{"id":1673,"date":"2021-09-02T08:16:45","date_gmt":"2021-09-02T08:16:45","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1673"},"modified":"2021-09-02T08:16:45","modified_gmt":"2021-09-02T08:16:45","slug":"forlorar-elbilar-sin-laddning-nar-de-star-parkerade","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/forlorar-elbilar-sin-laddning-nar-de-star-parkerade\/","title":{"rendered":"F\u00f6rlorar elbilar sin laddning n\u00e4r de st\u00e5r parkerade?"},"content":{"rendered":"\n

Bilar \u00e4r gjorda f\u00f6r att anv\u00e4ndas, oavsett om det \u00e4r en bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor eller en elbil. Vi lever dock i m\u00e4rkliga tider, och den h\u00e4r fr\u00e5gan \u00e4r nu mer relevant \u00e4n n\u00e5gonsin eftersom Covid-19 \u00e4lskar att f\u00f6resl\u00e5 l\u00e5sningar och allm\u00e4nna r\u00f6relsebegr\u00e4nsningar.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan borde vi f\u00f6rst\u00e5 vad som h\u00e4nder med en EV om vi l\u00e4mnar den parkerad under en l\u00e4ngre tid. \u00c4ven om elbilar f\u00f6rlorar en liten m\u00e4ngd batteriladdning n\u00e4r de st\u00e5r parkerade kan det bli mycket om du l\u00e5ter bilen st\u00e5 parkerad ett tag.<\/p>\n\n\n\n

Som en allm\u00e4n tumregel kan ett h\u00f6gsp\u00e4nningsbatteri med minst 10 % laddning r\u00e4cka i upp till sex m\u00e5nader. Detta varierar visserligen mellan olika bilar, men om alla on\u00f6diga system \u00e4r avst\u00e4ngda ska du inte oroa dig f\u00f6r att batteriet ska t\u00f6mmas inom kort.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om det inte kommer att leda till att batteriet laddas ur helt och h\u00e5llet \u00e4r det b\u00e4st att l\u00e4mna bilen parkerad med minst 50 % batterikapacitet.<\/p>\n\n\n\n

Ladda alltid bilen innan du parkerar den under en l\u00e4ngre tid.<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts f\u00f6rlorar h\u00f6gsp\u00e4nningsbatterier obetydliga m\u00e4ngder batterikapacitet per m\u00e5nad, och du beh\u00f6ver inte oroa dig om du l\u00e4mnar bilen parkerad ett tag. Det b\u00e4sta alternativet \u00e4r att ladda bilen till minst 50-80 %, koppla ur den och l\u00e4mna den i fred.<\/p>\n\n\n\n

Om du laddar batteriet helt och h\u00e5llet och l\u00e4mnar bilen obevakad ett tag kan det till och med skada batteriet. F\u00f6r att vara 100 % s\u00e4ker p\u00e5 att du g\u00f6r r\u00e4tt, kontrollera \u00e4garens bruksanvisning eller leta efter tillverkarens rekommendationer p\u00e5 n\u00e4tet.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga elbilar har numera en funktion som kallas ”djupt vilol\u00e4ge”. Denna funktion g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r bilen att koppla ur alla on\u00f6diga system som tar str\u00f6m fr\u00e5n bilen n\u00e4r den st\u00e5r parkerad under en l\u00e4ngre tid. Detta minimerar den l\u00e5ngsiktiga batterif\u00f6rbrukningen n\u00e4r bilen inte anv\u00e4nds. Oftast m\u00e5ste du aktivera Deep sleep mode innan du parkerar bilen.<\/p>\n\n\n\n

Vissa system, t.ex. en klocka p\u00e5 instrumentbr\u00e4dan eller en ljusindikator f\u00f6r centrall\u00e5s, \u00e4r \u00f6verfl\u00f6diga om bilen inte anv\u00e4nds p\u00e5 ett tag, och det \u00e4r dessa typer av system som ”Djupt vilol\u00e4ge” syftar till att koppla ur. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att alla vitala s\u00e4kerhetskomponenter i bilen inte kommer att st\u00e4ngas av om allt \u00e4r som det ska.<\/p>\n\n\n\n

Hur f\u00f6rbereder du din EV f\u00f6r l\u00e5ngtidsparkering?<\/h2>\n\n\n\n

Om du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att l\u00e4mna din EV p\u00e5 en parkeringsplats under en l\u00e4ngre tid, se till att f\u00f6lja dessa steg f\u00f6r att maximera batterikapaciteten och f\u00f6r att h\u00e5lla bilen s\u00e5 s\u00e4ker som m\u00f6jligt. Se f\u00f6rst och fr\u00e4mst till att ladda bilen till minst 50 % av batterikapaciteten och parkera den i ett s\u00e4kert omr\u00e5de med alla f\u00f6nster och d\u00f6rrar f\u00f6rseglade.<\/p>\n\n\n\n

Det finns naturligtvis ingen anledning att g\u00f6ra detta om du \u00e4ger ett privat garage som \u00e4r otillg\u00e4ngligt f\u00f6r allm\u00e4nheten. Det \u00e4r alltid b\u00e4st att lufta upp dina d\u00e4ck enligt tillverkarens rekommendation eftersom luftl\u00f6sa d\u00e4ck \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att orsaka punktering och m\u00e5nga andra d\u00e4ckfel som kan f\u00f6rkorta deras livsl\u00e4ngd avsev\u00e4rt.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r alltid b\u00e4st att reng\u00f6ra bilen eftersom vissa f\u00f6roreningar kan skada lacken om de inte reng\u00f6rs p\u00e5 ett tag. Detta \u00e4r s\u00e4rskilt viktigt om du \u00e4ger en bil som \u00e4r m\u00e5lad i en satin\/matt\/frusen finish. Dessa typer av billacker \u00e4r mycket k\u00e4nsligare och ben\u00e4gna att f\u00e5 skavs\u00e5r och skador. Se ocks\u00e5 till att reng\u00f6ra inredningen av samma anledning.<\/p>\n\n\n\n

Vad h\u00e4nder om du inte k\u00f6r din bil regelbundet?<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r bilar avsedda att k\u00f6ras. Om du inte k\u00f6r dem s\u00e5 ofta tenderar de att g\u00e5 s\u00f6nder och orsaka problem. \u00c4ven om en del av dessa problem \u00e4r mindre och helt enkelt irrelevanta kan en del av dem till och med orsaka allvarliga problem.<\/p>\n\n\n\n

Det vanligaste problemet f\u00f6r l\u00e5ngtidsparkerade bilar \u00e4r ett d\u00f6tt batteri. Ett mindre 12V-batteri \u00e4r inte konstruerat f\u00f6r att h\u00e5lla om det inte laddas upp under k\u00f6rning. S\u00e5dana kompakta batterier \u00e4r inte konstruerade f\u00f6r att h\u00e5lla l\u00e4nge om de inte laddas regelbundet.<\/p>\n\n\n\n

Bromsar \u00e4r ocks\u00e5 konstruerade f\u00f6r att anv\u00e4ndas, och om de inte anv\u00e4nds \u00e4r de ben\u00e4gna att korrodera, vilket helt kan f\u00f6rst\u00f6ra dina bromsar. Detta h\u00e4nder n\u00e4r du k\u00f6r din bil under regn och d\u00e4refter l\u00e5ter den st\u00e5 stilla under l\u00e5ng tid. \u00c4ven om korrosion av bromsskivor f\u00f6rsvinner n\u00e4r du kopplar in bromsarna n\u00e5gra g\u00e5nger, kommer problemet att kvarst\u00e5 om du inte kopplar in dem.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan du l\u00e5ta bilen st\u00e5 parkerad?<\/h3>\n\n\n\n

Om du \u00e4ger en bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor och du inte l\u00e5ter bilen vara inkopplad r\u00e4cker det med s\u00e5 lite som tv\u00e5 veckor f\u00f6r att batteriet ska laddas ur fullst\u00e4ndigt. Om du dock ansluter din bil till en kontakt b\u00f6r batteriet kunna h\u00e5lla i flera \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller elbilar \u00e4r de b\u00e4ttre p\u00e5 att h\u00e5lla sig funktionsdugliga n\u00e4r de st\u00e5r parkerade, du b\u00f6r inte l\u00e5ta dem st\u00e5 parkerade i mer \u00e4n n\u00e5gra m\u00e5nader. Men om du luftar upp d\u00e4cken och st\u00e4dar bilen och g\u00f6r allt som beh\u00f6vs kommer du att kunna l\u00e4mna bilen i flera \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det okej att k\u00f6ra en bil en g\u00e5ng i veckan?<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r b\u00e4ttre att k\u00f6ra bilen en g\u00e5ng i veckan \u00e4n att inte k\u00f6ra den alls. Hur som helst \u00e4r det \u00e4nd\u00e5 inte bra att k\u00f6ra bilen en g\u00e5ng i veckan. Att starta bilen med n\u00e5gra dagars mellanrum \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndigt f\u00f6r att konditionera batteriet.<\/p>\n\n\n\n

Du beh\u00f6ver inte ha en trickle charger i en vecka, och f\u00f6rmodligen kommer ingenting att h\u00e4nda. Se till att fr\u00e5ga dig sj\u00e4lv om du ens beh\u00f6ver en bil om du k\u00f6r den bara en g\u00e5ng i veckan.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag l\u00e5ta min elbil vara inkopplad \u00f6ver natten?<\/h3>\n\n\n\n

Du kan utan risk l\u00e4mna din bil inkopplad \u00f6ver natten. Varje bil har numera m\u00e5nga inbyggda system f\u00f6r laddningshantering som \u00e4r utformade f\u00f6r att f\u00f6rhindra \u00f6verladdning av batteriet. Dessa system \u00e4r utformade f\u00f6r att n\u00e5 maximalt laddningstillst\u00e5nd, men de \u00e4r ocks\u00e5 utformade f\u00f6r att skydda ditt batteri.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Bilar \u00e4r gjorda f\u00f6r att anv\u00e4ndas, oavsett om det \u00e4r en bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor eller en elbil. Vi lever dock i m\u00e4rkliga tider, och den h\u00e4r fr\u00e5gan \u00e4r nu mer<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1673"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1673"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1673\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1673"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1673"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1673"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}