{"id":1675,"date":"2021-09-02T08:18:08","date_gmt":"2021-09-02T08:18:08","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1675"},"modified":"2021-09-02T08:18:08","modified_gmt":"2021-09-02T08:18:08","slug":"kommer-elbilar-att-bli-billigare","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/kommer-elbilar-att-bli-billigare\/","title":{"rendered":"Kommer elbilar att bli billigare?"},"content":{"rendered":"\n

Enligt nya studier kommer elbilar att bli mycket billigare \u00e4n bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor. Vissa studier tyder till och med p\u00e5 att elbilar kommer att vara mycket mer tillg\u00e4ngliga \u00e4n hybrider eller bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor f\u00f6re 2035.<\/p>\n\n\n\n

Detta kommer att variera mellan olika typer av elbilar. Mindre och billigare elbilar kommer sannolikt att kosta lika mycket som bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor f\u00f6re 2027, medan st\u00f6rre och dyrare elbilar snart kommer att f\u00f6lja efter. \u00c4ven om detta b\u00f6r tas med en nypa salt finns det ett par olika organisationer som st\u00f6der dessa p\u00e5st\u00e5enden.<\/p>\n\n\n\n

Numera kostar en genomsnittlig medelstor elbil cirka 40 000 dollar f\u00f6re skatt, medan en genomsnittlig medelstor bensinbil kostar cirka 22 000 dollar f\u00f6re skatt. M\u00e5nga tillverkare runt om i v\u00e4rlden f\u00f6rs\u00f6ker \u00f6verbrygga klyftan mellan ICE-bilar och EV-bilar, och vissa av dem presterar b\u00e4ttre \u00e4n f\u00f6rv\u00e4ntat.<\/p>\n\n\n\n

Billiga elbilar – \u00e4r de tillr\u00e4ckligt bra?<\/h2>\n\n\n\n

Det finns ett par relativt prisv\u00e4rda elbilar p\u00e5 marknaden just nu, till exempel Mini Cooper SE, Nissan Leaf, Hyundai Ioniq Electric eller Chevy Bolt EV. Alla dessa fyra kostar mellan 30 och 38 000 dollar, och du kan f\u00e5 dem \u00e4nnu billigare \u00e4n s\u00e5, s\u00e4rskilt om du k\u00f6per dem begagnade.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om dessa bilar inte \u00e4r flaggskeppare inom EV-tekniken \u00e4r de tillr\u00e4ckligt hyfsade f\u00f6r att rekommenderas. Chevy Bolt EV \u00e4r inte den b\u00e4sta bilen p\u00e5 marknaden f\u00f6r 38 000 dollar, men den \u00e4r en av endast en handfull elbilar i den priskategorin.<\/p>\n\n\n\n

Alla dessa erbjuder mellan 110 och 260 mils r\u00e4ckvidd, d\u00e4r Mini \u00e4r den s\u00e4msta och Bolt EV den b\u00e4sta. N\u00e4r det g\u00e4ller m\u00e5nga andra funktioner i bilen \u00e4r de mer eller mindre j\u00e4mf\u00f6rbara med sina motsvarigheter med elmotor.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha en lyxigare, men ”prisv\u00e4rd” elbil \u00e4r den b\u00e4sta att \u00f6verv\u00e4ga Tesla Model 3 f\u00f6r 41 000 dollar. \u00c4ven om Tesla Model 3 erbjuder fantastiska funktioner f\u00f6r en s\u00e5dan prislapp \u00e4r Model 3 inte lika v\u00e4lkonstruerad som vissa andra bilar f\u00f6r 40 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Dyra elbilar – \u00e4r de v\u00e4rda pengarna?<\/h2>\n\n\n\n

P\u00e5 den motsatta sidan av spektrumet finns det m\u00e5nga ”lyxiga” elbilar p\u00e5 marknaden just nu. Bilar som Tesla Model S f\u00f6r 81 000 dollar eller Porsche Taycan till ett liknande pris \u00e4r de verkliga flaggskeppen f\u00f6r lyxiga elbilar. Dessa bilar \u00e4r de mest eftertraktade elbilarna p\u00e5 marknaden, och det \u00e4r ganska l\u00e4tt att f\u00f6rst\u00e5 varf\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom dessa tv\u00e5, 75k $ Audi e-Tron GT och den nyligen sl\u00e4ppta Mercedes EQS f\u00f6r 100k $ blir ocks\u00e5 mer och mer eftertraktade. Dessa bilar \u00e4r gjorda f\u00f6r att erbjuda de h\u00f6gsta standarderna f\u00f6r lyx, prestanda och teknik, och som s\u00e5dana \u00e4r de definitivt v\u00e4rda det.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes, Audi och Porsche ligger alla l\u00e5ngt \u00f6ver Tesla n\u00e4r det g\u00e4ller kvalitet, design och finish, men Tesla erbjuder sitt extremt bekv\u00e4ma laddningsn\u00e4tverk och sin \u00f6verl\u00e4gsna teknik f\u00f6r autonom k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Prestandam\u00e4ssigt \u00e4r Tesla Model S Plaid den n\u00e4st snabbast accelererande bilen i v\u00e4rlden, endast efter den l\u00f6jliga hyperbilen Rimac Nevera p\u00e5 \u00f6ver 2 miljoner dollar. Det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att dessa bilar \u00e4r fantastiska, men det borde de vara med tanke p\u00e5 priset.<\/p>\n\n\n\n

Elbilar \u00e5r 2021<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om elbilar fortfarande kostar mer j\u00e4mf\u00f6rt med ICE-bilar \u00e4r det ingen d\u00e5lig id\u00e9 att investera i en s\u00e5dan om du kan utnyttja EV-plattformen fullt ut. Vissa bilm\u00e4rken, som Tesla, leder packet n\u00e4r det g\u00e4ller bekv\u00e4mligheten med att \u00e4ga elbilar, men m\u00e5nga andra kommer snart att f\u00f6lja efter.<\/p>\n\n\n\n

Med varje ny dag presenteras en ny elbil, och man kan lugnt s\u00e4ga att vi lever i sp\u00e4nnande tider n\u00e4r det g\u00e4ller elbilar. \u00c4ven om de st\u00e4ndigt f\u00f6rb\u00e4ttras, om du inte kan utnyttja dem helt och h\u00e5llet b\u00f6r du skippa elbilar f\u00f6r tillf\u00e4llet.<\/p>\n\n\n\n

Med tiden kommer det att bli l\u00e4ttare att hitta en anst\u00e4ndig elbil, s\u00e5 om du inte har br\u00e5ttom finns det ingen anledning att hoppa p\u00e5 skottet. Om du d\u00e4remot vill vara p\u00e5 toppen av transporttekniken kan du k\u00f6pa dig en lyxig EV med h\u00f6g prestanda.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r sv\u00e5rt att avg\u00f6ra vilken elbil som \u00e4r den b\u00e4sta p\u00e5 marknaden, men Tesla Model 3 \u00e4r f\u00f6rmodligen den b\u00e4sta relativt prisv\u00e4rda elbilen, medan Audi E-Tron GT och Porsche Taycan \u00e4r de b\u00e4sta elbilarna under 100 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r elbilar billigare att underh\u00e5lla?<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6r n\u00e4rvarande \u00e4r elbilar faktiskt billigare att underh\u00e5lla eftersom de erbjuder f\u00e4rre r\u00f6rliga delar. De anv\u00e4nder inte heller inte n\u00e4stan lika m\u00e5nga v\u00e4tskor, s\u00e5 det finns inget behov av att betala f\u00f6r ett oljebyte d\u00e5 och d\u00e5. Garantier f\u00f6r elbilar t\u00e4cker vanligtvis batterier i upp till 100 000 mil eller 8-12 \u00e5r, vilket b\u00e5da \u00e4r tillr\u00e4ckligt f\u00f6r ett stressfritt \u00e4gande av elbilar.<\/p>\n\n\n\n

Batterier kostar dock pengar, och numera f\u00f6rv\u00e4ntas du betala i genomsnitt 5500 dollar f\u00f6r ett helt nytt batteri.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r nackdelarna med elbilar?<\/h2>\n\n\n\n

Elbilar har sv\u00e5rt att erbjuda r\u00e4ckviddsuppskattningar som \u00e4r j\u00e4mf\u00f6rbara med vanliga ICE-bilar, och d\u00e4rf\u00f6r tenderar elbilar att vara s\u00e4mre n\u00e4r det g\u00e4ller l\u00e5ngdistansresor. Att ladda batteriet i en elbil tar mycket mer tid \u00e4n att bara tanka bensin.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om du accepterar att du kommer att tillbringa mycket tid vid laddningsstationerna, vem vet om du ens kommer att kunna hitta en tillg\u00e4nglig station. F\u00f6rutom besv\u00e4rliga laddningsh\u00e4ngetecken kostar elfordon mer pengar, och det finns fortfarande inte s\u00e5 m\u00e5nga elfordon p\u00e5 marknaden, s\u00e4rskilt om du vill ha ett mer prisv\u00e4rt fordon.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r f\u00f6rdelarna med elbilar?<\/h3>\n\n\n\n

Elbilar \u00e4r b\u00e4ttre f\u00f6r v\u00e5r milj\u00f6 eftersom el \u00e4r en f\u00f6rnybar k\u00e4lla medan bensin teoretiskt sett inte \u00e4r det. \u00c4ven om elbilar kostar mer pengar kr\u00e4ver de f\u00e4rre underh\u00e5llskostnader och det finns massor av statliga incitament d\u00e4r ute f\u00f6r potentiella nya elbils\u00e4gare.<\/p>\n\n\n\n

De \u00e4r tysta och mer avkopplande att k\u00f6ra eftersom de erbjuder \u00f6verl\u00e4gsna autonoma k\u00f6rm\u00f6jligheter. Dessutom erbjuder vissa platser runt om i v\u00e4rlden till och med s\u00e4rskilda motorv\u00e4gsfiler eller s\u00e4rskilda parkeringsplatser endast f\u00f6r elbilar. Att ladda en bil kostar dessutom n\u00e5gra \u00f6re j\u00e4mf\u00f6rt med att tanka en bil med bensin.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Enligt nya studier kommer elbilar att bli mycket billigare \u00e4n bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor. Vissa studier tyder till och med p\u00e5 att elbilar kommer att vara mycket mer tillg\u00e4ngliga \u00e4n hybrider<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1675"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1675"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1675\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1675"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1675"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1675"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}