{"id":1669,"date":"2021-09-02T08:14:09","date_gmt":"2021-09-02T08:14:09","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1669"},"modified":"2021-09-02T08:14:09","modified_gmt":"2021-09-02T08:14:09","slug":"vilken-ar-den-billigaste-elbilen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-ar-den-billigaste-elbilen\/","title":{"rendered":"Vilken \u00e4r den billigaste elbilen?"},"content":{"rendered":"\n

F\u00f6r n\u00e4rvarande finns det ett par relativt billiga elbilar p\u00e5 marknaden, men de \u00e4r inte lika anv\u00e4ndbara som vissa av deras st\u00f6rre motsvarigheter. \u00c4ven om de inte erbjuder s\u00e5 mycket r\u00e4ckvidd eller kraft kan de anv\u00e4ndas f\u00f6r daglig pendling i urbana stadsmilj\u00f6er.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att elbil-marknaden \u00e4nnu inte \u00e4r j\u00e4mf\u00f6rbar med marknaden f\u00f6r bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor. Detta b\u00f6r f\u00f6r\u00e4ndras l\u00e4ngre fram, och n\u00e4r det sker kommer vi sannolikt att f\u00e5 se fler EV:er ute p\u00e5 f\u00e4ltet. Hybridbilar \u00e4r mer eller mindre detsamma eftersom det finns \u00e4nnu f\u00e4rre av dem som knackar p\u00e5 d\u00f6rren.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r n\u00e4rvarande \u00e4r den billigaste anv\u00e4ndbara elbilen Mini Cooper SE med ett detaljhandelspris p\u00e5 30 dollar. Den n\u00e4st billigaste elbilen \u00e4r Nissan Leaf som kostar omkring 32 000 dollar. Hyundai Ioniq Electric 2021 kostar 34 dollar och Chevy Bolt EV 2021 kostar 37 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Den billigaste lyxiga elbilen \u00e4r Tesla Model 3 som b\u00f6rjar p\u00e5 41 000 dollar och \u00e4r t\u00e4tt f\u00f6ljd av Ford Mustang Mach-E som b\u00f6rjar p\u00e5 44 000 dollar. F\u00f6r 53 000 dollar kan du f\u00e5 en Tesla Model Y, och om du \u00e4r villig att spendera mer \u00e4n 61 000 dollar \u00e4r det Polestar 2 du ska k\u00f6pa.<\/p>\n\n\n\n

Mini Cooper SE<\/h2>\n\n\n\n

Mini \u00e4r ett m\u00e4rke som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att leverera ganska mycket substans f\u00f6r inte s\u00e5 mycket pengar. Om du kombinerar det med en omedelbart igenk\u00e4nnbar design kan Cooper SE vara den perfekta bilen f\u00f6r dig. \u00c4ven om SE endast klarar 110 mil p\u00e5 en full laddning \u00e4r s\u00e5dana r\u00e4ckviddsuppskattningar l\u00e5ngt under den genomsnittliga dagliga pendlingen.<\/p>\n\n\n\n

Det finns dock n\u00e5gra tester som kunde ta Mini Cooper SE upp till 150 mil. F\u00f6rutom r\u00e4ckvidden \u00e4r Mini liten, smidig och l\u00e4ttplacerad. Sammanfattningsvis \u00e4r Mini en perfekt stadsbil eftersom den erbjuder tillr\u00e4cklig r\u00e4ckvidd och allm\u00e4nna bekv\u00e4mlighetsfunktioner till ett mycket \u00f6verkomligt pris.<\/p>\n\n\n\n

Nissan Leaf<\/h2>\n\n\n\n

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en elbil som kostar lite, men g\u00e5r l\u00e5ngt, kan Leaf vara ett steg i r\u00e4tt riktning. F\u00f6r ett pris p\u00e5 32 000 dollar erbjuder Leaf en r\u00e4ckvidd p\u00e5 150 mil, vilket \u00e4r ganska lovv\u00e4rt med tanke p\u00e5 prislappen.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha \u00e4nnu st\u00f6rre r\u00e4ckvidd kan du betala mer pengar f\u00f6r att uppgradera till Nissan Leaf Plus som erbjuder en r\u00e4ckvidd p\u00e5 226 mil. \u00c4ven om Leaf inte riktigt \u00e4r gjord f\u00f6r l\u00e5ngk\u00f6rning \u00e4r den ett bra k\u00f6p som daglig pendlare.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq Electric<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r 34 000 dollar kan du f\u00e5 den extremt popul\u00e4ra Hyundai Ioniq Electric med en r\u00e4ckvidd p\u00e5 170 mil, och det b\u00f6r du definitivt g\u00f6ra eftersom Ioniq \u00e4r en av de mest konkurrenskraftiga kompakta elbilarna p\u00e5 marknaden. Ioniq Electric erbjuder nu ocks\u00e5 niv\u00e5 3-laddning vilket borde minska laddningstiderna till en mer acceptabel niv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Infotainmentsystemet \u00e4r hyfsat och det samma g\u00e4ller den allm\u00e4nna komforten och utrymmet. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att Ioniq inte \u00e4r klassledande p\u00e5 n\u00e5got omr\u00e5de, men den g\u00f6r m\u00e5nga saker mycket bra. Som s\u00e5dan \u00e4r Ioniq Electric definitivt en bil som \u00e4r v\u00e4rd att titta p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Chevrolet Bolt EV<\/h2>\n\n\n\n

Om du vill ha det b\u00e4sta f\u00f6rh\u00e5llandet mellan dollar och mil i hela det billiga EV-segmentet \u00e4r Chevy Bolt EV den du ska satsa p\u00e5. Med en ber\u00e4knad r\u00e4ckvidd p\u00e5 259 mil \u00e4r Bolt EV sj\u00e4lva kungen av miles per dollar-f\u00f6rh\u00e5llandet. Klisterm\u00e4rkepriset f\u00f6r Bolt EV l\u00e5g runt 37 000 dollar n\u00e4r den h\u00e4r artikeln skrevs.<\/p>\n\n\n\n

Bolt EV \u00e4r dock inte perfekt eftersom den ser och k\u00e4nns billig inuti med mycket plast och andra billiga material. S\u00e4tena \u00e4r lite p\u00e5 den fasta sidan och designen ser tr\u00e5kig och livl\u00f6s ut. Den nya 2022 Bolt EV \u00e4r precis runt h\u00f6rnet och du b\u00f6r hoppa \u00f6ver den h\u00e4r och v\u00e4nta p\u00e5 den nya.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model 3<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller sm\u00e5 relativt billiga elbilar \u00e4r Tesla Model 3 den \u00f6verl\u00e4gset mest k\u00e4nda. Med ett pris p\u00e5 strax under 42 000 dollar erbjuder Tesla Model 3 ganska mycket v\u00e4rde. Standardmodellen Range Plus erbjuder en r\u00e4ckvidd p\u00e5 mer \u00e4n 260 mil vilket \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt \u00e4ven f\u00f6r dem som tillbringar mycket tid med bilk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett erbjuder Tesla ett \u00f6verfl\u00f6d av utrymme f\u00f6r b\u00e5de passagerare och last. Det \u00e4r sv\u00e5rt att g\u00e5 emot Model 3 eftersom den erbjuder mycket f\u00f6r den h\u00e4r prisklassen. En av de st\u00f6rsta f\u00f6rdelarna \u00e4r m\u00f6jligheten att anv\u00e4nda Teslas superladdningsn\u00e4tverk, n\u00e5got som ingen annan bil \u00e4n en Tesla kan g\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r den b\u00e4sta elbilen f\u00f6r pengarna?<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller de mest prisv\u00e4rda alternativen \u00e4r Tesla Model 3 och Hyundai Kona Electric de tv\u00e5 b\u00e4sta elbilarna p\u00e5 marknaden just nu. Tesla erbjuder exceptionell r\u00e4ckvidd, design och komfort, och den erbjuder dessutom ett \u00f6verfl\u00f6d av intressanta l\u00f6sningar inom teknik, s\u00e4kerhet och autonom k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller Hyundai Kona Electric \u00e4r r\u00e4ckvidden helt enkelt s\u00e5 bra att den inte kan matchas f\u00f6r priset, vilket g\u00f6r Kona till den b\u00e4sta mainstream-elbilen p\u00e5 marknaden just nu.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den billigaste plug-in hybriden just nu?<\/h3>\n\n\n\n

B\u00e5de laddhybrider och elbilar blir l\u00e5ngsamt allt mer popul\u00e4ra. D\u00e4rmed tenderar priserna att sjunka till mer \u00f6verkomliga niv\u00e5er, och om du vill ha de billigaste plug-in-hybriderna just nu tittar du p\u00e5 Toyota Prius Prime och Hyundai Ioniq Plug-in-hybridversionen.<\/p>\n\n\n\n

Toyota b\u00f6rjar runt 28 000 dollar och Hyundai b\u00f6rjar s\u00e5 l\u00e5gt som 26 000 dollar. B\u00e5da \u00e4r hyfsade f\u00f6r pengarna, men Toyota erbjuder dock det d\u00e4r lilla extra.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en elbil just nu?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 om du kan utnyttja EV-plattformen fullt ut. Om du bor i ett omr\u00e5de som redan har en bra laddningsinfrastruktur p\u00e5 plats, s\u00e5 visst b\u00f6r du k\u00f6pa en elbil. Men om du st\u00e4ndigt reser l\u00e5nga str\u00e4ckor och det inte finns s\u00e5 m\u00e5nga laddare i n\u00e4rheten b\u00f6r du skippa det f\u00f6r tillf\u00e4llet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om en EV under s\u00e5dana omst\u00e4ndigheter kan vara en d\u00e5lig id\u00e9 kan du, om du har flera bilar, v\u00e4lja en EV som din dagliga pendlare.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

F\u00f6r n\u00e4rvarande finns det ett par relativt billiga elbilar p\u00e5 marknaden, men de \u00e4r inte lika anv\u00e4ndbara som vissa av deras st\u00f6rre motsvarigheter. \u00c4ven om de inte erbjuder s\u00e5 mycket<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1669"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1669"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1669\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1669"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1669"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1669"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}