{"id":1671,"date":"2021-09-02T08:15:15","date_gmt":"2021-09-02T08:15:15","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1671"},"modified":"2021-09-02T08:15:15","modified_gmt":"2021-09-02T08:15:15","slug":"hur-lang-livslangd-har-en-elbil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hur-lang-livslangd-har-en-elbil\/","title":{"rendered":"Hur l\u00e5ng livsl\u00e4ngd har en elbil?"},"content":{"rendered":"\n

M\u00e5nga aspekter av att \u00e4ga en elbil har redan diskuterats flitigt, men det \u00e4r sv\u00e5rt att f\u00f6ruts\u00e4ga hur l\u00e4nge en elbil kan h\u00e5lla. Allt vi kan g\u00f6ra \u00e4r att fokusera p\u00e5 de specifika komponenter som \u00e4r viktiga f\u00f6r en elbil, och hur v\u00e4l de kan st\u00e5 emot tidens tand.<\/p>\n\n\n\n

Knappast n\u00e5gon annan komponent i en elbil \u00e4r lika viktig som batteriet eftersom batteriet \u00e4r den prim\u00e4ra energik\u00e4llan f\u00f6r en elbil, och det kostar dessutom mycket pengar att byta ut. De flesta n\u00e4tbutiker f\u00f6resl\u00e5r dock att ett EV-batteri ska h\u00e5lla n\u00e5gonstans mellan 100 000-150 000 mil i de flesta fall.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att f\u00e5 en liten kontext erbjuder de flesta EV-tillverkare ett garantipaket p\u00e5 8-10 \u00e5r eller 100 000 mil, vilket sammanfaller perfekt med de ovan n\u00e4mnda uppskattningarna. Tesla erbjuder mellan 50 000 och 150 000 mil, men f\u00f6r att kunna anv\u00e4nda det garantipaketet m\u00e5ste batteriets h\u00e4lsoprocent ligga \u00f6ver ett visst tr\u00f6skelv\u00e4rde.<\/p>\n\n\n\n

Sammanfattningsvis kan man s\u00e4ga att f\u00f6r att kunna g\u00f6ra ett antagande om elbilars livsl\u00e4ngd m\u00e5ste vi fokusera p\u00e5 batteriet. Batteriet \u00e4r den avg\u00f6rande komponenten i en elbil, och utan det \u00e4r en elbil v\u00e4rdel\u00f6s. Men om vi lyckas byta ut batteriet \u00e4r livsl\u00e4ngden f\u00f6r en elbil teoretiskt sett obegr\u00e4nsad om den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Hur fungerar batterier f\u00f6r elfordon?<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att fullt ut f\u00f6rst\u00e5 hur batterier beter sig under 5-10 \u00e5r m\u00e5ste vi f\u00f6rst f\u00f6rst\u00e5 grunderna f\u00f6r hur de fungerar. F\u00f6r det f\u00f6rsta anv\u00e4nder de flesta elfordon litiumjonbatterier som \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n \u00e4ldre nickel-kadmium- och bly-syrabatterier.<\/p>\n\n\n\n

Litiumjonbatterier (Li-Ion) \u00e4r \u00f6verl\u00e4gsna eftersom de \u00e4r mer kraftt\u00e4ta, vilket inneb\u00e4r att man kan packa in mycket energi i ett relativt litet paket. P\u00e5 den mest grundl\u00e4ggande niv\u00e5n anv\u00e4nder din smartphone och din Tesla samma batteriteknik i olika utvecklings- och sofistikeringsstadier.<\/p>\n\n\n\n

Batterier f\u00f6r elbilar m\u00e4ts med kilowattimmar eller kWh, och de flesta bilbatterier erbjuder numera mellan 20-ish kWh upp till 120 kWh. En Tesla Model 3 anv\u00e4nder 24 kWh per 160 km och har en ber\u00e4knad r\u00e4ckvidd p\u00e5 263 km.<\/p>\n\n\n\n

Om vi bet\u00e4nker att ett genomsnittligt batteripaket f\u00f6r elbilar i dag klarar av 1500-2000 laddningscykler kan vi potentiellt avg\u00f6ra hur l\u00e4nge ett specifikt bilbatteri kommer att h\u00e5lla. N\u00e4r batteriet n\u00e5r ett visst antal laddningscykler b\u00f6rjar den totala batterikapaciteten sjunka.<\/p>\n\n\n\n

Hur kan vi bevara den totala batterih\u00e4lsoprocenten?<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om det f\u00f6r vissa kan verka som om elbilar inte \u00e4r gjorda f\u00f6r att h\u00e5lla l\u00e4nge, finns det ett par saker du kan g\u00f6ra f\u00f6r att ytterligare \u00f6ka livsl\u00e4ngden p\u00e5 ett elbilsbatteri. F\u00f6rst och fr\u00e4mst ska du se till att aldrig helt ladda ur ditt EV-batteri eftersom detta vanligtvis \u00f6kar batterislitaget.<\/p>\n\n\n\n

Vissa experter f\u00f6resl\u00e5r att en konstant batterikapacitet p\u00e5 \u00f6ver 45 % \u00e4r b\u00e4st f\u00f6r att maximera batteriets f\u00f6rv\u00e4ntade livsl\u00e4ngd p\u00e5 l\u00e5ng sikt. F\u00f6rutom att inte ladda ur batteriet b\u00f6r du inte heller \u00f6verladda batteriet, vilket inneb\u00e4r att du aldrig b\u00f6r n\u00e5 100 % batterikapacitet.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r ocks\u00e5 undvika att anv\u00e4nda snabbladdning p\u00e5 niv\u00e5 3 n\u00e4r det inte finns n\u00e5got behov av en snabb uppladdning. \u00c4ven om snabbladdning p\u00e5 niv\u00e5 3 inte skadar batteriet alltf\u00f6r mycket kan s\u00e5dana skadliga effekter adderas genom 10 \u00e5rs konstant anv\u00e4ndning. N\u00e4r du f\u00f6rvarar din elbil under l\u00e5ng tid ska du ocks\u00e5 se till att st\u00e4ndigt \u00f6vervaka laddningsniv\u00e5n.<\/p>\n\n\n\n

Extrema v\u00e4derf\u00f6rh\u00e5llanden kan ocks\u00e5 g\u00f6ra stor skada p\u00e5 ditt batteri. \u00c4ven om effekterna av s\u00e5dana extrema milj\u00f6er \u00e4r notoriskt sv\u00e5ra att h\u00e5lla reda p\u00e5, orsakar de med all s\u00e4kerhet skada p\u00e5 ditt batteri. Hur som helst b\u00f6r du f\u00f6rvara din EV i ett parkeringsgarage f\u00f6r att undvika huvuddelen av s\u00e5dana effekter.<\/p>\n\n\n\n

Byte av elbilsbatteri – \u00c4r det vettigt?<\/h2>\n\n\n\n

Efter cirka 10-15 \u00e5rs anv\u00e4ndning \u00e4r batteriet i en elbil inte lika bra som det en g\u00e5ng var. Som s\u00e5dan blir fr\u00e5gan om ett eventuellt batteribyte relevant, och det g\u00f6r \u00e4ven m\u00e5nga andra fr\u00e5gor kring detta \u00e4mne. F\u00f6rst och fr\u00e4mst, \u00e4ven om ett EV-batteri blir svagare betyder det inte att det beh\u00f6ver bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

Men om du vill ha den b\u00e4sta totala r\u00e4ckvidden \u00e4r ett nytt batteri ett m\u00e5ste. Ett nytt batteribyte kostar i genomsnitt omkring 5 000 dollar, men detta pris \u00e4r starkt f\u00f6rknippat med batteriets kapacitet och de allm\u00e4nna lagarna om utbud och efterfr\u00e5gan.<\/p>\n\n\n\n

Med detta sagt, om vi anser att ett batteri f\u00f6r en elbil ska h\u00e5lla 100 000-150 000 mil, och att vi efter att vi bytt ut det har ytterligare 100 000-150 000 mil, kan vi s\u00e4kert dra slutsatsen att ingen kommer att byta ut ett batteri f\u00f6r en elbil mer \u00e4n en g\u00e5ng, men \u00e4ven om det h\u00e4nder kommer det troligen att kosta mycket mindre.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r livsl\u00e4ngden f\u00f6r en bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor?<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r n\u00e4stan om\u00f6jligt att s\u00e4ga hur l\u00e4nge en bil potentiellt kan h\u00e5lla eftersom det finns m\u00e5nga sk\u00e4l till varf\u00f6r en bil kan d\u00f6 i f\u00f6rtid. Detta inneb\u00e4r att om du underh\u00e5ller din bil korrekt enligt rekommendationerna och om du inte krockar med den kommer du med st\u00f6rsta sannolikhet att se n\u00e5gra hundratusen mil p\u00e5 m\u00e4taren.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om det \u00e4r rimligt att tro att vissa bilar potentiellt kan n\u00e5 en miljon mil, \u00e4r andra bilar inte tillr\u00e4ckligt v\u00e4lgjorda f\u00f6r att h\u00e5lla bara en liten procentandel av detta. Hur som helst \u00e4r det oerh\u00f6rt sv\u00e5rt att veta vilken som \u00e4r vilken.<\/p>\n\n\n\n

Kommer batterier till himlen?<\/h3>\n\n\n\n

Tyv\u00e4rr inte, de brukar demonteras till v\u00e4sentliga komponenter som koppar och aluminium och skickas senare vidare till \u00e5tervinningsf\u00f6retag.<\/p>\n\n\n\n

En stor nackdel med en massiv EV-revolution \u00e4r bortskaffandet av elbilsbatterier eftersom flera exempel tyder p\u00e5 att m\u00e5nga uttj\u00e4nta batterier har hamnat i v\u00e5r milj\u00f6. Ett s\u00e5dant felaktigt bortskaffande kan vara skadligt f\u00f6r v\u00e5r milj\u00f6, och d\u00e4rf\u00f6r b\u00f6r vi reglera bortskaffandet av batterier mer noggrant.<\/p>\n\n\n\n

Hur ofta beh\u00f6ver Tesla-batterier bytas ut?<\/h3>\n\n\n\n

Tesla \u00e4r ett m\u00e4rke som \u00e4r stolt \u00f6ver att kunna s\u00e4ga att dess batterier ska h\u00e5lla n\u00e5gonstans mellan 300 000 och 500 000 mil. I teorin inneb\u00e4r detta att du inte ens b\u00f6r t\u00e4nka p\u00e5 att byta batteri, men som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r det i h\u00f6g grad beroende av hur du anv\u00e4nder och behandlar ditt batteri.<\/p>\n\n\n\n

Ett rykte s\u00e4ger att Tesla f\u00f6r n\u00e4rvarande h\u00e5ller p\u00e5 att utveckla ett batteri som potentiellt skulle kunna h\u00e5lla en miljon mil. Vi f\u00e5r v\u00e4l v\u00e4nta och ta reda p\u00e5 det.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

M\u00e5nga aspekter av att \u00e4ga en elbil har redan diskuterats flitigt, men det \u00e4r sv\u00e5rt att f\u00f6ruts\u00e4ga hur l\u00e4nge en elbil kan h\u00e5lla. Allt vi kan g\u00f6ra \u00e4r att fokusera<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1671"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1671"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1671\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1671"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1671"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1671"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}