{"id":1667,"date":"2021-09-02T08:12:26","date_gmt":"2021-09-02T08:12:26","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1667"},"modified":"2021-09-02T08:12:26","modified_gmt":"2021-09-02T08:12:26","slug":"vad-ar-daligt-med-elbilar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vad-ar-daligt-med-elbilar\/","title":{"rendered":"Vad \u00e4r d\u00e5ligt med elbilar?"},"content":{"rendered":"\n

Elbilar h\u00e5ller sakta men s\u00e4kert p\u00e5 att ta \u00f6ver, och d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det helt r\u00e4tt av oss att kritisera dem f\u00f6r att f\u00f6rb\u00e4ttra tekniken ytterligare. Att st\u00e4lla fr\u00e5gor \u00e4r trots allt ett smart drag, och det borde hj\u00e4lpa oss att f\u00e5 r\u00e4tt svar s\u00e5 sm\u00e5ningom.<\/p>\n\n\n\n

Med detta sagt \u00e4r elbilar dyra, och det finns bara ett par relativt prisv\u00e4rda elbilar p\u00e5 marknaden. F\u00f6r det andra lider elbilar av l\u00e5nga laddningstider och m\u00e5nga regioner runt om i v\u00e4rlden har fortfarande en underm\u00e5lig laddningsinfrastruktur.<\/p>\n\n\n\n

En annan stor nackdel \u00e4r r\u00e4ckvidds\u00e5ngest eftersom man aldrig kan vara alltf\u00f6r s\u00e4ker p\u00e5 hur l\u00e4nge man kan k\u00f6ra innan batteriet tar slut. Vissa st\u00e4der kan inte st\u00f6dja en elbilsrevolution p\u00e5 grund av en allvarlig brist p\u00e5 el. Detta inneb\u00e4r att hela eln\u00e4tet m\u00e5ste bli mycket mer avancerat f\u00f6r att vi ska kunna st\u00e4lla om helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen, \u00e4ven om prestandaniv\u00e5erna kan vara helt vansinniga, \u00e4r elbilar alldeles f\u00f6r robotiserade och sensoriskt ber\u00f6vade att det liksom inte \u00e4r meningsfullt att k\u00f6pa en ”prestanda” elbil. Visst, du kommer att kunna n\u00e5 60mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 mindre \u00e4n 2 sekunder, men det \u00e4r i stort sett allt.<\/p>\n\n\n\n

Elbilar kostar fortfarande alldeles f\u00f6r mycket pengar<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga l\u00e4nder runt om i v\u00e4rlden erbjuder statliga bidrag till dem som vill investera i en elbil. Dessa bidrag \u00e4r dock ytterst begr\u00e4nsade och kommer f\u00f6rmodligen att f\u00f6rsvinna n\u00e4r folk b\u00f6rjar k\u00f6pa elbilar i st\u00f6rre skala. Dessutom brukade l\u00e4nder erbjuda skattes\u00e4nkningar till dem som k\u00f6per elbilar, men m\u00e5nga l\u00e4nder g\u00f6r det inte l\u00e4ngre.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst kostar elbilar fortfarande alldeles f\u00f6r mycket pengar, och m\u00e5nga m\u00e4nniskor anser att vissa m\u00e4rken som Tesla inte ens uppfyller de allra minsta kraven p\u00e5 kvalitetskontroll. Begagnade elbilar \u00e4r ocks\u00e5 extremt begr\u00e4nsade i kvantitet. Om du bara vill ha en relativt prisv\u00e4rd begagnad bil \u00e4r du fortfarande tvungen att v\u00e4lja bilar med en traditionell f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor eller en hybrid.<\/p>\n\n\n\n

Underm\u00e5liga laddningstider och laddningsinfrastruktur.<\/h2>\n\n\n\n

Den tvekl\u00f6st v\u00e4rsta aspekten av att \u00e4ga en elbil \u00e4r att du ibland m\u00e5ste ladda n\u00e5gra g\u00e5nger innan du kommer fram till din destination ett par hundra mil bort. Ja, du borde g\u00f6ra samma sak med en vanlig bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor, men ett kort bensinstopp tar n\u00e5gra minuter om allt g\u00e5r enligt planerna.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan kan det ibland ta upp till tre timmar att ladda en elbil. Dessutom \u00e4r el-laddare inte alls lika allm\u00e4nt tillg\u00e4ngliga som vanliga bensinstationer. En genomsnittlig bensinstation har omkring 4-8 pumpar, och en vanlig laddningsstation erbjuder h\u00f6gst 4 platser.<\/p>\n\n\n\n

Brist p\u00e5 eln\u00e4t<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga stora st\u00e4der och t\u00e4torter runt om i v\u00e4rlden st\u00e5r inf\u00f6r allvarliga elbrister, s\u00e5 pass mycket att de ibland m\u00e5ste f\u00f6rlita sig p\u00e5 att importera energi fr\u00e5n n\u00e4rliggande l\u00e4nder som ocks\u00e5 kan drabbas av elbrist. Om vi \u00f6verg\u00e5r till elfordon f\u00f6r tidigt kan vi drabbas av alarmerande elbrist.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r fortfarande oklart hur m\u00e5nga regeringar runt om i v\u00e4rlden planerar att hantera denna fr\u00e5ga, men det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att en massiv revolution av elfordon kr\u00e4ver en lika massiv f\u00f6r\u00e4ndring av infrastrukturen f\u00f6r elkraft. Chansen \u00e4r stor att vi sannolikt g\u00e5r mot k\u00e4rnkraft i st\u00f6rre skala, vilket \u00e4r b\u00e5de bra och d\u00e5ligt p\u00e5 samma g\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

Elbilar \u00e4r snabba men livl\u00f6sa<\/h2>\n\n\n\n

Rimac Nevera och Tesla Model S Plaid \u00e4r de tv\u00e5 snabbaste serietillverkade bilarna i m\u00e4nsklighetens historia. 0-60mph p\u00e5 cirka eller till och med mindre \u00e4n 2 sekunder, kvartsmilstider p\u00e5 8,5 f\u00f6r Nevera eller 9 sekunder f\u00f6r Tesla \u00e4r helt galna.<\/p>\n\n\n\n

Det kr\u00e4vs dock bara n\u00e5gra f\u00e5 sinnesbrytande accelerationer f\u00f6r att inse att elbilar inte \u00e4r lika sp\u00e4nnande som vanliga prestandabilar \u00e4r. \u00c4ven om Nevera absolut kan f\u00f6rst\u00f6ra Ferrari LaFerrari i n\u00e4stan alla avseenden tar jag hellre Ferrari vid n\u00e4stan alla tillf\u00e4llen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r elbilar v\u00e4rda att \u00f6verv\u00e4ga?<\/h3>\n\n\n\n

Svaret p\u00e5 den h\u00e4r fr\u00e5gan beror i h\u00f6g grad p\u00e5 var du bor och vad du anv\u00e4nder din bil till. Om du kan utnyttja elbilsplattformen fullt ut och har m\u00e5nga avancerade laddningsstationer i n\u00e4rheten ska du \u00f6verv\u00e4ga en elbil. Om du inte heller regelbundet \u00e5ker p\u00e5 l\u00e4ngre resor \u00e4r en elbil ett steg i r\u00e4tt riktning.<\/p>\n\n\n\n

Men om du inte kan dra nytta av ett avancerat n\u00e4t av laddstationer \u00e4r det b\u00e4ttre att hoppa \u00f6ver att k\u00f6pa en EV f\u00f6r tillf\u00e4llet. Du b\u00f6r hyra en EV under en kortare period bara f\u00f6r att se hur det k\u00e4nns att \u00e4ga en EV eftersom det aldrig \u00e4r en bra id\u00e9 att skynda p\u00e5 n\u00e5got.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r elbilar s\u00e5 tunga?<\/h3>\n\n\n\n

Elbilar \u00e4r tunga eftersom de har batterier som i genomsnitt v\u00e4ger s\u00e5 mycket som 1 000 pund. Det positiva med denna vikt \u00e4r att den alltid \u00e4r placerad l\u00e4ngst ner i bilen vilket i sin tur s\u00e4nker tyngdpunkten och f\u00e5r bilen att k\u00e4nnas l\u00e4ttare \u00e4n vad den faktiskt \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Den \u00f6kade vikten medf\u00f6r dock n\u00e5gra n\u00e4mnv\u00e4rda inv\u00e4ndningar. Tunga bilar har vanligtvis b\u00e4ttre dragkraft och \u00e4r s\u00e4krare vid en eventuell olycka. \u00c5 andra sidan tenderar dessa bilar att bromsa l\u00e5ngsammare och \u00e4r ibland sv\u00e5rare att kontrollera om de bryter greppet.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en hybridbil eller en elbil?<\/h3>\n\n\n\n

Elbilar har m\u00e5nga f\u00f6rdelar j\u00e4mf\u00f6rt med hybridbilar, t.ex. \u00f6kad milj\u00f6medvetenhet, de f\u00f6rbrukar inget br\u00e4nsle alls, de ska vara mer tillf\u00f6rlitliga och de drar nytta av massor av n\u00e4sta generations teknik som fortfarande inte \u00e4r tillg\u00e4nglig f\u00f6r vanliga bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor och hybrider.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill maximera din r\u00e4ckvidd b\u00f6r du dock v\u00e4lja en hybrid eftersom en hybrid \u00e4r beroende av elmotorn och f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn. Det \u00e4r alltid v\u00e4rt att n\u00e4mna att det finns ett begr\u00e4nsat antal hybridbilar p\u00e5 marknaden eftersom intresset f\u00f6r dem inte \u00e4r lika stort som f\u00f6r elbilar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Elbilar h\u00e5ller sakta men s\u00e4kert p\u00e5 att ta \u00f6ver, och d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det helt r\u00e4tt av oss att kritisera dem f\u00f6r att f\u00f6rb\u00e4ttra tekniken ytterligare. Att st\u00e4lla fr\u00e5gor \u00e4r trots<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1667"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1667"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1667\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1667"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1667"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1667"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}