledningen till att du inte kan k\u00f6ra vissa hybrider utan bensin \u00e4r att s\u00e5dana omst\u00e4ndigheter kan skada hybridsystemet. M\u00e5nga hybridbilar har till exempel inga vanliga motorstartmotorer eftersom f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn kopplas in av elsystemet.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r vanligtvis att om f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn st\u00e4ngs av kommer elsystemet att f\u00f6rs\u00f6ka starta motorn, men det kommer inte att kunna g\u00f6ra det om det inte finns n\u00e5gon bensin i br\u00e4nsletanken. Toyota Prius kan ocks\u00e5 k\u00f6ras utan bensin, men detta \u00e4r endast begr\u00e4nsat till ett par kilometer.<\/p>\n\n\n\n

Efter det st\u00e4ngs bilen av f\u00f6r att bevara batterikapaciteten. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att du inte b\u00f6r k\u00f6ra din hybrid utan bensin, oavsett om det \u00e4r m\u00f6jligt eller inte.<\/p>\n\n\n\n

Ett hybridsystems inre arbete<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts finns det olika s\u00e4tt p\u00e5 vilka man kan bygga en hybridbil. Vissa av dem \u00e4r konstruerade med ett parallellt system i \u00e5tanke som g\u00f6r att bilen kan f\u00f6rlita sig enbart p\u00e5 sin elmotor eller p\u00e5 sin f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan \u00e4r vissa hybrider ocks\u00e5 konstruerade f\u00f6r att alltid f\u00f6rlita sig p\u00e5 b\u00e5de f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn och elmotorn. Hybrider har ofta tv\u00e5 batterier, ett mindre 12 V-batteri och ett st\u00f6rre h\u00f6gsp\u00e4nningsbatteri.<\/p>\n\n\n\n

De har ocks\u00e5 en funktion som kallas regenerativ bromsning som lagrar f\u00f6rlorad r\u00f6relseenergi vid inbromsning i det st\u00f6rre batteriet. Po\u00e4ngen med en hybrid \u00e4r att f\u00f6rsiktigt \u00f6verg\u00e5 mellan f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn och elmotorn f\u00f6r att maximera effektiviteten.<\/p>\n\n\n\n

Hybrider fungerar b\u00e4st i stadsmilj\u00f6er eftersom de d\u00e5 kan anv\u00e4nda regenererande bromsning och huvudsakligen k\u00f6ra med elmotorn och spara f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn till endast n\u00e4r den beh\u00f6vs.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur mycket kostar det att byta ut ett hybridbatteri?<\/h3>\n\n\n\n

Hybridbatterier \u00e4r dyra, och det finns inget s\u00e4tt att komma runt det. I genomsnitt f\u00e5r du r\u00e4kna med 1000-6000 dollar f\u00f6r ett helt nytt batteri beroende p\u00e5 storlek och tillverkare. Dessa uppskattningar tar inte h\u00e4nsyn till arbets- och \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljarkostnader, s\u00e5 detta pris kan till och med n\u00e5 10 000 dollar vid vissa tillf\u00e4llen.<\/p>\n\n\n\n

Tillverkarna planerar dock att s\u00e4nka batterikostnaderna under de kommande \u00e5ren, och n\u00e4r hybrider och elbilar blir vanliga b\u00f6r batteripriserna sjunka till en mer uppn\u00e5elig niv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r hybrider v\u00e4rda det?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vad du beh\u00f6ver din bil till. Om du planerar att k\u00f6pa en bil f\u00f6r daglig stadspendling med n\u00e5gra tiotal mil per dag kan en hybrid vara det b\u00e4sta alternativet. Om du d\u00e4remot huvudsakligen k\u00f6r l\u00e5ngv\u00e4ga motorv\u00e4gsresor b\u00f6r du hoppa \u00f6ver att k\u00f6pa en hybrid.<\/p>\n\n\n\n

Detta beror p\u00e5 att en hybrid fungerar b\u00e4st i stadsmilj\u00f6er d\u00e4r du kan f\u00f6rlita dig helt p\u00e5 elsystemet och eftersom du kan anv\u00e4nda regenbromsning.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller ett hybridbatteri?<\/h3>\n\n\n\n

Enligt n\u00e5gra v\u00e4lrenommerade k\u00e4llor p\u00e5 n\u00e4tet ska ett hybridbatteri h\u00e5lla minst 80 000 mil, medan de flesta batterier kan h\u00e5lla till och med dubbelt s\u00e5 l\u00e4nge. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att de flesta tillverkare erbjuder en garanti p\u00e5 8-10 hybridsystem som inkluderar batteriet.<\/p>\n\n\n\n

Sammanfattningsvis kan man s\u00e4ga att ett hybridbatteri kan h\u00e5lla l\u00e4nge. Om du g\u00f6r allting r\u00e4tt och f\u00f6ljer tillverkarens anvisningar n\u00e4r det g\u00e4ller laddning och underh\u00e5ll av batteriet b\u00f6r du kunna lita p\u00e5 det i m\u00e5nga \u00e5r fram\u00f6ver.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I dagens l\u00e4ge anser m\u00e5nga att hybridbilar \u00e4r de allra b\u00e4sta bilarna p\u00e5 marknaden eftersom de kombinerar r\u00e4ckvidden och bekv\u00e4mligheten hos en bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor med milj\u00f6medvetenheten, effektiviteten och tekniken<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[22],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1681"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1681"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1681\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1681"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1681"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1681"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}