{"id":1665,"date":"2021-09-02T08:11:21","date_gmt":"2021-09-02T08:11:21","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=1665"},"modified":"2021-09-02T08:11:21","modified_gmt":"2021-09-02T08:11:21","slug":"vad-kan-forstora-en-bilmotor","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vad-kan-forstora-en-bilmotor\/","title":{"rendered":"Vad kan f\u00f6rst\u00f6ra en bilmotor?"},"content":{"rendered":"\n

Bilmotorer \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att h\u00e5lla i \u00e5rtionden, men bara om de underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Med detta sagt \u00e4r regelbundet motorunderh\u00e5ll viktigt och b\u00f6r aldrig hoppas \u00f6ver. \u00d6verhettning av en motor kan dock f\u00f6rkorta motorens livsl\u00e4ngd exponentiellt, s\u00e5 mycket att det ibland kan f\u00f6rst\u00f6ra den helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom \u00f6verhettning finns det m\u00e5nga saker vi g\u00f6r som l\u00e5ngsamt eller snabbt kan f\u00f6rst\u00f6ra v\u00e5ra motorer, och i den h\u00e4r artikeln f\u00e5r du l\u00e4ra dig vad du inte ska g\u00f6ra med din motor. F\u00f6r det f\u00f6rsta f\u00e5r du inte k\u00f6ra din bil med l\u00e5ga v\u00e4tskeniv\u00e5er, s\u00e4rskilt inte olja eller kylv\u00e4tska f\u00f6r motor och v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Kallstarter kan ocks\u00e5 sakta f\u00f6rst\u00f6ra din motor, s\u00e4rskilt om du s\u00e4tter fart p\u00e5 bilen f\u00f6r att n\u00e5 en mer acceptabel motortemperatur. D\u00e5ligt underh\u00e5ll \u00e4r en sj\u00e4lvklarhet, men det finns m\u00e5nga m\u00e4nniskor som inte ens t\u00e4nker p\u00e5 en s\u00e5dan sak.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen, n\u00e4r du k\u00f6r din bil under kraftigt regn kan du f\u00f6rst\u00f6ra din bil med \u00f6verfl\u00f6digt vatten. \u00c4ven om vattenniv\u00e5erna inte \u00e4r s\u00e5 h\u00f6ga finns det s\u00e5 m\u00e5nga saker som kan g\u00e5 fel. Men om vattenniv\u00e5erna n\u00e5r upp till dina intagningsniv\u00e5er kan detta f\u00f6rst\u00f6ra motorn p\u00e5 nolltid.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6verhettning<\/h2>\n\n\n\n

S\u00e5 gott som alla vet att man aldrig ska \u00f6verhetta motorn, men \u00e4nd\u00e5 \u00e4r det m\u00e5nga som \u00e4nd\u00e5 g\u00f6r det. \u00c4ven om det kan verka okej efter ett par timmar, s\u00e5 skadar du motorn o\u00e5terkalleligt varje g\u00e5ng du \u00f6verhettar den. Motortemperaturen kan stiga till s\u00e5dana niv\u00e5er att den till och med kan sm\u00e4lta metall.<\/p>\n\n\n\n

Ditt kylsystem \u00e4r dock till f\u00f6r att kyla ner motorn och p\u00e5 ett smart s\u00e4tt avleda den extra v\u00e4rmen. Ibland k\u00f6r vi v\u00e5ra bilar lite f\u00f6r aggressivt, s\u00e5 mycket att kylsystemet helt enkelt inte kan h\u00e4nga med. S\u00e5 n\u00e4rhelst du ser att temperaturm\u00e4taren stiger, tonar du ner den, och om det inte hj\u00e4lper, parkerar du bilen.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e5ga v\u00e4tskeniv\u00e5er<\/h2>\n\n\n\n

Vissa bilv\u00e4tskor \u00e4r viktigare \u00e4n andra, och knappast n\u00e5gon av dem \u00e4r s\u00e5 viktig som motorolja och kylv\u00e4tska. Sj\u00e4lva oljan har till uppgift att sm\u00f6rja alla r\u00f6rliga delar i en motor som annars skulle skadas av konstant friktion.
Kylv\u00e4tska \u00e5 andra sidan \u00e4r ocks\u00e5 extremt viktig eftersom den hj\u00e4lper till att kyla ner motorn, utan den \u00e4r din motor rostad. Dessa tv\u00e5 b\u00f6r bytas ut med j\u00e4mna mellanrum, annars kan din motor drabbas.<\/p>\n\n\n\n

Kalla starter<\/h2>\n\n\n\n

Kalla starter \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att skada din motor, ditt batteri och din generator. Om du bor i ett klimat d\u00e4r det regelbundet r\u00e5der minusgrader b\u00f6r du investera i en motorv\u00e4rmare. De \u00e4r prisv\u00e4rda och l\u00e4tta att installera, och de kan hj\u00e4lpa dig att h\u00e5lla din motor s\u00e4ker under kalla vintrar.<\/p>\n\n\n\n

Vad du \u00e4n g\u00f6r, l\u00e5t inte motorn g\u00e5 p\u00e5 h\u00f6gvarv efter en kallstart. M\u00e5nga tror att detta hj\u00e4lper dig att n\u00e5 optimala motortemperaturer, men det kan ocks\u00e5 allvarligt skada din motor. Om du inte har n\u00e5gon motorv\u00e4rmare kan du f\u00f6rs\u00f6ka starta motorn n\u00e5gra \u00f6gonblick efter att du slagit p\u00e5 t\u00e4ndningen.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e5ligt underh\u00e5ll<\/h2>\n\n\n\n

Det h\u00e4r \u00e4r uppenbart f\u00f6r de flesta, men f\u00f6r vissa inte s\u00e5 mycket. F\u00f6r att din motor ska fungera optimalt b\u00f6r du f\u00f6lja de rekommenderade serviceintervallen. Om du inte f\u00f6ljer detta steg kommer din motor att f\u00f6rst\u00f6ra sig sj\u00e4lv s\u00e5 sm\u00e5ningom.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ndstift b\u00f6r till exempel bytas med j\u00e4mna mellanrum, och om de inte byts kommer din motor att ge fel t\u00e4ndningar. Dessutom m\u00e5ste ocks\u00e5 din kugghjulskedja\/rem bytas ut, och om du hoppar \u00f6ver detta kan din motor till och med explodera.<\/p>\n\n\n\n

Hydrolocking av din motor<\/h2>\n\n\n\n

Inne i f\u00f6rbr\u00e4nningskammaren komprimeras luft och br\u00e4nsle f\u00f6r att skapa energi som driver din bil. Luft och br\u00e4nsle kan l\u00e4tt komprimeras eftersom de tenderar att explodera, men om vatten kommer in i motorn kommer dina kolvar garanterat att g\u00e5 s\u00f6nder n\u00e4r de f\u00f6rs\u00f6ker komprimera vatten.<\/p>\n\n\n\n

Om vattenniv\u00e5erna ligger l\u00e5ngt under dina intag kan gropar eller m\u00f6tande trafik s\u00e4nda en v\u00e5g som l\u00e4tt kan tr\u00e4nga in i motorn. \u00c4ven om din motor lyckas komprimera minimala vattenniv\u00e5er kommer detta att s\u00e4tta stor press p\u00e5 dina kolvar. F\u00f6rutom att hydrol\u00e5sa din motor kommer \u00f6verdrivet vatten att skada mycket mer \u00e4n bara motorn.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5ste jag f\u00f6lja tillverkarens ink\u00f6rningsperiod f\u00f6r en ny bilmotor?<\/h3>\n\n\n\n

M\u00e5nga tillverkare rekommenderar numera att du inte hoonar din bil innan den har n\u00e5tt ett visst antal mil. Detta beror p\u00e5 att motorn och m\u00e5nga andra viktiga bilkomponenter m\u00e5ste s\u00e4tta sig innan du kan k\u00f6ra bilen lite mer aggressivt.<\/p>\n\n\n\n

De allra flesta tillverkare rekommenderar att du inte \u00f6verskrider 3-4k RPM under de f\u00f6rsta 1-1,5k milen. Dieselmotorer b\u00f6r till exempel h\u00e5llas under 3 000 miles medan bensinmotorer kan n\u00e5 upp till 4 000 miles. Du m\u00e5ste f\u00f6lja dessa anvisningar om du vill bevara din motor och andra vitala komponenter under m\u00e5nga \u00e5r fram\u00f6ver.<\/p>\n\n\n\n

Hur vet jag om en bilmotor g\u00e5r bra?<\/h3>\n\n\n\n

Se till att kontrollera servicehistoriken f\u00f6r att ta reda p\u00e5 om motorn \u00e4r ordentligt underh\u00e5llen. Om motorn dessutom startar l\u00e4tt och den g\u00e5r utan konstiga ljud som knackning, v\u00e4sande eller rasslande, \u00e4r chansen stor att motorn \u00e4r i gott skick.<\/p>\n\n\n\n

Ett annat bra tecken p\u00e5 att en motor fungerar som avsett \u00e4r avsaknaden av konstiga avgaslukter eller utsl\u00e4pp fr\u00e5n motorn. Bra motorer g\u00e5r vanligtvis vid konstanta varvtalsomr\u00e5den och de ger ocks\u00e5 konstanta miles per gallon. Om du tror att en motor inte fungerar bra ska du ta den till en erfaren mekaniker.<\/p>\n\n\n\n

Vad kan \u00f6ka bilmotorns livsl\u00e4ngd?<\/h3>\n\n\n\n

Motorer \u00e4r inte s\u00e5 f\u00f6rtjusta i korta resor, s\u00e5 om du kan hoppa \u00f6ver att k\u00f6ra din bil p\u00e5 korta dagliga pendlingsstr\u00e4ckor kan det f\u00f6rl\u00e4nga livsl\u00e4ngden p\u00e5 din motor. Anv\u00e4nd alltid rekommenderat syntetiskt br\u00e4nsle och f\u00f6rs\u00f6k att h\u00e5lla bensintanken full eller n\u00e4ra full hela tiden.<\/p>\n\n\n\n

Kontrollera dessutom st\u00e4ndigt t\u00e4ndstift och luftfilter. F\u00f6lj ink\u00f6rningsproceduren f\u00f6r nya bilar och ta alltid bilen till en auktoriserad serviceverkstad. G\u00f6r bara allt det vanliga underh\u00e5llet och \u00f6veranstr\u00e4ng inte motorn.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Bilmotorer \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att h\u00e5lla i \u00e5rtionden, men bara om de underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Med detta sagt \u00e4r regelbundet motorunderh\u00e5ll viktigt och b\u00f6r aldrig hoppas \u00f6ver. \u00d6verhettning av<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1665"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1665"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1665\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1665"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1665"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1665"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}