{"id":1677,"date":"2021-09-02T08:19:07","date_gmt":"2021-09-02T08:19:07","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1677"},"modified":"2021-09-02T08:19:07","modified_gmt":"2021-09-02T08:19:07","slug":"ska-jag-ladda-min-elbil-varje-kvall","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ska-jag-ladda-min-elbil-varje-kvall\/","title":{"rendered":"Ska jag ladda min elbil varje kv\u00e4ll?"},"content":{"rendered":"\n

R\u00e4ckvidds\u00e5ngest \u00e4r en term som uppfanns av elbils\u00e4gare f\u00f6r att beskriva k\u00e4nslan av oro f\u00f6r att de kanske inte har tillr\u00e4ckligt med r\u00e4ckvidd f\u00f6r att n\u00e5 sin destination. Det tar trots allt alldeles f\u00f6r l\u00e5ng tid att ladda batterierna j\u00e4mf\u00f6rt med att bara tanka bilen, och d\u00e4rf\u00f6r tenderar de att l\u00e5ta sina elbilar vara anslutna varje natt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om det inte kommer att f\u00f6rst\u00f6ra ditt batteri om du laddar upp din bil varje natt \u00e4r det \u00e4nd\u00e5 b\u00e4ttre att h\u00e5lla batteriet p\u00e5 cirka 80 % kapacitet om du vill maximera batteriets livsl\u00e4ngd. Det b\u00e4sta \u00e4r att r\u00e5dg\u00f6ra med \u00e4garens manual f\u00f6r att avg\u00f6ra vad som \u00e4r b\u00e4st att g\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r ocks\u00e5 \u00f6verv\u00e4ga olika laddningshastigheter ocks\u00e5. Om du r\u00e5kar ha en snabbladdare av niv\u00e5 3 b\u00f6r du inte ha bilen inkopplad. En snabbladdare p\u00e5 niv\u00e5 3 kommer att f\u00f6rkorta batteriets livsl\u00e4ngd snabbare \u00e4n vad ett vanligt v\u00e4gguttag skulle g\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

De flesta nyare elbilar nuf\u00f6rtiden har dock m\u00e5nga avancerade laddningshanteringssystem inbyggda, som s\u00e5dana kan dessa \u00f6vervaka laddningsprocessen f\u00f6r att maximera den l\u00e5ngsiktiga batterikapaciteten. Hur som helst \u00e4r det b\u00e4ttre att h\u00e5lla bilen p\u00e5 cirka 50-80 % laddning hela tiden.<\/p>\n\n\n\n

Dagliga pendlingsavst\u00e5nd<\/h2>\n\n\n\n

I genomsnitt spenderar USA:s medborgare omkring 46 minuter p\u00e5 daglig pendling, vilket inneb\u00e4r att de tenderar att k\u00f6ra ungef\u00e4r 30 mil per dag. Med tanke p\u00e5 att en genomsnittlig elbil i dag har en kapacitet p\u00e5 \u00f6ver 200 mil p\u00e5 en full laddning kan man s\u00e4ga att det \u00e4r \u00f6verfl\u00f6digt att ladda en elbil varje kv\u00e4ll.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r dock bara genomsnittliga uppskattningar, och ditt anv\u00e4ndningsscenario kan skilja sig \u00e5t. Om du anv\u00e4nder din bil varje dag f\u00f6r l\u00e5ngdistansk\u00f6rning, kan du bara ladda bilen \u00f6ver natten om det beh\u00f6vs. Precis som en vanlig bil med ismotor inte beh\u00f6ver tankas varje dag, beh\u00f6ver inte heller din elbil det.<\/p>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta tillv\u00e4gag\u00e5ngss\u00e4ttet \u00e4r att alltid ha bilen mellan 50 % och 80 % laddning eftersom det inte alltid \u00e4r bra att h\u00e5lla batteriet fullt laddat eftersom det kan f\u00f6rkorta batteriets livsl\u00e4ngd. P\u00e5 samma s\u00e4tt \u00e4r det inte heller bra att ha bilen parkerad med mindre \u00e4n 20 % batterikapacitet.<\/p>\n\n\n\n

Skillnader mellan ”vanliga” laddare och snabbladdare av niv\u00e5 3<\/h2>\n\n\n\n

L\u00e5t oss s\u00e4ga att du k\u00f6r i genomsnitt 150 mil per dag. Om du k\u00f6r en elbil med en r\u00e4ckvidd p\u00e5 300 mil beh\u00f6ver du ladda den ungef\u00e4r varannan dag. Om du laddar bilen varje kv\u00e4ll \u00e4r det bekv\u00e4mt eftersom du f\u00f6rmodligen aldrig beh\u00f6ver oroa dig f\u00f6r r\u00e4ckvidds\u00e5ngest, och om du k\u00f6r mer \u00e4n 150 mil per dag b\u00f6r du k\u00f6pa en dieselbil.<\/p>\n\n\n\n

Det du m\u00e5ste t\u00e4nka p\u00e5 \u00e4r vilken typ av laddare du anv\u00e4nder. Om du \u00f6verv\u00e4gande snabbladdar din bil kommer ditt batteri att f\u00f6rs\u00e4mras snabbare. Om du d\u00e4remot anv\u00e4nder en vanlig laddare kommer ditt batteri att f\u00f6rs\u00e4mras l\u00e5ngsammare.<\/p>\n\n\n\n

Ibland \u00e4r det vettigt att anv\u00e4nda en snabbladdare om du har br\u00e5ttom eller om du har gjort ett snabbt stopp vid en bensinstation p\u00e5 motorv\u00e4gen. Men om du inte har br\u00e5ttom b\u00f6r du av samma sk\u00e4l hoppa \u00f6ver att anv\u00e4nda snabbladdare eftersom de skadar ditt batteri p\u00e5 l\u00e5ng sikt.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom snabbladdare och vanliga laddare \u00e4r det bra att komma ih\u00e5g att batterier tillverkas endast med ett visst antal batteriladdningscykler, och du b\u00f6r inte ladda ditt batteri om det inte \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndigt. Som tidigare n\u00e4mnts, om din bil \u00e4r utrustad med avancerade laddningshanteringssystem, f\u00f6lj bara laddningsinstruktionerna.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6verladdning och att h\u00e5lla din elbil ansluten under l\u00e4ngre perioder.<\/h2>\n\n\n\n

Om du planerar att parkera din EV i ett garage och l\u00e4mna den d\u00e4r under en l\u00e4ngre tid b\u00f6r du ladda bilen och koppla ur den. Om du dock l\u00e4mnar bilen inkopplad under en l\u00e4ngre tid kan ett l\u00e5ngvarigt laddningstillst\u00e5nd p\u00e5 100 % skada batteriet \u00e4ven om systemen g\u00f6r sitt b\u00e4sta f\u00f6r att f\u00f6rhindra detta.<\/p>\n\n\n\n

Det tar extremt l\u00e5ng tid att t\u00f6mma ett EV-batteri med h\u00f6g kapacitet i standby-l\u00e4ge eftersom din bil \u00e4r utrustad med system som \u00e4r utformade f\u00f6r att f\u00f6rs\u00e4tta bilen i ett s\u00e5 kallat ”Deep Sleep-l\u00e4ge”. Detta l\u00e4ge g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r bilen att koppla bort alla on\u00f6diga system f\u00f6r att maximera l\u00e5ngtidsbatteriet i standby-l\u00e4ge.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r laddning av elfordon s\u00e4kert?<\/h3>\n\n\n\n

Vi \u00e4r alla medvetna om att vi aldrig ska r\u00f6ka eller anv\u00e4nda en mobiltelefon medan vi fyller p\u00e5 bensin i v\u00e5ra bilar. Det \u00e4r trots allt uppenbart att eld och br\u00e4nsle inte g\u00e5r s\u00e5 bra ihop. N\u00e4r det g\u00e4ller elfordon \u00e4r vi dock inte riktigt medvetna om vad vi b\u00f6r eller inte b\u00f6r g\u00f6ra, men var lugn, laddning av elfordon \u00e4r verkligen s\u00e4kert.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rst och fr\u00e4mst b\u00f6r du k\u00f6pa en s\u00e4rskild laddare f\u00f6r EV-v\u00e4ggbox. N\u00e4stan alla EV-fordon levereras med laddare i f\u00f6rpackningen och det \u00e4r dessa som du b\u00f6r anv\u00e4nda. Du f\u00e5r aldrig koppla ihop gamla kablar med dedikerade billaddare, eftersom de kanske inte klarar av konstant str\u00f6m och d\u00e4rmed kan b\u00f6rja brinna.<\/p>\n\n\n\n

Kan jag ladda min EV n\u00e4r det regnar?<\/h3>\n\n\n\n

Du kan ladda din EV i alla v\u00e4derf\u00f6rh\u00e5llanden eftersom EV-uttag \u00e4r utformade f\u00f6r att klara av extrema v\u00e4derf\u00f6rh\u00e5llanden. EV-laddare testas outtr\u00f6ttligt och rigor\u00f6st innan de godk\u00e4nns, vilket inneb\u00e4r att det inte finns n\u00e5gon risk f\u00f6r en elektrisk st\u00f6t om allt fungerar som det ska.<\/p>\n\n\n\n

Moderna laddare skickar ingen str\u00f6m alls innan de k\u00e4nner igen bilen och bed\u00f6mer situationen som s\u00e4ker. Tesla anv\u00e4nder en blinkande gr\u00f6n ring runt laddaren f\u00f6r att indikera att bilen tar emot elektricitet.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e5ng tid tar det att ladda upp ett batteri i en elbil helt och h\u00e5llet?<\/h3>\n\n\n\n

Genom ett anst\u00e4ndigt v\u00e4gguttag beh\u00f6ver ett bilbatteri p\u00e5 60 kWh s\u00e5 mycket som 8-9 timmar f\u00f6r att laddas fullt ut. Detta varierar naturligtvis beroende p\u00e5 batteriets storlek och sj\u00e4lva uttaget. Om du v\u00e4ljer snabbladdning kan du n\u00e5 en 80-procentig laddning p\u00e5 n\u00e5gra dussin minuter.<\/p>\n\n\n\n

Sj\u00e4lva bilen \u00e4r ocks\u00e5 viktig eftersom vissa modeller kan ladda snabbare \u00e4n andra. Den nyligen sl\u00e4ppta Lucid Air erbjuder till exempel 20 miles per 1 minut av snabbladdning medan andra elbilar som Porsche Taycan och Tesla Model 3 bara erbjuder cirka 15 miles p\u00e5 samma tid.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

R\u00e4ckvidds\u00e5ngest \u00e4r en term som uppfanns av elbils\u00e4gare f\u00f6r att beskriva k\u00e4nslan av oro f\u00f6r att de kanske inte har tillr\u00e4ckligt med r\u00e4ckvidd f\u00f6r att n\u00e5 sin destination. Det tar<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1677"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1677"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1677\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1677"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1677"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1677"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}